Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.162.2024.2.MD
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 59.11.30.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 kwietnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w formie indywidualnej działalności gospodarczej pod firmą (...) (NIP: (...), REGON: (...)).
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy roku 2024 i lat następnych. Zakłada Pan, że przedstawiony stan faktyczny nie ulegnie zmianie w kolejnych latach.
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Obecnie rozlicza Pan uzyskany dochód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej umieszcza Pan na platformie (...) materiały audiowizualne własnego autorstwa, w których sam nie występuje. Treści w materiałach prezentuje opłacony przez Pana zagraniczny narrator (freelancer). Stale współpracuje Pan z jednym montażystą filmowym w ramach umowy zlecenia. Główne źródło przychodu w działalności gospodarczej stanowią reklamy w ramach (...). Usługa polega na tym, że nie otrzymuje Pan honorarium za samo dodanie materiału do serwisu internetowego, tylko prowizje za każde wyświetlenie reklamy pojawiającej się w Pana materiałach przez innych użytkowników serwisu. Nie jest Pan odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty lub usługi. Serwis posiada dla swoich użytkowników płatną usługę abonamentową, która gwarantuje twórcom, w tym Panu, udział w zyskach z opłaty abonamentowej proporcjonalny do osiągniętych wyświetleń. Posiada Pan także sporadyczne, odpłatne kontrakty reklamowe z innymi podmiotami, które wykupują określony czas reklamowy w Pana materiałach celem lokowania swoich produktów lub usług. Podejmowana działalność związana jest głównie z odpłatnym udostępnianiem przestrzeni reklamowej zatem, Pana zdaniem, określona jest kodem PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. Treści audiowizualne tworzy Pan w celach zarobkowych, w sposób ciągły i zorganizowany. Nie ponosi Pan odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie powyższych czynności, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych oraz nie wykonuje ich pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wniosek nie dotyczy weryfikacji ogólnych reguł możliwości skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego, a jedynie ustalenia właściwej wysokości stawki adekwatnej do świadczonych usług.
Uzupełnienie
Wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od (...) 2020 r.
W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek oraz w latach przyszłych zachowane są i będą warunki określone w art. 6 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Złożył oraz w przyszłości złoży Pan sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wskazał Pan, że na chwilę obecną nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają oraz nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0., kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie stanowiska
Art. 1 pkt 1 ww. ustawy reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w niej określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Ponadto, jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy za działalność usługową uznaje się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (…). Stosownie do dyspozycji art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych „(Dz. U. z 2022 r. poz. 1 ze zm., dalej: ustawa o PIT)” za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a.prowadzenia aptek,
b.(uchylona)
c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d.(uchylona)
e.(uchylona)
f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6.(uchylony).
Zaznaczyć przy tym także należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Pana z tytułu realizowanych usług (szczegółowo opisanych w treści stanu faktycznego) nie przekroczy limitu określonego w przepisie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy, który to próg dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność prowadzona przez Pana polegająca na tworzeniu materiałów audiowizualnych na platformę (...), wraz z możliwością udostępniania innym podmiotom przestrzeni reklamowej ((...) oraz inne) wpisuje się w kod PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Omawiana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie oraz zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego świadczone usługi kwalifikuje Pan do grupowania PKWiU 59.11.30.0. Jest to – w Pana opinii – nigdzie indziej niesklasyfikowana działalność usługowa, dla której zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Pana zdaniem, dokonywane czynności, wliczając w to udostępnianie czasu reklamowego innym podmiotom, nie mają znamion czynności opodatkowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy stawką ryczałtu 15% - usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73). Dział 73 dzieli się bowiem na klasy: 73.11 – usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe, nie dotyczy Pana jako podmiotu niebędącego agencją reklamową; 73.12 – usługi związane z reprezentowaniem mediów związane głównie z pośrednictwem w zakresie reklamy i sprzedaży miejsca reklamowego, nieświadczone przez Pana, gdyż charakter przedmiotowych czynności jest bezpośredni, nawiązując współpracę udostępnia Pan czas reklamowy wyłącznie w swoich materiałach; 73.20 – usługi badania rynku i opinii publicznej, nie świadczone przez Pana.
Należy mieć jednak na względzie, że udostępnianie przestrzeni reklamowej w materiałach audiowizualnych w serwisach internetowych w celach zarobkowych według organów interpretacyjnych może zostać sklasyfikowane na kilka sposobów: PKWiU 59.11.24.0 – Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu; PKWiU 59.11.30.0 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych; PKWiU 63.12.20 – Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych; PKWiU 63.11.20 – Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie.
W interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znane są nam przypadki, gdzie działalność analogiczna jak w omawianej sprawie klasyfikowana była zgodnie z różnymi kodami PKWiU. Niemniej jednak niezależnie od formalnego przydzielenia do danej kategorii, da się zauważyć jednolitą linię interpretacyjną, gdzie zdaniem organu usługi udostępnienia przestrzeni reklamowej w materiałach audiowizualnych podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy – od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%. Potwierdzeniem Pana stanowiska będą poniższe przykłady.
Zgodny z Pana stanowiskiem pogląd wyrażono w interpretacji z 15 listopada 2023 r. (0112-KDSL1-2.4011.412.2023.2.PSZ), gdzie stan faktyczny również dotyczył przychodów z tytułu (...), jednak sklasyfikowano go jako PKWiU 59.11.24.0 – Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu: „Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że jeżeli w istocie wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności są – w świetle obowiązujących przepisów prawa (niebędących przepisami prawa podatkowego) – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.24.0, to przychody uzyskane przez Pana z tego tytułu podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”. Tak samo w interpretacji z 19 lipca 2023 r. (0112-KDSL1-2.4011.219.2023.3.AP): „W związku z powyższym stwierdzam, że jeżeli w istocie wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności z wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane będą na Pana kanale na (...) będą – w świetle obowiązujących przepisów prawa (niebędących przepisami prawa podatkowego) – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.24.0, to przychód uzyskany przez Pana z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym Pana stanowisko, że jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, może Pan rozliczyć podatek dochodowy z tytułu dochodu z reklam na swoim kanale (...) w formie ryczałtu ewidencjonowanego i zastosować stawkę 15% jest nieprawidłowe”. Z kolei interpretacja indywidualna z 27 sierpnia 2021 r. nawiązuje do takiego samego kodu PKWiU jaki Pan stosuje (0113-KDIPT2-1.4011.524.2021.2.ISL): „Skoro świadczone przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały – jak wskazano we wniosku – usługa hostingowa – według PKWiU 63.11.12.0 Usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) oraz zamieszczanie filmów, na (…), w których trakcie wyświetlane są reklamy – według PKWiU 59.11.30.0 Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%”. Tak samo interpretacja indywidualna z 27 stycznia 2023 r. (0114-KDIP3-2.4011.1092.2022.2.BM): „Mając na względzie powołane wyżej przepisy, treść wniosku i uzupełnienia przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 73.12.13.0, 74.90.19.0 oraz 59.11.30.0 – może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Podsumowując, Pana działalność gospodarcza polegająca na udostępnianiu przestrzeni reklamowej w swoich materiałach audiowizualnych na platformie (...) podlegać będzie stawce ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. W opisanym przypadku mniejsze znaczenie ma sklasyfikowanie według kodu PKWiU, gdyż jak pokazuje linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w różnych interpretacjach indywidualnych analogiczne, a niekiedy tożsame czynności wnioskodawców sklasyfikowane pod odmienny kodami PKWiU, podlegały w opinii organu pod stawkę ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Wnosi Pan o potwierdzenie przedstawionego powyżej stanowiska
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że od (...) 2020 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą. Wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej umieszcza na platformie (...) materiały audiowizualne własnego autorstwa, w których Pan nie występuje. Treści w materiałach prezentuje opłacony przez Pana zagraniczny narrator (freelancer). Współpracuje Pan z jednym montażystą filmowym w ramach umowy zlecenia. Główne źródło przychodu w działalności gospodarczej stanowią reklamy w ramach (...). Usługa polega na tym, że nie otrzymuje Pan honorarium za samo dodanie materiału do serwisu internetowego, tylko prowizje za każde wyświetlenie reklamy pojawiającej się w Pana materiałach przez innych użytkowników serwisu. Nie jest Pan odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty lub usługi. Posiada Pan także sporadyczne, odpłatne kontrakty reklamowe z innymi podmiotami, które wykupują określony czas reklamowy w Pana materiałach celem lokowania swoich produktów lub usług. Podejmowana działalność związana jest głównie z odpłatnym udostępnianiem przestrzeni reklamowej, zatem – jak wskazał Pan w opisie sprawy – określona jest kodem PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że ryczałt od przychodów uzyskanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych” wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że powołane interpretacje dotyczą konkretnych spraw podatników, osądzonych w określonym stanie faktycznym i rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące w Pana sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenie przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).