Przychody ze świadczenia usług manualnego testowania oprogramowania objęte PKWiU 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. - Interpretacja - null

ShutterStock

Przychody ze świadczenia usług manualnego testowania oprogramowania objęte PKWiU 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.516.2024.2.DJD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Przychody ze świadczenia usług manualnego testowania oprogramowania objęte PKWiU 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 17 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług manualnego testowania oprogramowania, główne PKD to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, natomiast najbardziej zbliżone PKWiU to 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Potwierdzeniem takiej klasyfikacji jest wydana Pani opinia Głównego Urzędu Statystycznego.

Zakres usług świadczonych przez Panią dla Zleceniodawcy związany jest z przeprowadzaniem manualnych testów aplikacji. W ramach obowiązków Pani główną rolą jest wykonywanie testów manualnych nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzanie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, zgodnie z wytycznymi klientów. Aby poprawnie wykonywać swoje obowiązki, analizuje Pani specyfikacje, dokumentacje oraz wymogi klientów biznesowych, żeby wiedzieć jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne. W trakcie przeprowadzania testów manualnych dokonuje Pani porównania, czy dana funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów. Po zakończeniu testów zgłasza Pani potencjalnie powstałe problemy (błędy) w działaniu aplikacji do systemu zarządzającego projektem. Dodatkowo, przeprowadza Pani testy regresowe (ponowne) po wgraniu przez programistę poprawionej aplikacji, polegające na ponownej próbie wywołania wcześniej zgłoszonego problemu (błędu). Poza tym nie uzyskuje Pani przychodu z świadczenia innych usług. Uzyskuje Pani jeszcze przychody z najmu prywatnego poza działalnością.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że do celów działalności gospodarczej prowadzi Pani ewidencję przychodów. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani w grudniu 2021 r. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pani zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Nie wykonuje Pani usług dla byłego pracodawcy, obecnego pracodawcy, ani usługi te nie były wcześniej wykonywane w ramach stosunku pracy u tego samego pracodawcy. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powołanej ustawy. Wszystkie świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0. Zakres usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy obejmuje przeprowadzanie manualnych testów aplikacji. Głównym Pani zadaniem jest testowanie manualne nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów oraz przygotowywanie dokumentacji testowej. Celem tych działań jest upewnienie się, że wymagane funkcjonalności ostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów. Aby rzetelnie realizować swoje obowiązki, analizuje Pani specyfikacje, dokumentacje oraz wymogi klientów biznesowych, co pozwala zrozumieć, jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne. Podczas testów manualnych porównuje Pani działanie funkcjonalności z określoną specyfikacją i wymaganiami klientów. Po zakończeniu testów zgłasza Pani ewentualne problemy (błędy) w działaniu aplikacji do systemu zarządzania projektem. Dodatkowo, przeprowadza Pani testy regresyjne po wprowadzeniu poprawek przez programistów, które polegają na ponownej próbie wywołania wcześniej zgłoszonego problemu (błędu).

Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 nie są usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Wykonywane przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wykonuje Pani testy manualne co nie ma nic wspólnego z wyżej wymienionymi usługami.

Świadczone usługi nie są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli zaistnieje taka sytuacja. Usługi wykonuje Pani wyłącznie na rzecz osób prawnych. Pomiędzy Panią, a zleceniodawcą nie istnieją żadne powiązania osobiste, ani gospodarcze. Świadczone usługi wykonuje Pani w miejscu i czasie niewyznaczonym przez kontrahentów/zleceniodawców, zgodnie z ustalonymi w umowie warunkami. Wykonując czynności wskazane we wniosku, ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Obejmuje ono m.in. ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami.

Pytanie

Czy wykonywane w ramach działalności usługi, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, po zmianie w 2022 r. formy opodatkowania na ryczałt?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani opinii, usługi opisane we wniosku, nie są doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywane przez Panią usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, mieszczą się w grupowaniu 62.02.30.0, jako „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Potwierdzeniem tego jest opinia GUS.

Do Pani obowiązków nie należy:

·tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji),

·programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania,

·usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego ani oprogramowania.

Art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych określa zasady opodatkowania przy zastosowaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wskazuje stawki ryczałtu oraz działalności, które mogą być objęte ryczałtem.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 listopada 2018 r. w sprawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które to rozporządzenie stanowi w załącznik nr 2 do rozporządzenia (Klasyfikacja PKD), klasyfikuje usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego w grupowaniu 62.02.30.0. § 3 tego rozporządzenia określa stawki ryczałtu i zakres działalności, do której się Pani odnosi.

Ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i Polską Klasyfikacja Działalności (PKD) a dokładnie Kody PKD, w tym 62.02.30.0, określają rodzaj usług, które są świadczone i mogą wpływać na sposób ich klasyfikacji w kontekście przepisów podatkowych.

W związku z powyższym, Pani usługi powinny być opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku dochodowego w wysokości 8,5%. Usługi te są sklasyfikowane w grupowaniu 62.02.30.0 jako „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, co zostało potwierdzone przez GUS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylona).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że od 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług manualnego testowania oprogramowania. Prowadzona działalność jest działalnością usługową. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pani zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Wszystkie świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania), co potwierdził GUS w wydanej Pani opinii. Zakres usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy obejmuje przeprowadzanie manualnych testów aplikacji. Głównym Pani zadaniem jest testowanie manualne nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów oraz przygotowywanie dokumentacji testowej. Celem tych działań jest upewnienie się, że wymagane funkcjonalności ostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów. Wykonywane przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Panią oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania. Nie obejmują one również doradztwa w zakresie oprogramowania. Świadczone usługi nie są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli zaistnieje taka sytuacja.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia opisanych usług manualnego testowania oprogramowania mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, uzyskiwane przychody z wykonywanych w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Końcowo wskazuję, stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (nie jak wskazała Pani w art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - gdyż ww. regulacja dotyczy wysokości ryczałtu od przychodów uzyskiwanych w ramach wolnego zawodu). Z uwagi jednak na wskazanie właściwej stawki dla świadczonych usług (8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy), Pani stanowisko uznano za prawidłowe, a powyższe uznano za oczywistą omyłkę.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy i we własnym stanowisku, w tym do Klasyfikacji PKD, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).