Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.399.2024.2.PS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.399.2024.2.PS

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r. i 10 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 grudnia 2019 r. (…). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz kontrahentów jako Kierownik Projektu (Project Manager).

Wnioskodawca posiada stałe miejsce zamieszkania i ośrodek interesów życiowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: ustawa o PIT)). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).

W roku obecnym jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, poczynając od 2024 r. W związku z powyższym Wnioskodawca przedłożył naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie zarządzania projektami jako Project Manager obejmujące w szczególności:

-planowanie,

-harmonogramowanie,

-budżetowanie,

-określanie zakresu projektu,

-usługi inżyniera ds. systemów chmurowych,

-podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów,

-raportowanie postępów zleceniodawcy,

-obsługę zmian zakresu projektu,

-komunikację z partnerami, dostawcami,

-kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,

-utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,

-prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,

-monitorowanie działań zespołu projektowego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług firm centralnych (head office), jak również usług doradztwa związanych z zarządzaniem oraz w zakresie wolnych zawodów. Nadto Wnioskodawca wskazuje, że czynności, które wykonuje nie dotyczą usług: projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, ulepszania, rozbudowy, implementacji, doradztwa w zakresie oprogramowania i systemów informatycznych.

W ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy Wnioskodawca występuje stricte w roli Kierownika Projektu (Project Manager) i zarządza projektami informatycznymi. Urząd Statystyczny w skierowanym do Wnioskodawcy piśmie z (…) kwietnia 2024 r. o znaku (…) wskazał, że wymienione powyżej usługi mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania” lub w grupowaniu: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne.

Nadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie świadczył i nie świadczy usług opisanych we wniosku na rzecz podmiotu, który był lub jest jego pracodawcą, zaś zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

W uzupełnieniach wniosku z 29 sierpnia 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, opodatkowanej zryczałtowaną stawką podatkową, Wnioskodawca osiągnął 10 lutego 2024 r.

2.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.

Odpowiedź: Nie, w obecnym stanie faktycznym dochody podlegające opodatkowaniu Wnioskodawca uzyskuje wyłącznie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

3.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję umożliwiającą identyfikację rodzajów przychodów różnymi stawkami, przy czym obecnie Wnioskodawca świadczy usługi jednego rodzaju objęte określoną zryczałtowaną stawką podatkową.

4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, którego dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Tak, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są zachowane warunki uprawniające rozliczenie ryczałtem w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wszystkie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W szczególności Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a także spełnia pozostałe warunki opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności z zakresu zarządzania projektami będące przedmiotem wniosku?

We wniosku wskazał Pan, że:

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie zarządzania projektami jako Project Manager obejmujące w szczególności:

-planowanie

-harmonogramowanie

-budżetowanie

-określanie zakresu projektu

-usługi inżyniera ds. systemów chmurowych

-podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów

-raportowanie postępów zleceniodawcy

-obsługę zmian zakresu projektu

-komunikację z partnerami, dostawcami

-kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu

-utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi

-prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową

-monitorowanie działań zespołu projektowego.

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

·na czym one polegają,

·czego dotyczą, jaki jest ich zakres,

·co jest ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzynastu ww. przez Pana czynności.

Odpowiedź: Poniżej enumeratywnie opisano i skonkretyzowano zakres czynności objętych wnioskiem, w tym w szczególności poprzez wskazanie na czym polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem (w ww. kolejności), zgodnie z treścią wezwania.

Co istotne, katalog czynności będących przedmiotem wniosku, jest katalogiem kompletnym usług, które Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej czynności gospodarczej wedle posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy i kompetencji, zależnie od przedmiotu umowy zakres usług może zawierać całość czynności poniżej opisanych lub tylko ich część.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż ze względu na omyłkę pisarską doszło do przypadkowego rozdzielnia czynności opisanych we wniosku, polegającej na osobnym ujęciu czynności – Usługi inżyniera ds. systemów chmurowych oraz Podział działań i koordynacja prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów. Prawidłowa czynność dokonywana w związku ze świadczeniem usług z zakresu zarządzania projektami obejmuje – Podział działań i koordynacja prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów czy inżynierów do spraw systemów chmurowych.

1.Planowanie – stanowi ogólny proces służący definiowaniu celów zarządzanego projektu, opracowywania strategii ich osiągnięcia, a także określenia niezbędnych zasobów, harmonogramów i procedur. Co do zasady, jest to pierwsza czynność podejmowana w ramach świadczenia usług z zakresu zarządzania projektem, która determinuje kierunek i ramy czasowe działań dla członków biorących udział w projekcie.

Planowanie dotyczy wszystkich aspektów projektów, w tym w szczególności celów, zasobów, czasu, budżetu czy potencjalnych ryzyk.

Czynność obejmuje swym zakresem identyfikację celów, opracowywanie strategii, alokację zasobów, harmonogramowanie działań, a także ustalanie procedur zarządzania ryzykiem i komunikacją.

Efektem planowania jest opracowanie planu projektu, który służy jako swoista mapa drogowa dla zespołu projektowego, zapewniając spójność działań i efektywne zarządzanie projektem.

2.Harmonogramowanie – jest czynnością, w ramach której powstaje szczegółowy plan czasowy, obejmujący wszystkie zadania i etapy projektu, z uwzględnieniem kolejności ich realizacji oraz powiązań między nimi.

Czynność ta dotyczy planowania czasowego wykonania poszczególnych zadań w projekcie.

Swym zakresem harmonogramowanie obejmuje przede wszystkim określenie terminów rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zadań, wyznaczenie i identyfikację tzw. „kamieni milowych”, ustalenie istnienia i korelacji pomiędzy zadaniami, a także wyznaczenie ścieżki krytycznej ((…)).

Efektem omawianej czynności jest powstanie harmonogramu projektu, który umożliwia monitorowanie postępów, identyfikację opóźnień i lepsze zarządzanie zasobami czasowymi.

3.Budżetowanie – kolejna z czynności stanowiąca jeden z podstawowych procesów w ramach zarządzania projektami, mająca na celu określenie kosztów projektu i alokacji dostępnych środków finansowych w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie zasobów.

Budżetowanie skupia się stricte wokół kwestii finansowych projektu, w tym identyfikacji kosztów związanych z zasobami, materiałami, usługami i innymi elementami potrzebnymi do realizacji projektu.

W obszarze budżetowania znajduje się szacowanie kosztów, przydzielanie budżetu do poszczególnych zadań, monitorowanie wydatków oraz zarządzanie ryzykiem finansowym.

Efektem czynności jest natomiast opracowanie dokumentu w postaci budżetu projektu, będącego podstawą do monitorowania i kontrolowania kosztów w trakcie realizacji zarządzanym projektem.

4.Określenie zakresu projektu – działanie to polega na definiowaniu i dokumentowaniu wszystkich celów, zadań i wyników, które mają zostać osiągnięte w ramach zarządzanego projektu.

Czynność dotyczy wyznaczenia granic projektu, a zatem ustalenia jakie konkretnie działanie ma zostać wykonane oraz co zostanie dostarczone w związku z realizacją projektu.

Zakres obejmuje identyfikację wymagań, celów, zadań, produktów końcowych, a także kryteriów akceptacji.

Efektem jest powstanie dokumentacji zakresu projektu, która stanowi podstawę do planowania, realizacji i monitorowania projektu. Często również przesądza o podjęciu decyzji akceptującej przejście do realizacji danego projektu.

5.Podział działań i koordynacja prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów czy inżynierów do spraw systemów chmurowych – czynność ta stanowi proces, w którym zadania związane z tworzeniem, testowaniem i wdrażaniem oprogramowania są odpowiednio alokowane między różnymi grupami specjalistów. Każda grupa ma swoje określone role i zadania, które muszą być wykonane w odpowiednim czasie, zgodnie z planem projektu. Koordynacja obejmuje harmonogramowanie prac, monitorowanie postępów, rozwiązywanie problemów oraz zapewnianie płynnej komunikacji między zespołami.

Podział działań i koordynacja specjalistów skupia się na organizacji pracy zespołu, w tym w szczególności zarządzania zadaniami, komunikacją i współpracą pomiędzy różnymi specjalistami. Każda grupa ma swoje określone role i zadania, które muszą być wykonane w odpowiednim czasie, zgodnie z planem projektu. Koordynacja obejmuje harmonogramowanie prac w skali mikro, monitorowanie postępów, rozwiązywanie problemów oraz zapewnianie płynnej komunikacji między zespołami.

Ogólny zakres czynności obejmuje alokację zadań, nadzór nad ich realizacją, synchronizację działań, rozwiązywanie problemów oraz raportowanie postępów.

Za rezultat należy uznać skuteczną realizację projektu dzięki odpowiedniemu podziałowi ról i efektywnej współpracy pomiędzy członkami zespołu. Efektem dobrze przeprowadzonego podziału i koordynacji prac jest terminowe dostarczenie celu projektu, które spełnia wymagania biznesowe oraz techniczne. Dzięki temu organizacja osiąga swoje cele biznesowe, minimalizując ryzyko błędów, opóźnień oraz przekroczenia budżetu projektu. Dobra koordynacja zapewnia także lepszą współpracę między zespołami, co może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań i lepszej jakości końcowego produktu.

6.Raportowanie postępów zleceniodawcy – działanie to polega na bieżącym przekazywaniu zleceniodawcy informacji na temat bieżącego stanu realizacji projektu, zgodności z harmonogramem, budżetem oraz zidentyfikowanych ryzyk i problemów.

Czynność dotyczy dostarczania aktualnych i rzetelnych informacji na temat postępu prac nad projektem.

Raportowanie obejmuje swoim zakresem przede wszystkim przygotowanie raportów, prezentacji i spotkań informacyjnych, w których zawarte są kluczowe wskaźniki postępu, osiągnięte kamienie milowe, zidentyfikowane problemy oraz proponowane działania naprawcze.

Efektem podjętych czynności jest umożliwienie zleceniodawcy podjęcia świadomych decyzji, a także interwencji w przypadku wystąpienia problemów dzięki bieżącemu informowaniu o postępie i stanie prac.

7.Obsługa zmian zakresu projektu – jest czynnością polegającą na identyfikowaniu, ocenianiu, zatwierdzaniu i wdrażaniu zmian w zakresie projektu, które mogą wynikać z nowych wymagań, zmieniających się warunków lub pojawiających się problemów.

Działanie dotyczy zarządzania wszelkimi modyfikacjami w założonym zakresie projektu.

W swym zakresie obejmuje analizę wpływu zmiany na harmonogram, budżet, jakość oraz ryzyko, a także komunikację ze zleceniodawcą i zespołem projektowym.

Skutkiem omawianej czynności jest efektywne zarządzanie zmianami, które zapewnia zgodność projektu z oczekiwaniami zleceniodawcy i minimalizuje negatywny wpływ na jego realizację.

8.Komunikacja z partnerami, dostawcami – działania polegają na utrzymywaniu regularnych kontaktów, negocjacji warunków współpracy, rozwiązywaniu problemów oraz zarządzaniu relacjami biznesowymi w kontekście realizacji projektu.

Czynność polega na zarządzaniu interakcjami z zewnętrznymi podmiotami, które mają wpływ pośredni lub bezpośredni na realizację projektu.

Komunikacja z podmiotami zewnętrznymi w swym zakresie obejmuje negocjacje kontraktów, koordynację dostaw, monitorowanie realizacji umów, zarządzanie ryzykiem związanym z dostawcami oraz zapewnienie zgodności działań z wymaganiami projektu.

Efektem omawianego działania jest prawidłowa realizacja umów z partnerami i dostawcami, która wspiera realizację projektu w ustalonych ramach czasowych i budżetowych.

9.Kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu – czynność polega na codziennym zarządzaniu operacyjnymi aspektami projektu, monitorowaniu postępów, rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniu decyzji operacyjnych, w tym zajmowania się bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu.

Działanie, co do zasady, dotyczy zarządzania wszelkimi działaniami i wyzwaniami, które pojawiają się w trakcie realizacji projektu.

Kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu w swym zakresie obejmuje nadzorowanie pracy zespołu, rozwiązywanie problemów, alokację zasobów, zarządzanie ryzykiem oraz zapewnienie zgodności działań z planem projektu.

Efektem podejmowanej czynności jest płynna realizacja projektu, minimalizacja przestojów i opóźnień, a także efektywne rozwiązywanie problemów.

10.Utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi – polega na regularnej komunikacji z kluczowymi interesariuszami, którzy mają wpływ na strategiczne decyzje dotyczące projektu.

Czynność dotyczy zarządzania relacjami z osobami, które mają decydujący głos w sprawach dotyczących projektu, w tym sponsorami, klientami i kierownictwem wyższego szczebla.

Obejmuje regularne spotkania, raportowanie, konsultacje oraz uzyskiwanie zgód na kluczowe decyzje.

Efektem utrzymywana kontaktu z osobami decyzyjnymi jest zwiększenie zaangażowania osób decyzyjnych, szybkie podejmowanie decyzji strategicznych oraz zapewnienie wsparcia dla projektu na najwyższym poziomie organizacji.

11.Prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową – czynność polega na zarządzaniu i kontrolowaniu wszystkich dokumentów związanych z projektem, w tym ich tworzenie, aktualizację, przechowywanie oraz udostępnianie.

Działanie dotyczy wszystkich dokumentów formalnych, technicznych i operacyjnych, które są tworzone i wykorzystywane w trakcie realizacji projektu.

Prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową obejmuje swym zakresem tworzenie dokumentacji projektowej, jej zatwierdzanie, archiwizację oraz zapewnienie dostępu do aktualnych i rzetelnych informacji dla wszystkich członków zespołu.

Efektem omawianej czynności jest spójna i uporządkowana dokumentacja, która umożliwia efektywną realizację projektu, rozliczenie z postępów lub spełnienie wymagań audytowych.

12.Monitorowanie działań zespołu projektowego – jest działaniem skupiającym się na śledzeniu postępów prac, ocenie efektywności działań oraz identyfikacji i rozwiązywaniu problemów w czasie rzeczywistym.

Dotyczy zarządzania bieżącymi zadaniami zespołu, oceny postępów i wydajności oraz zarządzania wszelkimi odstępstwami od planu.

Monitorowanie działań zespołu projektowego obejmuje swym zakresem regularne przeglądy postępów, analizę wskaźników wydajności, identyfikację problemów i ich rozwiązywanie oraz komunikację z zespołem.

Efektem dokonywanego działania jest zapewnienie, że prace zespołu przebiegają zgodnie z planem, a ewentualne problemy są szybko identyfikowane i rozwiązywane, co minimalizuje ryzyko opóźnień lub przekroczenia budżetu.

7.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności z zakresu zarządzania projektami, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach świadczenia usług z zakresu zarządzania projektami są sklasyfikowane pod symbolem grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Przy czym w piśmie z (…) kwietnia 2024 r. o znaku (…), Urząd Statystyczny wskazał, iż czynności będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie to jest umiejscowione w Sekcji M – usługi profesjonalne, naukowe i techniczne i obejmuje:

-    usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-    usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

-    usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Stąd też, zdaniem Wnioskodawcy, należy wskazać, iż usługi wskazane w opisie stanu faktycznego wniosku, które Wnioskodawca realizuje, dotyczą usług koordynacji i nadzoru nad realizacją projektu, zarządzania projektem ze szczególnym uwzględnieniem budżetowania, ustalania harmonogramu prac, w tym ich podziału działań i ich koordynacji. Wobec czego świadczone usługi mieszczą się w zakresie usług wskazanych w PKWiU 70.22.20.0.

8.Czy świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego?

Odpowiedź: Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, a także nie są usługami sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, bowiem nie dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż nie świadczy żadnego rodzaju usług doradczych, w tym usług doradztwa związanych z zarządzaniem, czy z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wynika to wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania", czyli doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 – „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi” do 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Według klasyfikacji odróżnić należy doradztwo, czyli udzielanie fachowych porad, zwłaszcza związanych z produkcją i handlem. Zarządzanie natomiast to polecenia, wskazówki do wykonania, dyspozycje, rozporządzenia.

Pytanie

Czy przychód Wnioskodawcy z tytułu opisanej w stanie faktycznym działalności usługowej z zakresu zarządzania projektami został prawidłowo opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t .j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej także jako „u.z.p.d.”)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu opisanej w stanie faktycznym działalności usługowej z zakresu zarządzania projektami, zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., został poprawnie opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nadto Wnioskodawca nie ma innych źródeł przychodu, a zwłaszcza nie świadczy usług na rzecz spółki powiązanej osobowo, majątkowo ani nie jest wspólnikiem żadnej spółki w wymienionym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane przez niego usługi i zadania wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej zaliczają się do klasyfikacji PKWiU 72.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co potwierdził Urząd Statystyczny w odpowiedzi na wniosek z (…) kwietnia 2024 r. o znaku (…) uznając, iż wymienione powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 72.22.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie to jest umiejscowione w Sekcji M – usługi profesjonalne, naukowe i techniczne i obejmuje:

-   usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-   usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

-   usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Należy więc wskazać, iż usługi wskazane w opisie stanu faktycznego, które Wnioskodawca realizuje, dotyczą usług koordynacji i nadzoru nad realizacją projektu, zarządzania projektem ze szczególnym uwzględnieniem budżetowania, ustalania harmonogramu prac, w tym ich podziału działań i ich koordynacji. Stąd też należy uznać, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie usług wskazanych w PKWiU 72.22.20.0.

Co istotne, Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych, w tym usług doradztwa związanych z zarządzaniem czy z prowadzeniem działalności gospodarczej. W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wynika to wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, czyli doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 – „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi” do 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Według klasyfikacji odróżnić należy doradztwo, czyli udzielanie fachowych porad, zwłaszcza związanych z produkcją i handlem. Zarządzanie natomiast to polecenia, wskazówki do wykonania, dyspozycje, rozporządzenia. Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia, usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych, wobec czego należy im przypisać stawkę 8,5% odmienną od stawki dotyczącej doradztwa.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż usługi zarządzania projektami stanowią częsty przedmiot indywidualnych interpretacji podatkowych. Co do zasady, usługi są opisywane różnymi zakresami czynności, jednakże cechą wspólną jest kierowanie zespołem w celu realizacji zadanego projektu.

Interpretacje te potwierdzają przyporządkowanie stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego usługom zarządzania projektami, sklasyfikowanym do 70.22.20.0 PKWiU. Wśród przykładowych interpretacji z ostatnich miesięcy znajdują się:

-0115-KDST2-2.4011.80.2024.2.AP,

-0115-KDST2-1.4011.88.2024.2.AP,

-0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO,

-0112-KDSL1-1.4011.188.2024.2.AG,

-0114-KDIP3-1.4011.152.2024.1.PT,

-0115-KDST2-2.4011.202.2024.1.AJZ.

Podsumowując, charakter usług świadczonych przez Wnioskodawcę polega stricte na zarządzeniu projektami, działając jako Project Manager i bezpośrednio zarządzając przypisanym zespołem w zależności od otrzymanego projektu. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych niż obecnie kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Reasumując – usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie zarządzania, prowadzenia działalności gospodarczej czy oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi podlegające opodatkowaniu stawką 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z czym podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.  Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-    klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-    kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że od 2 grudnia 2019 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi na rzecz kontrahentów jako Kierownik Projektu (Project Manager), mieszczące się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Działalność prowadzona przez Pana jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą. W roku obecnym (2024 r.) jako formę opodatkowania wybrał Pan formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z powyższym przedłożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, opodatkowanej zryczałtowaną stawką podatkową, osiągnął Pan 10 lutego 2024 r. Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą identyfikację rodzajów przychodów różnymi stawkami, przy czym obecnie świadczy Pan usługi jednego rodzaju objęte określoną zryczałtowaną stawką podatkową. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej są zachowane warunki uprawniające rozliczenie ryczałtem w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej. W szczególności nie świadczy Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a także spełnia Pan pozostałe warunki opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie zarządzania projektami jako Project Manager obejmujące w szczególności:

-   planowanie,

-   harmonogramowanie,

-   budżetowanie,

-   określanie zakresu projektu,

-   podział działań i koordynacja prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów i administratorów czy inżynierów ds. systemów chmurowych,

-   raportowanie postępów zleceniodawcy,

-   obsługę zmian zakresu projektu,

-   komunikację z partnerami, dostawcami,

-   kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,

-   utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,

-   prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,

-   monitorowanie działań zespołu projektowego.

W ramach prowadzonej działalności nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług firm centralnych (head office), jak również usług doradztwa związanych z zarządzaniem oraz w zakresie wolnych zawodów. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, a także nie są usługami sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, bowiem nie dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne. Ponadto czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług: projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, ulepszania, rozbudowy, implementacji, doradztwa w zakresie oprogramowania i systemów informatycznych. W ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy występuje Pan stricte w roli Kierownika Projektu (Project Manager) i zarządza projektami informatycznymi.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychód z opisanej w stanie faktycznym działalności usługowej prowadzonej przez Pana w zakresie usług zarządzania projektami jako Kierownik Projektu (Project Manager) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” został prawidłowo opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).