Przychody ze świadczenia przez Panią opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.62.2024.2.MJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.62.2024.2.MJ

Temat interpretacji

Przychody ze świadczenia przez Panią opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 16 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.) oraz pismem z 11 kwietnia 2024 r. (wpływ 11 kwietnia 2024 r.), a także pismem z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 26 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej: „ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych”).

Opis Pani działalności

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w ramach, której świadczy Pani usługi zarządzania produktem („Produkt”) będąc zatrudnioną na stanowisku Menadżera/Właściciela Produktu (ang. Product Manager) przez zagranicznego kontrahenta („Usługi Menadżera Produktu”).

Usługi te świadczone są na podstawie umowy cywilnoprawnej podpisanej przez Panią z kontrahentem.

Usługi Menedżera Produktu polegają na zrozumieniu i rozwoju biznesowej wizji Produktu i przekazywaniu jej pozostałym członkom organizacji uczestniczącym w wytwarzaniu Produktu. W związku jednak z brakiem wykształcenia wyższego w dziedzinie informatyki, pełni Pani przede wszystkim rolę zarządczą, polegającą na koordynacji prac, priorytetyzacji i zarządzaniu zespołami oraz dokonywaniu analiz wymagań biznesowych związanych z Produktem, w tym m.in. analiz oferty konkurencji.

W ramach świadczonych Usług Menadżera Produktu, m.in. spotyka się Pani z interesariuszami Produktu, bada Pani rynek, w tym dostępne konkurencyjne rozwiązania, analizuje potrzeby użytkowników końcowych Produktu i podejmuje decyzje odnośnie do kolejnych etapów rozwoju Produktu, tak aby zidentyfikować optymalne rozwiązania dla kontrahenta. Rezultatem świadczonych usług jest stworzenie przez (niezależny od Pani) zespół programistów gotowego Produktu, z którego korzystają użytkownicy końcowi (klienci kontrahenta).

Jako Menadżer Produktu, jest Pani zatem odpowiedzialna za sukces lub porażkę Produktu. Jako liderka, współpracuje Pani z zespołami deweloperskimi, aby zapewnić, że Produkt spełnia zarówno cele biznesowe, jak i potrzeby użytkowników końcowych (klientów kontrahenta). Innymi słowy, świadcząc usługi zarządzania Produktem, analizuje i tłumaczy Pani wymagania biznesowe kontrahenta na konkretne wymagania dotyczące systemu.

W szczególności świadczy Pani wskazane niżej usługi:

  • zapewnianie zgodności Produktu z wymaganiami biznesowymi kontrahenta poprzez przygotowanie wymagań technologicznych i biznesowych dla wdrażanych Produktów w sposób zapewniający zrozumienie potrzebnych prac przez zespoły wytwarzające Produkt oraz w sposób adresujący potrzeby kontrahenta (zleceniodawcy) i jego klientów końcowych (użytkowników);
  • sporządzanie dokumentacji tychże wymagań w formie opisowej i/lub graficznej (np. diagramy procesów i/lub przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi systemami kontrahenta) projektowanych rozwiązań;
  • analiza analogicznych produktów oferowanych przez konkurentów kontrahenta w celu zidentyfikowania optymalnego zakresu wdrożenia Produktu u kontrahenta;
  • wsparcie procesu wyboru dostawców (całości lub części) Produktu w przypadku, gdy kontrahent zamierza korzystać z rozwiązań dostarczanych przez inne firmy zewnętrzne;
  • zapewnienie odpowiedniej jakości procesu wytwórczego Produktu, w szczególności zapewnienia produktywności i efektywności zespołu wytwarzającego Produkt;
  • wsparcie zrozumienia cyklu tworzenia Produktu przez pozostałe zespoły, dostawców i innych interesariuszy Produktu kontrahenta;
  • wsparcie procesu dostarczania Produktu na środowisko produkcyjne kontrahenta, uwzględniając wsparcie w definiowaniu zakresu koniecznych testów po stronie kontrahenta (testy wykonuje jeden z zespołów kontrahenta, niezależny od Pani);
  • zapewnienie odpowiedniej jakości Produktu po wdrożeniu na środowisko produkcyjne, w szczególności identyfikowanie jego dalszych możliwych ulepszeń z perspektywy potrzeb biznesowych kontrahenta;
  • aktualizacja przygotowanej wcześniej dokumentacji o wszelkie wdrożone zmiany Produktu;
  • dzielenie się wiedzą w zakresie działania Produktu z pozostałymi zespołami kontrahenta i innymi interesariuszami Produktu;
  • wykonywanie ww. obowiązków ze szczególną dbałością o poufność rozwiązań zastosowanych w infrastrukturze kontrahenta.

Wyżej wymienione czynności nie są związane z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowaniem w rozumieniu tworzenia zapisu kodu komputerowego.

W szczególności, na żadnym etapie świadczenia Usług Menadżera Produktu:

  • nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze i nie analizuje Pani kodu oprogramowania - za pisanie kodów oprogramowania odpowiedzialny jest zespół programistów kontrahenta, niezależny od Pani;
  • nie projektuje Pani graficznych interfejsów użytkownika (na strony internetowe lub do aplikacji mobilnych) ani nie przygotowuje Pani prototypów tych interfejsów - za prototypowanie i tworzenie interfejsów użytkownika odpowiedzialny jest zespół projektantów doświadczeń użytkownika (ang. UX Design) kontrahenta;
  • nie prowadzi Pani testów produktu - za testy produktu odpowiedzialny jest zespół testerów kontrahenta.

Klasyfikacja PKWiU

Zgodnie z powyższym opisem Pani działalności, Usługi Menadżera Produktu, polegające na zarządzaniu produktem z zakresu technologii informatycznych poprzez zrozumienie i rozwój biznesowej wizji produktu i przekazywanie jej pozostałym członkom organizacji uczestniczącym w wytwarzaniu tego produktu, mieszczą się w klasie PKWiU 62.01 oraz PKWiU 62.02.

Jednocześnie, w związku z tym, że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, ani nie jest pisany lub analizowany kod oprogramowania, nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1 czy związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.02.

Ponadto wskazuje Pani, że świadczone Usługi Menadżera Produktu nie stanowią także usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) lub związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Przykładowo, klasa PKWiU 62.02. obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Zgodnie z Wyjaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), sporządzonymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych, w tym udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu oprogramowania czy udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce. Powyższe nie odpowiada zakresowi usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Świadczone Usługi Menadżera Produktu mogą stanowić działalność związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0.) - nie związaną z programowaniem np. w zakresie wsparcia procesu dostarczania Produktu na środowisko produkcyjne kontrahenta, zapewnienia odpowiedniej jakości Produktu po wdrożeniu na środowisko produkcyjne klienta, czy przygotowania wymagań technologicznych i biznesowych Produktu, adresujących potrzeby kontrahenta (zleceniodawcy) i jego klientów końcowych (użytkowników).

Przesłanki opodatkowania ryczałtowego

Świadcząc wskazane we wniosku usługi, ponosi Pani ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, tj. pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Nie wykonuje Pani jednocześnie wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.

Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają także zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie.

W przypadku działalności wykonywanej przez Panią zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, w szczególności w roku poprzedzającym rok podatkowy 2024 uzyskała Pani przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Nie uzyskała i nie uzyska Pani z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywała Pani w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zadecydowała Pani o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Wszystkie poniższe punkty dotyczą tej samej aktywności. We wniosku wylistowano je szczegółowo, aby uszczegółowić opis ogólny wskazany w części „usługi Menadżera Produktu, polegające na zarządzaniu produktem z zakresu technologii informatycznych poprzez zrozumienie i rozwój biznesowej wizji produktu i przekazywanie jej pozostałym członkom organizacji uczestniczącym w wytwarzaniu tego produktu, mieszczą się w klasie PKWiU 62.01 oraz PKWiU 62.02.”.

Poniżej wskazano symbol grupowania dla każdego rodzaju świadczonych usług:

1)zapewnianie zgodności Produktu z wymaganiami biznesowymi kontrahenta poprzez przygotowanie wymagań technologicznych i biznesowych dla wdrażanych Produktów w sposób zapewniający zrozumienie potrzebnych prac przez zespoły wytwarzające Produkt oraz w sposób adresujący potrzeby kontrahenta (zleceniodawcy) i jego klientów końcowych (użytkowników) - PKWiU 62.01.11.0.;

2)sporządzanie dokumentacji tychże wymagań w formie opisowej i/lub graficznej (np. diagramy procesów i/lub przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi systemami kontrahenta) projektowanych rozwiązań - PKWiU 62.01.11.0.;

3)analiza analogicznych produktów oferowanych przez konkurentów kontrahenta w celu zidentyfikowania optymalnego zakresu wdrożenia Produktu u kontrahenta - PKWiU 62.01.11.0.;

4)wsparcie procesu wyboru dostawców (całości lub części) Produktu w przypadku, gdy kontrahent zamierza korzystać z rozwiązań dostarczanych przez inne firmy zewnętrzne - PKWiU 62.01.11.0.;

5)zapewnienie odpowiedniej jakości procesu wytwórczego Produktu, w szczególności zapewnienia produktywności i efektywności zespołu wytwarzającego Produkt - PKWiU 62.01.11.0.;

6)wsparcie w zrozumienia cyklu tworzenia Produktu przez pozostałe zespoły, dostawców i innych interesariuszy Produktu kontrahenta - PKWiU 62.01.11.0.;

7)wsparcie procesu dostarczania Produktu na środowisko produkcyjne kontrahenta, uwzględniając wsparcie w definiowaniu zakresu koniecznych testów po stronie kontrahenta (testy wykonuje jeden z zespołów kontrahenta, niezależny od Wnioskodawcy) - PKWiU 62.01.11.0.;

8)zapewnienie odpowiedniej jakości Produktu po wdrożeniu na środowisko produkcyjne, w szczególności identyfikowanie jego dalszych możliwych ulepszeń z perspektywy potrzeb biznesowych kontrahenta - PKWiU 62.01.11.0.;

9)aktualizacja przygotowanej wcześniej dokumentacji o wszelkie wdrożone zmiany Produktu - PKWiU 62.01.11.0.;

10)dzielenie się wiedzą w zakresie działania Produktu z pozostałymi zespołami kontrahenta i innymi interesariuszami Produktu - PKWiU 62.01.11.0.;

11)wykonywanie ww. obowiązków ze szczególną dbałością o poufność rozwiązań zastosowanych w infrastrukturze kontrahenta - PKWiU 62.01.11.0.

Wszystkie poniższe elementy zostały wskazane we wniosku w celu określenia charakterystyki roli Produkt Managera/Produkt Ownera. Nie stanowią listy indywidualnych świadczeń/usług na rzecz Kontrahenta, a raczej stanowią łączną charakterystykę roli. Ponieważ Pani rola dotyczy metod płatniczych (ang. Product Manager, Payments), poniżej podano konkretne przykłady aktywności w tym obszarze.

1)zapewnianie zgodności Produktu z wymaganiami biznesowymi kontrahenta poprzez przygotowanie wymagań technologicznych i biznesowych dla wdrażanych Produktów w sposób zapewniający zrozumienie potrzebnych prac przez zespoły wytwarzające Produkt oraz w sposób adresujący potrzeby kontrahenta (zleceniodawcy) i jego klientów końcowych (użytkowników);

Dla przykładu, jeśli Produktem jest metoda płatności dla użytkowników platformy Kontrahenta korzystających z niej w Wielkiej Brytanii, Pani rolą jest sporządzenie wymagań technologicznych i biznesowych dla wdrożenia na tej platformie odpowiedniego rozwiązania. W tym celu musi Pani określić jaka metoda płatności dokładnie ma zostać wdrożona i jak będzie ona odbierana przez użytkowników końcowych platformy Kontrahenta (np. ile będzie kosztował przelew albo do jakiej maksymalnej wysokości może zostać wykonany).

2)sporządzanie dokumentacji tychże wymagań w formie opisowej i/lub graficznej (np. diagramy procesów i/lub przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi systemami kontrahenta) projektowanych rozwiązań;

Aby inne zespoły Kontrahenta - w szczególności zespoły wytwarzające oprogramowanie - mogły zrozumieć jak powinien działać Produkt wdrożony przez nich finalnie na środowisko produkcyjne/platformę Kontrahenta, sporządza Pani dokumentację w formie opisowej i/lub graficznej. Dla przykładu, opisuje Pani kroki, jakie użytkownik końcowy powinien móc wykonać korzystając z danej metody płatności na platformie kontrahenta po jej wdrożeniu (np. wskazać walutę i kwotę przelewu, uzyskać informację o cenie za przelew, itd.). Dokumentacja ta nie zawiera jednak szczegółów technicznych dotyczących samego oprogramowania/aplikacji (np. szczegółów dotyczących kodowania), gdyż tym zajmuje się zespół wytwarzający oprogramowanie, a Pani nie ma w tym zakresie wiedzy/wykształcenia.

3)analiza analogicznych produktów oferowanych przez konkurentów kontrahenta w celu zidentyfikowania optymalnego zakresu wdrożenia Produktu u kontrahenta;

Kontrahent wskazuje kierunki strategiczne rozwoju swojej platformy, np. to, że powinna ona być skierowana do użytkowników z regionu Unii Europejskiej. Rola Menadżera Produktu polega m.in. na wskazaniu optymalnego Produktu i zakresu wdrożenia tego Produktu na platformie Kontrahenta w sposób, który zapewniałby konkurencyjność platformy Kontrahenta wobec konkurentów. Dla przykładu, jeśli wszyscy konkurenci Kontrahenta oferują swoim użytkownikom lokalne metody płatności (np. …), Pani zadaniem jest: wskazanie istotności (z punktu widzenia konkurencyjności), przygotowanie wymagań (jak wskazano powyżej) i wsparcie pozostałych zespołów Kontrahenta we wdrożeniu tej metody na platformie Kontrahenta.

4)wsparcie procesu wyboru dostawców (całości lub części) Produktu w przypadku, gdy kontrahent zamierza korzystać z rozwiązań dostarczanych przez inne firmy zewnętrzne;

Wiele metod płatniczych wspieranych jest przez dostawców zewnętrznych. Dla przykładu, obsługa płatności (…) może być wdrożona przy wsparciu agregatora różnych rodzajów płatności, np. (…). Zintegrowanie platformy Kontrahenta z rozwiązaniem takiego agregatora daje dostęp do wielu różnych metod płatności naraz.

Wyborem dostawców zewnętrznych, negocjacjami cen i podpisywaniem kontraktów zajmuje się osobny zespół Kontrahenta. Rola Menadżera Produktu w tym wypadku sprowadza się do określenia czy dany (potencjalny) dostawca spełnia wymogi określone dla danego Produktu. Przykładowo, jeśli dany dostawca wspiera metodę płatności A i B, ale nie wspiera metody C, podczas gdy inny wspiera A, B i C, rekomendacją Menadżera Produktu będzie współpraca z drugim dostawcą.

Współpraca z dostawcą zewnętrznym w dalszym ciągu wymaga od Menadżera Produktu zatrudnionego przez Kontrahenta wykonywania pozostałych czynności wymienionych w tej sekcji, tzn. określenie wymagań poprzez przygotowanie dokumentacji itd.

5)zapewnienie odpowiedniej jakości procesu wytwórczego Produktu, w szczególności zapewnienia produktywności i efektywności zespołu wytwarzającego Produkt;

Zespół Kontrahenta wytwarzający Produkt jest niezależny od Pani, tzn. nie ma między Panią, a zespołem wytwarzającym Produkt (np. programistami) linii raportowania. Jedynie proces wytwarzania Produktu jest koordynowany między Menadżerem Produktu a programistami, aby zapewnić Pani Kontrahentowi gwarancję przeprowadzenia go przez ten proces wytwarzania Produktu na jak najwyższym profesjonalnym poziomie. Dla przykładu, jeśli Produkt składa się z kilku różnych elementów, Menadżer Produktu wskazuje programistom, które z elementów Produktu powinni wytworzyć lub wdrożyć wcześniej (np. płatność (…) w PLN), a które później (np. płatność (…) w CZK).

6)wsparcie w zrozumienia cyklu tworzenia Produktu przez pozostałe zespoły, dostawców i innych interesariuszy Produktu kontrahenta;

Poza zespołem programistów Kontrahenta, Menadżer Produktu ma kompetencje, które pozwalają mu zaadresować pytania innych interesariuszy Produktu Kontrahenta. Dla przykładu, Menadżer Produktu przygotowuje informacje dla managementu Kontrahenta jeśli pojawiają się pytania o postępie wdrożenia. Podobnie, Menadżer Produktu adresuje potencjalne pytania w zakresie Produktu płynące z innych zespołów Kontrahenta (np. jeśli zespół prawny wymaga ustalenia zgodności Produktu z regulacjami prawnymi obowiązującymi w kraju, z którym Produkt ma zostać wdrożony).

7)wsparcie procesu dostarczania Produktu na środowisko produkcyjne kontrahenta, uwzględniając wsparcie w definiowaniu zakresu koniecznych testów po stronie kontrahenta (testy wykonuje jeden z zespołów kontrahenta, niezależny od Pani);

Wdrożeniem Produktu na środowisko produkcyjne Kontrahenta zajmuje się zespół programistów Kontrahenta, niezależny od Menadżera Produktu. Zanim Produkt zostanie udostępniony użytkownikom końcowym, musi zostać przetestowany. Testami zajmuje się zespół testerów Kontrahenta, niezależny od Menadżera Produktu. Wsparcie tych procesów [testowania, wdrożenia] przez Menadżera Produktu sprowadza się do konsultowania zakresu testów, tj. określenia jakie elementy powinny być przetestowane i działać zgodnie z pierwotnie określonymi wymaganiami. Dla przykładu, w przypadku wdrożenia metody płatności (…) w kilku walutach, Menadżer Produktu określa, że testerzy powinni sprawdzić możliwość wykonania płatności w każdej z walut, zanim Produkt zostanie wdrożony na środowisko produkcyjne.

8)zapewnienie odpowiedniej jakości Produktu po wdrożeniu na środowisko produkcyjne, w szczególności identyfikowanie jego dalszych możliwych ulepszeń z perspektywy potrzeb biznesowych kontrahenta;

Po wdrożeniu Produktu na środowisko produkcyjne, Menadżer Produktu w sposób regularny sprawdza czy Produkt działa zgodnie z określonymi przez niego wymaganiami początkowymi (np. dlatego, że zmiany wdrażane przez zespoły programistów Kontrahenta mogą przypadkowo „nadpisać”/dokonać zmian w samym Produkcie) poprzez sprawdzenie czy funkcjonalność Produktu jest zachowana z punktu widzenia użytkowników końcowych. Menadżer Produktu identyfikuje również dalsze ścieżki rozwoju Produktu, np. jeśli metoda płatności (…) zacznie wspierać nową walutę, Menadżer Produktu może określić dodanie tej nowej waluty jako sugerowany kolejny etap wdrożenia.

9)aktualizacja przygotowanej wcześniej dokumentacji o wszelkie wdrożone zmiany Produktu;

W przypadku opisanym w punkcie powyżej, wdrożenie dodatkowej funkcjonalności (np. waluty) dla istniejącego już Produktu będzie wiązało się z przygotowaniem wymagań, tj. sporządzeniem aktualizacji dokumentacji, rozmowami z zespołem programistów Kontrahenta w celu określenia priorytetu wdrożenia takiej zmiany itd.

10) dzielenie się wiedzą w zakresie działania Produktu z pozostałymi zespołami kontrahenta i innymi interesariuszami Produktu;

Wszystkie zespoły Kontrahenta mogą zgłaszać pytania do Produktu. Rolą Menadżera Produktu jest adresowanie takich pytań, jak również adresowanie wymagań co do jego funkcjonowania zgłaszanych przez inne zespoły Kontrahenta. Dla przykładu, zespół Obsługi Klienta może mieć pytania co do sposobu funkcjonowania Produktu, aby móc udzielić odpowiednich instrukcji użytkownikom końcowym.

11)wykonywanie ww. obowiązków ze szczególną dbałością o poufność rozwiązań zastosowanych w infrastrukturze kontrahenta.

Menadżer Produktu dba o poufność rozwiązań zastosowanych w zakresie Produktu. Dla przykładu oznacza to, że przestrzega wewnętrznych wymagań Kontrahenta, wymagań dotyczących przekazywania dostępu do dokumentacji dotyczącej Produktu lub udostępniania informacji o postępach wdrożenia Produktu, itd.

Świadczy Pani usługi w Polsce, zgodnie z krajem rejestracji działalności gospodarczej.

Nie świadczy Pani usług poza granicami Polski.

Nie jest Pani wspólnikiem ani członkiem zarządu spółki kontrahenta. Nie pełni Pani żadnych obowiązków w spółce kontrahenta.

Pani działalność gospodarcza obejmuje również najem krótkoterminowy (PKWiU 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania).

Niezależnie od działalności gospodarczej uzyskuje Pani też przychody z najmu lokalu mieszkalnego, opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wymienione we wniosku usługi stanowią kompleksowe (złożone) świadczenie na rzecz Kontrahenta, za którego wykonanie otrzymuje Pani jedno wynagrodzenie.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pani działalność nie jest związana z oprogramowaniem. Nie ma Pani wykształcenia ani kompetencji w zakresie tworzenia oprogramowania czy jego usprawnienia. Wymagania, które przygotowuje Pani dla Produktu Kontrahenta poprzedzają proces tworzenia oprogramowania, którym zajmuje się osobny zespół zatrudniony przez Kontrahenta. Nie ma Pani wpływu na sposób wytwarzania oprogramowania lub czas jego trwania, nie zajmuje się Pani też testowaniem tego oprogramowania.

Wszystkie elementy opisane we wniosku są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Kontrahenta, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.

Wszystkie elementy opisane we wniosku są elementem świadczenia na rzecz Kontrahenta; nie są odrębnymi usługami. Zostały opisane we wniosku żeby objaśnić rolę Product Managera/Product Ownera.

Pani działalność odpowiada PKWiU 62.01.11.0. - Działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - nie związana z programowaniem.

Umowa z Kontrahentem określa jedną stawkę wynagrodzenia za miesiąc świadczonych usług w roli Product Managera / Product Ownera.

Wszystkie elementy opisane we wniosku są częścią tej samej, jednej usługi na rzecz Kontrahenta; nie są odrębnymi usługami. Zostały opisane we wniosku żeby objaśnić rolę Product Managera/Product Ownera.

Pytanie

Czy przychody ze świadczenia opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu mogą być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przychody ze świadczenia opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu mogą być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. Właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015 wskazuje art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Przy czym działalność usługowa na gruncie ustawy o ryczałcie została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Dodatkowo, według art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z ogólną zasadną dotyczącą opodatkowania działalności usługowej, wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w stosunku do przychodów z działalności usługowej znajduje zastosowanie stawka ryczałtu 8,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

W odniesieniu do niektórych usług objętych klasyfikacją PKWiU 62.01 oraz 62.02 przewidziano szczególne uregulowania. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Poza wyjątkami wskazanymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b, ustawa o ryczałcie nie przewiduje żadnych innych odstępstw w stosunku do opodatkowania przychodów z działalności usługowej objętej klasyfikacją PKWiU 62.01 oraz 62.02.

W świetle powyższego, można uznać, że podstawowa stawka opodatkowania przychodów z działalności usługowej wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie (lex generali). Opodatkowanie działalności usługowej inną stawką niż powyższa, w tym np. stawką 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie (lex speciali) jest natomiast wyjątkiem. Zgodnie zaś z paremią exceptiones non sunt extendendae, wyjątków nie należy interpretować rozszerzająco.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, świadczone przez Panią Usługi Menedżera Produktu, które są objęte klasyfikacją PKWiU 62.01.11.0, polegające na zarządzaniu produktem z zakresu technologii informatycznych poprzez zrozumienie i rozwój biznesowej wizji produktu i przekazywaniu jej pozostałym członkom organizacji uczestniczącym w wytwarzaniu tego produktu, nie mieszczą się w żadnym z grupowań PKWiU wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

W szczególności nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem lub związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, przychody ze świadczenia opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu, objętych klasyfikacją PKWiU 62.01.11.0, powinny być opodatkowane zgodnie z ogólną zasadną dotyczącą opodatkowania działalności usługowej, wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, tj. wg. stawki 8,5%. Nie zachodzą bowiem żadne wyjątki przewidziane w ustawie o ryczałcie uzasadniające odmienne opodatkowanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że:

1.Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w ramach, której świadczy Pani usługi zarządzania produktem będąc zatrudnioną na stanowisku Menadżera/Właściciela Produktu (ang. Product Manager) przez zagranicznego kontrahenta.

2.Usługi Menedżera Produktu polegają na zrozumieniu i rozwoju biznesowej wizji Produktu i przekazywaniu jej pozostałym członkom organizacji uczestniczącym w wytwarzaniu Produktu.

3.W ramach świadczonych Usług Menadżera Produktu, m.in. spotyka się Pani z interesariuszami Produktu, bada Pani rynek, w tym dostępne konkurencyjne rozwiązania, analizuje potrzeby użytkowników końcowych Produktu i podejmuje decyzje odnośnie do kolejnych etapów rozwoju Produktu, tak aby zidentyfikować optymalne rozwiązania dla kontrahenta. Rezultatem świadczonych usług jest stworzenie przez (niezależny od Pani) zespół programistów gotowego Produktu, z którego korzystają użytkownicy końcowi (klienci kontrahenta).

4.Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

5.Nie wykonuje Pani jednocześnie wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.

6.Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają także zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie.

7.W przypadku działalności wykonywanej przez Panią zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, w szczególności w roku poprzedzającym rok podatkowy 2024 uzyskała Pani przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

8.Nie uzyskała i nie uzyska Pani z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywała Pani w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

9.Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

10.Świadczy Pani usługi w Polsce, zgodnie z krajem rejestracji działalności gospodarczej.

11.Nie jest Pani wspólnikiem ani członkiem zarządu spółki kontrahenta. Nie pełni Pani żadnych obowiązków w spółce kontrahenta.

12.Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

13.Wymienione we wniosku usługi stanowią kompleksowe (złożone) świadczenie na rzecz Kontrahenta, za którego wykonanie otrzymuje Pani jedno wynagrodzenie.

14.Pani działalność odpowiada PKWiU 62.01.11.0. - Działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

  • 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
  • 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Co istotne, grupowanie 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

  • projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
  • projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
  • projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
  • wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem - nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że mimo wskazania przez Panią, że wykonywane przez Panią czynności nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 62.01.11.0 jako kompleksowe (złożone) świadczenia są związane z oprogramowaniem.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane przez Panią czynności, które polegają m.in. na:

  • zapewnianiu zgodności Produktu z wymaganiami biznesowymi kontrahenta poprzez przygotowanie wymagań technologicznych i biznesowych dla wdrażanych Produktów w sposób zapewniający zrozumienie potrzebnych prac przez zespoły wytwarzające Produkt oraz w sposób adresujący potrzeby kontrahenta (zleceniodawcy) i jego klientów końcowych (użytkowników),
  • analizie analogicznych produktów oferowanych przez konkurentów kontrahenta w celu zidentyfikowania optymalnego zakresu wdrożenia Produktu u kontrahenta;
  • wsparciu procesu wyboru dostawców (całości lub części) Produktu w przypadku, gdy kontrahent zamierza korzystać z rozwiązań dostarczanych przez inne firmy zewnętrzne;
  • zapewnieniu odpowiedniej jakości procesu wytwórczego Produktu, w szczególności zapewnienia produktywności i efektywności zespołu wytwarzającego Produkt;
  • wsparciu procesu dostarczania Produktu na środowisko produkcyjne kontrahenta, uwzględniając wsparcie w definiowaniu zakresu koniecznych testów po stronie kontrahenta;
  • zapewnienie odpowiedniej jakości Produktu po wdrożeniu na środowisko produkcyjne, w szczególności identyfikowanie jego dalszych możliwych ulepszeń z perspektywy potrzeb biznesowych kontrahenta

- są związane z oprogramowaniem.

Analiza czynności prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie. Czynności, które Pani wskazała, mieszczą się - w ocenie organu - w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

W świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU: 62.01.11.0, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pani wskazała w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Przychody ze świadczenia przez Panią opisanej we wniosku działalności dotyczącej Usług Menadżera Produktu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pani stanowisko należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).