Opodatkowanie ryczałtem usług świadczonych w ramach PKWIU 70.22. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.151.2024.2.AK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.151.2024.2.AK

Temat interpretacji

Opodatkowanie ryczałtem usług świadczonych w ramach PKWIU 70.22.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 15 kwietnia 2024 r. (data wpływu 15 kwietnia 2024 r.) w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Świadczy Pani usługi w ramach PKD 70.22.Z - doradztwo w zarządzaniu finansami. W ramach wykonywania swoich usług, nie świadczy Pani usług objętych koniecznością posiadania licencji doradcy podatkowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg ani biegłego rewidenta. Nie świadczy Pani tzw. wolnego zawodu mieszczącego się w definicji wolnego zawodu sformułowanego w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy. W ramach wykupionego przez klienta pakietu godzinowego dokonuje Pani: (1) analizy stanu finansów przedsiębiorstwa gdzie na podstawie otrzymanych danych z księgowości lub biura rachunkowego klienta przygotowuje Pani dla zarządu/udziałowców lub osób zarządzających przedsiębiorstwem raport ze stanu finansów wraz z rekomendacjami na przyszłość. Dodatkowo wykonuje Pani czynności controllingowe tj. przygotowuje budżet, wylicza Pani wskaźniki płynności i rentowności, wspiera i doradza w planowaniu wyników finansowych. Dodatkowo w ramach w/w świadczonej usługi prowadzi Pani indywidualne szkolenie z finansów dla zarządu/udziałowców lub osób prowadzących przedsiębiorstwo aby po zakończeniu usługi mogli lepiej zarządzać finansami swojej spółki. Wspiera Klienta w procesie przekazywania informacji między danym przedsiębiorstwem a biurem rachunkowym lub działem księgowości. Wspiera osoby zarządzające w podtrzymywanie kontaktu między działami księgowymi lub biurem rachunkowym a osobami zarządzającymi, oraz rozwiązuje pojawiające się w związku z tym problemy. W pakiecie usług może Pani też: wspierać klientów w zakresie fuzji i przejęć (...); dokonywać doradztwa dla biur rachunkowych jako projekt menadżer i koordynator procesów zarządzania i współpracy z klientami. (2) Świadczy Pani Usługi Konsultingowe w zakresie koordynowania procesem wyliczania podatków przeprowadzanych przez doradców podatkowych oraz księgowych w towarzystwie ubezpieczeniowym w spółce zarejestrowanej w Belgii według prawa belgijskiego. Zakres tych czynności kwalifikowany jest według faktycznych czynności jako wsparcie dla Dyrektora Finansowego Towarzystwa Ubezpieczeniowego oraz Głównej Księgowej Towarzystwa Ubezpieczeniowego (Pani Klienta, na rzecz którego świadczy Pani usługi konsultingowe). Jest to rola koordynatora procesu, menadżera projektu. Klient - Spółka prawa Belgijskiego, świadcząca usługi ubezpieczeniowe i posiadająca oddziały w 12 krajach (w tym w Polsce) zatrudniająca w każdym kraju doradców podatkowych, zgłosiła do Pani zapotrzebowanie na Pani usługę w zakresie doprowadzania do wyliczeń podatków przez doradców podatkowych w każdym oddziale. Klient posiada samodzielny nadzór i osobę sprawująca nad doradcami podatkowymi kontrolę (również licencjonowany doradca podatkowy w Belgii). Pani zakres usług ogranicza się jedynie na przygotowaniu i zorganizowaniu jednolitych danych uzyskiwanych od księgowej spółki (klienta), wymaganych przez doradców podatkowych do wyliczenia przez nich podatków. Pani zadaniem jest więc, przygotowanie ujednoliconej i zagregowanej informacji w postaci raportu do akceptacji przez Dyrektora Finansowego lub Głównej Księgowej dla doradców podatkowych. Dodatkowo Pani zadaniem jest przygotowanie kalendarza podatkowego na każdy rok i wysyłanie do księgowości informacji o konieczności zapłat podatków w każdym oddziale/kraju Klienta. Przygotowuje Pani wyceny i szacuje budżetowane oraz prognozowane podatki ze wszystkich oddziałów/krajów na podstawie wyliczeń podatków zrealizowanych i deklaracji podatkowych przygotowanych przez doradców podatkowych. Reasumując Pani usługa obejmuje zarządzanie projektem sporządzania i składania deklaracji podatkowych przez doradców podatkowych współpracujących z Klientem. Usługa wiąże się z analizą potrzeb podatkowych towarzystwa ubezpieczeniowego, dostarczeniem niezbędnej dokumentacji, odpowiedzią na pytania doradców oraz konsultacjami z doradcami podatkowymi. Jako Konsultant świadczy Pani usługi doradcze zarówno ustnie, jak i w formie pisemnych zgłoszeń, w tym wiadomości e- mail. Usługi te są kierowane do Kierownika Działu Księgowości i Dyrektora Finansowego Klienta, a także na wniosek Zespołu Zarządzającego i Finansowego. Zgodnie z zawartą umową usługi świadczone przez Panią nie obejmują czynności związanych z doradztwem podatkowym lub audytem. Nie udziela Pani porad związanych z kwalifikacjami doradcy podatkowego na gruncie prawa podatkowego ani nie przeprowadza Pani audytów finansowych w zakresie uprawnień biegłego rewidenta. Nie jest Pani zobowiązana do weryfikacji dokładności lub kompletności informacji dostarczonych przez klienta. Opcjonalnie na życzenie Klienta w pakiecie usług jest również rozwiązywanie problemów księgowych dla Głównej Księgowej Klienta. W zakresie punkt/ zapytania (1) oraz (2) usługi są wykonywane przy pomocy oraz wsparciu pracowników Klientów, którzy przygotowują dla Pani dane z baz księgowych, przygotowują modele excelowe, dokonują przelewów, wprowadzają dane do obiegu dokumentów na podstawie których Pani może dokonywać analiz i doradzać.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wniosek dotyczy okresu od roku 2024. Przed 2024 rokiem rozliczała się Pani wg. skali podatkowej, tj:

  • X.2022 – obecnie: dochód z działalności gospodarczej osiągnęła Pani po raz pierwszy z zakresu zarządzania finansami w spółkach w roli zewnętrznego dyrektora finansowego jako CFO dla podmiotu polskiego rozliczanego w skali podatkowej.

Następnie dodatkowo,

  • od XII.2023 – obecnie: dochód z działalności gospodarczej w zakresie doradztwa finansami dla spółki Belgijskiej (Towarzystwa Ubezpieczeniowego) w zakresie doradztwa merytorycznego dla działu księgowości oraz koordynowania procesem w spółce jakim jest dostarczanie danych dla doradców podatkowych aby mogli przygotować podatki z wyłączeniem działalności licencjonowanego doradztwa podatkowego (nie posiada Pani uprawnień i wiedzy) w/w dochody w podanych okresach rozliczała Pani w skali podatkowej.
  • od 2024: dochody osiągane za czynności jak wymienione powyżej rozpoczęła Pani rozliczać ryczałtem.

Od grudnia XII 2023 uzyskała Pani po raz pierwszy dochód z najmu prywatnego garażu przynależnego do mieszkania prywatnego, gdzie najemca płaci odstępne w wysokości 450

zł za miesiąc. Przychód ten uzyskuje Pani również aktualnie (umowa została zawarta XII 2023 – VI 2024).

Podstawą własności jest prywatny zakup aktem notarialnym nie związanym z działalnością gospodarczą.

W roku poprzedzającym tj. do XI 2023 osiągała Pani również dochody z pracy w ramach zatrudnienia umowy o pracę w roli Dyrektora Controllingu, przy czym były pracodawca nie jest i nie był związany w żaden sposób z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą. Oświadcza Pani, że nie świadczyła usług z działalności gospodarczej dla pracodawcy.

Poza usługami opisanymi we wniosku świadczonymi w ramach działalności gospodarczej dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego oraz Spółki zarejestrowanej w Belgii, nie łączy Pani z Towarzystwem Ubezpieczeniowym oraz Spółką belgijską stosunek pracy, umowa cywilno-prawna ani inna, nie jest Pani w ww. podmiotach, prezesem, członkiem zarządu, nie pełni Pani na rzecz tych podmiotów innych funkcji.

Dla obu spółek świadczy Pani usługi zgodnie z klasyfikacją GUS: PKWiU - Dział 70 -USŁUGI FIRM CENTRALNYCH (HEAD OFFICES); USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM. W rozwinięciu 7 cyfr działalność przedstawia się następująco:

1) Dla spółki Polskiej przeważająca działalność w ramach usług dyrektora finansowego CFO zewnętrznego i controllingu PKWIU mieści się w grupie:

  • 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków. Zgodnie z wykonywanymi przez Panią czynnościami w tym obszarze zawiera się doradztwo w zakresie określania rentowności klienta, marżowości na liniach biznesu, doradztwo oparte na podstawie zweryfikowanych danych otrzymanych od klienta, doradztwo w planowaniu budżetu, budowanie kultury finansów w działalności klientów, budowania raportów controllingowych oraz
  • 70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym.

Zgodnie z wykonywanymi przez Panią czynnościami w tym obszarze zawiera się wykonywane przez Panią czynności w zakresie doradztwa tj. udzielania rekomendacji celem poprawienia płynności, osiągania lepszych wyników finansowych przez klienta.

Dla spółki Belgijskiej Towarzystwa Ubezpieczeniowego, przeważająca działalność w ramach usług koordynowania procesem podatków oraz doradztwa dla księgowości i głównej księgowej/head office, PKWiU mieści się w grupie:

  • 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków. Zgodnie z wykonywanymi przez Panią czynnościami w tym obszarze zawierają się czynności w zakresie udzielania porad merytorycznych dla osób zatrudnionych w dziale finansów oraz
  • 70.22.17.0 Usługi zarządzania procesami gospodarczymi. Zgodnie z wykonywanymi przez Panią czynnościami w tym obszarze zawiera się wykonywanie pakietu usług łączących koordynowanie pracami aby klient osiągnął cel w postaci dostarczenia danych dla doradców podatkowych w postaci przygotowania danych powziętych z systemów informatycznych a następnie ich przekształcaniem do odpowiedniego formatu wymaganego przez doradców podatków. Zarządzanie tym procesem ma na celu pełnienie roli projekt menadżera w zakresie koordynowania prac technicznych i raportowych. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają i nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług head office. Oświadcza Pani, że nie świadczy usług w ramach wolnych zawodów (w tym nie prowadzi ksiąg, ani nie świadczy usług doradztwa podatkowego), nie świadczy usług związanych z rynkiem rybnym. Prowadziła Pani ewidencję przychodów, w której jest/będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Aktualnie w każdym miesiącu wystawia Pani dwie faktury, tj. dla spółki Belgijskiej i dla spółki Polskiej. Ewidencja ta ma wyróżnik w numerze pozwalając określić, czy usługa świadczona jest dla klienta Polskiego czy dla Belgijskiego. 21.01.2024 r. złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie - nie uzyskała Pani przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Nie osiągnęła Pani dochodów z działalności prowadzonej w formie spółki. Oświadcza Pani, że dochody z działalności gospodarczej osiągane były z jednoosobowej działalności.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej, opisanej w stanie faktycznym, jako (1) oraz (2) może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Zastosowanie w/w stawki dokonane zostałoby od 2024 roku począwszy od stycznia.

Pani stanowisko w sprawie

W opisanym stanie faktycznym, zarówno w punkcie (1) jak i (2) można zastosować podatek zryczałtowany w wysokości stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność podlega pod usługi zarządzania, firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Wiodące PKWiU dla Pani działalności to 70.22.Z i jednocześnie potwierdza Pani, że nie świadczy usług objętych wykonywaniem tzw. wolnych zawodów opodatkowanych stawką zgodną z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy (17%). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I USŁUGI ZARZĄDZANIA (symbol PKWiU 70.22) zostały sklasyfikowane w sekcji M w dziale 70 Usługi firm centralnych (head office), usługi doradztwa związane z zarządzaniem. W związku z powyższym, Pani zdaniem, podatek od działalności gospodarczej oznaczonej wiodącym PKWiU 70.22.Z (pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, w myśl którego:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony). 

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.

Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Jak wynika z opisu sprawy, świadczy Pani usługi w zakresie doradztwa w zarządzaniu finansami. Nie świadczy Pani usług w ramach wolnych zawodów (w tym nie prowadzi ksiąg, ani nie świadczy usług doradztwa podatkowego), nie świadczy Pani usług związanych z rynkiem rybnym.

Wobec powyższego uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku powinny być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).