Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 i PKWiU 62.... - Interpretacja - null

Shutterstock

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 i PKWiU 62.... - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.376.2024.2.KB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 i PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 sierpnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP (...). Działalność gospodarcza wykonywana jest od (...) 2023 r.

W ramach przeważającej działalności gospodarczej sklasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności wskazał Pan grupowanie: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem.

Opodatkowuje Pan przychód z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W Pana sprawie nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w przepisie art. 8 ust. 1-3 u.z.p.d. – stąd też ma Pan prawo stosowania ww. formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.

Usługi świadczone w ramach prowadzonego przez Pana przedsiębiorstwa realizowane są na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą, niezależnie od ich formy prawnej (dalej: „Kontrahent”).

W ramach podejmowanych czynności w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wyróżnia Pan:

prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji;

dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii;

sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu;

zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania;

trzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu;

przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji;

zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego.

Podkreślił Pan, że nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

Ponadto, usługi świadczone przez Pana nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Dotychczas opodatkowywał Pan przychody z działalności gospodarczej według stawki 12%.

Po szczegółowej analizie usług wskazanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowań, wskazał Pan, że kodami właściwymi dla świadczonych przez Pana usług jest PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W związku z powyższym powziął Pan wątpliwość w zakresie stosowania poprawnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnienie

Potwierdził Pan, że złożył na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Potwierdził Pan również, że prowadzi dokumentację podatkową w celu ujmowania operacji gospodarczych w postaci ewidencji przychodów.

Wskazał Pan, że w ramach świadczonych przez siebie usług wykonuje czynności:

prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji;

dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii;

sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu;

zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania;

trzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu;

przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji;

zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego.

Efektem Pana prac jest zapewnienie wysokiej jakości i efektywności procesów programistycznych w zespole IT.

W ramach tych działań, prowadzi Pan sesje planowania, które ustalają kierunek rozwoju projektów i dbają o ich spójność. Dodatkowo, dokumentuje najlepsze praktyki i metodologie, co standaryzuje procesy i ułatwia ich powtarzalność.

Ponadto przegląda Pan i ocenia kod, zapewniając zgodność z ustalonymi standardami jakości, w tym monitoruje oprogramowanie przez cały cykl jego życia, koncentrując się na testowalności, łatwości utrzymania i wydajności.

Dodatkowo prowadzony przez Pana regularny przegląd wskaźników pozwala na identyfikację problemów i wprowadzanie usprawnień, a bieżące wsparcie produkcyjne zapewnia stabilność i dostępność systemów.

Potwierdził Pan, że czynności/zadania, które wykonuje Pan w związku z prowadzoną działalnością są świadczone przez cały proces tworzenia oprogramowania/systemów/ aplikacji – bowiem odpowiada Pan za monitorowanie jego całego cyklu życia.

Potwierdził Pan również, że czynności/zadania, które wykonuje Pan w związku z prowadzoną działalnością mają wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania/systemów/ aplikacji – bowiem, gdyby nie Pana wsparcie, osoby odpowiedzialne za wykonanie aplikacji nie posiadałyby informacji dot. potrzeby poprawy jakości, nie identyfikowałyby w sposób kompletny problemów, spowolnione byłoby bieżące wsparcie produkcyjne oraz nie istniałoby zapewnienie wysokiej oceny kodu aplikacji, zgodnie z przyjętymi standardami jakości.

Działania podejmowane przez Pana mają na celu usprawnienie procesów pracy nad aplikacją, jak i również samo usprawnienie działania oprogramowania/systemu/aplikacji. W tym kontekście istotnym elementem jest również świadczenie pomocy technicznej, która odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sprawnego funkcjonowania rozwiązań IT. Jest to nie tylko szybka reakcja na zgłoszenia dotyczące błędów czy awarii, ale także proaktywne działania mające na celu identyfikację potencjalnych problemów, zanim wpłyną one na wydajność lub dostępność systemów.

Świadczy Pan swoje usługi wyłącznie w zakresie platformy zaangażowania sprzedaży (...). Jednakże, nie wyklucza Pan możliwości rozszerzenia zakresu swojej działalności na inne systemy, aplikacje oraz oprogramowanie.

Do usług będących przedmiotem zawartej umowy należy między innymi:

prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji;

dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii;

sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu;

zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania;

trzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu;

przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji;

zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego i udział w przeglądach incydentów.

Określone w umowie wynagrodzenie jest za świadczenie usług oraz przeniesienie praw własności intelektualnej do utworów opisanych w Umowie, w tym autorskich praw majątkowych na wszystkich polach eksploatacji wskazanych w Umowie, przeniesienie prawa własności nośnika, na którym utwór zapisano, przeniesienie innych praw, przysługuje Panu miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w określonej wysokości netto (bez podatku VAT).

Klasyfikuje Pan swoje usługi na fakturze pod pozycją: IT Consulting.

Wyjaśnił Pan, że w ramach jednej umowy świadczy dwie różne usługi, na które składa się szereg różnych czynności podlegających różnym – tym dwóm grupowaniom Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz PKWIU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Wskazał Pan, że przedmiotem umowy jest świadczenie dwóch różnych usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz PKWIU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Potwierdził Pan, że prowadził, prowadzi oraz będzie prowadził ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Oświadczył Pan, że wykonywane czynności/zadania świadczone są w ramach jednej umowy.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Pytania

1)Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz ocenę własną Pana stanowiska, czy świadcząc usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, jest Pan uprawniony do stosowania stawki 8,5% przychodów, o której mowa w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 jest prawidłowa, to czy przysługuje Panu prawo do zwrócenia się do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego, o którym mowa w przepisie art. 75 §1 o.p. za okres, w którym stosował Pan niewłaściwą stawkę podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Pana zdaniem, jest Pan uprawniony do stosowania stawki podatku w wysokości 8,5% przychodów, o której mowa w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. w odniesieniu do usług sklasyfikowanych według PKWIU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Ad 2.

Pana zdaniem, przysługuje Panu prawo do zwrócenia się do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego, o którym mowa w przepisie art. 75 §1 o.p. za okres, w którym stosował Pan niewłaściwą stawkę podatku.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., mówiąc o działalności usługowej rozumie się przez to pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „Rozporządzenie”), z zastrzeżeniem odpowiednich przepisów.

Ustawodawca formułując przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne wskazał, że czynności wykonywane w ramach przedsiębiorstwa powinny być zgodne z Rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W Rozporządzeniu wyodrębniono grupowanie PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Urzędu Statystycznego, wyrażonym w wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), przywołane powyżej grupowanie PKWiU 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

a.udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu;

b.usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania;

c.udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego;

d.udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce;

e.udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie;

f.udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

We wskazanym Rozporządzeniu wyodrębniono również grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Urzędu Statystycznego, wyrażonym do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, obejmuje:

a.usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

b.usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 „pkt 2 lit. m” u.z.p.d. oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Użycie sformułowania „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania.

Dokonując oceny własnego stanowiska, miał Pan na względzie, że umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W Pana ocenie, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Mając na względzie powyższe, wskazał Pan, że dla potrzeb niniejszego podatku istotne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z jednolitym stanowiskiem organów podatkowych, klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W Pana ocenie, mając na względzie powyższe przepisy prawa, Pana działalność podlega grupowaniom PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Nie świadczy Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

Ponadto, usługi świadczone przez Pana nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

W szczególności, w ramach świadczonych usług, nie tworzy Pan oprogramowania oraz nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania (programów komputerowych). Efektem czynności wykonywanych przez Pana nie jest oprogramowanie. Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności przeprowadzanie manualnych testów aplikacji. Prace te mają charakter odtwórczy i są całkowicie niezwiązane z programowaniem ani doradztwem w zakresie programowania. Do głównych Pana obowiązków należy identyfikacja problemów oraz zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości, co prowadzi do poprawy wydajności aplikacji.

W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan również usługi prowadzenia sesji planowania i pielęgnacji zespołu projektowego, zapewniania jakości w cyklu życia oprogramowania poprzez dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii oraz utrzymania poprzeczki testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 4 lipca 2022 r., o sygn. 0115- KDWT.4011.401.2022.3.APR, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, w której usługa testów manualnych oprogramowania, pomimo iż nie zostały wymienione w grupowaniu Głównego Urzędu Statystycznego (PKWiU 2015), to mieści się w kodzie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Ponadto w powyższej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przyporządkowania do kodu PKWiU 62.02.30 usług polegających na: testach ogólnych aplikacji (tzw. sprawdzenie jakości, czy aplikacja nie zawiera błędów), raportowanie błędów, które zostały wykryte w czasie testów, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii.

Analogiczne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził w interpretacji z dnia 4 stycznia 2022 r., o sygn. 0115-KDIT1.4011.748.2021.1.JG.

Zatem w Pana ocenie, przy spełnieniu opisanych przez Pana warunków, przychód ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 62.01.12.0, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5% przychodów.

Wskazał Pan, że Pana stanowisko potwierdził już niejednokrotnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

-z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.758.2022.2.MZ;

-z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.765.2022.2.ID;

-z dnia 22 grudnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.816.2021.2.MW;

-z dnia 22 grudnia 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.726.2021.1.MK;

-z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.896.2021.1.RK;

-z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.678.2021.2.JG.

Ad 2.

Jak wynika z przepisu art. 21 ust. 2 pkt 2 u.z.p.d., podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zgodnie z przepisem art. 72 § 1 pkt 1 o.p., za nadpłatę należy rozumieć kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Kolejno, jak wynika z przepisu art. 75 § 1. o.p. podatnik, który kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażonej przykładowo w wyroku z dnia 30 września 2008 r., sygn. akt II FSK 950/07 wskazuje się, że: „Stosownie do art. 75 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku może on złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku”.

Usługi opisane w treści niniejszego wniosku świadczone są na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą, są stałe i niezmienne od daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, tj. od dnia 2 grudnia 2023 r. Obejmują one:

-prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji;

-dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii;

-sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu;

-zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania;

-utrzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu;

-przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji;

-zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego.

Po drobiazgowej analizie Rozporządzenia dokonał Pan, Pana zdaniem, właściwej klasyfikacji swoich usług zgodnie ze wskazanymi tam kodami PKWiU.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdził Pan, że w związku z błędnym przyjęciem stawki podatku – tj. 12% zamiast 8,5% – będzie Panu przysługiwało prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Na marginesie, wskazał Pan, że tożsame stanowisko wyraził również w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2024 r., o sygn. 0112-KDSL1-2.4011.562.2023.3.PSZ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi z branży IT, obejmujące szereg czynności, takich jak:

-prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji;

-dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii;

-sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu;

-zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania;

-trzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu;

-przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji;

-zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego.

Efektem Pana prac jest zapewnienie wysokiej jakości i efektywności procesów programistycznych w zespole IT. W ramach tych działań, prowadzi Pan sesje planowania, które ustalają kierunek rozwoju projektów i dbają o ich spójność. Dodatkowo, dokumentuje Pan najlepsze praktyki i metodologie, co standaryzuje procesy i ułatwia ich powtarzalność. Ponadto przegląda Pan i ocenia kod, zapewniając zgodność z ustalonymi standardami jakości, w tym monitoruje oprogramowanie przez cały cykl jego życia, koncentrując się na testowalności, łatwości utrzymania i wydajności. Dodatkowo prowadzony przez Pana regularny przegląd wskaźników pozwala na identyfikację problemów i wprowadzanie usprawnień, a bieżące wsparcie produkcyjne zapewnia stabilność i dostępność systemów.

Potwierdził Pan, że czynności/zadania, które Pan wykonuje w związku z prowadzoną działalnością są świadczone przez cały proces tworzenia oprogramowania/systemów/ aplikacji – bowiem odpowiada Pan za monitorowanie jego całego cyklu życia.

Potwierdził Pan również, że czynności/zadania, które wykonuje Pan w związku z prowadzoną działalnością mają wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania/systemów/ aplikacji – bowiem gdyby nie Pana wsparcie, osoby odpowiedzialne za wykonanie aplikacji nie posiadałyby informacji dot. potrzeby poprawy jakości, nie identyfikowałyby w sposób kompletny problemów, spowolnione byłoby bieżące wsparcie produkcyjne oraz nie istniałoby zapewnienie wysokiej oceny kodu aplikacji, zgodnie z przyjętymi standardami jakości.

Wyjaśnił Pan, że w ramach jednej umowy świadczy dwie różne usługi, na które składa się szereg różnych czynności podlegających różnym grupowaniom Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz PKWIU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Klasyfikuje Pan swoje usługi na fakturze pod pozycją: IT Consulting.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Wyjaśnienia GUS do PKWiU 2015 stanowią, że:

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne, usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 obejmuje następujące grupowania:

62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015 grupowanie 62.02.10.0 obejmuje:

usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 obejmuje:

usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Odnosząc się do powyższego, przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W przypadku PKWiU ex 62.01.1, ww. przepis wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do tworzenia oprogramowania, czy programowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Wskazać trzeba, że klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, a także „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0). Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zatem usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) to takie spośród „Usługi związanych z doradztwem w zakresie informatyki” (PKWiU 62.02), które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zaznaczyć ponadto trzeba, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN konsulting to doradztwo prowadzone przez firmy na rzecz podmiotów gospodarczych. Natomiast z wyjaśnień zawartych w Wikipedii konsulting (ang. consulting „doradztwo”) – dziedzina zarządzania zajmująca się szeroko pojętym doradzaniem podmiotom gospodarczym, najczęściej dużym organizacjom. Osoba pracująca w konsultingu to konsultant. Konsulting to szeroka gama usług, od definiowania strategii firmy poprzez reorganizację (restrukturyzację) przedsiębiorstwa i zarządzanie finansowe, aż po zarządzanie kapitałem ludzkim oraz projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych (tzw. konsulting informatyczny).

Wskazać trzeba, że jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, w ramach jednej umowy świadczy Pan dwie usługi, które sklasyfikował Pan w grupowaniach PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz PKWIU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Natomiast na fakturze klasyfikuje Pan swoje usługi pod pozycją: IT Consulting. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że efektem Pana prac jest zapewnienie wysokiej jakości i efektywności procesów programistycznych w zespole IT.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, mają związek z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie oprogramowania. W ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan bowiem następujące czynności: prowadzenie sesji planowania i pielęgnacji, dokumentowanie najlepszych praktyk i metodologii, sprawdzanie kodu członków zespołu i innych członków zespołu, zapewnianie jakości w całym cyklu życia oprogramowania, trzymanie poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu, przeglądanie wskaźników, identyfikowanie problemów i poprawianie wydajności naszych aplikacji, zapewnianie bieżącego wsparcia produkcyjnego. Efektem Pana prac jest zapewnienie wysokiej jakości i efektywności procesów programistycznych w zespole IT. Wszystkie wykonywane przez Pana czynności, jak Pan wskazał w uzupełnieniu wniosku, są świadczone przez cały proces tworzenia oprogramowania/systemów/aplikacji – bowiem odpowiada Pan za monitorowanie jego całego cyklu życia. Ponadto wskazał Pan, że wykonywane przez Pana czynności mają wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania/systemów/aplikacji – bowiem gdyby nie Pana wsparcie, osoby odpowiedzialne za wykonanie aplikacji nie posiadałyby informacji dot. potrzeby poprawy jakości, nie identyfikowałyby w sposób kompletny problemów, spowolnione byłoby bieżące wsparcie produkcyjne oraz nie istniałoby zapewnienie wysokiej oceny kodu aplikacji, zgodnie z przyjętymi standardami jakości. Podejmowane przez Pana działania mają na celu usprawnienie procesów pracy nad aplikacją, jak również samo usprawnienie działania oprogramowania/systemu/aplikacji. Świadczy Pan usługi wyłącznie w zakresie platformy zaangażowania sprzedaży (...). Jednakże, nie wyklucza Pan możliwości rozszerzenia zakresu swojej działalności na inne systemy, aplikacje oraz oprogramowanie. Wykonywane usługi opisuje Pan na fakturze jako IT Consulting.

Zauważyć trzeba, że świadczone przez Pana usługi polegające na: prowadzeniu sesji planowania i pielęgnacji, dokumentowaniu najlepszych praktyk i metodologii, sprawdzaniu kodu członków zespołu i innych członków zespołu, zapewnianiu jakości w całym cyklu życia oprogramowania, trzymaniu poprzeczki dla testowalności, obserwowalności i łatwości utrzymania systemu, przeglądaniu wskaźników, identyfikowaniu problemów i poprawianiu wydajności aplikacji, zapewnianiu bieżącego wsparcia produkcyjnego, dotyczą platformy zaangażowania sprzedaży (...), która – w świetle powołanej definicji – stanowi niewątpliwie oprogramowanie. Przedstawiony opis świadczy niewątpliwie, że Pana usługi mają związek z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie oprogramowania.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych usług „IT Consulting”, dla których wskazał Pan grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy –są związane z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, że nie rozstrzyga kwestii objętej sformułowanym warunkowo pytaniem nr 2, dotyczącym prawa do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).