Określenie stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.194.2024.2.RK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.194.2024.2.RK

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 kwietnia 2024 r. (wpływ 18 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność zarejestrowana jest od 2 lipca 2022 r. Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Do końca 2023 r. opodatkowana była Pani podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych. W latach 2022 oraz 2023 nie miała Pani prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w związku z wyłączeniem z art. 8 ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od 2024 r. ograniczenie to przestało obowiązywać, w związku z tym zmieniła Pani sposób opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, składając stosowne oświadczenie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani ogólną umowę współpracy z firmą zajmującą się projektowaniem oraz wdrażaniem różnego rodzaju oprogramowania na rzecz osób trzecich (branża IT), w tym różnego rodzaju aplikacji i oprogramowania sprzętu.

Świadczy Pani dla kontrahenta usługi polegające na:

·nadzorowaniu wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia;

·tworzeniu oraz aktualizowaniu wymagań projektowych;

·prowadzeniu rejestru zadań projektowych;

·tworzeniu dokumentacji projektowej;

·przygotowaniu lub uczestnictwie w przygotowaniu harmonogramu projektu;

·nadzorowaniu przestrzegania harmonogramu projektu;

·nadzorze, analizie oraz raportowaniu ryzyk związanych z projektem;

·raportowaniu postępów prac nad projektem;

·uczestnictwie w spotkaniach z klientami, reprezentacji zespołu projektowego;

·nadzorze nad budżetem projektu;

·przygotowaniu faktur wystawianych na rzecz klientów;

·współpracy z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowaniu ich pracy;

·rozdzielaniu zadań pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu projektowego;

·organizacji oraz prowadzeniu spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;

·monitorowaniu jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;

·wsparciu zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usuwaniu powstałych konfliktów;

·tworzeniu nowych procesów organizacyjnych, w szczególności nakierowanych na poprawę pracy zespołu.

Usługi świadczone przez Panią sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. według wyjaśnień do PKWiU:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Przedstawia Pani szczegółowy zakres prac wykonywanych przez Panią:

·nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia: weryfikację zgodności realizacji prac z założonym harmonogramem, reagowanie na ryzyka, zarządzanie ryzykami i ich mitygacją, koordynacja końcowej fazy projektu w której efekty projektu są przekazywane do użytkowników końcowych;

·tworzenie oraz aktualizowanie wymagań projektowych: opracowanie wymagań projektowych poprzez badanie rynku, potrzeb użytkowników końcowych, spisanie w formie dokumentu oczekiwanych z punktu widzenia biznesowego wysokopoziomowych efektów projektu i późniejsza jego aktualizacja;

·prowadzenie rejestru zadań projektowych: tworzenie, edycja oraz utrzymanie tzw. backlogu produktu, organizacja oraz utrzymanie procesów dot. backlogu prowadzonego w odpowiednich narzędziach służących prowadzeniu projektów;

·tworzenie dokumentacji projektowej: tworzenie dokumentacji opisującej procesy, działanie zespołu, działanie wytwarzanego w ramach projektu produktu oraz tworzenie dokumentacji spotkań;

·przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu: tworzenie tzw. wykresu Gantta na podstawie dostarczonych wymagań biznesowych, rozłożenie zadań na osi czasu z uwzględnieniem dostępności podwykonawców, relacji zależności pomiędzy zadaniami i możliwości równoległej realizacji określonego zakresu prac względem tych czynników;

·nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu: monitorowanie bieżącego etapu prac w odniesieniu do założonego harmonogramu, z uwzględnieniem tzw. kamieni milowych, reagowanie na ewentualne opóźnienia, bądź inne przesunięcia realizacji poszczególnych zadań poprzez wdrażanie odpowiednich planów naprawczych;

·nadzór, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem: tworzenie i analiza raportów z realizacji na podstawie danych dostępnych w narzędziu do zarządzania projektami, komunikowanie ich do interesariuszy projektu wraz z planem mitygacji zidentyfikowanych ryzyk;

·raportowanie postępów prac nad projektem: tworzenie raportów podsumowujących wykonaną pracę w relacji do pracy pozostałej do wykonania w ramach harmonogramu projektu;

·uczestnictwo w spotkaniach z klientami kontrahenta, w celu omówienia oczekiwań, potrzeb w kontekście realizowanego projektu lub omówienia bieżącego etapu projektu, postępów prac nad projektem;

·nadzór nad budżetem projektu: weryfikacja stosunku dostępnych środków finansowych względem postępu prac; dbałość o prawidłowy przepływ dokumentów finansowych;

·przygotowanie faktur wystawianych na rzecz klientów: dostarczanie dokumentacji będącej podstawą do rozliczeń wykonanych prac;

·współpraca z osobami zaangażowanymi w projekt; koordynowanie ich pracy; rozwiązywanie bieżących problemów; organizacja spotkań osób zajmujących się projektem; przygotowanie agent, podsumowań; planów działań na najbliższe etapy projektu;

·rozdzielanie zadań pomiędzy członkami zespołu projektowego: przypisywanie zadań projektowych adekwatnie do kompetencji, umiejętności i poziomu doświadczenia poszczególnych osób zespołu projektowego;

·organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;

·monitorowanie jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;

·wsparcie zespołu projektowego, rozwiązywania konfliktów;

·bieżące monitorowanie przeszkód utrudniających realizację zadań projektowych przez poszczególnych podwykonawców - koordynacja zespołu oraz interesariuszy w celu ich usuwania;

·tworzenie nowych procesów organizacyjnych, w szczególności nakierowanych na poprawę pracy zespołu: tworzenie dokumentów procedur definiujących metodologię pracy w projekcie, określających prawidłowy przepływ i obieg informacji, usprawniających komunikację i maksymalizujących efektywność zespołu.

Efektem podejmowanych przez Panią działań jest:

1)tworzenie raportów na podstawie danych uzyskanych z systemów/aplikacji wspierających prowadzenie projektu - wynik: raporty przedstawiające wyniki, ryzyka, plany, podsumowania, dokumentacja dzielona z klientem - użytkownikiem końcowym;

2)tworzenie podsumowań spotkań w formie dokumentów/wpisów w oprogramowaniu do zarządzania projektami/dokumentacją - wynik: dokument;

3)tworzenie harmonogramu projektu - wynik : harmonogram projektu w formie wykresu Gantta;

4)tworzenie spotkań w kalendarzach ..., zapraszanie uczestników, tworzenie agendy spotkań i ewentualnie ich cykliczności i oczekiwań wyników z tych spotkań - wynik: efektywnie zorganizowane spotkania dostarczające wartość dla klientów/użytkowników końcowych w postaci poprawnie wytworzonego oprogramowania;

5)prowadzenie rozmów z interesariuszami projektu, podwykonawcami z zespołu projektowego, dostawcami trzecimi - wynik: brak konfliktów w zespole, efektywna komunikacja jego członków, transparencja i wyrównany poziom wiedzy projektowej wszystkich osób zaangażowanych w projekt.

W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pani wytycznych dla programistów. Zadaniami tymi w zespole zajmuje się lider programistów („Tech Lead”). Jedyne wytyczne, jakie przygotowuje Pani dla programistów dotyczą metodologii pracy na projekcie.

Nie świadczy Pani usług w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów. Nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupach 70.22.1 i 70.22.3.

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do prowadzonej działalności, poczynając od 2024 r. nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3). Nie zajmuje się Pani również szeroko pojętym programowaniem, nie pisze Pani kodów źródłowych.

Pani przychody nie przekraczają limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W piśmie z 17 kwietnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), nie uzyskuje Pani przychodów z usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, czyli nie uzyskuje Pani przychodów określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pani usług w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie jest Pani wspólnikiem Spółki, dla której świadczy usługi w ramach umowy. Nie posiada Pani udziałów w żadnej spółce prawa handlowego, ani cywilnego. Prowadzi Pani jedynie jednoosobową działalność gospodarczą opisaną we wniosku.

Pytanie

Czy usługi realizowane przez Panią, o których mowa w opisie stanu faktycznego mogą być opodatkowane stawką 8,5%, tj. na podstawie art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, kompleksowa usługa realizowana przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może być rozliczana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Panią usługi mają charakter opisany w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ilekroć w ustawie używa się „ex” przy symbolach danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów jest węższy niż określony w tym ugrupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego symbolu przy konkretnym numerze statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisów tylko do tej nazwy ugrupowania. W konkretnym przypadku należy jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem przypisać stawkę 15%, czyli usługom sklasyfikowanym w PKWiU 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem oraz PKWiU 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Innym usługom, w Pani przypadku - zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, ani usługami doradztwa związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej - została przypisana stawka 8,5%.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wynika to wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, czyli doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 - „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi” do 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Według klasyfikacji odróżnić należy doradztwo, czyli udzielanie fachowych porad, zwłaszcza związanych z produkcją i handlem. Zarządzanie natomiast to polecenia, wskazówki do wykonania, dyspozycje, rozporządzenia. Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia, usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5% odmienną od stawki dotyczącej doradztwa.

Podsumowując, kompleksowa usługa przedstawiona szczegółowo w opisie stanu faktycznego, świadczona przez Panią w okolicznościach tam wskazanych, sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP.

Usługi świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 szczegółowo opisane we wniosku, mogą być rozliczane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, czyli na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pani usługi wskazane w opisie stanu faktycznego, które sklasyfikowane są wg PKWiU 70.22.20.0. Wskazała też Pani, że nie uzyskuje Pani przychodów z usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że usługi realizowane przez Panią wskazane w opisie stanu faktycznego sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).