Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.477.2024.2.MJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.477.2024.2.MJ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pan,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 28 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2024 r. (wpływ 11 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani lekarzem weterynarii. Prowadzi Pani własną działalność gospodarczą, która jednocześnie nie jest zakładem leczniczym dla zwierząt. Nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem zapytania jest okres od 1 stycznia 2023 r. Świadczone usługi oznaczone są symbolem 75.00.Z PKWiU.

Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pani dokumentację podatkową w formie ewidencji przychodów.

Złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywała Pani w roku poprzedzającym rok podatkowy. Nie była Pani zatrudniona w ramach stosunku pracy, ani też spółdzielczego stosunku pracy. Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro. Nie uzyskiwała Pani przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.

Od początku 2023 r. świadczy Pani usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 ze zm.). Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji), jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Zakres wykonywanych czynności na rzecz Inspekcji obejmować będzie nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych. Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Powiatowy Lekarz Weterynarii zawiera z Panią umowę na czas określony. Umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. W umowie Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, Zleceniobiorcą jest Pani, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia. Zleceniodawca stwierdza w umowie, że czynności wykonywane są w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy, a jednocześnie Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania czynności stanowiących przedmiot umowy i odpowiada przed Zleceniodawcą za powierzone mienie. W umowie zapisano również, że Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuję wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Panią zestawienia z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana jest na rachunek Zleceniobiorcy po przedłożeniu stosowniej dokumentacji, w terminie 30 dni od złożenia Zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności.

Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu umów na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem. Nadzór nad ubojem jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii.

W ramach nadzoru nad ubojem wykonuje Pani szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako "nadzór nad ubojem" - jest to usługa świadczona przez Panią. Oznacza to, że zobowiązana jest Pani stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji nr (…) z dnia (…), w której wskazano, że nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak wszystkie elementy badania przed ubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni.

W instrukcji tej wskazano ponadto, że zgodnie z treścią rozporządzenia (WE) nr 854/2004 wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:

1)kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego,

2)projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym),

3)higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu,

4)higiena osobista,

5)szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych,

6)zwalczanie szkodników,

7)jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu),

8)kontrola temperatury,

9)kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji,

10)audyty procedur opartych na zasadach HACCP m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli,

11)urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:

a) badania przedubojowego,

b) dobrostanu zwierząt,

c) badania poubojowego,

d) materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,

e) badań laboratoryjnych.

W instrukcji tej wskazano także, że wynagrodzenia za kontrolę, nadzór, badanie lub inne czynności, obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego.

W związku z tym, że zarówno Powiatowy Lekarz Weterynarii, jak i Pani nie jesteście w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonywanie poszczególnych, opisanych powyżej czynności świadczona przez Panią usługa jest usługą weterynaryjną, a nie badaniami i analizami.

W świetle powyższego klasyfikacja grupowania 75.00.Z Działalność weterynaryjna jest jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych czynności nadzoru nad ubojem. Usługą główną w przypadku nadzoru nad ubojem nie są usługi w zakresie badań i analiz. Klasyfikacja ta obejmuje także usługi laboratoryjne i techniczne, a także inne podobne usługi.

Uzupełnienie

Świadczone przez Panią usługi oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWIU.

Jednoznaczny i szczegółowy opis świadczonych usług w ramach zawartej umowy:

Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu umów na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa. Nadzór nad ubojem, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii.

W ramach nadzoru nad ubojem, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa wykonuje Pani szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako "nadzór nad ubojem" - jest to usługa świadczona przez Panią. Oznacza to, że zobowiązana jest Pani stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa, w tym do obowiązującej instrukcji nr (…) z dnia (…), w której wskazano, że nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak wszystkie elementy badania przed ubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni.

W instrukcji tej wskazano ponadto, że zgodnie z treścią rozporządzenia (WE) nr 854/2004 wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:

1)kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego,

2)projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym),

3)higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu,

4)higiena osobista,

5)szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych,

6)zwalczanie szkodników,

7)jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu),

8)kontrola temperatury,

9)kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji,

10)audyty procedur opartych na zasadach HACCP m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli,

11)urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:

a)badania przed ubojowego,

b)  dobrostanu zwierząt,

c)  badania poubojowego,

d)  nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa

e)  materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,

f)   badań laboratoryjnych.

W świetle powyższego klasyfikacja grupowania 75.00.19.0 PKWIU "Pozostałe usługi weterynaryjne" jest jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych czynności nadzoru nad ubojem, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem mięsa.

Usługą główną w przypadku nadzoru nad ubojem nie są jedynie usługi w zakresie badań i analiz. Wskazać należy, że klasyfikacja ta obejmuje także usługi laboratoryjne i techniczne, a także inne podobne usługi.

Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Ponosi Pani odpowiedzialność w stosunku do zleceniodawcy za wykonywane czynności w ramach świadczonych usług, natomiast w stosunku do podmiotów trzecich nie ponosi Pani odpowiedzialności za rezultat i wykonanie tych czynności.

Umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

W umowie Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, Zleceniobiorcą jest Pani, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia. Zleceniodawca stwierdza w umowie, że czynności wykonywane są w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy, a jednocześnie Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania czynności stanowiących przedmiot umowy i odpowiada przed Zleceniodawcą za powierzone mienie. W umowie zapisano również, że Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego.

Pytanie

Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej polegającej na sprawowaniu nadzoru nad ubojem?

Pani stanowisko w sprawie

Usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej opodatkowane będą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%.

Czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem, obejmującego wszystkie czynności z tym związane stanowią zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przed ubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych dwóch czynności.

Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami, a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Panią usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Dział 75 USŁUGI WETERYNARYJNE obejmuje:

  • opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
  • usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
  • usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
  • usługi pogotowia dla zwierząt.

Dział ten nie obejmuje:

  • usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
  • usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0

W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w Zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,
  • usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Natomiast dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:

  • usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
  • badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

W klasie 71.20 mieszczą się USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH.

Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,
  • odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,
  • usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia itp.,
  • usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,
  • usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,
  • usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,
  • usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pani lekarzem weterynarii. Świadczy Pani usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii obejmujące nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych, które – zgodnie z Pani wskazaniem we wniosku  – klasyfikuje Pani w grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 – „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczy Pani usługi, które mieszczą się we  wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Ponadto, gdyby wykonywała Pani usługi badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), to do przychodów uzyskiwanych z tego tytułu  zastosowanie znalazłaby stawka ryczałtu 14%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ww. ustawy.

Jednocześnie, zaznaczyć trzeba, że w przypadku trudności/wątpliwości w ustaleniu właściwego symbolu można:

  • skorzystać z informacji dostępnych na stronie internetowej  Głównego Urzędu Statystycznego,
  • złożyć wniosek dotyczący zaklasyfikowania danej usługi według PKWiU z 2015 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).