Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 62.01.12.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.566.2024.2.RK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 sierpnia 2024 r. (wpływ 26 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2021 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEiDG i do 2024 r. rozlicza się Pani wg skali podatkowej. Kwota dochodu nie przekracza 2 000 000 euro. Do 2024 r., ani w kolejnych latach nie będzie Pani uzyskiwała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w ramach stosunku pracy oraz nie jest Pani podatnikiem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta Pani z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga Pani przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie świadczy Pani usług doradczych. W 2025 r. chciałaby Pani zmienić formę opodatkowania na zryczałtowany podatek dochodowy.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi związane z branżą IT, jako analityk biznesowy - systemowy, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.
Usługi świadczone przez Panią dotyczą:
1.przeprowadzania analizy systemów informatycznych i ich funkcjonalności,
2.opracowywania i analizy wymagań dla rozwiązań informatycznych na podstawie wymagań klienta,
3.projektowania funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych,
4.weryfikacji możliwości systemów informatycznych,
5.przygotowania dokumentacji projektowanego rozwiązania (koncepcji biznesowych, analiz funkcjonalnych, projektów technicznych),
6.przygotowania scenariuszy testowych opracowywanego rozwiązania,
7.weryfikacji zgodności oprogramowania z wymaganiami klienta,
8.identyfikacji nieprawidłowości i błędów występujących w przygotowywanych systemach informatycznych,
9.konfiguracji systemu w celu dostosowania go do wymagań klienta,
10.wsparcia wiedzą klienta w identyfikacji poprawności działania przygotowanego rozwiązania,
11.wsparcia wiedzą zespołu developerskiego w celu przygotowania rozwiązania zgodnego z wymaganiami biznesowymi klienta.
W piśmie z 26 sierpnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, a oferowane usługi obejmują czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).
Usługi świadczone przez Panią dotyczą:
1)przeprowadzania analizy systemów informatycznych i ich funkcjonalności:
·zapoznanie się z oprogramowaniem wykorzystywanym przez klienta (lub planowanym do wdrożenia), celem zdobycia wyobrażenia na temat stosowanego rozwiązania i możliwości jego rozwoju oraz rekonfiguracji,
2)opracowywania i analizy wymagań dla rozwiązań informatycznych na podstawie wymagań klienta:
·spotkania z klientem mające na celu ustalenie potrzeb dotyczących oprogramowania,
·spisanie potrzeb w formie dokumentu, np. koncepcji biznesowej, analizy funkcjonalnej,
3)projektowania funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych:
·na podstawie zebranych wymagań od klienta opracowanie zasad działania funkcjonalności koniecznych do spełnienia wymagania zdefiniowanego przez klienta. Wynik takiej analizy zapisywany jest w formie dokumentu np. Projektu Technicznego,
4)weryfikacji możliwości systemów informatycznych:
·dokonywanie weryfikacji istniejących funkcjonalności w oprogramowaniu i definiowanie możliwości ich wykorzystania,
·weryfikacja zdolności oprogramowania do implementacji w nim funkcjonalności spełniających wymagania klienta, np. weryfikacja zgodności technologii stosowanej w istniejącym oprogramowaniu i planowanych nowych funkcjonalnościach,
5)przygotowania dokumentacji projektowanego rozwiązania (koncepcji biznesowych, analiz funkcjonalnych, projektów technicznych):
·opisanych w powyższych punktach,
6)przygotowania scenariuszy testowych opracowywanego rozwiązania:
·spisanie koniecznych czynności do wykonania przez użytkownika w celu weryfikacji poprawności działania projektowanego oprogramowania,
7)weryfikacji zgodności oprogramowania z wymaganiami klienta:
·realizacja zakładanych scenariuszy testowych przed przekazaniem produktu do klienta celem weryfikacji, czy produkt wytworzony przez zespół developerski działa zgodnie z oczekiwaniami klienta,
8)identyfikacji nieprawidłowości i błędów występujących w przygotowywanych systemach informatycznych:
·w przypadku wykrycia błędów w przygotowanym oprogramowaniu w ramach realizacji scenariuszy testowych, ich identyfikacja, przekazanie do zespołu developerskiego i kontrolowanie postępów prac celem poprawienia błędu,
9)konfiguracji systemu w celu dostosowania go do wymagań klienta:
·w przypadku funkcjonalności konfigurowalnych (niewymagających zmian w kodzie oprogramowania), wykonanie zmian konfiguracyjnych w celu osiągnięcia sposobu działania spełniającego potrzeby klienta. Przykładem takich działań może być zmiana parametrów istniejącego już algorytmu,
10)wsparcia wiedzą klienta w identyfikacji poprawności działania przygotowanego rozwiązania:
·odpowiadanie na pytania klienta w jaki sposób należy obsługiwać przygotowane oprogramowanie,
·przygotowanie instrukcji stanowiskowych, wyjaśniających klientowi w jaki sposób korzystać z przygotowanego oprogramowania,
11)wsparcia wiedzą zespołu developerskiego w celu przygotowania rozwiązania zgodnego z wymaganiami biznesowymi klienta:
·współpraca z zespołem developerskim w zakresie wyjaśniania wątpliwości dotyczących szczegółów wdrażanych funkcjonalności i oczekiwań klienta w jaki sposób oprogramowanie ma działać.
Świadczone przez Panią usługi w 2025 r. nie będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie będą usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie dotyczą instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W 2025 r. będzie Pani spełniała warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, będzie Pani spełniała warunki określone w art. 6 ust. 4 tej ustawy.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług dotyczących:
1.przeprowadzania analizy systemów informatycznych i ich funkcjonalności,
2.opracowywania i analizy wymagań dla rozwiązań informatycznych na podstawie wymagań klienta,
3.projektowania funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych,
4.weryfikacji możliwości systemów informatycznych,
5.przygotowania dokumentacji projektowanego rozwiązania (koncepcji biznesowych, analiz funkcjonalnych, projektów technicznych),
6.przygotowania scenariuszy testowych opracowywanego rozwiązania,
7.weryfikacji zgodności oprogramowania z wymaganiami klienta,
8.identyfikacji nieprawidłowości i błędów występujących w przygotowywanych systemach informatycznych,
9.konfiguracji systemu w celu dostosowania go do wymagań klienta,
10.wsparcia wiedzą klienta w identyfikacji poprawności działania przygotowanego rozwiązania,
11.wsparcia wiedzą zespołu developerskiego w celu przygotowania rozwiązania zgodnego z wymaganiami biznesowymi klienta,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlegają w Pani przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Przychód osiągany przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych jako analityk biznesowo-systemowy dotyczących:
1.przeprowadzania analizy systemów informatycznych i ich funkcjonalności,
2.opracowywania i analizy wymagań dla rozwiązań informatycznych na podstawie wymagań klienta,
3.projektowania funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych,
4.weryfikacji możliwości systemów informatycznych,
5.przygotowania dokumentacji projektowanego rozwiązania (koncepcji biznesowych, analiz funkcjonalnych, projektów technicznych),
6.przygotowania scenariuszy testowych opracowywanego rozwiązania,
7.weryfikacji zgodności oprogramowania z wymaganiami klienta,
8.identyfikacji nieprawidłowości i błędów występujących w przygotowywanych systemach informatycznych,
9.konfiguracji systemu w celu dostosowania go do wymagań klienta,
10.wsparcia wiedzą klienta w identyfikacji poprawności działania przygotowanego rozwiązania,
11.wsparcia wiedzą zespołu developerskiego w celu przygotowania rozwiązania zgodnego z wymaganiami biznesowymi klienta,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlegają w Pani przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że świadczy Pani usługi związane z branżą IT jako analityk biznesowy - systemowy, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
· pisanie programów na zlecenie użytkownika,
· projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
·publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
· usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
· usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W grupowaniu tym znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 61.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Jak wynika z treści wniosku świadczy Pani usługi, które polegają na:
1)przeprowadzaniu analizy systemów informatycznych i ich funkcjonalności,
2)opracowywaniu i analizy wymagań dla rozwiązań informatycznych na podstawie wymagań klienta,
3)projektowaniu funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych,
4)weryfikacji możliwości systemów informatycznych,
5)przygotowaniu dokumentacji projektowanego rozwiązania (koncepcji biznesowych, analiz funkcjonalnych, projektów technicznych),
6)przygotowaniu scenariuszy testowych opracowywanego rozwiązania,
7)weryfikacji zgodności oprogramowania z wymaganiami klienta,
8)identyfikacji nieprawidłowości i błędów występujących w przygotowywanych systemach informatycznych,
9)konfiguracji systemu w celu dostosowania go do wymagań klienta,
10)wsparciu wiedzą klienta w identyfikacji poprawności działania przygotowanego rozwiązania,
11)wsparciu wiedzą zespołu developerskiego w celu przygotowania rozwiązania zgodnego z wymaganiami biznesowymi klienta,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Wskazała Pani też, że świadczone przez Panią usługi w 2025 r. nie będą usługami związanymi z oprogramowaniem.
Odnosząc się jednak do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że pomimo Pani wskazania, że wykonywane przez Panią czynności nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane czynności wykonywane przez Panią - są związane z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że dotyczą one m.in.: projektowania funkcjonalności tworzonych i rozwijanych systemów informatycznych oraz weryfikacji możliwości systemów informatycznych.
Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że przychód (osiągany w 2025 r. po zmianie formy opodatkowania) z tytułu ww. usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlegać będzie opodatkowaniu ryczałtem wg 12% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli będą spełnione ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zatem, stanowisko Pani należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały analizie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).