Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.221.2024.1.ID

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.221.2024.1.ID

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług związanych z pośrednictwem komercyjny/sprzedażowym.

W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan dla zleceniodawcy - firmy w branży IT (dalej: Zleceniodawca) usługi polegające na pośrednictwie w pozyskiwaniu nabywców kompleksowych rozwiązań informatycznych Zleceniodawcy, składających się z systemów informatycznych, programów komputerowych oraz (w mniejszym stopniu) sprzętu komputerowego.

W skład Pana usług wchodzi:

·sprzedaż rozwiązań opartych o usługi i produkty Zleceniodawcy,

·aktywne identyfikowanie, tworzenie, rozwijanie i realizacja projektów handlowych u klientów, w tym pozyskiwanie nowych klientów na powierzonym obszarze biznesowym,

·tworzenie oraz prezentacja ofert z rozwiązaniami zbudowanymi w oparciu o usługi i produkty Zleceniodawcy, na podstawie zidentyfikowanych potrzeb klientów,

·dostarczanie do Zleceniodawcy koniecznych informacji i dokumentów klientów w celu weryfikacji ich sytuacji finansowej - warunku koniecznego do realizacji zamówień,

·negocjowanie z klientami i dostawcami warunków dostaw oraz ustalanie warunków realizacji zamówień zgodnie z procedurami, polityką i strategią obowiązującą u Zleceniodawcy,

·aktywny nadzór nad procesem realizacji zamówień klientów oraz opieka posprzedażna nad nimi,

·dbanie o obecnych i nowych klientów, utrzymywanie relacji biznesowych oraz prowadzenie działań handlowych, zgodnie z polityką i strategią Zleceniodawcy,

·systematyczne samokształcenie w zakresie wiedzy i umiejętności w oparciu o udostępniony przez Zleceniodawcę program szkoleń,

·aktywny udział w szkoleniach organizowanych przez Zleceniodawcę,

·znajomość oferty Zleceniodawcy i jego konkurencji,

·weryfikacja danych klientów Zleceniodawcy i dbanie o ich kompletność i aktualność w systemach Zleceniodawcy,

·prowadzenie dokumentacji klientów Zleceniodawcy, aktywności oraz prowadzonych u procesów sprzedaży,

·zbieranie dostępnych informacji na temat rynku, klientów i konkurencji Zleceniodawcy i przekazywanie ich do odpowiednich komórek organizacyjnych Zleceniodawcy, w tym w szczególności do działu marketingu i działu sprzedaży,

·znajomość wewnętrznych narzędzi i systemów Zleceniodawcy i aktywne ich wykorzystywanie,

·znajomość indywidualnych celów i zadań wyznaczonych na dany okres rozliczeniowy,

·sporządzanie raportów z działalności handlowej, zgodnie z zaleceniami Zleceniodawcy,

·przygotowanie prognoz sprzedaży i innych materiałów, zgodnie z zaleceniami Zleceniodawcy.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan wykonuje, jest objęty grupowaniem: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Zaznacza Pan, że klasyfikacja ww. czynności w ramach wskazanego grupowania w PKWiU została potwierdzona otrzymaną przez Pana interpretacją Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w (…).

Od początku prowadzenia działalności w 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”, „ustawa”).

W tym celu złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca Pana zamieszkania, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy).

Jednocześnie, do działalności, jaka jest wykonywana przez Pana, nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, w szczególności:

·nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,

·nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,

·nie prowadzi apteki,

·nie prowadzi działalności w zakresie sprzedaży i kupna wartości dewizowych oraz

·nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

·nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

W odniesieniu do Pana zastosowania nie znajduje także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.

Ponadto, wskazuje Pan, że Pana działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy, a także - wykonywane przez Pana usługi nie są świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie odpowiadają czynnościom, które Pan wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Prowadzi Pan i będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi).

Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. oraz dochodów osiąganych w 2022 r. i w latach następnych.

Opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi, opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w miejscu i czasie ustalonym samodzielnie (tj. niewyznaczonym przez zamawiającego usługi). Ponosi Pan ryzyko gospodarcze w związku z prowadzoną działalnością, a wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat Pana usług.

Świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, są to podmioty niepowiązane, tj. w szczególności nie jest Pan członkiem zarządu, ani udziałowcem, czy wspólnikiem tych podmiotów.

Pytania

1.Czy działalność gospodarcza wykonywana przez Pana może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy o ryczałcie?

2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym do opisanych usług pośrednictwa komercyjnego powinien Pan zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana zdaniem, wykonywana przez Pana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy o ryczałcie.

Ad. 2.

Stoi Pan na stanowisku, że do opisanych usług pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego powinien Pan zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie

W odniesieniu do pytania Nr 1, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania ich przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu, itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

a)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

b)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

c)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

5)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powyżej opisany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, a także brzmienie przywołanych powyżej przepisów, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy, jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej, stanowiącej działalność usługową, zaliczoną do PKWiU 74.90.12.0.

W odniesieniu do pytania 2, w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego są objęte grupowaniem PKWiU 74.90.12.0.

Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015 r.) opublikowanymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego - grupowanie PKWiU 74.90.12.0 obejmuje m.in.:

·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży,

·usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.

Jednocześnie wspomniane wyjaśnienia wskazują, że grupowanie to nie obejmuje: usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1, usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.

Z uwagi na fakt, że przychody, jakie są osiągane przez Pana ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego zaklasyfikowanych do PKWiU 74.90.12.0, nie zostały wymienione w żadnym podpunkcie tego przepisu (tj. w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 ustawy o ryczałcie), do dochodów ze świadczenia tych usług przez Pana zastosowanie powinna znaleźć ww. stawka podatkowa w wysokości 8,5%.

Pana stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

·z 8 lutego 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.1028.2021.2.IM, w której Organ podatkowy uznał, że: „planuje Pan rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która sklasyfikowana będzie pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać ze świadczenia w ramach przyszłej działalności gospodarczej usług, objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 - będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;

·z 22 grudnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.928.2021.2.MT, w której Organ podatkowy uznał, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku i uzupełnieniu zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod numerami PKWiU 74.90.20 oraz 82.19.13 - stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;

·z 15 grudnia 2021 r. Nr 0112-KDIL2- 2.4011.778.2021.2.MM, w której Organ podatkowy uznał, że: „Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa na rzecz spółki z o.o. (dalej: Zleceniodawca). Przedmiotem tej działalności jest: wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów na podstawie przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów, kontaktowanie się z potencjalnymi Kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy, utrzymywanie relacji z potencjalnymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy, weryfikacja ofert na rynku usług danej branży, opcjonalnie, na wniosek Zleceniodawcy, po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z danym Kontrahentem, może Pan stać się osobą kontaktową między Kontrahentem a Zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy. Usługi te mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Reasumując - przychód z działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym jest Pan uprawniony do opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej zakwalifikowanej do PKWiU 74.90.12.0.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.  Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od początku prowadzenia działalności w 2022 r. wybrał formę Pan opodatkowania w formie ryczałtu i złożył sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do działalności, jaka jest wykonywana przez Pana, nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana zastosowania nie znajduje także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy. Pana działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, uzyskiwane przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0, podlegają opodatkowaniu, jako przychody z działalności usługowej wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

·stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz

·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).