Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.224.2024.2.HJ
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu PKWiU 74.90.12.0, 82.11.10.0, 70.22.20.0, 62.01.12.0, 74.90.19.0, 70.22.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 kwietnia 2024 r. (wpływ 22 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, która zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT). Zamierza Pani dokonać wyboru formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Metoda ta będzie miała zastosowanie względem przychodów osiągniętych z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 i w latach przyszłych.
Względem Pani świadczeń nie znajdują zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, tj. nie zamierza Pani przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 000 000 euro, ani nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Omawiany przychód zamierza Pani osiągać na gruncie umowy o współpracy z podmiotami gospodarczymi, zgodnie z którą Pani świadczenia można podzielić na następujące kategorie, tj.:
A.Wsparcie w zakresie finansów - należy przez nie rozumieć w szczególności aktywne, stałe, merytoryczne doradztwo w obszarze finansów spółki, w tym nadzór nad pracami działu księgowości i finansów, obejmujący:
1.delegowanie wykonania określonych prac i nadzorowania ich realizacji,
2.organizowanie pracy zespołów księgowych,
3.kontrolę kosztów i zagadnień finansowych, w tym akceptację wydatków, faktur, przelewów, raportowanie o stanie płynności finansowej.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0, jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków.
B.Wsparcie w zakresie koordynacji współpracy z kontrahentami i podmiotami zewnętrznymi - należy przez nie rozumieć w szczególności organizowanie i koordynowanie współpracy między kontrahentem a podmiotami zewnętrznymi, m.in. w zakresie:
1.negocjacji umów współpracy z bankami, inwestorami, domami maklerskimi,
2.wyszukiwania podmiotów do współpracy i utrzymywania z nimi kontaktów,
3.koordynacji działań ukierunkowanych na pozyskiwanie niezależnych wykonawców i zewnętrznych usługodawców), w tym nadzór nad weryfikacją ofert, negocjowanie umów i koordynacja współpracy pomiędzy tymi podmiotami a kontrahentem.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
C.Raportowanie, w tym opracowanie zestawień, raportów, budżetów, kosztorysów dotyczących danego rodzaju współpracy i stanu realizacji zadań/monitorowanie wykonania danego zakresu zadań/koordynacja działań służących technicznemu/formalnemu zadbaniu o dochowanie terminów, obieg dokumentacji, wystawianie faktur, wykonanie przelewów, protokołowanie spotkań.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0, jako usługi związane z administracyjną obsługą biura.
D.Wsparcie w zakresie współpracy wewnątrzkorporacyjnej - należy przez nie rozumieć w szczególności: aktywne, stałe, merytoryczne wsparcie działalności spółki w niżej opisanym zakresie: koordynację działań i projektów realizowanych w ramach przedsiębiorstwa wykonywanych przez różne działy spółki oraz doradztwo w tym zakresie, w tym w roli Kierownika Projektu zgodnie z przyjętą w ramach spółki metodyką, w szczególności poprzez:
1.nadzór i wsparcie w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez spółkę, w szczególności poprzez współpracę z poszczególnymi działami spółki i koordynację ich działań,
2.organizowanie i rozdzielanie prac zespołów lub członków zespołów projektowych,
3.organizowanie spotkań roboczych (warsztatów) zespołów projektowych,
4.ustalanie/koordynacja planów realizacji projektów, planów budżetowych, harmonogramów dokumentacji projektowej,
5.koordynacja wyszukiwania podwykonawców do współpracy nad projektem oraz koordynowanie działań podwykonawców,
6.nadzór nad tworzeniem raportów podsumowujących wykonanie lub stan projektu.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
E.Nadzór/koordynacja działań służących realizacji w ramach spółki projektów IT poprzez:
1.koordynację pracy zespołów projektowych zajmujących się analizą dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu informatycznego,
2.nadzór nad prowadzeniem warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego,
3.koordynację działań i nadzór nad weryfikacją spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego,
4.nadzór nad tworzeniem koncepcji funkcjonalności systemów IT, zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi,
5.koordynację przygotowania opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
6.koordynację pracy zespołów zajmujących się analizą wymagań biznesowych dla systemów komputerowych w celu ustalenia potrzeb biznesowych,
7.nadzór nad pracą zespołów zajmujących się analizą działania funkcjonujących systemów komputerowych klienta,
8.nadzór nad sporządzaniem przez zespoły projektowe dokumentacji wymagań funkcjonalnych dla systemu na podstawie zidentyfikowanych potrzeb i wymagań biznesowych klienta,
9.nadzór nad sporządzaniem przez zespoły projektowe dokumentacji analitycznej dla systemu,
10.koordynację modelowania i projektowania nowych funkcjonalności systemu komputerowego,
11.koordynację sporządzania przez zespoły projektowe modeli rozmiaru funkcjonalnego systemu,
12.nadzór nad przygotowaniem dokumentacji testów dla systemu,
13.nadzór/koordynację działań w zakresie testowania manualnego oprogramowania,
14.nadzór nad realizowanymi w ramach zespołów projektowych testami odbiorowymi prowadzonymi przez klienta końcowego polegającymi na prezentacji funkcjonalności systemu, weryfikowaniu i wyjaśnianiu działania systemu,
15.nadzór nad przygotowaniem przez zespoły projektowe dokumentacji użytkownika dla systemów komputerowych,
16.nadzór nad prowadzoną w ramach zespołów projektowych analizą błędów/nieprawidłowości w działaniu funkcjonalności systemu,
- z wyłączeniem wszelkich działań (usług) związanych z oprogramowaniem, w szczególności projektowaniem, tworzeniem, testowaniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Alternatywnie, klasyfikuje Pani ww. usługi do grupowania PKWiU 70.22.20.0, jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
F.Nadzorowanie przygotowania/realizacji budżetu, rachunkowości i kosztów zamówień; planowanie czasu pracy i pozostałych warunków działania; koordynacja prac podwykonawców oraz kontrolowanie jakości przy projektach realizowanych przez spółkę; nadzorowanie i koordynacja działań w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej spółki, w tym z uwzględnieniem nadzorowania prawidłowości pozyskiwania przez spółkę praw własności intelektualnej; weryfikacja aktualności dokumentacji technicznej i jej prawidłowości merytorycznej; nadzór/koordynacja działań merytorycznych w zakresie weryfikacji poprawności materiałów marketingowych i promocyjnych (w tym w zakresie poprawności merytorycznej i zgodności z polityką marketingową spółki oraz budowania pozytywnego wizerunku spółki) i treści publikowanych w portalach internetowych, prasie branżowej (tradycyjnej i elektronicznej) oraz własnej stronie internetowej spółki i mediach społecznościowych; nadzór nad działaniami w zakresie marketingu kryzysowego i budowania oferty spółki w oparciu o analizę trendów rynkowych; prowadzenie projektów wdrożeniowych narzędzi usprawniających pracę pracowników spółki i ich rozwijanie, w tym w szczególności kontrola nad działaniem oprogramowania do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem (ERP) oraz nadzorowanie danych wprowadzonych do niego przez pracowników spółki; nadzór nad opracowywaniem procedur wewnętrznych obowiązujących w spółce.
Wskazywane usługi klasyfikuje Pani, we własnym zakresie, w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0, jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Alternatywnie, klasyfikuje Pani ww. usługi do grupowania PKWiU 70.22.20.0, jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Opisywane świadczenia mogą być wykonywane osobno, w różnym czasie i za odrębnym wynagrodzeniem. Opisywaną powyżej działalność traktuje Pani jako działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałtowa”).
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że sprawa obejmuje wyłącznie zdarzenia przyszłe. Uzależnia Pani otwarcie działalności od otrzymania interpretacji i jej treści, przy czym pierwotnie planowała Pani założenie działalności w II kwartale 2024 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (ryczałtem) wraz z wnioskiem o założenie działalności gospodarczej, zamierza Pani złożyć przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tytułu tej działalności.
Wskazuje Pani, że klasyfikacja statystyczna usług (PKWiU) powinna należeć do Organu, jako element niezbędny do oceny dla prawidłowej wykładni przepisu prawa podatkowego i tego też Pani oczekuje, niemniej wychodząc naprzeciw przedmiotowemu wezwaniu, wskazuje Pani, że dla potrzeb rozliczeń ryczałtem przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług opisanych w pkt E zamierza Pani przyjąć klasyfikację 70.22.20.0 dla wszystkich świadczeń związanych z koordynacją prac zespołów projektowych i nadzorem nad podejmowanymi działaniami, zaś usługi wykonawcze (związane z realizacją projektu, np. testowanie kodu źródłowego opracowanego przez zespoły projektowe) zamierza Pani klasyfikować w grupowaniu 62.01.12.0.
Wskazuje Pani, że dla potrzeb rozliczeń ryczałtem przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług opisanych w pkt F zamierza przyjąć klasyfikację 70.22.20.0 dla wszystkich świadczeń związanych z koordynacją prac i nadzorem nad realizacją projektu, w tym m.in. wykonania budżetu, koordynacji prac podwykonawców, czy koordynacji działań merytorycznych materiałów marketingowych, zaś usługi wykonawcze (związane z doradztwem i opiniowaniem, np. analizowanie trendów rynkowych) zamierza Pani klasyfikować w grupowaniu 74.90.19.0.
Dla obu ww. wariantów klasyfikacji, w Pani ocenie, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 8,5%. Pani zleceniodawcami będą podmioty trzecie, w których nie ma Pani udziałów, nie zasiada Pani w ich organach, ani też nie współpracuje na innych zasadach (np. umowa o pracę).
Pytania
1.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (A), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 15% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej?
2.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (B), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej?
3.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (C), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej?
4.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (D), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej?
5.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (E), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej?
6.Czy w zakresie świadczeń opisanych w zdarzeniu przyszłym (F), będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu ich wykonywania w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem odpowiedź na zadane pytania powinna być twierdząca. Precyzując powyższe, podnosi Pani co następuje.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej:
Określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. 9 ; tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania).
Zatem fakt, że prowadzi Pani działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości. W efekcie, biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a), należy zwrócić uwagę, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.
Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej″ 8,5%.
Jednocześnie, warto zwrócić uwagę, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej przewidziano wyższą, 15% stawkę ryczałtu dotyczącą doradztwa związanego z zarządzaniem.
Zgodnie bowiem z treścią ww. przepisu, wyższą, 15% stawkę zastosować należy względem przychodów ze świadczenia usług:
Firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu podnosi Pani jednak, że fakt że ww. norma prawna odwołuje się do nomenklatury działu 70 wcale nie oznacza, że wszystkie świadczenia działu 70 objęte są ww. 15% stawką ryczałtu.
W Pani ocenie, racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawką ryczałtu.
W omawianym zakresie, w Pani opinii, warto zwrócić uwagę na trzy okoliczności:
·Po pierwsze, racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex″, co oznacza, że dyspozycją danego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę.
W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex″ przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4. Oznaczenie „ex″ dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu.
Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej sformułowania „PKWiU ex dział 70″ nie może być bagatelizowane. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu, tu przy symbolu działu 70 PKWiU, ma na celu zawężenie stosowania przepisu.
·Po drugie zatem, skoro owo sformułowanie zostało ujęte w nawiasie zaraz po wskazaniu, że ww. stawka ma zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług „firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem″ oznacza, że ustawodawca doprecyzował i wyjaśnił w jaki sposób należy rozumieć te świadczenia, a przy tym odwołał się wprost do grupowania statystycznego oraz jego nazewnictwa (nomenklatury), a kolejno umyślnie zawęził jego stosowanie. Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą działu 70 PKWiU „usługi firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem″, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupować tego działu, ale o te i tylko te grupowania, które obejmują (i) „usługi firm centralnych (head office)″ oraz (ii) „usługi doradztwa związane z zarządzaniem″, z wyraźnym wykluczeniem „doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem rybnym″ (czego Pani nie realizuje).
Wyraźnego podkreślenia wymaga więc, że analizowana norma prawna ma zatem zastosowanie tylko i wyłącznie do tych świadczeń, których nomenklatura jest zgodna z jasnym i czytelnym wskazaniem ustawodawcy ujętym w ustawie ryczałtowej.
Spośród szeregu świadczeń ujętych w dziale 70 PKWiU, Pani zadaniem (dla celów prawidłowego określenia stawki opodatkowania ryczałtem) jest wyłonienie tych świadczeń, które stanowią (i) „usługi firm centralnych (head office)″ lub (ii) „usługi doradztwa związane z zarządzaniem″.
I tak, wyróżnić można następujące świadczenia doradztwa związane z zarządzaniem:
1.usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11),
2.usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12),
3.usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13),
4.usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14),
5.usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15),
6.usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0).
W konsekwencji, w Pani ocenie, wyłącznie ww. w pkt 1-2 oraz 4-6 świadczenia objęte są stawką 15%, pozostałe natomiast świadczenia z działu 70, np. doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które nie stanowi usług firm centralnych, ani też nie mają związku z doradztwem w zakresie zarządzania [zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU 2015], nie będzie opodatkowane ww. 15% stawką.
Mając na względzie powyższe, świadczenia ujęte w grupowaniach 70.22 (tj. świadczenia z grupy A opisu okoliczności faktycznych, klasyfikowane tak przez Panią we własnym zakresie) jako usługi doradcze związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy ryczałtowej będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu.
Odmiennie do powyższego, Pani pozostałe świadczenia, ujęte w grupach 74.90.12.0; 82.11.10.0; 70.22.20.0; 62.01.12.0 oraz 74.90.19.0, tj. świadczenia z grupy B, C, D, E oraz F opisu okoliczności faktycznych, klasyfikowane tak przez Panią we własnym zakresie, jako przychody z działalności usługowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy ryczałtowej, opodatkowane będą stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznaczają pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą i zamierza Pani dokonać wyboru formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Względem Pani świadczeń nie znajdują zastosowania przesłanki negatywne do stosowania ryczałtu. Świadczenia będą mogły być wykonywane osobno, w różnym czasie i za odrębnym wynagrodzeniem. Opisaną działalność traktuje Pani jako działalność usługową.
Zamierza Pani świadczyć następujące usługi:
A.wsparcie w zakresie finansów - należy przez nie rozumieć w szczególności aktywne, stałe, merytoryczne doradztwo w obszarze finansów spółki, w tym nadzór nad pracami działu księgowości i finansów, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.12.0, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;
B.wsparcie w zakresie koordynacji współpracy z kontrahentami i podmiotami zewnętrznymi - należy przez nie rozumieć w szczególności organizowanie i koordynowanie współpracy między kontrahentem a podmiotami zewnętrznymi, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
C.raportowanie, w tym opracowanie zestawień, raportów, budżetów, kosztorysów dotyczących danego rodzaju współpracy i stanu realizacji zadań/monitorowanie wykonania danego zakresu zadań/koordynacja działań służących technicznemu/formalnemu zadbaniu o dochowanie terminów, obieg dokumentacji, wystawienie faktur, wykonanie przelewów, protokołowanie spotkań, sklasyfikowane pod PKWiU 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura;
D.wsparcie w zakresie współpracy wewnątrzkorporacyjnej, w szczególności aktywne, stałe, merytoryczne wsparcie działalności spółki w niżej opisanym zakresie: koordynację działań i projektów realizowanych w ramach przedsiębiorstwa wykonywanych przez różne działy spółki oraz doradztwo w tym zakresie, w tym w roli Kierownika Projektu, zgodnie z przyjętą w ramach spółki metodyką, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
E.nadzór/koordynacja działań służących realizacji w ramach Spółki projektów IT - z wyłączeniem wszelkich działań (usług) związanych z oprogramowaniem, w szczególności projektowaniem, tworzeniem, testowaniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0 (dla wszystkich świadczeń związanych z koordynacją prac zespołów projektowych i nadzorem nad podejmowanymi działaniami) oraz 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (usługi wykonawcze - związane z realizacją projektu, np. testowanie kodu źródłowego opracowanego przez zespoły projektowe);
F.nadzorowanie przygotowania/realizacji budżetu, rachunkowości i kosztów zamówień; planowanie czasu pracy i pozostałych warunków działania; koordynacja prac podwykonawców oraz kontrolowanie jakości przy projektach realizowanych przez spółkę; nadzorowanie i koordynacja działań w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej spółki, w tym z uwzględnieniem nadzorowania prawidłowości pozyskiwania przez spółkę praw własności intelektualnej; weryfikacja aktualności dokumentacji technicznej i jej prawidłowości merytorycznej; nadzór/koordynacja działań merytorycznych w zakresie weryfikacji poprawności materiałów marketingowych i promocyjnych (w tym w zakresie poprawności merytorycznej i zgodności z polityką marketingową spółki oraz budowania pozytywnego wizerunku spółki) i treści publikowanych w portalach internetowych, prasie branżowej (tradycyjnej i elektronicznej) oraz własnej stronie internetowej spółki i mediach społecznościowych; nadzór nad działaniami w zakresie marketingu kryzysowego i budowania oferty spółki w oparciu o analizę trendów rynkowych; prowadzenie projektów wdrożeniowych narzędzi usprawniających pracę pracowników spółki i ich rozwijanie, w tym w szczególności kontroli nad działaniem oprogramowania do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem oraz nadzorowanie danych wprowadzonych do niego przez pracowników spółki; nadzór nad opracowywaniem procedur wewnętrznych obowiązujących w spółce, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (usługi wykonawcze - związane z doradztwem i opiniowaniem, np. analizowanie trendów rynkowych) oraz 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (dla wszystkich świadczeń związanych z koordynacją prac i nadzorem nad realizacją projektu, w tym m.in. wykonania budżetu, koordynacji prac podwykonawców, czy koordynacji działań merytorycznych materiałów marketingowych).
Przedmiotem Pani wątpliwości jest:
·możliwość opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu opisanych świadczeń wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 15% w zakresie usług sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.12.0 jako usług doradztwa związanych z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków
oraz
·możliwość opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU:
·74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
·82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura,
·70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,
·74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
ryczałem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.12.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, należy stwierdzić, że przychody z ww. usług, jako usług doradztwa związanych z zarządzaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należy opodatkować stawką w wysokości 15%.
W odniesieniu do usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 należy stwierdzić, ze analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w zakresie ww. usług, prowadzi do wniosku, że świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, polegające na nadzorze/koordynacji działań służących realizacji w ramach spółki projektów IT, które - jak wynika z treści wniosku - nie dotyczą usług związanych z oprogramowaniem, w szczególności projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych, podlegać będą opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto, w odniesieniu do przychodów ze świadczenia przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura, 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pani stanowisko należało zatem uznać za prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności w zakresie PKWiU 62.01.12.0 - usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - związanych z oprogramowaniem), do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).