Stawka ryczałtu ewidencjonowanego - roboty budowlane. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.465.2024.2.MZ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu ewidencjonowanego - roboty budowlane.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
5 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (wpływ 22 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Na dzień złożenia wniosku prowadzi Pani od … lutego 2015 r. jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą X, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Dochody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pani w ramach działalności na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności firma osiąga przychody, umiejscowione w źródle przychodów wskazanym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wykonywania usług budowlanych o szerokim spektrum różnego rodzaju czynności wymienionych w dziale 41-43 PKWiU, zaliczanych do sekcji F PKWiU (Obiekty budowlane i roboty budowlane). Są to w szczególności: roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych - 43.3, w szczególności: roboty tynkarskie, roboty instalacyjne stolarki budowlanej, roboty związane z wykładaniem posadzek, tapetowaniem i oblicowywaniem ścian, roboty malarskie i szklarskie, roboty związane z zakładaniem izolacji przeciwwilgociowych i wodochronnych (43.31.Z - Tynkowanie, 43.32.Z - Zakładanie stolarki budowlanej, 43.33.Z - Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian, 43.34.Z - Malowanie i szklenie, 43.39.Z - Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych).
Przedmiotowe, wyżej wyszczególnione usługi, kwalifikowane jako roboty budowlane i prace remontowe, wykonywane są w obiektach niemieszkalnych (użytkowych). Są to obiekty nowo wybudowane, jak i obiekty już użytkowane (restauracje, placówki bankowe, puby, stacje benzynowe, itp.). Firma ma podpisaną umowę z jednym kontrahentem na wykonywanie ww. usług na podstawie otrzymanego zlecenia ze wskazaniem, gdzie mają być usługi wykonane, i jaki ma być ich zakres. Zakres prac remontowo-budowlanych jest bardzo różnorodny: malowanie, wymiana posadzki, położenie kostki brukowej, wymiana zepsutych klamek, zlewów, montaż zepsutych rolet okiennych, itp. Przy wykonywaniu robót budowlanych (w tym remontowych) wykorzystywane są głównie materiały własne, zakupione bezpośrednio w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że przedmiotem interpretacji jest 2024 r., przychody z prowadzonej działalności gospodarczej są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od 2021 r., według stawki 5,5%. Dla celów działalności gospodarczej prowadzona jest ewidencja przychodów. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostało złożone we właściwym urzędzie skarbowym 12 lutego 2021 r. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a świadczone przez Panią usługi stanowią roboty budowlane w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są według następujących PKWiU:
•43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
•43.34.10.0 - Roboty malarskie,
•43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
•43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
•43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
•43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian,
•43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
•43.34.20.0 - Roboty szklarskie,
•43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych.
Świadczone przez Panią usługi można przyporządkować do każdego z ww. symboli PKWiU.
Otrzymując zlecenie od klienta firma musi wykonać wszelkie prace remontowe (w ramach wymienionych wcześniej PKWiU), które są niezbędne do wykonania w placówce wskazanej przez klienta. Najczęściej są to usługi świadczone w ramach PKWiU 43.39.19.0 - Wymiana zepsutych zamków w drzwiach, zepsutych klamek, uszkodzonych zlewów, 43.34.10.0 - malowanie, 43.33.29.0 - Tapetowanie, 43.33.10.0 - Wykładanie podłóg, jak również może to być wymiana uszkodzonej szyby - 43.34.20.0. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności. Uzyskuje Pani przychody podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z jednoosobowej działalności gospodarczej oraz dochody z umowy o pracę opodatkowane na zasadach ogólnych wg skali.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy usługi sklasyfikowane pod PKWiU:
·43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
·43.34.10.0 - Roboty malarskie,
·43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
·43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
·43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
·43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian
·43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
·43.34.20.0 - Roboty szklarskie,
·43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych,
mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, firma świadczy usługi sklasyfikowane pod PKWiU:
·43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
·43.34.10.0 - Roboty malarskie,
·43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
·43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
·43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
·43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian,
·43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
·43.34.20.0 -Roboty szklarskie,
·43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu. Z uwagi na to, że usługi świadczone przez firmę, w myśl ustawy stanowią roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, a jednocześnie sklasyfikowane są pod ww. PKWiU, stoi Pani na stanowisku, że uzyskiwane przychody są prawidłowo opodatkowane stawką 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zgodnie z którym:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą,
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.
Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
·Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
·Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
·Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F obejmuje:
·budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
·roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
We wniosku przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że prowadzi Pani od … lutego 2015 r. jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pani w ramach działalności na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach działalności firma osiąga przychody z wykonywania usług budowlanych o szerokim spektrum różnego rodzaju czynności wymienionych w dziale 41-43 PKWiU, zaliczanych do sekcji F PKWiU (Obiekty budowlane i roboty budowlane). Usługi opisane we wniosku kwalifikowane jako roboty budowlane i prace remontowe, wykonywane są w obiektach niemieszkalnych (użytkowych). Są to obiekty nowo wybudowane, jak i obiekty już użytkowane (restauracje, placówki bankowe, puby, stacje benzynowe, itp.). Firma ma podpisaną umowę z jednym kontrahentem na wykonywanie ww. usług na podstawie otrzymanego zlecenia ze wskazaniem, gdzie mają być usługi wykonane, i jaki ma być ich zakres. Zakres prac remontowo-budowlanych jest bardzo różnorodny: malowanie, wymiana posadzki, położenie kostki brukowej, wymiana zepsutych klamek, zlewów, montaż zepsutych rolet okiennych, itp. Przy wykonywaniu robót budowlanych (w tym remontowych) wykorzystywane są głównie materiały własne, zakupione bezpośrednio w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotem interpretacji jest 2024 r., przychody z prowadzonej działalności gospodarczej są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od 2021 r., według stawki 5,5%. Dla celów działalności gospodarczej prowadzona jest ewidencja przychodów. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostało złożone we właściwym urzędzie skarbowym 12 lutego 2021 r. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a świadczone przez Panią usługi stanowią roboty budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są według następujących PKWiU:
•43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
•43.34.10.0 - Roboty malarskie,
•43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
•43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
•43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
•43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian,
•43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
•43.34.20.0 - Roboty szklarskie,
•43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych.
Decydującego znaczenia w zakresie określenia stawki ryczałtu nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione. Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, czy pojedyncze elementy stanu faktycznego.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzam, że przychód z tytułu świadczonych przez Panią usług (opisanych we wniosku), które wykonuje Pani w ramach działalności gospodarczej objętych grupowaniem PKWiU:
•43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
•43.34.10.0 - Roboty malarskie,
•43.31.10.0 - Roboty tynkarskie,
•43.29.12.0 - Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń,
•43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
•43.33.10.0 - Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian,
•43.33.29.0 - Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane,
•43.34.20.0 - Roboty szklarskie,
•43.39.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem elementów dekoracyjnych,
podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).