Zastosowanie stawki 8,5% w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - null

Shutterstock

Zastosowanie stawki 8,5% w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.381.2024.2.MO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki 8,5% w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 sierpnia 2024 r. (wpływ 21 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pan (...) (dalej „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a Ustawy PIT. Wnioskodawca od (…) października 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

W ramach wykonywanej działalności świadczy usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych. Jako przedmiot przeważającej działalności gospodarczej wskazał w CEIDG działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z).

Od (…) stycznia 2023 r. Wnioskodawca opodatkowuje przychody osiągane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (dalej „Ryczałt”). W tym celu złożył w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie Ryczałtu.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie.

Przychody Wnioskodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r., jak i w 2023 r., kwoty 2.000.000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro również w 2024 r. Dla potrzeb złożonego wniosku Wnioskodawca prosi o założenie, że nie dojdzie do przekroczenia ww. limitu przychodów w 2024 r., jak i w kolejnych latach.

Wnioskodawca:

1)  nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,

2)  nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3)  nie osiąga w całości, ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)  nie zajmuje się wytwarzaniem wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

5)  prowadzi własną działalność w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej od października 2021 r. i nie prowadził działalności w formie spółki osobowej z małżonkiem (Wnioskodawca nie zawierał związku małżeńskiego), w ramach której Wnioskodawca lub jego żona opłacaliby podatek PIT na zasadach ogólnych (skala podatkowa).

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za wykonywaną pracę i jej rezultat.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje dwa rodzaje usług:

a)  usługi związane z wytwarzaniem oprogramowania, tj. pisanie kodu źródłowego oprogramowania – Wnioskodawca działając jako tester automatyzujący, pisze kod komputera (kod źródłowy), który ma za zadanie testować automatycznie oprogramowania wytwarzane przez jego kontrahenta, tj. przez podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi (dalej „Kontrahent”);

b)  usługi testowania manualnego – polegające na manualnym sprawdzaniu oprogramowania komputerowego, które wytwarza jego Kontrahent.

Przedmiotem złożonego wniosku jest wyłącznie kwestia opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług testowania manualnego, wskazanych pod literą „b” powyżej (dalej „Usługi testowania manualnego”).

Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi testowania manualnego polegają na manualnym sprawdzaniu oprogramowania komputerowego, które wytwarza Kontrahent. Są to manualne testy między innymi interfejsu graficznego użytkownika, manualne testy (…). Innymi słowy, w ramach tych usług, Wnioskodawca przeprowadza manualne testy poprawności działania tzw. reguł automatycznych wcześniej zakodowanych przez inną osobę, tj. programistę.

W ramach świadczenia tych usług Wnioskodawca nie zajmuje się pracą nad zapisem kodu komputerowego (źródłowego), ani innymi czynnościami polegającymi na programowaniu.

Główną rolą Wnioskodawcy jako testera jest sprawdzanie istniejących reguł automatycznych (reguły są niezależnym i unikalnym kodem) stworzonych przez programistów współpracujących z Kontrahentem oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w regule automatycznej zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny Wnioskodawca analizuje dokumentację, specyfikację i wymagania Kontrahenta i jego klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik reguły automatycznej i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów danego programu komputerowego. W trakcie przeprowadzania testów manualnych Wnioskodawca dokonuje porównania, czy dana reguła automatyczna działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, Wnioskodawca przekazuje je do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów).

W ramach Usług testowania manualnego Wnioskodawca wykonuje wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem. Usługi te nie obejmują tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania/reguł automatycznych, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.

W ramach testów manualnych Wnioskodawca wykorzystuje istniejące testy automatyczne, które Wnioskodawca uruchamia manualnie celem sprawdzenia czy reguły automatyczne stworzone przez programistów są zgodne z dokumentacją, specyfikacją i wymaganiami. Działanie to nie jest pracą programistyczną, tylko odtwórczą.

Świadcząc opisywane usługi, Wnioskodawca nie świadczy usług odzyskiwania danych.

Dostawcą surowca – oprogramowania, którego poprawność działania ma za zadanie sprawdzić Wnioskodawca – jest Kontrahent.

Wnioskodawca wykonując testy manualne na rzecz Kontrahenta, wykorzystuje między innymi następujące niezbędne narzędzia dostarczane przez Kontrahenta od podmiotów trzecich:

·(…)

Używane narzędzia do codziennej pracy są narzucane przez Kontrahenta ze względu na wewnętrzne środowisko do prowadzenia projektu.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca świadcząc Usługi testowania manualnego nie może być testerem manualnym oprogramowania, nad którym uprzednio pracował pisząc kod. Innymi słowy, wykluczone jest, by Wnioskodawca testował manualnie stworzone przez siebie oprogramowanie. Obydwie usługi, tj. usługa testera manualnego (opisana powyżej) oraz usługa dewelopera testów automatycznych (wspomniana pod literą „a” powyżej) – są względem siebie rozłączne i całkowicie niezależne.

Zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…), wydaną (…) kwietnia 2024 r. (po ponad roku oczekiwania od dnia złożenia wniosku), sygn. (…) (dalej „Opinia GUS”), świadczone przez Wnioskodawcę:

a)  Usługi testowania manualnego zawierają się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”,

b)  usługi wspomniane pod literą „a” powyżej, tj. polegające na wytwarzaniu oprogramowania, czyli pisaniu kodu źródłowego oprogramowania (tworzeniu testów automatycznych), zawierają się w PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę Usługi testowania manualnego zawierają się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Dla potrzeb stosowania opodatkowania w formie Ryczałtu, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów. W ewidencji tej wykazuje przychody z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego oraz odrębnie przychody z tytułu świadczenia usług polegających na wytwarzaniu oprogramowania, czyli pisaniu kodu źródłowego oprogramowania (tworzeniu testów automatycznych). Będące przedmiotem złożonego wniosku Usługi testowania manualnego opodatkowuje stawką Ryczałtu wynoszącą 8,5%, natomiast usługi w zakresie wytwarzania oprogramowania stawką Ryczałtu wynoszącą 12%.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem w celu uzyskania potwierdzenia, czy prawidłowo opodatkowuje przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego.

W piśmie z 21 sierpnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane pytania:

1.  Przychodów za jakie lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów Wnioskodawcy uzyskanych przez niego w 2023 r., a także uzyskiwanych w 2024 r. oraz w kolejnych latach. 

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca od 1 stycznia 2023 r. opodatkowuje Ryczałtem  przychody osiągane przez niego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Intencją złożenia wniosku jest uzyskanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia prawidłowości opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego przy zastosowaniu stawki Ryczałtu wynoszącej 8,5%, tj. stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, zarówno w roku 2023, jak i w 2024 r. oraz w kolejnych latach uzyskiwania przychodów z ww. tytułu.

2.  Czy w latach (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wszystkie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach, których dotyczy Wniosek (a zatem w 2023 r., 2024 r. oraz w kolejnych latach), w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie miały (w odniesieniu do 2023 r.), nie mają (w odniesieniu do 2024 r.) oraz nie będą miały (w odniesieniu do kolejnych lat) zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie. Innymi słowy, w latach tych nie wystąpiło, nie występuje i nie wystąpi żadne wyłączenie, o którym mowa w art. 8 Ustawy o ryczałcie, którego zaistnienie wykluczyłoby możliwość stosowania przez Wnioskodawcę Ryczałtu.

Skutkiem zaistnienia choćby jednego wykluczenia zawartego w art. 8 Ustawy o Ryczałcie jest brak możliwości skorzystania przez podatnika z opodatkowania w formie Ryczałtu. W latach, których dotyczy Wniosek, taka sytuacja nie miała i nie będzie mieć miejsca.

Pytanie

Czy prawidłowo Wnioskodawca opodatkowuje przychody osiągane z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego przy zastosowaniu stawki Ryczałtu wynoszącej 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo opodatkowuje on przychody osiągane z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego przy zastosowaniu stawki Ryczałtu wynoszącej 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 zd. pierwsze Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu Ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f tego przepisu, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu Ryczałtem mogą podlegać m.in. przychody osób fizycznych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej.

Możliwość opodatkowania Ryczałtem uzależniona jest od spełnienia dodatkowych przesłanek wymienionych w przepisach Ustawy o ryczałcie. Jak stanowi art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym Ryczałt m.in. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli:

1)  w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro,

2)  rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Dla możliwości wyboru opodatkowania Ryczałtem, istotny jest również brak spełnienia przez podatnika przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o ryczałcie. Stosownie do tego przepisu opodatkowania w formie Ryczałtu nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przychody Wnioskodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r., jak i w 2023 r., kwoty 2.000.000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro również w 2024 r. Dla potrzeb złożonego wniosku Wnioskodawca prosi o założenie, że nie dojdzie do przekroczenia ww. limitu przychodów w 2024 r., jak i w kolejnych latach.

Stawki Ryczałtu zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, który to przepis odwołuje się częściowo do oznaczeń PKWiU.

Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, nie wskazując oznaczenia PKWiU, wyodrębniono stawkę 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 tego przepisu. Z powyższego wynika, że stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności zostały opodatkowane inną stawką – wskazaną bezpośrednio w art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem złożonego wniosku są świadczone przez Wnioskodawcę Usługi testowania manualnego, które zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi do kodu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W Ustawie o ryczałcie nie przewidziano indywidualnej stawki dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, jest on uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych przez niego przychodów z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU o kodzie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” w formie Ryczałtu z zastosowaniem jego stawki wynoszącej 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach świadczenia przez Wnioskodawcę Usług testowania manualnego, Wnioskodawca manualnie sprawdza oprogramowanie komputerowe, które wytwarza Kontrahent. Są to manualne testy między innymi interfejsu graficznego użytkownika, manualne testy API (Application Programming Interface), pisanie historyjek testowych, raportowanie znalezionych problemów, sprawdzanie wyników testów automatycznych. Innymi słowy, w ramach tych usług, Wnioskodawca przeprowadza manualne testy poprawności działania tzw. reguł automatycznych wcześniej zakodowanych przez inną osobę, tj. programistę.

W ramach świadczenia tych usług Wnioskodawca nie zajmuje się pracą nad zapisem kodu komputerowego (źródłowego), ani innymi czynnościami polegającymi na programowaniu.

Główną rolą Wnioskodawcy jako testera jest sprawdzanie istniejących reguł automatycznych (reguły są niezależnym i unikalnym kodem) stworzonych przez programistów współpracujących z Kontrahentem oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w regule automatycznej zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny Wnioskodawca analizuje dokumentację, specyfikację i wymagania Kontrahenta i jego klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik reguły automatycznej i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów danego programu komputerowego. W trakcie przeprowadzania testów manualnych Wnioskodawca dokonuje porównania, czy dana reguła automatyczna działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, Wnioskodawca przekazuje je do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów).

W ramach Usług testowania manualnego Wnioskodawca wykonuje wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem. Usługi te nie obejmują tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania/reguł automatycznych, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.

W ramach testów manualnych Wnioskodawca wykorzystuje istniejące testy automatyczne, które Wnioskodawca uruchamia manualnie celem sprawdzenia czy reguły automatyczne stworzone przez programistów są zgodne z dokumentacją, specyfikacją i wymaganiami. Działanie to nie jest pracą programistyczną, tylko odtwórczą.

Świadcząc opisywane usługi, Wnioskodawca nie świadczy usług odzyskiwania danych.

Dostawcą surowca – oprogramowania, którego poprawność działania ma za zadanie sprawdzić Wnioskodawca – jest Kontrahent.

Wnioskodawca wykonując testy manualne na rzecz Kontrahenta, wykorzystuje między innymi następujące niezbędne narzędzia dostarczane przez Kontrahenta od podmiotów trzecich:

·(…)

Używane narzędzia do codziennej pracy są narzucane przez Kontrahenta ze względu na wewnętrzne środowisko do prowadzenia projektu.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca świadcząc Usługi testowania manualnego nie może być testerem manualnym oprogramowania, nad którym uprzednio pracował pisząc kod. Innymi słowy, wykluczone jest, by Wnioskodawca testował manualnie stworzone przez siebie oprogramowanie. Obydwie usługi, tj. usługa testera manualnego (opisana powyżej) oraz usługa dewelopera testów automatycznych (wspomniana pod literą „a” powyżej) – są względem siebie rozłączne i całkowicie niezależne.

Poprawność wyboru stawki 8,5% dla działalności sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU kod 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

1)w interpretacji indywidualnej z 29 kwietnia 2024 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.218.2024.2.BM,

2)w interpretacji indywidualnej z 16 kwietnia 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.145.2024.2.DJD;

3)w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2024 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.129.2024.2.MR;

4)w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2023 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.20.2023.3.ID.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z uzupełnienia wniosku wynika, że od (…) października 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…). W ramach wykonywanej działalności świadczy Pan usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych. Od (…) stycznia 2023 r. opodatkowuje Pan przychody osiągane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie Ryczałtu. Pana przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r., jak i w 2023 r., kwoty 2.000.000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro również w 2024 r. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nie miały (w 2023 r.), nie mają (w 2024 r.) oraz nie będą miały (w odniesieniu do kolejnych lat) zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie. Przedmiotem złożonego wniosku jest kwestia opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług testowania manualnego, które według opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) zawierają się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Świadczone przez Pana Usługi testowania manualnego polegają na manualnym sprawdzaniu oprogramowania komputerowego, które wytwarza Kontrahent. Są to manualne testy między innymi interfejsu graficznego użytkownika, manualne testy (…) ((…)), pisanie historyjek testowych, raportowanie znalezionych problemów, sprawdzanie wyników testów automatycznych. Innymi słowy, w ramach tych usług, przeprowadza Pan manualne testy poprawności działania tzw. reguł automatycznych wcześniej zakodowanych przez inną osobę, tj. programistę. W ramach świadczenia tych usług nie zajmuje się Pan pracą nad zapisem kodu komputerowego (źródłowego), ani innymi czynnościami polegającymi na programowaniu. Pana główną rolą jako testera jest sprawdzanie istniejących reguł automatycznych (reguły są niezależnym i unikalnym kodem) stworzonych przez programistów współpracujących z Kontrahentem oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w regule automatycznej zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania Kontrahenta i jego klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik reguły automatycznej i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów danego programu komputerowego. W trakcie przeprowadzania testów manualnych dokonuje Pan porównania, czy dana reguła automatyczna działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje je Pan do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów). W ramach testów manualnych wykorzystuje Pan istniejące testy automatyczne, które uruchamia Pan manualnie celem sprawdzenia czy reguły automatyczne stworzone przez programistów są zgodne z dokumentacją, specyfikacją i wymaganiami. Działanie to nie jest pracą programistyczną, tylko odtwórczą. Świadcząc opisywane usługi, nie świadczy Pan usług odzyskiwania danych. Dostawcą surowca – oprogramowania, którego poprawność działania ma Pan za zadanie sprawdzić – jest Kontrahent. Wykonując testy manualne na rzecz Kontrahenta, wykorzystuje Pan między innymi następujące niezbędne narzędzia dostarczane przez Kontrahenta od podmiotów trzecich: (…). Używane narzędzia do codziennej pracy są narzucane przez Kontrahenta ze względu na wewnętrzne środowisko do prowadzenia projektu. Podkreślić należy, że świadcząc Usługi testowania manualnego nie może Pan być testerem manualnym oprogramowania, nad którym uprzednio pracował pisząc kod. Innymi słowy, wykluczone jest, by testował Pan manualnie stworzone przez siebie oprogramowanie. W ramach Usług testowania manualnego wykonuje Pan wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem. Usługi te nie obejmują tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania/reguł automatycznych, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania. Dla potrzeb stosowania opodatkowania w formie Ryczałtu, prowadzi Pan ewidencję przychodów. W ewidencji tej wykazuje przychody z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego oraz odrębnie przychody z tytułu świadczenia usług polegających na wytwarzaniu oprogramowania, czyli pisaniu kodu źródłowego oprogramowania (tworzeniu testów automatycznych).

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody osiągane przez Pana w 2023 r., w 2024 r. oraz w kolejnych latach podatkowych w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczenia Usług testowania manualnego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlegały, podlegają oraz będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).