Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.77.2024.2.WS
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 29 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 marca 2024 r. (wpływ 28 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) od 2013 r. Od 2022 r. Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego 7 lutego 2022 r. Pierwszy przychód opodatkowany ryczałtem Wnioskodawca osiągnął 29 stycznia 2022 r. W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi dokumentację podatkową i ewidencję wymaganą dla stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. ewidencję przychodów, oraz przechowuje dowody zakupu. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wnioskodawca od 31 lipca 2020 r. ma zawartą umowę współpracy w ramach B2B jako starszy przedstawiciel ds. ekspansji ze Spółką posiadającą ogólnopolską sieć (…) działających na zasadzie franczyzy.
W ramach zawartej umowy Wnioskodawca jest obowiązany do:
1)pozyskiwania informacji dotyczących struktur handlu detalicznego oraz potencjału lokalowego w Regionie;
W zakresie ww. przepływu informacji Wnioskodawca winien:
-aktywnie pozyskiwać informacje z Regionu na temat struktury handlu detalicznego oraz konkurencji sklepów sieci – na ich podstawie dostrzegać szanse i zagrożenia związane ze zmianami zachodzącymi na rynku,
-pozyskiwać mapy terenów miejscowości swojego Regionu w aspekcie możliwości pozyskiwania przez Spółkę nowego lokalu o jak najwyższym potencjale biznesowym,
-na bieżąco monitorować i zbierać informacje na temat działań oraz zamierzeń konkurencji Spółki w zakresie Przedmiotu Umowy,
-utrzymywać dobry wizerunek Spółki,
-niezwłocznie informować Spółkę o wszelkich nieprawidłowościach stwierdzonych w związku z wykonywaniem niniejszej Umowy;
2)pozyskiwać informacje dotyczące warunków i zasad sprzedaży napojów alkoholowych w Regionie;
3)zastępować managera ds. ekspansji w wymagających takiego działania sytuacjach, w zakresie kontrolowania i nadzorowania należytego wykonywania przez Przedstawiciela ciążących na nim obowiązków, wynikających z łączącego go ze Spółką Umowy Współpracy;
W zakresie wspierania i zastępowania managera:
-wskazywać, weryfikować, trafnie oceniać w Regionie swojego działania nowe lokalizacje nadające się do prowadzenia w nich działalności ustalonej przez Spółkę,
-organizować, koordynować, kontrolować i z zaangażowaniem podejmować wszelkie niezbędne czynności w zakresie procesu poszukiwania i uzgadniania (negocjacji) mające na celu doprowadzenie do zawarcia przez spółkę umowy najmu na zaakceptowany przez Spółkę lokal zgodnie z nałożonymi przez Spółkę instrukcjami, wytycznymi, standardami oraz Planem,
-na bieżąco monitorować, kontrolować i nadzorować poziom realizacji zadań pozostałych członków zespołu, ich zgodności z obowiązującymi procedurami i przepisami prawa, a także podejmować wszelkie niezbędne czynności umożliwiające realizację Planu,
-nadawać kierunek pracy zespołu,
-przygotowywać raporty z realizacji Planu otwarć w Regionie;
4)czynnie brać udział i angażować się w projekty realizowane przez Spółkę;
5)wdrażać i szkolić Przedstawicieli w obszarze funkcjonowania oprogramowania (…), standardu przygotowywania w Spółce wniosków inwestycyjnych, metod analizy lokalizacji zgodnie z wymogami i standardami Spółki, wytycznych funkcjonujących w Spółce, przygotowywania niezbędnej dokumentacji do zawarcia przez Spółkę umowy najmu;
6)uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez Spółkę;
7)poszukiwać lokali znajdujących się na obszarze Regionu, przydatnych do prowadzenia w nich działalności handlowej, zgodnych z wymogami i standardami Spółki;
8)poszukiwać lokali deweloperskich oraz lokali, w których prowadzona jest/była sprzedaż artykułów spożywczych znajdujących się na obszarze Regionu, przydatnych do prowadzenia w nich działalności handlowej, zgodnych z wymogami i standardami Spółki;
W zakresie poszukiwania lokali Wnioskodawca winien:
-wskazywać w Regionie swojego działania nowe lokale o jak najwyższym potencjale biznesowym nadające się do prowadzenia w nich działalności ustalonej przez Spółkę,
-podejmować wszelkie niezbędne czynności w zakresie procesu poszukiwań lokali zgodnie z nałożonymi przez Spółkę instrukcjami, wytycznymi, standardami oraz planem,
-wykazywać inicjatywy w poszukiwaniu nowych kontaktów,
-powstrzymywać się od wszelkich zachowań i przeciwdziałać zachowaniom osób trzecich, które mogłyby skutkować pozbawieniem Spółki prawa do lokalu lub zagrozić dalszemu pozostawaniu w mocy umowy najmu,
-procedować formalności urzędowe zlecone przez Spółkę, związane z realizacją Umowy;
9)pośredniczyć w zakresie czynności zmierzających do zawarcia przez Spółkę umowy najmu/podnajmu lokalu użytkowego przeznaczonego na prowadzenie działalności handlowej w postaci sklepu sieci spełniającego wymogi techniczne, lokalizacyjne i prawne określone przez Spółkę;
10) wspierać proces realizacji Planu, w szczególności w zakresie otwarć nowych Sklepów.
Z tytułu ww. umowy Wnioskodawcy przysługuje miesięczne wynagrodzenie oraz dodatkowe wynagrodzenie miesięczne w wysokości stanowiącej równowartość poniesionych kosztów (wydatków) w danym miesiącu, a także dodatkowe wynagrodzenie premiowe, uzależnione od poziomu realizacji Planów postawionych przez Spółkę w związku z wykonaniem Przedmiotu Umowy. Zapłata wynagrodzenia jest realizowana po doręczeniu Spółce prawidłowo wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT po zakończeniu okresu, którego dotyczy i z podziałem na należności wskazane powyżej. Faktura VAT wystawiana jest w jednej pozycji uwzględniającej poszczególne usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako starszego przedstawiciela ds. ekspansji. Wnioskodawcza za świadczoną usługę kompleksową, wystawia w poszczególnym miesiącu faktury VAT tytułem: należność podstawowa; należność dodatkowa premiowa; należność dodatkowa (eksploatacja samochodu).
Zgodnie z zawartą umową, w okresie jej obowiązywania Wnioskodawca winien powstrzymać się w najszerszym, dopuszczalnym przez polskie prawo zakresie do podejmowania bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek działalności konkurencyjnej w stosunku do Spółki, w szczególności pozyskiwania lokali pod działalność handlu hurtowego lub detalicznego (…), opiniowania lokali pod względem ich przydatności do prowadzenia działalności w sektorze handlu hurtowego lub detalicznego (…), doradzania, nadzorowania lub przygotowania procedur oceny lokalu z punktu widzenia ich przydatności do prowadzenia działalności w sektorze handlu hurtowego lub detalicznego (…).
Jednocześnie do działalności, jaka jest i będzie wykonywana przez Wnioskodawcę, nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – wykonywane przez Pana usługi, których dotyczy Pana wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Wnioskodawca podał już symbol PKWiU dla wykonywanych czynności będących przedmiotem zapytania w części dot. własnego stanowiska w sprawie. Ze stanowiska tego wynika, że zdaniem wnioskodawcy usługa kompleksowa w ramach pośrednictwa komercyjnego wykonywanego przez Wnioskodawcę jako starszego przedstawiciela ds. ekspansji została sklasyfikowana pod PKWiU 74.90.12.0. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że przedstawiona przez niego klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”. Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
Jaka jest forma prawna Spółki, na rzecz której świadczy Pan usługi; w szczególności, czy jest to spółka osobowa (np. jawna, komandytowa), czy kapitałowa (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością)?
Formą prawną spółki, na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi, jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Czy był/jest/będzie Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Spółki, na rzecz której świadczy Pan usługi, o których mowa we wniosku, bądź pełnił/pełni/będzie pełnił Pan inne funkcje (jakie?) w tej Spółce?
Wnioskodawca nie były/jest/będzie wspólnikiem/członkiem zarządu spółki, na rzecz której świadczy usługi, o których mowa we wniosku. Nie pełnił/pełni/będzie pełnił żadnych funkcji w tej spółce.
Jeżeli pełnił/pełni/będzie pełnił Pan obowiązki w Spółce, prosimy szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w Spółce; od kiedy pełnił/pełni/będzie pełnił Pan takie obowiązki w Spółce?
Nie dotyczy.
Jeżeli był/jest/będzie Pan członkiem zarządu Spółki, to czy zakres czynności w ramach usług, które Pan wykonuje w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki i które są przedmiotem wniosku, będzie się pokrywał z Pana obowiązkami jako członka zarządu Spółki, czy są to zupełnie odrębne czynności; prosimy o wyczerpujące przedstawienie tych kwestii?
Nie dotyczy.
Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Tak, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy opisana we wniosku usługa kompleksowa, świadczona przez Wnioskodawcę w charakterze starszego przedstawiciela ds. ekspansji, jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy świadczona przez niego usługa kompleksowa pośrednictwa w interesach może być opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Wnioskodawca podejmuje w ramach usługi kompleksowej – na podstawie zawartej umowy, jako starszy przedstawiciel ds. ekspansji – m.in. czynności, takie jak pośrednictwo w ww. zakresie pozyskiwania informacji dotyczących struktur handlu detalicznego oraz potencjału lokalowego w Regionie, pozyskiwania informacji dotyczących warunków i zasad sprzedaży napojów alkoholowych, zastępuje managera ds. ekspansji, wdraża i szkoli Przedstawicieli, poszukuje lokali oraz dokonuje czynności zmierzających do pozyskania kontrahenta i doprowadza do zawarcia umowy. Przy czym Wnioskodawca nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy Spółką a potencjalnymi kontrahentami dotyczącymi najmu nieruchomości. Każdorazowo stronami umowy są podmioty trzecie (Wnioskodawca nie jest stroną tych umów, lecz łączy go inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podjął się prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa).
Wnioskodawca za świadczoną usługę kompleksową, jako przedstawiciel ds. ekspansji, wystawia faktury VAT tytułem:
-należność podstawowa;
-należność dodatkowa premiowa;
-należność dodatkowa (eksploatacja samochodu).
Wykonywana usługa kompleksowa w ramach podstawowej działalności Wnioskodawcy obejmuje, w jego ocenie, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), grupowanie 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wspomniane wyżej usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości zostały natomiast sklasyfikowane w grupowaniu 68.31.16.0. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego nie ulega jednak wątpliwości, że Wnioskodawca nie świadczy wspomnianych usług na rzecz Spółki.
Przechodząc natomiast do analizy poszczególnych grupowań w ramach działu 68 – „usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”, należy wskazać, że:
Grupowanie 68.1 - „kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek” nie dotyczy przedstawionego stanu faktycznego. Grupowanie 68.2 – „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” nie dotyczy przedstawionego stanu faktycznego.
Grupowanie 68.3 – „usługi związane z obsługą rynku nieruchomości” obejmuje usługi agencji nieruchomości świadczone na zlecenie (36.31) oraz usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (68.32). Niemniej jednak usługa wykonywana przez Wnioskodawcę nie należy do ostatniej z ww. usług ani nie jest świadczona na zlecenie w ramach usług agencji nieruchomości. Nadto należy zaznaczyć na marginesie, iż mimo że formalnie działalność takich agencji na rynku została zderegulowana w związku z likwidacją od 1 stycznia 2014 r. państwowych licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości nadawanych w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, to na potrzeby rynku został uruchomiony system nadawania licencji Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami oraz Zarządcy Nieruchomości. Licencjonowanie ma na celu regulację rynku nieruchomości oraz zapewnienie klientom rzetelnej informacji o świadczących usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Wnioskodawca nie posiada takich licencji, a wykonywana przez niego działalność nie posiada znamion działalności w formie agencji nieruchomości. Wnioskodawca nie pośredniczy również w sprzedaży czy wycenie nieruchomości, do których nawiązują poszczególne pozycje grupowania 68.31.1 PKWiU (usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności – 68.31.11; usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności – 68.31.12; usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną – 68.31.13; usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych – 68.31.14; usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną – 68.31.15; usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości – 68.31.16).
Podsumowując, zatem działalność Wnioskodawcy ma charakter usługowy, polegający na świadczeniu kompleksowej usługi pośrednictwa komercyjnego (PKWiU 74.90.12.0) jako starszy przedstawiciel ds. ekspansji. W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W opisanym stanie faktycznym usługa kompleksowa w ramach pośrednictwa komercyjnego wykonywana przez Wnioskodawcę, jako starszego przedstawiciela ds. ekspansji, sklasyfikowana do PKWiU 74.90.12.0, może być zatem opodatkowana stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że przedstawiona przez niego klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”. Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują i nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony, w ramach w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania wyrobu lub usługi do grupowania statystycznego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Od 31 lipca 2020 r. ma Pan zawartą umowę współpracy w ramach B2B jako starszy przedstawiciel ds. ekspansji ze Spółką posiadającą ogólnopolską sieć (…) (działających na zasadzie franczyzy). Wskazał Pan, że wykonywana przez Pana usługa została sklasyfikowana pod PKWiU 74.90.12.0. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przychód ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 może Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionej przez Pana kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).