Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia PKWiU świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.1244.2021.2024.10.AK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1244.2021.2024.10.AK

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia PKWiU świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 28 grudnia 2021 r. (data wpływu 28 grudnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 7 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Lu 376/22 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 21 lutego 2023 r.); i

2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lutego 2022 r. (wpływ 23 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1.Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i opodatkowany jest w Polsce od całości swoich dochodów.

2. Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą.

3. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz usługobiorcy (dalej: Usługobiorca, Zleceniodawca). Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz innych podmiotów.

4. Przedmiotem działalności gospodarczej, którą prowadzi Wnioskodawca jest świadczenie następujących usług:

4.1. Kontrola - sprawdzanie i testowanie rozwiązań wypracowanych przez zespół programistów. Po dokonaniu weryfikacji, Wnioskodawca kontaktuje się z osobą po stronie klienta Zleceniodawcy (Product Owner) podając wykonany zakres zadań (często w formie raportu ze zdjęciami). Product Owner albo akceptuje wykonane prace, albo wraca do Wnioskodawcy z informacją co trzeba poprawić. Raz w tygodniu, na życzenie klienta Zleceniodawcy, Wnioskodawca przeprowadza prezentację, podczas której udostępnia On ekran i opowiada o aplikacji, tłumacząc, co można i w jaki sposób zrobić, jaka jest logika funkcjonalności oraz ustala z klientem Zleceniodawcy dalsze etapy rozwoju aplikacji;

4.2. Dbanie o tzw. “backlog” we współpracy z zespołem programistów i klientem. Z reguły czynności w tym zakresie nie są wykonywane samodzielnie. Wszystkie zadania wraz z kolejnością wykonania oraz podanym czasem na ich zrobienie są ustalane razem z zespołem programistów, Product Ownerem i Managerem od strony klienta Zleceniodawcy. Wnioskodawca często jest moderatorem takich spotkań, ale nie wydaje nikomu poleceń. Decyzje w zakresie podjęcia potrzebnych działań zapadają wspólnie (programiści często sami zgłaszają się do wykonania zadań). Backlog - jest to lista zadań, jakie są do wykonania. Do tej listy zespół rozwijający aplikację wraz z Product Ownerem dodaje zadania (tzw. “tickety”), które opisują jak powinny działać kolejne funkcje oraz zadania związane z naprawą sytuacji, w których aplikacja się zawiesza / występuje błąd (tzw. “bug”). Na podstawie „backlog’u” Wnioskodawca sporządza cotygodniowe raporty o aktualnym stanie prac, problemach, ryzykach i planach na przyszłość;

4.3. Koordynacja pracy zespołów (w programowaniu, w proces budowania aplikacji z reguły zaangażowane jest 5 “grup” kompetencyjnych):

4.3.1. pierwsza z nich: “backend” - czyli programiści tworzący kod działający “pod spodem”.

4.3.2. druga: “frontend” - programiści tworzący kod i warstwę aplikacji, którą widzi użytkownik.

4.3.3. trzecia: “zespół (...) (...)” - graficy i inżynierowie projektujący wygląd aplikacji, który jest wdrażany w późniejszych etapach przez “frontend”.

4.3.4. czwarta: “zespół (...) (...)” - zespół testerów i ludzi dbających o jakość produktu. Jakość jest związana z procesami i testami automatycznymi oraz manualnymi.

4.3.5. piąta: “zespół (...)” - zespół ludzi, którzy dbają o postawienie środowiska, na którym będzie działała aplikacja.

4.4. Podczas koordynowania Wnioskodawca zajmuje się również doradzaniem (np. z zespołem (...) prowadzone są rozmowy co jest bardziej optymalne - stawianie aplikacji w chmurze, czy na serwerach, jakiej bazy danych użyć, jakie są koszty, wady i zalety każdego z rozwiązań branych pod uwagę).

4.5. Doradztwo odnosi się również do pracy z zespołami backend i frontend. Polega ono na rozmowach o technologiach, jakich warto użyć w projekcie. Wnioskodawca często robi prezentacje dla klienta Zleceniodawcy, w których Wnioskodawca rozrysowuje w prosty sposób schematy działania, żeby lepiej zobrazować plan działania.

4.6. Rozmowy z klientem Zleceniodawcy o jego potrzebach i doradzanie mu w jakim zakresie może uzyskać pomoc. Rozmowy dotyczą, między innymi, potencjalnej wielkości zespołu i orientacyjnych kosztów.

4.7. Pomoc na rzecz działu kadr i płac poprzez ewidencję dni pracy zespołu (tworzony jest plik w excelu, na podstawie którego kadry wysyłają klientowi Zleceniodawcy co miesiąc fakturę).

4.8. Dbanie o motywację członków zespołu (prowadzenie spotkań „twarzą w twarz”, które trwają od 30 do 60 minut, raz na 2 tygodnie, z każdym z członków dwóch zespołów Usługobiorcy, które są przypisane do Wnioskodawcy.

4.9. Ustalanie indywidualnie z każdym z programistów (zatrudnionych przez Zleceniodawcę), celów: kwartalnych, półrocznych i rocznych. W dużej mierze są to cele nie narzucone lecz wypracowane przez obie strony (Wnioskodawca niczego nie narzuca lecz występuje raczej w charakterze doradcy). Po upływie określonego czasu postępy danego programisty są wspólnie z nim (przy jego udziale) weryfikowane.

4.10. Wystawianie opinii do dyrektora pionu odnośnie pracownika Zleceniodawcy, która zawiera, miedzy innymi, propozycję podwyżki dla danej osoby. Jednakże ostateczną decyzję w sprawie podwyżki podejmuje dyrektor.

4.11. Koordynowanie rozwoju informatyków (tj. programistów, inżynierów oprogramowania) Zleceniodawcy - wspieranie ich swoją wiedzą, a w przypadku wchodzenia w detale i trudne tematy techniczne, poszukiwanie “mentora”, czyli osoby, która wytłumaczy i wprowadzi mniej doświadczoną osobę w nowe zagadnienia.

4.12. Występowanie w roli (...) – moderowanie i uczestnictwo w codziennych spotkaniach statusowych zespołu pod kątem edukacyjnym w celu nauczenia zespołu dobrych praktyk w tym zakresie.

4.13. Zbieranie “feedback”, czyli opinii na temat pracy zespołów, od klienta Zleceniodawcy. Zadaniem Wnioskodawcy jest reagowanie na problemy oraz koordynowanie procesu ich rozwiązywania. Ewentualne wątpliwości klienta Zleceniodawcy są mu wyjaśniane przez Wnioskodawcę podczas spotkań.

4.14. W przypadku powstawania nowego projektu, Wnioskodawca bierze udział w rozmowach rekrutacyjnych z kandydatami oraz poszukuje nowych potencjalnych pracowników, głównie na portalu (...). Dodatkowo, Wnioskodawca opisuje zakres obowiązków i tworzy oferty pracy, które zespół developerski Zleceniodawcy umieszcza na stronie Zleceniodawcy, a zespół marketingu na innych portalach (social mediach/mediach społecznościowych: portale typu: (...), (...), (...)).

4.15. Podczas powstawania nowego projektu Wnioskodawca koordynuje jego prawidłowe zaczęcie. Ponadto Wnioskodawca zajmuje się:

(a) powstaniem repozytorium (miejsce przechowywania kodów, do którego dostęp ma każdy członek zespołu);

(b) powstaniem spójnego kanału komunikacji;

(c) wprowadzeniem zasad (razem z zespołem wybierane są zasady, które następnie wprowadzane są w życie)

(d) odpowiednim dobraniem członków do zespołu, tak aby zespół dysponował wszystkimi potrzebnymi kompetencjami;

(e) tworzeniem miejsca do przechowywania danych o projekcie ((...) albo (...))

(f) dbaniem o dodanie wszystkich interesariuszy projektu (tj. uczestników projektu zarówno ze strony Zleceniodawcy i czasami ze strony klienta Zleceniodawcy). Chyba że repozytorium jest po stronie klienta Zleceniodawcy (na serwerach klienta Zleceniodawcy), wtedy Wnioskodawca może tylko wysłać e-mail z prośbą o dodanie personelu Zleceniodawcy. Wówczas administrator klienta Zleceniodawcy ich dodaje do systemu gdzie tworzone i trzymane są zadania do wykonania (tzw. (...): program, w którym tworzone są zadania do wykonania). Te zadania można ze sobą powiązać, linkować wzajemnie, przydzielać osoby do wykonania zadania, tworzyć raporty odnośnie stanu pracy. Obecnie na rynku jest to jedno z najbardziej popularnych narzędzi. W (...) są dwa główne widoki – backlog (miejsce gdzie są wszystkie zadania) oraz board (miejsce gdzie znajdują się zadania, nad którymi obecnie [w danej chwili] pracuje zespół wraz z informacjami kto je wykonuje i jaki jest zakres rzeczy do wykonania, żeby uznać zadanie za wykonane). Można np. w „backlogu” zmieniać wartość priorytetu danego zadania – jak zadanie zostanie ustawione z priorytetem „wysoki” to zespół wie, że powinien zacząć od tego zadania. Ten system pomaga dzielić pracę i budować transparentność, a mianowicie to, gdzie zespół znajduje się w procesie tworzenia programu, względem zakładanych ram czasowych.

5. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie obejmują w żadnym zakresie zarządzania ani administrowania systemami i sieciami komputerowymi. Wnioskodawca nie pisze żadnych kodów, programów, algorytmów, stron (...). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują wyłącznie projektowanie i rozwój systemów komputerowych i sieci informatycznych klientów Zleceniodawcy, doradztwo związane z rozwojem i utrzymaniem tych systemów oraz usługi konsultingowe skupiające się na doradztwie w rozwijaniu systemów komputerowych i sieci klientów Zleceniodawcy.

6. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie obejmują usług:

6.1. związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

6.2. z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

6.3. objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),

6.4. związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02. – tj.:

6.4.1. usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,  usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,  usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,  usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu (62.02.10.0 PKWiU),

6.4.2. usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak: (a) doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, (b) systemy zabezpieczające (62.02.20.0 PKWiU);

6.4.3. usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: (a) udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu. (Wnioskodawca sam nie usuwa usterek, ale czasami jak Zleceniodawca otrzyma takie zlecenie, wówczas zespół Wnioskodawcy może naprawiać błędy w jakimś programie, lub pisać do niego testy), (b) usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, (c) udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, (d) udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, (e) udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, (f) udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa (62.02.30.0 PKWiU),

6.5. w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

6.6. związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

7. Usługi jakie świadczy Wnioskodawca również nie są usługami / nie są związane z / nie dotyczą:

7.1. działalności gastronomicznej;

7.2. działalności usługowej w zakresie handlu

7.3. reprodukcji komputerowych nośników informacji,

7.4. pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich,

7.5. pośrednictwa w sprzedaży hurtowej,

7.6. magazynowania i przechowywania cieczy i gazów,

7.7. magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych,

7.8. parkingowych,

7.9. obsługi centrali wzywania radio-taxi,

7.10. pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych,

7.11. pilotowania na wodach śródlądowych,

7.12. licencyjnymi związanymi z nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp., nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków, nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych, nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych, nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych, związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych),

7.13. wydawaniem pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego, oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu,

7.14. nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych,

7.15. przetwarzania danych,

7.16. przesyłania strumieni wideo przez Internet,

7.17. przesyłania strumieni audio przez Internet,

7.18. agencji informacyjnych oraz pozostałymi w zakresie informacji,

7.19. finansowymi i ubezpieczeniowymi,

7.20. związanymi z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie,

7.21. prawnymi, rachunkowo-księgowymi i doradztwa podatkowego,

7.22. firm centralnych (head office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (tj. usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej, usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa),

7.23. architektonicznymi i inżynierskimi;

7.24. usługami badań i analiz technicznych,

7.25. reklamowymi;

7.26. usługami badania rynku i opinii publicznej,

7.27. w zakresie specjalistycznego projektowania,

7.28. fotograficznymi,

7.29. tłumaczeń pisemnych i ustnych,

7.30. związanymi z zatrudnieniem,

7.31. organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych,

7.32. detektywistycznymi i ochroniarskimi,

7.33. obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie,

7.34. w zakresie opieki zdrowotnej,

7.35. w zakresie pomocy społecznej,

7.36. kulturalnymi i rozrywkowymi,

7.37. związanymi ze sportem, rozrywką i rekreacją;

7.38. usługami w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek;

7.39. otrzymanymi lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzmi i wartościami pieniężnymi oraz wartością otrzymanych świadczeń w naturze i innych

nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze),

7.40. przychodami z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7.41. zakwaterowaniem,

7.42. wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych,

7.43. badań naukowych i prac rozwojowych,

7.44. wynajmu i dzierżawy pojazdów i własności intelektualnej i podobnych produktów,

7.45. pomocy społecznej,

7.46. przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym,

7.47. prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, itp.,

7.48. przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wydawanych na wniosek,

7.49. działalności gastronomicznej,

7.50. działalności usługowej w zakresie handlu,

7.51. produkcją zwierzęcą,

7.52. działalności rybaków morskich i zalewowych,

7.53. dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, odsetek od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych, wartości umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, wartości zwróconych wierzytelności, wartości należności umorzonych, przedawnionych lub odpisanych jako nieściągalne, równowartości odpisów aktualizujących wartość należności, przychodów z odpłatnego zbycia wierzytelności dotyczącej prowadzonej działalności gospodarczej, itp.

7.54. odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej,

7.55. odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku;

7.56. sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych.

8. Wnioskodawca nie jest podatnikiem:

8.1. opłacającym podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 URycz;

8.2. korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

8.3. osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

8.4. wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

8.5. podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

  • samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  • w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  • samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

8.6. który zamierza uzyskiwać przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

9. Działalność, o którą Wnioskodawca pyta we wniosku, nie jest pozarolniczą działalnością gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2 listopada 2020 roku.

Wnioskodawca nie wskazał pod jakim symbolem PKWiU sklasyfikowane są/będą usługi, które świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej.

Wskazał, że swoim żądaniem wskazania symbolu PKWiU, pod którym są sklasyfikowane świadczone przez niego usługi, DKIS w istocie chce przerzucić na Wnioskodawcę ciężar wydania interpretacji, co jest działaniem sprzecznym z prawem. Obowiązek taki spoczywa przecież na DKIS a nie na Wnioskodawcy.

Oświadczenie o wyborze o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w (...) dnia 1 lutego 2022 r.

Wnioskodawca uzyskiwał przychody ze stosunku pracy. Pracodawcą był inny podmiot niż Usługobiorca.

Dnia 30 lipca 2021 roku podpisał Umowę o Pracę na czas określony z firmą X Sp. z o. o. W lutym 2022 roku zostało podpisane rozwiązanie Umowy o Pracę za porozumieniem stron, które następuje z dniem 28 lutym 2022 roku na zasadzie porozumienia stron.

Do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 URycz poniżej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 URycz opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona),

e) (uchylona),

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 URycz jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 URycz jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W roku 2021 osiągnięty przez Wnioskodawcę przychód nie przekroczył 2.000.000 EUR.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalnością jest, jego zdaniem, działalnością w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 URycz, gdyż nie jest:

  • działalnością gastronomiczną rozumianą jako usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 URycz) oraz
  • działalnością usługową w zakresie handlu rozumianą jako sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 URycz).

Wnioskodawca wskazuje, że powyższa odpowiedź nie stanowi elementu stanu faktycznego lecz ocenę prawną, której powinien samodzielnie dokonać DKIS.

Pytania

1.Czy wszystkie przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług opisanych we wniosku mogą w całości podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URycz?

2.Czy jakakolwiek część przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług opisanych we wniosku może podlegać opodatkowaniu stawką wyższą niż stawka 8,5%? A jeżeli tak, to jaka część i jaką stawką?

Pana stanowisko w sprawie

1.1. Na wstępie Wnioskodawca chciałby uprzedzić ewentualne żądanie ze strony DKIS uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie przez Wnioskodawcę jak sklasyfikowane są – w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Niego usługi. Zadanie przez DKIS takiego pytania, oznaczałoby przerzucenie ciężaru interpretacji na Wnioskodawcę. Taki pogląd wynika wprost z orzecznictwa sądów administracyjnych, które potwierdza, iż takie działanie nie znajdowałoby oparcia w prawie i byłoby z nim sprzeczne.

1.2. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny jeżeli organ podatkowy jest władny oceniać prawidłowość klasyfikacji towarów i usług w postępowaniu podatkowym dla celów weryfikacji zobowiązania podatkowego, to nie ma podstaw do tego, aby takiej oceny nie mógł dokonać dla celów interpretacji podatkowej, gdy element ten może być istotny dla wyniku tej interpretacji w aspekcie oceny prawidłowości stanowiska podatnika w przedmiocie stosowania stawki obniżonej (wyrok NSA z dnia 26 maja 2021 r., sygn. I FSK 576/18, LEX nr 3197310).

1.3. Ponadto, wezwanie do sprecyzowania wniosku nie może prowadzić do żądania, aby to sam wnioskodawca przesądził rzeczoną kwestię, o którą wprost zapytał, lecz jedynie do sprecyzowania danych faktycznych dotyczących prowadzonej działalności, niezbędnych do ich oceny w kontekście definicji owej działalności (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 sierpnia 2021 r., sygn. I SA/Gd 274/21, LEX nr 3224184).

1.4. Przepis art. 14b § 3 ordynacji podatkowej nakazuje wyczerpująco przedstawić stan faktyczny, czyli opis czynności faktycznych, składających się w całość, które mogą być źródłem powstania obowiązków podatkowych. Tym samym organy podatkowe, a nie organy statystyczne, mając na uwadze stan faktyczny sprawy podany we wniosku o wydanie interpretacji, w zakresie niezbędnym z punktu widzenia wszystkich jego elementów mogących mieć znaczenia klasyfikacyjne, powinny dokonać oceny, w jakim grupowaniu tej właśnie klasyfikacji mieszczą się usługi opisane przez skarżącego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. I SA/Ol 403/21, LEX nr 3211582).

1.5. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy, w wyroku z dnia 15 czerwca 2021 r. odniósł się do sytuacji, w której organ zwrócił się o doprecyzowanie okoliczności sprawy poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wobec wskazania we wniosku, że w ramach działalności gospodarczej wnioskodawca prowadzi w sposób systematyczny prace twórcze w celu tworzenia nowych zastosowań przy wykorzystaniu zasobów wiedzy, należy rozumieć, że działalność wnioskodawcy jest działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyraźnie stwierdził, że żądanie uzupełnienia wniosku poprzez odpowiedź na tak postawione pytanie, w istocie oznacza przerzucenie ciężaru interpretacji na wnioskodawcę (wyrok WSA w Bydgoszczy, z dnia 15 czerwca 2021 r., sygn. I SA/Bd 314/21, LEX nr 3199315).

1.6. Ponadto, należy wskazać, iż przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URycz, nie odwołuje się do klasyfikacji PKWiU.

2. Odpowiedź na pytanie nr 1

Wszystkie przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą być opodatkowane stawką 8,5%.

Uzasadnienie odpowiedzi

2.1. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) URycz zryczałtowaną stawkę 15% stosuje się do przychodów ze świadczenia następujących usług:

  • związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
  • z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • związanych tylko z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) – a więc bez usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12),
  • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),
  • związanych tylko z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) – a więc bez usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10) oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30),
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

2.2. Jak wskazano w pkt. II. powyżej usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie obejmują w żadnym zakresie zarządzania ani administrowania systemami i sieciami komputerowymi. Wnioskodawca nie pisze żadnych kodów, programów, algorytmów, stron (...). Tym samym Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług opodatkowanych stawką 15%.

2.3. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URycz zryczałtowaną stawkę 8,5% stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

2.4. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 URycz działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 URycz.

2.5. Zastrzeżenie, o którym mowa w pkt. 2.4. powyżej (tj. pkt 2 i 3 art. 4 ust. 1 URycz) dotyczy:

(a) działalności gastronomicznej, która oznacza usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 URycz) oraz

(b) działalności usługowej w zakresie handlu, która oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 URycz).

2.6. Ponieważ usługi jakie Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej nie stanowią usług w zakresie „działalności gastronomicznej” ani usług „działalności usługowej w zakresie handlu” należy uznać, że zastrzeżenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URycz nie odnosi się do Niego.

2.7. Z kolei zastrzeżenie, o którym mowa w punkcie 2.3. powyżej (tj. pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 URycz) dotyczy:

2.7.1. przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;

2.7.2. przychodów ze świadczenia usług:

a) reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),

b) pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),

c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

d) magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),

e) licencyjnych związanych z:

  • nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),
  • nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
  • nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
  • nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
  • nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
  • nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),

g) związanych z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

h) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

i) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

k) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

l) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, 10

m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

n) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

p) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

q) fotograficznych (PKWiU 74.2),

r) tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

s) związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

t) przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),

u) detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

w) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

x) w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

y) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93);

2.7.3. przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1);

2.7.4. przychodów z tytułu:

a) przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (tj. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze),

b) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym (tj. przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą),

c) świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),

d) świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),

e) wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),

f) wynajmu i dzierżawy: 11

  • samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),
  • pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),
  • środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),
  • środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),
  • pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),
  • kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),
  • motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),
  • własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),

g) świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

2.7.5. przychodów z tytułu:

a) przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

b) prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

c) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym [tj. przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia: a) świadectw pochodzenia otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wydawanych na wniosek, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, b) świadectw pochodzenia biogazu rolniczego otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem biogazu rolniczego wydawanych na wniosek, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy wymienionej w lit. a, c) świadectw pochodzenia z kogeneracji otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji na wniosek, o którym mowa w art. 9l ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne];

2.7.6. przychodów:

a) z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

b) z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

c) ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

d) z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,

e) o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 ustawy o podatku dochodowym (m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, odsetki od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, wartość zwróconych wierzytelności, wartość należności umorzonych, przedawnionych lub odpisanych jako nieściągalne, równowartość odpisów aktualizujących wartość należności, przychody z odpłatnego zbycia wierzytelności dotyczącej prowadzonej działalności gospodarczej, kwota podatku od towarów i usług, przychody osiągnięte w związku ze zwrotem lub otrzymaniem pożyczki (kredytu), jeżeli pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, otrzymane wynagrodzenie za obsługę pracowniczego programu emerytalnego uczestnika, wynagrodzenia płatników)

f) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

  • środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,
  • składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

g) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku;

2.7.7. przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d (tj. przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem – pod pewnymi warunkami - przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów.

2.8. Ponieważ usługi jakie Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej nie są usługami wymienionymi w punktach 1.6. – 1.8.7. powyżej należy uznać, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą być w całości opodatkowane stawką 8,5%.

3. Odpowiedź na pytanie nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy żadna część przychodów uzyskiwanych przez Niego ze świadczenia usług opisanych w punkcie II. nie może podlegać opodatkowaniu stawką wyższą niż stawka 8,5%.

Uzasadnienie odpowiedzi

Z tych samych względów jak przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 1 należy uznać, że żadna część przychodów uzyskiwanych przez Niego ze świadczenia usług opisanych w punkcie II. nie może podlegać opodatkowaniu stawką wyższą niż stawka 8,5%.

Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia

31 marca 2022 r. wydałem postanowienie o pozostawieniu Pana wniosku bez rozpatrzenia – znak 0114-KDIP3-1.4011.1244.2021.2.AK . Uznałem, że Pana wniosek i pismo z 23 lutego 2022 r. nie pozwalają na merytoryczne rozpatrzenie Pana sprawy.

Wniósł Pan zażalenie na to postanowienie.

Postanowieniem z 9 czerwca 2023 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.1244.2021.3.AK/AC utrzymałem w mocy skarżone postanowienie I instancji.

Skarga na postanowienie

27 czerwca 2022 r. (27 czerwca 2022 r. data wpływu) złożył Pan skargę na postanowienie II instancji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Wniósł Pan o uchylenie wydanych postanowień i rozpatrzenie Pana wniosku.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wyrokiem z 7 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Lu 376/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie z 31 marca 2022 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.1244.2021.2.AK (wpływ prawomocnego orzeczenia 21 lutego 2024 r.).

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w ww. wyroku;
  • ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że Pana stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) publikator aktualny na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) stanowi, że:

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)    opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)    korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)    osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)    prowadzenia aptek,

b)    (uchylony)

c)    działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)    (uchylony)

e)    (uchylony)

f)     działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)    wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)    podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)    samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)    w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)    samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan szereg usług na rzecz jednego usługobiorcy, takich jak:

  • Kontrola - sprawdzanie i testowanie rozwiązań wypracowanych przez zespół programistów.
  • Dbanie o tzw. “backlog” we współpracy z zespołem programistów i klientem.
  • Koordynacja pracy zespołów (w programowaniu, w proces budowania aplikacji z reguły zaangażowane jest 5 “grup” kompetencyjnych):
  • Podczas koordynowania Wnioskodawca zajmuje się również doradzaniem
  • Doradztwo odnosi się również do pracy z zespołami backend i frontend.
  • Rozmowy z klientem Zleceniodawcy o jego potrzebach i doradzanie mu w jakim zakresie może uzyskać pomoc.
  • Pomoc na rzecz działu kadr i płac poprzez ewidencję dni pracy zespołu
  • Dbanie o motywację członków zespołu (prowadzenie spotkań)
  • Ustalanie indywidualnie z każdym z programistów (zatrudnionych przez Zleceniodawcę), celów: kwartalnych, półrocznych i rocznych.
  • Wystawianie opinii do dyrektora pionu odnośnie pracownika Zleceniodawcy.
  • Koordynowanie rozwoju informatyków (tj. programistów, inżynierów oprogramowania) Zleceniodawcy.
  • Występowanie w roli (...) – moderowanie i uczestnictwo w codziennych spotkaniach statusowych zespołu pod kątem edukacyjnym w celu nauczenia zespołu dobrych praktyk w tym zakresie.
  • Zbieranie “feedback”, czyli opinii na temat pracy zespołów, od klienta Zleceniodawcy.
  • W przypadku powstawania nowego projektu, Wnioskodawca bierze udział w rozmowach rekrutacyjnych z kandydatami oraz poszukuje nowych potencjalnych pracowników.
  • Podczas powstawania nowego projektu Wnioskodawca koordynuje jego prawidłowe zaczęcie.

Ponadto zajmuje się Pan:

(a) powstaniem repozytorium (miejsce przechowywania kodów, do którego dostęp ma każdy członek zespołu);

(b) powstaniem spójnego kanału komunikacji;

(c) wprowadzeniem zasad (razem z zespołem wybierane są zasady, które następnie wprowadzane są w życie)

(d) odpowiednim dobraniem członków do zespołu, tak aby zespół dysponował wszystkimi potrzebnymi kompetencjami;

(e) tworzeniem miejsca do przechowywania danych o projekcie ((...) albo (...))

(f) dbaniem o dodanie wszystkich interesariuszy projektu .

Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód nie przekroczył w  roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ww. ustawie (art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy).

Analiza opisu okoliczności świadczenia opisanych usług prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana czynności dotyczą w istocie jednej usługi i świadczone są dla  jednego usługobiorcy. W opisanych okolicznościach istnieje bowiem współzależność opisanych czynności, która ma doprowadzić do osiągnięcia określonego celu i realizacji zawartej umowy. 

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

  • rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
  • pisanie programów na zlecenie użytkownika,
  • projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

  • PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
  • PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do tworzenia oprogramowania, czy programowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, nie zaś usług samego programowania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności opisu świadczonych przez Pana usług i ich efektów (rezultatów), prowadzi do stwierdzenia, że właściwa klasyfikacja usług świadczonych przez Pana to PKWiU 62.01.12.0. Usługi świadczone przez Pana niewątpliwie mają związek z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności usługi, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych (komputerowych).

Wskazał Pan, że usługi świadczone przez Pana obejmują wyłącznie projektowanie i rozwój systemów komputerowych i sieci informatycznych klientów Zleceniodawcy, doradztwo związane z rozwojem i utrzymaniem tych systemów oraz usługi konsultingowe skupiające się na doradztwie w rozwijaniu systemów komputerowych i sieci klientów Zleceniodawcy. Wskazując przy tym, że nie pisze Pan żadnych kodów, programów, stron (...).

W tym kontekście podnoszona okoliczność, że świadczone usługi nie polegają na tworzeniu kodu – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1, nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania czy czynności bezpośrednio związanych z oprogramowaniem – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Stanowisko organu podziela również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku I SA/Wr 870/23 z 17 kwietnia 2024 r. w którym stwierdził, że: „ (…) Zdaniem WSA, organ prawidłowo w wydanej interpretacji uznał, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o u.z.p.d.o.f. wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem czy dodawaniem nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie "oprogramowanie" ma tu znaczenie szersze niż "program komputerowy (…)".

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania kontrolnego organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).