Określenie stawki ryczałtu dla usług mieszczących się w PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - null

ShutterStock

Określenie stawki ryczałtu dla usług mieszczących się w PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu dla usług mieszczących się w PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lipca 2024 r. (data wpływu 23 lipca 2024 r.), pismem z 21 sierpnia 2024 r. (data wpływu 26 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 1.10.2012 r. we własnym imieniu w sposób ciągły, co jest potwierdzone danymi w CEIDG Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od 1.10.2012 r., co jest potwierdzone w rejestrze podatników VAT. Podatnik nie pozostaje z żadnym podmiotem w stosunku pracy, był zatrudniony na umowę o pracę w latach 2020 - 2023. Przychody Wnioskodawcy w roku 2023 nie przekroczyły równowartości 2.000.000 EUR.

Ponadto, Wnioskodawca:

1. nie jest opłacającym podatek w formie karty podatkowej;

2. nie jest korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. nie jest osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. nie jest wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. nie jest podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z różnych obszarów działalności. Jednym ze źródeł przychodów w działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wynagrodzenie za usługi w zakresie technologii informatycznych dotyczące analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących (dalej: „Usługi IT"). W ramach Usług IT Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

  • konserwacja/utrzymanie monitorowania środowiska w chmurze (ang. Cloud enviroment monitoring maintenance);
  • monitorowanie środowiska w chmurze w celu utrzymania wysokiej dostępności (ang. cloud enviroment ongoing monitoring to ensure high availability).

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie Usług IT jest działalnością usługową, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Usługi IT nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Usługi IT sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Pytanie zadane we wniosku dotyczy opodatkowania w roku 2024 oraz latach następnych.

Podatnik planuje prowadzić działalność na dotychczasowych zasadach w 2024 roku oraz w latach następnych.

Data pierwszego przychodu w działalności gospodarczej w roku 2024 to: 22.01.2024 r.

Podatnik złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.

Podatnik prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Podatnika czynności ponosi sam Podatnik.

Opisane we wniosku czynności Podatnik wykonuje w miejscu i czasie wyznaczonym przez siebie samego. Monitoring sieci odbywa się poprzez aplikacje Wnioskodawcy 24h/7 dni.

Podatnik ponosi pełne ryzyko gospodarcze wykonywania czynności opisanych we wniosku.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Podatnik nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Podatnik nie uzyskuje, ani nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Podatnik w 2024 roku, ani latach następnych nie będzie świadczył usługi na rzecz byłego pracodawcy odpowiadające czynnościom, które wykonywał w ramach stosunku pracy.

Względem Podatnika w okresie którego ma dotyczyć wniosek - zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Kod PKWIU usług Podatnika to: 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, których dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego to:

  • wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu; przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
  • doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów, prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
  • wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
  • przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych; wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują; świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
  • kierowanie fazą pozyskiwania danych w celu uzyskania pożądanych wyników;
  • gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
  • wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
  • monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
  • przygotowywanie listy planowanych zadań;
  • doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
  • wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
  • świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie.

Ponadto, Wnioskodawca rozwiązuje problemy pracowników usługobiorcy, przy czym metody rozwiązywania problemów są dobierane w zależności od stopnia skomplikowania problemu oraz umiejętności pracowników w obsłudze urządzeń IT. Wnioskodawca podkreśla, że metody i sposoby świadczenia przez Wnioskodawcę usługi, jak również jej rezultaty są za każdym razem uzależnione i związane z indywidualną potrzebą oraz sytuacją, w jakiej znajduje się Usługobiorca i jego pracownicy.

Wszystkie usługi Wnioskodawcy mieszczą się w zakresie PKWIU 62.02.30.0 tj. pomoc techniczna w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Ponadto Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone we wniosku względem postawionego pytania.

Pytanie

Czy przychody Wnioskodawcy z wynagrodzenia za usługi informatyczne dotyczące analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychody Wnioskodawcy z wynagrodzenia za usługi informatyczne dotyczące analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei( zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy za pozarolniczą działalność gospodarcza nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Jak stanowi zaś art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką". W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności me przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania określone w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 12 % przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
  • 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania (tak:

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ,

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., 0115-KDST2-1.4011.1.2024.1.NC,

Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r. 0114-KDIP3-2.4011.1025.2023.2.MT).

W niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne dotyczące analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących.

W ramach tych usług Wnioskodawca wykonuje następujące m.in. czynności:

  • konserwacja/utrzymanie monitorowania środowiska w chmurze (ang. cloud enviroment monitoring maintenance);
  • monitorowanie środowiska w chmurze w celu utrzymania wysokiej dostępności (ang. cloud enviroment ongoing monitoring to ensure high availability).

Usługi te należy sklasyfikować według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego". Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania( czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Usługi IT sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".

W związku z powyższym przychody uzyskiwane ze świadczenia usług informatycznych dotyczące analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących w zakresie mieszczących się w grupowaniu PKWiU; 62.02.30 mogą podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podobne stanowisko w zakresie przychodów z podobnych usług wyrażono w:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2022 r., 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS
  • Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r. 0112-KDSL1-1.4011.445.2023.3.MW
  • Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2022 r., 0113-KDIPT2- 1.4011.784.2022.2.KD
  • Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2023 r., 0113-KDIPT2-1.4011.724.2023.2.ID

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776  ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 października 2012 roku. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego urzędu skarbowego za rok 2024 w dniu 5 stycznia 2024 r. W 2024 roku, ani latach następnych nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadające czynnościom, które wykonywał w ramach stosunku pracy. Pana przychody w roku 2023 nie przekroczyły równowartości 2.000.000 EUR, ponadto zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do działalności prowadzonej przez Pana nie ma zastosowania art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach Usług IT wykonuje Pan następujące czynności:

  • konserwacja/utrzymanie monitorowania środowiska w chmurze (ang. cloud enviroment monitoring maintenance);
  • monitorowanie środowiska w chmurze w celu utrzymania wysokiej dostępności (ang. cloud enviroment ongoing monitoring to ensure high availability).

Usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej to:

  • wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu; przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
  • doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów, prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
  • wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
  • przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych; wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują; świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
  • kierowanie fazą pozyskiwania danych w celu uzyskania pożądanych wyników;
  • gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
  • wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
  • monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
  • przygotowywanie listy planowanych zadań;
  • doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
  • wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
  • świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie.

Wszystkie usługi mieszczą się w zakresie PKWIU 62.02.30.0 tj. pomoc techniczna w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Usługi IT nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Nie uzyskuje, ani nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

  • PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
  • PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
  • PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Reasumując - przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług informatycznych dotyczących analizy systemów informatycznych, monitorowania systemów informatycznych i usuwania w nich nieprawidłowości, konfiguracji narzędzi monitorujących wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30.0 –Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

  • Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
  • Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
  • Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
  • Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
  • W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).