Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 70.22.20.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.130.2024.3.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.130.2024.3.MZ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 15 kwietnia 2024 r. (wpływ 15 kwietnia 2024 r.) oraz z 13 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Od … grudnia 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przeważającą działalnością jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Prowadzi Pan dokumentację w postaci ewidencji przychodów, a stosowaną przez Pana formą opodatkowania jest ryczałt. W grudniu 2023 r. osiągnął Pan pierwszy przychód.

Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem świadczy Pan usługi związane z koordynowaniem i realizacją projektów informatycznych. Wszystkie świadczone przez Pana usługi są usługami wsparcia IT w postaci zarządzania i koordynacji projektów informatycznych oraz nadzorowania procesu tworzenia, wdrażania i rozwoju aplikacji informatycznych.

Zakres świadczonych przez Pana usług zarządzania projektami IT jest następujący:

a)nadzór, wsparcie i koordynacja realizacji projektów IT w firmie - nadzorowanie procesu tworzenia i rozwoju aplikacji biznesowych,

b)zarządzanie zakresem, harmonogramem, budżetem i ryzykiem w całym cyklu życia projektu,

c)planowanie harmonogramów realizacji projektu i wspieranie zespołów w ocenie zadań,

d)organizacja i zarządzanie zespołami projektowymi,

e)zapewnienie skutecznej komunikacji w ramach zespołu projektowego oraz z interesariuszami i dostawcami oprogramowania,

f)koordynacja realizacji zadań w projekcie,

g)zapewnienie efektywnej alokacji zasobów,

h)kontrolowanie i raportowanie postępów w projekcie,

i)zarządzanie ryzykiem prowadzonych projektów,

j)rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w trakcie trwania projektu,

k)zapewnienie odpowiedniej jakości dostarczanych rozwiązań,

l)bieżąca współpraca z innymi działami firmy oraz zewnętrznymi podmiotami,

m)prowadzenie dokumentacji projektowej.

W ramach prowadzonych działań projektowych nie świadczy Pan usług doradczych. Wszelkie rekomendacje dotyczące infrastruktury teleinformatycznej lub architektury oprogramowania pochodzą od członków zespołów projektowych lub dostawców. Nie świadczy Pan również usług technicznych związanych bezpośrednio z programowaniem, pisaniem kodu lub analizą kodu oprogramowania.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan ... listopada 2023 r. wraz z dokonaniem wpisu CEiDG. Obecny zakres świadczonych usług obejmuje usługi zarządzania projektami informatycznymi.

Charakterystyka w odniesieniu do każdej czynności wymienionej przez Pana w opisie sprawy

a)nadzór, wsparcie i koordynacja realizacji projektów IT w firmie - nadzorowanie procesu tworzenia i rozwoju aplikacji biznesowych - w ramach tych działań organizuje Pan procesy zarządzania projektami informatycznymi. Ustala Pan sposób zgłaszania projektów informatycznych do realizacji, ustala Pan listę informacji jakie są niezbędne do przygotowania przez jednostki zgłaszające projekt, aby móc podjąć decyzję o realizacji projektu oraz ustalić priorytet i datę realizacji projektu. Ewidencjonuje Pan projekty w narzędziach do zarządzania projektami, którymi dysponuje Klient. Weryfikuje i potwierdza Pan zakres funkcjonalności systemowych, jakie muszą zostać zrealizowane w ramach projektu. Weryfikuje Pan, jakie zasoby będą niezbędne do realizacji projektu i dba o odpowiednią koordynację zasobów (pracownicy Klienta, Dostawcy, urządzenia) tak, aby były one dostępne w tym samym czasie i mogły być użyte do realizacji projektu. Organizuje Pan pracę zespołów projektowych tak, aby skutecznie wytworzyć zgłoszone modyfikacje oprogramowania lub wdrożyć nowe oprogramowanie. Wskazuje Pan daty rozpoczęcia prac projektowych. Kontroluje Pan postępy prac projektowych;

b)zarządzanie zakresem, harmonogramem, budżetem i ryzykiem w całym cyklu życia projektu - ustala Pan, jakie prace będą realizowane w danym projekcie, dba Pan o to, aby ustalony zakres prac był zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami dotyczącymi zakresu funkcjonalności przy tworzonym oprogramowaniu, podejmuje Pan decyzje o rozszerzeniu zakresu lub jego zmniejszeniu, ustala daty i harmonogram realizacji poszczególnych zadań niezbędnych, aby zrealizować ustalony zakres projektu w określonym czasie, weryfikuje Pan koszty ponoszone podczas prac projektowych oraz dba, aby koszty projektu nie przewyższyły dostępnego budżetu, podejmuje Pan decyzje o wydatkach w projekcie. Identyfikuje Pan ryzyka, jakie mogą pojawić się w trakcie prac projektowych i negatywnie wpłynąć na realizację projektu pod kątem terminu, jakości wytwarzanego oprogramowania oraz zakresu. Dba Pan o poprawność realizacji wszystkich faz projektów występujących w projektach realizowanych w oparciu o tradycyjne i zwinne metodyki projektowe;

c)planowanie harmonogramów realizacji projektu i wspieranie zespołów w ocenie zadań - weryfikuje i ustala Pan harmonogram i daty realizacji zadań w projekcie, ocenia Pan wraz z zespołami projektowymi/developerskimi trudność i złożoność zadań tak, aby czas wykonania zadania był realny i eliminował ryzyko opóźnień w realizacji zadań i przekazywaniu do użytkowników końcowych działających funkcji systemu;

d)organizacja i zarządzanie zespołami projektowymi - buduje Pan zespoły projektowe niezbędne do realizacji projektu, organizuje Pan ich pracę, ustala priorytety działań, weryfikuje Pan, czy zadania realizowane przez zespół są wykonywane poprawnie, z zachowaniem odpowiedniej jakości i na czas, dba Pan o właściwy sposób korzystania z narzędzi służących do produkcji oprogramowania, jak np. narzędzia do zarządzania projektami, narzędzia do analizy procesów oraz tworzenia architektury systemu;

e)zapewnienie skutecznej komunikacji w ramach zespołu projektowego oraz z interesariuszami i dostawcami oprogramowania - dba Pan o właściwy przepływ informacji pomiędzy wszystkimi stronami mającymi wpływ na kształt tworzonego oprogramowania, organizuje Pan spotkania, weryfikuje, czy wzajemnie przekazywane informacje są jasne i czytelne, rozwiązuje Pan pojawiające się problemy komunikacyjne, ustala Pan sposoby i standardy komunikacji;

f)koordynacja realizacji zadań w projekcie - dba Pan o właściwą kolejność i priorytetyzację zadań realizowanych w danym projekcie, ustala Pan kolejność zadań, dba Pan, aby zadania realizowane przez zespół projektowy były spójne i realizowane we właściwym czasie tak, aby zwiększyć efektywność pracy wszystkich członków zespołu projektowego oraz zminimalizować czas produkcji oprogramowania;

g)zapewnienie efektywnej alokacji zasobów - ustala i wskazuje Pan, kiedy i do jakiego projektu należy alokować pracowników, dostawców i narzędzia, aby ograniczyć czas ich bezczynności oraz aby odpowiedne alokowanie zasobów do poszczególnych projektów przyniosło jak najlepszy efekt w postaci szybkiej i skutecznej realizacji funkcjonalności w systemie informatycznym lub wdrożenia odpowiedniego narzędzia;

h)kontrolowanie i raportowanie postępów w projekcie - weryfikuje Pan prace członków zespołów projektowych, sprawdza Pan, czy zadania są realizowane w ustalonym terminie i przy zachowaniu odpowiedniej jakości oraz ustalonego zakresu projektu. Przygotowuje Pan raporty informujące Klienta o postępach prac projektowych, dalszych planach realizacji prac oraz o pojawiających się problemach;

i)zarządzanie ryzykiem prowadzonych projektów - weryfikuje Pan czynniki mogące mieć wpływ na opóźnienie się prac projektowych, przygotowuje Pan działania mające na celu minimalizację ryzyka, podejmuje Pan działania mające na celu ograniczenie skutków wystąpienia ryzyka;

j)rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w trakcie trwania projektu - rozwiązuje Pan problemy, które mogą się pojawić w wyniku realizacji prac projektowych. Problemy te wynikają z czynności realizowanych w ramach wyżej wymienionego zakresu prac i mogą dotyczyć, np. problemów z komunikacją pomiędzy członkami zespołu projektowego, problemów technicznych związanych z procesem wytwarzania i wdrażania oprogramowania, brakiem dostępności zasobów wymaganych w danym projekcie, zmaterializowaniem się ryzyka, czy też niewłaściwym sposobem realizacji prac;

k)zapewnienie odpowiedniej jakości dostarczanych rozwiązań - dba Pan o standardy prowadzenia prac projektowych oraz funkcjonalność tworzonego oprogramowania. Weryfikuje Pan, czy wdrożone oprogramowanie spełnia wymagania Klienta, wskazuje problemy i błędy w oprogramowaniu i ustala terminy usunięcia usterek;

l)bieżąca współpraca z innymi działami firmy oraz zewnętrznymi podmiotami - współpracuje Pan z pracownikami i działami firmy Klienta oraz innymi dostawcami w celu skutecznej realizacji projektu. Ustala Pan daty realizacji prac projektowych, wyjaśnia wątpliwości dotyczące sposobu realizacji prac i działania poszczególnych funkcjonalności oprogramowania;

m)prowadzenie dokumentacji projektowej - dba Pan o kompletność i poprawność dokumentacji projektowej, mającej na celu zebranie niezbędnych informacji pozwalających na prawidłowe prowadzenie prac projektowych, właściwe zaprojektowanie systemów przez zespół projektowy, czy też prawidłową realizację wymaganych funkcjonalności.

Usługi świadczone przez Pana związane są z usługami opisanymi „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Wykonywane przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W swojej działalności nie wykonuje Pan usług doradczych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli zaistnieje taka sytuacja. Nie pełni Pan żadnych obowiązków w spółce, dla której świadczy usługę. Nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu takiej spółki.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), ani też przychodów z usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 maja 2024 r.)

Czy świadczone przez Pana usługi kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli jako przychód z działalności usługowej w stawce 8,5% od 1 grudnia 2023 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego?

Pana stanowisko w sprawie (ostateczne przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 13 maja 2024 r.)

Świadczone usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli jako przychód z działalności usługowej w stawce 8,5% od 1 grudnia 2023 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

      f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

We wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·od grudnia 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, a przychody z prowadzonej działalności gospodarczej są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

·oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan … listopada 2023 r. wraz z dokonaniem wpisu CEiDG, a pierwszy przychód z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku osiągnął Pan w grudniu 2023 r.;

·symbol PKWiU świadczonych przez Pana usług to 70.22.20.0;

·wobec Pana nie mają zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy;

·prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy;

·nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), ani też przychodów z usług doradztwa związanych z zarządzaniem;

·prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Skoro wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zatem pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.

Wobec powyższego, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, począwszy od 2023 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, jeśli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zatem, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).