Brak możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01... - Interpretacja - null

Shutterstock

Brak możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.307.2024.2.KK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 sierpnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, rezydentem podatkowym w Polsce. Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nr NIP: (...). Wiodącym przedmiotem działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest działalność związana z oprogramowaniem, sklasyfikowana pod numerem 62.01.Z.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zajmuje się Pan kompleksowym projektowaniem interfejsów do aplikacji webowych oraz natywnych (...). Świadczy Pan usługi z zakresu Product Design Projektowania Produktu Cyfrowego.

Usługi świadczone przez Pana mieszczą się w ramach kodu 62.01.12.0 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Działalność Pana obejmuje projektowanie interfejsów użytkownika (ang. Ul User Interface) oraz doświadczeń użytkowników (ang. UX User Experience) dla różnych produktów cyfrowych, takich jak aplikacje mobilne, strony oraz platformy internetowe. Praca w tym zakresie polega na projektowaniu intuicyjnych, estetycznych i funkcjonalnych interfejsów (Ul), które zapewniają użytkownikom łatwe i przyjemne korzystanie z danego produktu cyfrowego (UX). Czynności te koncentrują się w szczególności na:

analizie potrzeb użytkowników, tj.: zrozumieniu, kim są użytkownicy, jakie mają potrzeby, oczekiwania oraz jakie problemy napotykają podczas korzystania z produktów cyfrowych;

projektowaniu interakcji, tj.: planowaniu i projektowaniu sposobu, w jaki użytkownicy będą wchodzić w interakcje z produktem, w tym nawigacji, układu elementów i responsywności (płynne dostosowywaniu się interfejsu do rożnych rozdzielczości - smartphone/tablet/komputer);

tworzeniu makiet i prototypu (strony, aplikacji), tj.: opracowywaniu wizualnych reprezentacji interfejsów, które przedstawiają jak będzie działał i wyglądał końcowy produkt po jego wdrożeniu przez programistów;

testowaniu i optymalizacji, tj.: przeprowadzaniu testów użyteczności, zbieraniu opinii użytkowników i wprowadzaniu poprawek mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników już na etapie prototypowania;

współpracy z zespołem programistycznym, tj.: przekazywaniu wytycznych dotyczących przygotowanego prototypu, na podstawie którego programiści tworzą docelową aplikację (w formie kodu).

Efektem czynności wykonywanych przez Pana są:

prototypy produktów cyfrowych: dzięki iteracyjnemu ulepszaniu i konsultowaniu prototypu, budowa właściwej aplikacji przebiega szybciej i z mniejszą liczbą poprawek, co redukuje koszty oraz zmniejsza zaangażowanie programistów;

poprawione doświadczenia użytkowników: produkty dostosowane do potrzeb użytkowników są bardziej intuicyjne i przyjemniejsze w użyciu, co prowadzi do wyższego zadowolenia użytkowników;

wyższe wskaźniki konwersji: poprawa kluczowych wskaźników, takich jak czas spędzony na stronie, liczba dokonanych zakupów, czy liczba zarejestrowanych użytkowników;

zwiększenie lojalności użytkowników: tworzenie produktów, które spełniają oczekiwania użytkowników i budują ich lojalność wobec marki;

redukcja kosztów wsparcia technicznego: zmniejszenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego dzięki bardziej intuicyjnym interfejsom.

Wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie spełnia Pan przesłanek zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączających możliwość zastosowania opodatkowania ryczałtem, tj.:

nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego (na podstawie odrębnych przepisów);

nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (na podstawie odrębnych przepisów).

Do momentu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stosuje Pan do opodatkowania uzyskanych przychodów stawkę 12%. Jednakże nie uzyskuje Pan przychodów w zakresie wydawania pakietów gier komputerowych, wydawania pakietów oprogramowania systemowego, wydawania pakietów oprogramowania użytkowego, wydawania oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu, usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z oprogramowaniem, objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” oraz świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Nie uzyskuje Pan ani nie zamierza uzyskiwać w przyszłości dochodów z innych źródeł niż opisane we wniosku.

Uzupełnienie

Zleceniodawca wykorzystuje efekty wykonywanych czynności najczęściej jako wizualizację projektowanej aplikacji, która umożliwia przystępne zrozumienie, jak aplikacja będzie wyglądać i działać po przyszłym wdrożeniu przez programistów. Tworzenie aplikacji jest zazwyczaj procesem kosztownym i czasochłonnym, dlatego najpierw wykonuje się wizualizację (prototyp), aby zbadać zasadność biznesową projektu. W tym momencie często podejmowana jest decyzja: jeżeli projekt spełnia oczekiwania klienta, następuje przejście do fazy programistycznej, gdzie programiści rozpoczynają budowę rzeczywistej aplikacji na bazie przygotowanych przez Pana wizualizacji, prototypów i wytycznych; jeżeli projekt nie spełnia oczekiwań klienta, wprowadzane są poprawki, aż do uzyskania satysfakcjonującego rezultatu, co wiąże się z znacznymi oszczędnościami, ponieważ zmiany w aplikacji po jej wdrożeniu są kosztowne ze względu na wysokie koszty roboczogodziny programisty. Jeżeli pomysł na aplikację okazuje się nietrafiony lub klient chce się wstrzymać z dalszym wdrożeniem, zatrzymuje on stworzone przez Pana wizualizacje oraz prototypy.

Powyższy opis dotyczy także istniejących aplikacji, które są rozbudowywane lub przeprojektowane. Wówczas klient na podstawie przedstawionych wizualizacji i prototypu decyduje, czy na przykład nowy moduł aplikacji spełnia jego oczekiwania. Jeśli nie, poszukuje się najlepszego rozwiązania.

Pana działania mogą także służyć jako rekomendacja do podjęcia działań optymalizacyjnych na podstawie przygotowanych przez Pana raportów, np. z testów użyteczności. Testy te polegają na obserwowaniu użytkowników podczas wykonywania zleconych im zadań w danej aplikacji. Dzięki temu można zidentyfikować momenty, z którymi użytkownicy mają trudności i zarekomendować zmiany w interfejsie aplikacji, aby poprawić intuicyjność produktu.

Wytworzone wizualizacje oraz prototypy przyszłej aplikacji najczęściej pełnią rolę dokumentacji technicznej dla programistów, co ma istotny wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Jeżeli w zespole brakuje Product Designera, proces tworzenia oprogramowania znacząco różni się od tego opisanego powyżej. W takiej sytuacji programiści starają się samodzielnie przekształcić wizję klienta w aplikację, co często po miesiącach pracy prowadzi do powstania produktu, który nie spełnia oczekiwań klienta. Dzieje się tak dlatego, że zabrakło wizualizacji i konsultacji, które są znacznie szybszym etapem niż programowanie gotowej aplikacji.

Efekty wykonywanych przez Pana czynności:

od strony czysto technicznej - nie usprawniają działania oprogramowania, gdyż Pana praca nie ma wpływu na to czy aplikacja będzie działać szybciej (sprawniej) czy też nie - jest to rola programisty, żeby aplikacja działała szybko i płynnie;

od strony doświadczeń użytkownika - usprawniają działania oprogramowania, gdyż Pana praca ma także za zadanie wypracowanie jak najbardziej optymalnej ścieżki użytkownika w aplikacji (na przykład doprowadzić do tego, aby proces zakupu w sklepie internetowym był jak najkrótszy poprzez eliminację niepotrzebnych kroków).

Pytanie

Czy przychód uzyskany ze świadczenia usług opisanych we wniosku (sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0) w ramach działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód uzyskany ze świadczenia usług opisanych we wniosku, tj. usług świadczonych jako „Projektowanie Produktu Cyfrowego” sklasyfikowanych w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a jako przychody z działalności usługowej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nie spełnia Pan żadnej przesłanki wyłączającej możliwość zastosowania ryczałtu, zawartej w art. 8 ust.1 ustawy.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy, w myśl którego ryczałt będzie wynosić:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0) z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;

12% przychodów ze świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Powyższe wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 12% podlegają między innymi usługi związane z oprogramowaniem (PWKiU ex 62.01.1). Jednakże, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ex przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Uważa Pan, że możliwość opłacania ryczałtu oraz wysokość stosowanej stawki zależy od faktycznie świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej, dlatego istotne jest przypisanie do wykonywanych czynności odpowiedniego symbolu PKWiU. Każdorazowo dokonuje tego sam podatnik. Zakwalifikował Pan czynności, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej do grupowania PKWiU 62.01.12 jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Jak wskazano w opisie stanu przyszłego nie wykonuje Pan usług projektowania (sieci, baz danych, stron internetowych), programowania i rozwoju oprogramowania, tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Oznacza to, że nie świadczy usług z zakresu programowania. Działalność Pana zorientowana jest na tworzenie produktu pod kątem funkcjonalności, wyglądu, sposobu działania.

Do tej pory opodatkowywał Pan swoje przychody według stawki 12%, gdyż z uwagi na wymieniony w ustawie przy stawce 12% kod PKWiU 62.01.1, wydawała się Panu właściwa. Powziął Pan w wątpliwość prawidłowość dokonanych rozliczeń. Po dogłębnej analizie stwierdził, że mając na uwadze definicję oznaczenia ex zawartą w art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi przez niego świadczone nie wchodzą w zakres programowania komputerowego, do którego odnosi się stawka 12%.

Z uwagi na powyższe, uważa Pan, że usługi, które zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%, jako przychody z działalności usługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi świadczone przez Pana to:

analiza potrzeb użytkowników, tj.: zrozumienie, kim są użytkownicy, jakie mają potrzeby, oczekiwania oraz jakie problemy napotykają podczas korzystania z produktów cyfrowych;

projektowanie interakcji, tj.: planowanie i projektowanie sposobu, w jaki użytkownicy będą wchodzić w interakcje z produktem, w tym nawigacji, układu elementów i responsywności (płynne dostosowywanie się interfejsu do rożnych rozdzielczości - smartphone/tablet/komputer);

tworzenie makiet i prototypu (strony, aplikacji), tj.: opracowywanie wizualnych reprezentacji interfejsów, które przedstawiają jak będzie działał i wyglądał końcowy produkt po jego wdrożeniu przez programistów;

testowanie i optymalizacja, tj.: przeprowadzanie testów użyteczności, zbieranie opinii użytkowników i wprowadzanie poprawek mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników już na etapie prototypowania;

współpraca z zespołem programistycznym, tj.: przekazywanie wytycznych dotyczących przygotowanego prototypu, na podstawie którego programiści tworzą docelową aplikację (w formie kodu).

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zauważyć również trzeba, że zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to te, które dotyczą oprogramowania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu wykonywanych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem Pana zapytania usługi, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem.

W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi, w ramach których zajmuje się kompleksowym projektowaniem interfejsów do aplikacji webowych oraz natywnych (…), wykonując takie zadania jak: projektowanie interakcji polegające na planowaniu i projektowaniu sposobu w jaki użytkownicy będą wchodzić w interakcje z produktem, w tym nawigacji, układu elementów i responsywności, tworzenie makiet i prototypu (strony, aplikacji) polegające na opracowywaniu wizualnych reprezentacji interfejsów, które przedstawiają jak będzie działał i wyglądał końcowy produkt po jego wdrożeniu przez programistów, testowanie i optymalizacja polegające na przeprowadzaniu testów użyteczności, zbieraniu opinii użytkowników i wprowadzaniu poprawek mających na celu poprawę doświadczeń użytkowników już na etapie prototypowania.

Dodatkowo, jak wynika z opisu sprawy, wytworzone przez Pana wizualizacje oraz prototypy przyszłej aplikacji najczęściej pełnią rolę dokumentacji technicznej dla programistów, która ma istotny wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Trudno zatem zaprzeczyć, że Pana usługi nie mają związku z oprogramowaniem.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).