Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09.20.0.... - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.361.2024.3.JPO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.361.2024.3.JPO

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie „art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b” ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0 jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – 16 i 23 sierpnia 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) 2024 r. rozpoczął Pan prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej podając kod PKD 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Zgodnie z objaśnieniami, podklasa ta obejmuje pozostałą działalność związaną z technologią informatyczną i komputerową, gdzie indziej niesklasyfikowaną:

usługi odzyskiwania danych z uszkodzonych komputerów;

instalowanie komputerów osobistych;

instalowanie oprogramowania.

Prowadzona działalność nie obejmuje jednak usług związanych z oprogramowaniem, a koncentruje się na usługach związanych z rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych (za wyjątkiem oprogramowania i doradztwa w zakresie oprogramowania), usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych, w skład czego wchodzi:

modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie;

analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie;

planowanie i realizowanie działań marketingowych/promocyjnych produktu;

prowadzenie dokumentacji produktowej z wykorzystaniem specjalistycznego programu informatycznego;

koordynacja prac przy ich rozwiazywaniu przez dostawcę na rzecz klienta;

współpraca z kadrą zarządzającą i działami realizującymi wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi);

usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów (omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii).

W istocie jest to więc działalność „biznes analityka” i „produkt managera” w branży IT, która nie ma nic wspólnego z tworzeniem oprogramowania oraz jego instalacją, ani z doradztwem w tym zakresie. Chce Pan opodatkować otrzymywane w ten sposób przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa ryczałtowa), przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Jednocześnie właściwe zaklasyfikowanie usługi do odpowiedniego kodu PKWiU determinuje stawkę podatku zgodnie z art. 12 ustawy ryczałtowej.

Identyfikuje Pan swoje usługi wg kodu 62.09.20.0, tj. pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane, z tym zastrzeżeniem, że nie obejmuje on usług związanych z oprogramowaniem oraz grupowania 62.01.12.0 „Usługi związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, a także grupowania 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Uzupełnienie wniosku

Potwierdził Pan, że wszystkie wykonywane czynności mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, ze względu na to, że wymienione usługi są ściśle związane z rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych i nie obejmują jednak oprogramowania i doradztwa w zakresie oprogramowania.

Przedstawił Pan szczegółowy opis świadczonych usług:

Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie.

Na podstawie zebranych danych opracowuje Pan specyfikacje oraz tworzy modele procesów opisujące sposób integracji i automatyzacji nowych funkcji w systemie. Efektem jest dokumentacja do wykorzystania przez usługobiorcę w następnych etapach projektu.

Analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie.

Zbiera Pan i analizuje wymagania biznesowe usługobiorcy. Wymagania te są następnie przekładane na specyfikacje techniczne, które szczegółowo opisują, w jaki sposób nowe funkcje powinny zostać zaimplementowane w systemie. Efektem jest dokumentacja do wykorzystania przez usługobiorcę w następnych etapach projektu.

Planowanie i realizowanie działań marketingowych/promocyjnych produktu.

Wspiera Pan zespoły marketingowe, tworząc dokładne opisy funkcjonalności i specyfikacji produktów, aby pomóc w tworzeniu odpowiednich materiałów marketingowych i planów promocji produktów. Efektem jest dokumentacja do wykorzystania przez usługobiorcę w następnych etapach projektu.

Prowadzenie dokumentacji produktowej z wykorzystaniem specjalistycznego programu informatycznego.

Tworzy Pan i prowadzi dokumentację techniczną opisującą cechy produktu, specyfikacje, instrukcje użytkowania i proces integracji. Dokumentacja tworzona jest przy użyciu specjalistycznych programów takich jak (...). Efektem jest dokumentacja do wykorzystania przez usługobiorcę w następnych etapach projektu.

Koordynacja prac przy ich rozwiązywaniu przez dostawcę na rzecz klienta.

Koordynuje Pan wykonanie zadań pomiędzy zespołem deweloperskim a usługobiorcą, dbając o prawidłowe zrozumienie wymagań i specyfikacji, a także kontrolę nad terminową realizacją zadań.

Współpraca z kadrą zarządzającą i działami realizującymi wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony, nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi).

Bierze Pan udział we wspólnych testach aplikacji z usługobiorcą, upewniając się, że nowa funkcjonalność jest zgodna ze specyfikacjami i działa bez błędów. Współpracuje Pan z różnymi działami w celu zapewnienia prawidłowej realizacji funkcji. Efektem są raporty do wykorzystania przez usługobiorcę w następnych etapach projektu.

Usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów (omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii).

Zapewnia Pan fachowe wsparcie w zakresie integracji systemów i rozwiązań technicznych. Omawia Pan możliwości wdrożenia, rozwiązuje pojawiające się problemy i proponuje optymalne rozwiązania technologiczne.

Pana usługi dotyczą technologii informatycznych związanych z analizą wymagań, tworzeniem dokumentacji technicznej, pisaniem specyfikacji i projektowaniem architektury aplikacji. Dba Pan o spójność działań poszczególnych komponentów systemu, co obejmuje pracę z narzędziami do zarządzania wymaganiami takimi jak (...) oraz językami modelowania takimi jak (...), a także narzędziami do pisania i utrzymywania dokumentacji.

Wyjaśnił Pan, że „nowe funkcjonalności” to nowe możliwości, cechy lub funkcje dodane do istniejącego systemu, produktu, lub aplikacji. Zmiany te mają zwykle na celu poprawę doświadczenia użytkownika, rozszerzenie możliwości systemu lub rozwiązanie powstałych problemów; „produkt” w IT to kompleksowe rozwiązanie dla konkretnego użytkownika lub zadania biznesowego, łączy w sobie specyfikację, technologię, projekt i marketing; „program informatyczny” to program pozwalający na tworzenie modelowania czy dokumentacji takie jak program (...) oraz język modelowania taki jak (...).

Dodatkowo podkreśla Pan, że programy informatyczne (...) oraz język modelowania taki jak (...) nie są przeznaczone do pisania kodów czy tworzenia oprogramowania.

Wynikiem modelowania i projektowania automatyzacji procesów jest dokumentacja w postaci specyfikacji oraz modele procesów opisujące sposób integracji i automatyzacji nowych funkcji w systemie. Na późniejszym etapie taki wynik jest przekazywany odpowiednim działom odpowiedzialnym za wdrażanie nowych rozwiązań do systemu.

Dokumentacja produktowa nie zawiera w sobie kodu źródłowego.

Dokumentacja produktowa nie stanowi oprogramowania (programu komputerowego), czy też oprogramowanie nie jest elementem tej dokumentacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega Pan pod nieograniczony obowiązek podatkowy.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów oprócz działalności gospodarczej.

Złożył Pan oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

a)Nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro;

b)Nie uzyskał Pan przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a „suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro”.

Pytanie

Czy przychód z tak opisanej działalności usługowej może być opodatkowany w formie ryczałtu wg stawki w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, z formy opodatkowania 8,5% nie może skorzystać każdy przedsiębiorca, jednak może ona być zastosowana do niektórych usług informatycznych, sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 12%, a mowa tutaj o 62.01.12, 62.02.30 i 62.09.20.0 (ryczałtem 12% w tym przypadku są objęte wyłącznie usługi w zakresie instalacji oprogramowania, związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, instalacji oprogramowania).

Nadmienia Pan, że zadania, które wykonuje, nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii.

Stoi Pan na stanowisku, że uzyskiwany przychód z działalności usługowej (w zakresie niezwiązanym z oprogramowaniem) może być opodatkowany 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie „art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b” ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychód z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy

– (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w „art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b” ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile w istocie spełnia Pan ustawowe warunki opodatkowania w tej formie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą, która koncentruje się na usługach związanych z rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych (za wyjątkiem oprogramowania i doradztwa w zakresie oprogramowania oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych), w skład których wchodzi:

modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie;

analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie;

planowanie i realizowanie działań marketingowych/promocyjnych produktu;

prowadzenie dokumentacji produktowej z wykorzystaniem specjalistycznego programu informatycznego;

koordynacja prac przy ich rozwiazywaniu przez dostawcę na rzecz klienta;

współpraca z kadrą zarządzającą i działami realizującymi wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi);

usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów (omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii).

W istocie jest to więc działalność „biznes analityka” i „produkt managera” w branży IT, która nie ma nic wspólnego z tworzeniem oprogramowania oraz jego instalacją, ani z doradztwem w tym zakresie.

Pana usługi dotyczą technologii informatycznych związanych z analizą wymagań, tworzeniem dokumentacji technicznej, pisaniem specyfikacji i projektowaniem architektury aplikacji. Dba Pan o spójność działań poszczególnych komponentów systemu, co obejmuje pracę z narzędziami do zarządzania wymaganiami takimi jak (...) oraz z językami modelowania takimi jak (...), a także narzędziami do pisania i utrzymywania dokumentacji.

Potwierdził Pan, że wszystkie wykonywane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, ze względu na to, że wymienione usługi są ściśle związane z rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych i nie obejmują oprogramowania i doradztwa w zakresie oprogramowania.

Uwzględniając powyższe, jeśli faktycznie uzyskuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, które – jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy – nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania, to zastosowanie znajdzie – jak słusznie Pan wywiódł ─ stawka 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie ─ jak Pan wskazał ─ „art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b” ww. ustawy. Z tego powodu Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).