Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.243.2024.2.LS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.243.2024.2.LS

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2024 r. (data wpływu 4 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Y. W., prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Y. W. świadczy usługi na zlecenie przewoźnika lotniczego - firmy A. Sp. z o.o. (zwanej dalej Operatorem), posiadającego flotę małych samolotów odrzutowych w sektorze lotnictwa biznesowego. Są̨ to niewielkie statki powietrzne (do 8 osób) wynajmowane przez klienta w całości, tj. na wyłączność, a nie na zasadzie sprzedaży biletów na miejsca. Podstawą do świadczenia usług na rzecz Operatora jest zawarta pomiędzy Y. W. a A. Sp. z o.o. umowa o współpracy z dnia 18 października 2017 r. Usługi będące przedmiotem klasyfikacji PKWiU polegają na promocji oraz sprzedaży i organizacji operacji lotniczych świadczonych przez Operatora, a także świadczeniu usług brokerskich oraz na nadzorze nad sprzedanymi i/lub zorganizowanymi rejsami, w tym m.in. na bieżących kontaktach z działem operacyjnym, klientem, przygotowywaniem raportów kosztowych z lotów i inne. Usługi, będące przedmiotem ww. klasyfikacji polegają na pośredniczeniu w wynajmie prywatnego samolotu odrzutowego pomiędzy Operatorem a klientem, którym jest broker lotniczy bądź, zdecydowanie rzadziej, klient docelowy. Dodatkowo, są̨ to również̇ usługi o charakterze brokerskim, polegające na podnajmie na zlecenie klienta samolotu spoza floty Operatora, na rynku innych przewoźników lotniczych w sektorze lotnictwa biznesowego. Działalność przewoźnika lotniczego, na którego rzecz usługi świadczy Y. W., polega na organizacji prywatnych lotów na życzenie. Nie ma tutaj mowy o ustalonej siatce połączeń ani sprzedawaniu biletów na przelot, jak ma to miejsce w przypadku regularnych linii rejsowych bądź czarterów turystycznych. Krótko mówiąc, pojawia się klient, który wynajmuje cały samolot na wybraną przez siebie trasę i w dogodnym dla siebie terminie. To od Pani zależy jaki rejs na jakim samolocie Pani sprzeda i jak uda się dołączyć do niego kolejne loty, żeby optymalizować koszty. Y. W. nie wynajmuje własnych statków powietrznych. Bazuje wyłącznie na samolotach, będących w posiadaniu bądź zarzadzaniu Operatora bądź innego przewoźnika w wypadku podnajmu statku powietrznego spoza floty A. Proces wynajmu takiego samolotu rozpoczyna się w momencie otrzymania zapytania z rynku, najczęściej od brokera polskiego lub zagranicznego (na zlecenie klienta docelowego) bądź rzadziej od klienta docelowego. Zadaniem Y. W. jest dopasowanie najodpowiedniejszego samolotu z floty Operatora bądź w przypadku niedostępności floty Operatora (albo niesprawności sprzedanego już samolotu z floty Operatora), wyszukanie najlepszej oferty na rynku innych przewoźników lotniczych i przedłożenie jej klientowi. Jako konsultant przygotowuje Pani ofertę cenową na przelot samolotem (bądź kilka ofert na rożne samoloty z floty albo spoza niej) z uwzględnieniem oczekiwań́ klienta co do rodzaju i wielkości statku powietrznego, ilości pasażerów, opłat lotniskowych na poszczególnych lotniskach, opłat pasażerskich, cateringu na pokładzie, kosztu saloników VIP. Na życzenie klienta pośredniczy Pani również w organizowaniu innych usług związanych z przelotem, takich jak transfery z/na lotnisko, B2B, salonik VIP, tax free, fast track, wjazd auta na płytę̨ lotniska, zlecając wyceny agentom handlingowym. Do zadań́ Y. W. należy również weryfikacja możliwości operacyjnych na konkretnych lotniskach poprzez sprawdzenie z działem operacyjnym kategorii operacyjnej lotniska, długości pasa, godzin otwarcia lotniska. Występuje Pani również do działu operacyjnego z prośbą o sprawdzenie możliwości zasięgowych samolotu na dany rejs. Po przygotowaniu ofert prezentuje je Pani klientowi i czeka na informację zwrotną. Pani zadaniem jest również prowadzenie negocjacji cenowych w taki sposób, aby doprowadzić do sprzedaży lotu po możliwie najwyższej cenie. Przekłada się to bezpośrednio na wynagrodzenie, które otrzymuje Y. W., a które bazuje na prowizji od sprzedaży. Po ustaleniu warunków wykonania lotu, tj. rodzaju samolotu, trasy, daty przelotu, ilości pasażerów oraz usług dodatkowych (saloniki VIP, transfery) jak również ograniczeń́ czasowych i operacyjnych, zawiera Pani umowę z klientem na świadczenie usług lotniczych przez Operatora w imieniu Operatora i o treści z nim uzgodnionej – na podstawie udzielonego Y. W. pełnomocnictwa. Po podpisaniu umowy przystępuje Pani do organizacji lotu, tj. umieszcza lot na wewnętrznej platformie do organizacji rejsów, zbiera od klienta dane pasażerów, preferencje cateringowe, zlecenia usług dodatkowych (saloniki VIP, transfery, inne usługi lotniskowe typu tax free, fast track, usługa B2B, wjazd samochodu na płytę̨ lotniska), wypełnione formularze i dokumenty (niezbędne do wjazdu na terytorium danego kraju). Zanim zwróci się Pani do klienta z prośbą o dostarczenie niezbędnych dokumentów sprawdza, jakie wymagania w stosunku do wjeżdżających pasażerów ma dany kraj. Z takim zestawieniem udaję się̨ Pani do klienta z prośbą o wszystkie potrzebne informacje. Pośredniczy Pani pomiędzy klientem a stewardessą w zamówieniu cateringu na pokład (ustalenie preferencji żywieniowych, wycena i akceptacja kosztów), pomiędzy działem operacyjnym a klientem we wszystkich sprawach operacyjnych, tj.: dopasowanie rozkładu lotu do dostępnych slotów lotniskowych, ustalenie kosztów, potwierdzenie i koordynacja wykonania usług dodatkowych, informowanie klienta o statusie zgód i pozwoleń́. W przypadku, kiedy występuje Pani w roli brokera podnajmującego samolot, dba Pani o przepływ powyższych informacji na linii klient – przewoźnik (inny niż A.). Usługi świadczone na rzecz Operatora obejmują̨ kontakt z załogami lotniczymi, zarówno zatrudnionymi przez Operatora-zleceniodawcę jak i zewnętrznymi, koordynowanie lotu pomiędzy załogą a brokerem i dalej pasażerem w dniu przelotu. Usługi świadczone przez Y. W. obejmują również nadzór nad czasem pracy załóg lotniczych, wymianę i przebazowanie załogi na lotnisko wylotu, wystawianie dokumentów sprzedaży (faktura proforma) oraz kontrolę, zabezpieczenie i windykację płatności za sprzedane rejsy. Do Pani obowiązków należy okresowe, comiesięczne sporządzanie pisemnych raportów sprzedaży z wyszczególnioną trasą i datą lotu, samolotem, ceną, nazwą klienta i przedkładanie ich Operatorowi. Na tej podstawie otrzymuje Pani od Operatora, na którego zlecenie wykonuje usługi, wynagrodzenie. Jego znaczącą̨ część stanowi prowizja wyrażona w procencie od wartości sprzedanych przez Y. W. lotów.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jako osoba fizyczna, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega Pani obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Działalność́ gospodarczą prowadzi Pani od 1 stycznia 2023 roku, w okresie od 1 grudnia 2023 roku pozostaje w zawieszeniu ze względu na urlop macierzyński i rodzicielski. Działalność zostanie wznowiona z dniem 15 maja 2024. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, tj. przychodów uzyskanych od 15 maja 2024 r. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku osiągnie Pani również̇ w miesiącu maju 2024 r. W działalności gospodarczej Y. W. nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł. Do wykonywanej przez Y. W. działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Przychód nie przekroczy i nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Nie składała Pani oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ taką formę opodatkowania stosowała Pani od początku prowadzenia działalności i przed jej zawieszeniem (obecnie Pani działalność jest zawieszona, gdyż przebywa Pani na urlopie rodzicielskim, jednak w połowie maja br. chciałaby powrócić do pracy).

2. W chwili obecnej otrzymuje Pani jedynie przychody z tytułu zasiłku macierzyńskiego, a w połowie maja zamierza odwiesić działalność gospodarczą. Od 24 października 2024 (po ukończeniu urlopu rodzicielskiego) jedynym źródłem przychodów będą przychody otrzymywane ze wskazanej działalności gospodarczej.

3. Jeżeli zaistnieje taka sytuacja, iż z prowadzonej działalności gospodarczej będzie uzyskiwała Pani przychody więcej niż z jednego rodzaju świadczonych usług, to wyodrębnienie poszczególnych przychodów nie będzie stanowiło problemu – rozwiązaniem będzie zastosowanie osobnego rejestru przychodów.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z usług polegających na pośredniczeniu komercyjnym w wynajmie, podnajmie prywatnego samolotu odrzutowego pomiędzy operatorem a klientem, obejmujących wycenę, sprzedaż, nadzór i organizację operacji lotniczych świadczonych przez operatora, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? 

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jako osoba fizyczna, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega Pani obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Działalność gospodarczą prowadzi Pani od 1 stycznia 2023 roku, w okresie od 1 grudnia 2023 roku pozostaje w zawieszeniu ze względu na urlop macierzyński i rodzicielski. Działalność zostanie wznowiona z dniem 15 maja 2024. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, tj. przychodów uzyskanych od 15 maja 2024 r. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku osiągnie Pani również̇ w miesiącu maju 2024 r. W działalności gospodarczej Y. W. nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł. Do wykonywanej przez Y. W. działalności nie mają i nie będą̨ miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Przychód nie przekroczy i nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione wyżej usługi (opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) świadczone w ramach działalności gospodarczej Y. W., na zlecenie przewoźnika lotniczego, polegających na pośredniczeniu komercyjnym w wynajmie, podnajmie prywatnego samolotu odrzutowego pomiędzy operatorem a klientem, obejmujących wycenę, sprzedaż, nadzór i organizację operacji lotniczych świadczonych przez operatora, które mieszczą̨ się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

 - 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi jakie świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej polegają na promocji oraz sprzedaży i organizacji operacji lotniczych świadczonych przez Operatora, a także świadczeniu usług brokerskich oraz na nadzorze nad sprzedanymi i/lub zorganizowanymi rejsami, w tym m.in. na bieżących kontaktach z działem operacyjnym, klientem, przygotowywaniem raportów kosztowych z lotów i inne. Usługi, będące przedmiotem ww. działalności polegają na pośredniczeniu w wynajmie prywatnego samolotu odrzutowego pomiędzy Operatorem a klientem, którym jest broker lotniczy bądź, zdecydowanie rzadziej, klient docelowy. Dodatkowo, są̨ to również̇ usługi o charakterze brokerskim, polegające na podnajmie na zlecenie klienta samolotu spoza floty Operatora, na rynku innych przewoźników lotniczych w sektorze lotnictwa biznesowego. Wskazała Pani, że usługi te mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

  • Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
  • Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
  • Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
  • Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).