Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - null

Shutterstock

Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

03.06.2024 rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (NIP ...). Przeważającym rodzajem prowadzonej działalności będzie działalność sklasyfikowana kodem PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach opisanej działalności planuje Pan rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwami (zleceniodawcami), na rzecz których będzie świadczył następujące usługi:

  • koordynacji projektów inwestycyjnych od fazy koncepcyjnej po realizacyjną, w zakresie prowadzenia procesu finansowego, handlowego, technicznego, prawnego i administracyjnego zgodnie z obowiązującymi regulacjami,
  • tworzenia budżetów zaplanowanych przedsięwzięć oraz analiz w zakresie ich opłacalności i towarzyszących im ryzyk,
  • organizacji i koordynacji pracy zespołów wewnętrznych i zewnętrznych realizujących projekt inwestycyjny, współpracy z partnerami zewnętrznymi,
  • dbałości o realizację projektów zgodnie z harmonogramami, założeniami biznesowymi, budżetowymi oraz standardami jakości,
  • przygotowywania i realizacji zmian w celu zwiększania efektywności realizowanych zadań i przedsięwzięć,
  • tworzenia analiz kontrolingowych i raportów okresowych.

Pana wynagrodzeniem w ramach świadczonych usług będzie stała, miesięczna kwota. Przychody z działalności gospodarczej będą udokumentowane fakturami wystawionymi przez Pana na przedsiębiorstwa, na rzecz których będzie Pan świadczył przedmiotowe usługi. Będzie Pan świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz będzie ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. W zakresie opisanych wyżej usług sklasyfikowanych pod kodem PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane zamierza Pan rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z potencjalnymi Zleceniodawcami nie łączy Pana obecnie żaden stosunek pracy. Dotychczas także nie świadczył Pan żadnych usług/czynności w ramach stosunku pracy bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz potencjalnych Zleceniodawców. W związku z tym nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2. Nie prowadził Pan dotychczas działalności gospodarczej, w związku z tym w roku 2023 nie uzyskał Pan z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przychodów wyższych niż 2 000 000 euro zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. Jednocześnie w niniejszej sprawie nie ma zastosowania w stosunku do Pana oraz prowadzonej i planowanej przez Pana działalności gospodarczej żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.) w zakresie niestosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b w stosunku do podatników: 1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3, 2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, 3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, b) uchylony, c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d) uchylony e) uchylony f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Nie ma Pan również powiązań kapitałowych z potencjalnymi Zleceniodawcami. Stąd w odniesieniu do art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne brak jest prawnych przeciwskazań do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie planowanej oraz prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Uzupełnienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.). Pana pytanie dotyczy roku 2024 oraz lat przyszłych. Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan w czerwcu 2024 roku. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania złożył Pan we wniosku o rejestrację mojej działalności w CEiDG, data złożenia wniosku to 03.06.2024 roku, rozpoczęcie działalności od 06.06.2024 roku. Od rozpoczęcia działalności gospodarczej 06.06.2024 nie uzyskuje Pan dochodów z innych źródeł niż przedmiotowa działalność. Wcześniej w bieżącym roku 2024 uzyskiwał Pan wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę w okresie 01.2024 - 04.2024 (umowa o pracę została rozwiązana z dniem 30.04.2024 r.). Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Doprecyzował Pan opisu sprawy przez szczegółowe wyjaśnienie, jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług. Ustosunkował się Pan do każdej wykonywanej usługi tj.:

  • Koordynacji projektów inwestycyjnych od fazy koncepcyjnej po realizacyjną, w zakresie prowadzenia procesu finansowego, handlowego, technicznego, prawnego i administracyjnego zgodnie z obowiązującymi regulacjami,

Odpowiedź: Przygotowywanie harmonogramów i planów zadań do wykonania dla przeprowadzenia projektów inwestycyjnych. Plany te dotyczą zarówno działań potrzebnych do wykonania na etapie oceny i przygotowania do uruchomienia danego projektu (faza koncepcyjna), jak również etapów jego, potem realizacji i wdrożenia (faza realizacyjna).

  • Tworzenia budżetów zaplanowanych przedsięwzięć oraz analiz w zakresie ich opłacalności i towarzyszących im ryzyk,

Odpowiedź: Przygotowywanie budżetów dla projektów inwestycyjnych -   oszacowanie niezbędnych kosztów realizacji projektu oraz harmonogramu ich wydatkowania. Ustalenie spodziewanych efektów wdrożenia projektów inwestycyjnych i oszacowanie ich opłacalności, w kontekście wymaganych do poniesienia wydatków. Określenie ryzyk związanych z realizacją projektów i uzyskaniem spodziewanych efektów oraz możliwych sposobów ograniczenia poziomów tych ryzyk.

  • Organizacji i koordynacji pracy zespołów wewnętrznych i zewnętrznych realizujących projekt inwestycyjny, współpracy z partnerami zewnętrznymi,

Odpowiedź: Określanie zadań współzależnych i innych zależności wynikających z harmonogramu realizacji projektu. W razie potrzeby również dekompozycja wybranych zadań na zadania bardziej szczegółowe w celu umożliwienia ich przypisania do właściwych jednostek/zespołów wykonawczych. Przedstawianie planu realizacji projektu i listy zadań zainteresowanym jednostkom/zespołom i wyjaśnianie ewentualnych wątpliwości. Mogą to być zarówno zespoły wewnętrzne mojego zleceniodawcy (pracownicy w firmie zleceniodawcy), jak i zespoły zewnętrzne względem mojego zleceniodawcy (np. firmy zaangażowane w wykonanie wybranych zadań w ramach realizacji projektu inwestycyjnego).

  • Dbałości o realizację projektów zgodnie z harmonogramami, założeniami biznesowymi, budżetowymi oraz standardami jakości,

Odpowiedź: Monitorowanie przebiegu projektu pod kątem zgodności z założonym harmonogramem i budżetem oraz kryteriami jakościowymi. W razie potrzeby wyjaśnianie uczestnikom projektu charakteru i zakresu poszczególnych zadań do wykonania. Identyfikowanie ewentualnych odchyleń od planu i w razie ich zidentyfikowania określenie przyczyn i ocena ich istotności dla przebiegu projektu i oczekiwanej jego opłacalności.

  • Przygotowywania i realizacji zmian w celu zwiększenia efektywności realizowanych zadań i przedsięwzięć,

Odpowiedź: W przypadku, gdy zidentyfikowane odchylenia od projektu lub nieefektywności w jego realizacji są istotne dla jego przebiegu lub spodziewanych efektów, wówczas przygotowywanie propozycji działań do podjęcia w celu utrzymania założeń dot. efektów i opłacalności danego projektu. Przygotowanie odpowiednich propozycji zmian np. w harmonogramie zadań lub w budżecie projektu.

  • Tworzenia analiz kontrolingowych i raportów okresowych.

Odpowiedź: Przygotowywanie raportów i analiz, zarówno cyklicznych jak i ad-hoc, dotyczących w szczególności: przebiegu realizacji projektów, wykonania budżetów, opłacalności i uzyskiwanych efektów.

Pytanie

Czy opisana działalność, którą będzie Pan prowadził w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej pod kodem PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2021.1993)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem działalność, którą będzie Pan prowadził pod kodem PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 oraz PKWiU 74.90.20.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwanej dalej: UZPD) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Artykuł 4 ust. 1 pkt 12 UZPD stanowi, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Przy czym w art. 5b ustawy o PIT wskazano, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

b) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

c) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Należy zatem wskazać, że powyższe warunki decydujące o wyłączeniu określonej działalności z zakresu pozarolniczej działalności gospodarczej nie znajdują zastosowania w przedstawionej sprawie, ponieważ:

a) będzie Pan ponosił odpowiedzialność wobec Zleceniodawców oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług,

b) będzie Pan świadczył usługi koordynacji projektów inwestycyjnych w zakresie realizowanych przedsięwzięć, nie podlegając pod kierownictwo żadnego ze Zleceniodawców, c) będzie Pan ponosił w całości ryzyko gospodarcze związane z wykonywanymi usługami. Zgodnie z art. 2 ust. 1 UZPD podatnicy mogą wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli są osobami fizycznymi lub przedsiębiorstwami w spadku osiągającymi przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 UZPD opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD stanowi, że za działalność usługową należy uważać pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od spełnienia określonych przesłanek ustawowych pozytywnych i negatywnych, które zostały opisane odpowiednio w art. 6 ust. 4 UZPD oraz art. 8 UZPD. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3, 2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, 3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: g) prowadzenia aptek, h) uchylony, i) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, j) uchylony k) uchylony l) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: d) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, e) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, f) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żadna z okoliczności wymienionych w art. 8 ust. 1 UZPD nie dotyczy planowanej przez Pana działalności, nie wykonuje Pan i nie wykonywał w ramach stosunku pracy, ani spółdzielczego stosunku pracy żadnych czynności na rzecz potencjalnych Zleceniodawców. Z powyższego przepisu wynika, że brak jest prawnych przeciwwskazań do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie planowanej oraz prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Jak przedstawił Pan w opisie stanu faktycznego, nie uzyskał Pan przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które w ciągu roku podatkowego 2023 przekroczyłyby kwotę 2 000 000 euro. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 UZPD. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Pana zdaniem jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów z działalności opisanej powyżej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogę stosować stawkę 8,5%. Uważa Pan, że spełnia Pan warunki i jest uprawniony do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% w ramach prowadzonej i planowanej działalności pod kodem PKWiU 74.90.19.0. oraz PKWiU 74.90.20.0. Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych przez organy podatkowe w podobnych sprawach:

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2022 r. 0112-KDIL2-2.4011.747.2022.2.WS;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.80.2022.2.MR;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2022 r., 0114-KDIP3-2.4011.31.2022.3.MG;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2021 r., 0114- KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2021 r., 0113-KDIPT2-1.4011.429.2021.2.MAP;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lipca 2021 r., 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.k.r.;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2021 r., 0113- KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2021 r., 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2020 r., 0115-KDWT.4011.90.2020.1.MJ;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2020 r., 0113-KDIPT2-1.4011.85.2020.1.AP;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2019 r., 0115-KDIT2-3.4011.125.2019.2.MJ;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2019 r., 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6  ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).  Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej planuje Pan rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwami (zleceniodawcami), na rzecz których będę świadczył następujące usługi: koordynacji projektów inwestycyjnych od fazy koncepcyjnej po realizacyjną, w zakresie prowadzenia procesu finansowego, handlowego, technicznego, prawnego i administracyjnego zgodnie z obowiązującymi regulacjami, tworzenia budżetów zaplanowanych przedsięwzięć oraz analiz w zakresie ich opłacalności i towarzyszących im ryzyk, organizacji i koordynacji pracy zespołów wewnętrznych i zewnętrznych realizujących projekt inwestycyjny, współpracy z partnerami zewnętrznymi, dbałości o realizację projektów zgodnie z harmonogramami, założeniami biznesowymi, budżetowymi oraz standardami jakości, przygotowywania i realizacji zmian w celu zwiększania efektywności realizowanych zadań i przedsięwzięć, tworzenia analiz kontrolingowych i raportów okresowych.

Wskazał Pan, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).