Interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.194.2024.2.MZ
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z dnia 3 kwietnia 2024 r. (wpływ 3 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Podpisał Pan ze spółką z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka) umowę o świadczeniu usług. Spółka prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w branży transportowej. Na podstawie umowy w zakresie prowadzonej przez siebie działalności świadczy Pan usługi związane z finansami i administracją. Zgodnie z umową obowiązki Pana dotyczą:
- Monitorowania:
- stanu realizacji budżetu, przyczyn i skutków odchyleń oraz sporządzanie okresowych raportów prezentujących sytuację finansową spółki w powierzonym obszarze w ramach grupy;
- kluczowych wskaźników efektywności operacyjnej i finansowej spółki;
- udział w zamknięciu miesiąca w powierzonym obszarze, w tym kontrola rezerw księgowych;
- udział w sporządzaniu kwartalnych dwunastomiesięcznych prognoz finansowych (rolling forecast) oraz rocznego budżetu dla spółki.
- Koordynacja:
- sprawozdawczości do instytucji zewnętrznych (m.in. do Ministerstwa (...), instytucji finansowych);
- rozliczeń z tyt. umów serwisowych oraz innych umów wewnątrzgrupowych Doradztwo w zakresie kontroli powierzonego obszaru poprzez:
- analizy i wskazywanie obszarów ryzyka z tzw. control deficiencies: - cechujących się słabą kontrolą, w tym:
- proponowanie rozwiązań, partycypacja w projektach adresujących te problemy podatnych na korupcję, defraudację;
- adresowanie problemów i słabości kontroli zidentyfikowanych i podnoszonych przez audyty zewnętrzne i wewnętrzne;
- wskazywanie pozostałych obszarów, procesów, które, jeśli pozostawione w obecnej postaci, generować będą dla spółki wysokie koszty.
- Doradztwo w zakresie zarządzania i optymalizacji obszaru kontrolingu obejmujące:
- współpraca przy innych projektach w ramach grupy;
- sporządzanie innych raportów i analiz, na polecenie Zarządu i CFO.
Wykonywanie innych zadań nieobjętych zakresem, ale zleconych w obszarze kompetencji. Za świadczone usługi przysługuje Panu zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne. Wystąpił Pan dnia 03.01.2023 roku do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o potwierdzenie kwalifikacji statystycznej świadczonych usług na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4.09.2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU 2015 r.”) jako PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”, z wyłączeniem projektów budowlanych. W odpowiedzi na wniosek uzyskał Pan klasyfikacje usług:
- usługi finansowo-księgowe obejmujące monitorowanie stanu realizacji budżetu, przyczyn i skutków odchyleń, sporządzanie okresowych raportów prezentujących sytuację finansową spółki w powierzonym obszarze w ramach grupy kluczowych wskaźników efektywności operacyjnej i finansowej spółki, udział w zamknięciu miesiąca w powierzonym obszarze, w tym kontrola rezerw księgowych, udział w sporządzaniu kwartalnych dwunastomiesięcznych prognoz finansowych (rolling forecast) oraz rocznego budżetu dla spółki, w tym: przygotowanie zestawień związanych z zamknięciem miesiąca, analizę odchyleń faktycznych rezultatów finansowych a planowanym budżetem, przygotowanie dodatkowych analiz m.in. przychody, koszty b2b, rezerwy, weryfikację poprawności zapisów księgowych oraz automatyzację i optymalizację narzędzi kontrolingowych jako mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 69.20 „Usługi rachunkowo- księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego”.
- wsparcie w zarządzaniu płynnością finansową spółki, jako mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”.
- koordynacja sprawozdawczości do instytucji zewnętrznych (m.in. do Ministerstwa (...), instytucji finansowych) i rozliczeń z tyt. umów serwisowych oraz innych umów wewnątrzgrupowych obejmująca: przygotowanie ewidencji, wysyłki oraz archiwizacji wymaganej dokumentacji do instytucji zewnętrznych oraz spółek grupy kapitałowej, edycję i korektę dokumentów, opracowywanie wniosków i pism, telefoniczną i mailową obsługę klienta wewnętrznego (podmioty z grupy kapitałowej), komunikację ze wszystkimi działami firmy, sporządzanie rozliczeń, weryfikacje płatności za faktury i monitoring należności i zobowiązań
- przygotowanie, ewidencja oraz archiwizacja dokumentacji związanej z obszarami cechującymi się słabą kontrolą w spółce, obejmujące: edycję i korektę dokumentów, sporządzanie rozliczeń i podsumowań dla obszarów merytorycznych oraz planowanie finansowe wydatków jako mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Wnioskodawca nie podlega wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne tzn. nie należy do podmiotów:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Prowadzi Pan działalność gospodarczej od 1 lipca 2022 roku w zakresie świadczenia usług opisanych we wniosku. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Prowadzi Pan ewidencję przychodów oraz składa rozliczenie roczne w postaci PIT-28.
Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu złożeniu wniosku o rozpoczęciu działalności tj. 30.05.2022 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w lipcu 2022 roku. Wniosek dotyczy roku 2022, 2023, 2024 i lat kolejnych. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Pan zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub nie osiągnął żadnych przychodów z działalności gospodarczej.
Nie uzyskuje Pan dochodów z innych źródeł, jedynym źródłem przychodów są przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie był Pan wcześniej zatrudniony u Kontrahenta na umowę o pracę. Nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich łub umów o podobnym charakterze.
Pomiędzy Panem, a zleceniodawcę; na rzecz którego świadczy wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją/ nie będą istniały powiązania osobiste, czy gospodarcze. Nie jest Pan/ nie będzie wspólnikiem/ udziałowcem w Spółce, na rzecz której świadczy/będzie świadczył usługi ramach działalności gospodarczej ani nie pełni/ nie będzie pełnił u niej funkcji zarządczych. Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje Pan/nie będzie wykonywał na rzecz ww. Spółki innych usług. Prowadzi Pan/będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Ponadto ustosunkował się Pan do każdej wykonywanej usługi:
Monitorowanie:
- stanu realizacji budżetu, przyczyn i skutków odchyleń oraz sporządzanie okresowych raportów prezentujących sytuację finansową spółki w powierzonym obszarze w ramach grupy,
Powyższa kategoria świadczonych usług obejmuje cykliczne; analizę wyników Spółki, tworzenie raportów i informacji zarządczej oraz wyjaśnienie przyczyn i skutków odchyleń do budżetu, w tym: przygotowanie zestawień związanych z zamknięciem miesiąca, analiza odchyleń faktycznych rezultatów finansowych a planowanym budżetem, przygotowanie dodatkowych analiz m. in. dotyczących przychodów, kosztów B2B oraz rezerw.
- kluczowych wskaźników efektywności operacyjnej i finansowej spółki
Powyższa kategoria świadczonych usług obejmuje cykliczne; kalkulacje oraz analizę wskaźnikowe; spółki tj. wskaźniki rentowności, płynności finansowej oraz zadłużenia sporządzane; na potrzeby spółki.
- udział w zamknięciu miesiąca w powierzonym obszarze, w tym kontrola rezerw księgowych,
Powyższa kategoria świadczonych usług dotyczy weryfikacji poprawności zapisów księgowych, wykrywanie nieprawidłowości w księgach, analizy i kontroli zawiązanych i rozwiązanych rezerw kosztowych i przychodowych iv spółce.
- udział w sporządzaniu kwartalnych dwunastomiesięcznych prognoz finansowych (rolling forecast) oraz rocznego budżetu dla spółki.
Powyższe/ kategorie/ świadczonych usług obejmuje tworzenie prognoz oraz budżetu net kolejny rok obrotowy tj. rachunek zysków i strat, bilans, rachunek przepływów pieniężnych.
Koordynacja:
- sprawozdawczości do instytucji zewnętrznych (m.in. do Ministerstwa (...), instytucji finansowych),
Powyższa kategoria świadczonych usług dotyczy przygotowywania, ewidencji, wysyłki oraz archiwizacji wymaganej dokumentacji do instytucji zewnętrznych m. in. raport do Ministerstwa (...).
- rozliczeń z tyt. umów serwisowych oraz innych umów wewnątrzgrupowych:
Powyższa kategoria świadczonych usług dotyczy przygotowywania, ewidencji, wysyłki oraz archiwizacji wymaganej dokumentacji do spółek z Grupy Kapitałowej na podstawie umów wewnątrzgrupowych. Świadczone usługi wymagają edycji i korekty dokumentów, opracowywanie wniosków i pism. Zakres obowiązków obejmuje telefoniczną oraz mailową obsługę klienta „ wewnętrznego ” (podmioty z Grupy Kapitałowej), komunikację ze wszystkimi działami firmy, sporządzanie rozliczeń, a także weryfikacje płatności za faktury oraz monitoring należności i zobowiązań.
Doradztwo w zakresie kontroli powierzonego obszaru poprzez: analizy i wskazywanie obszarów ryzyka z tzw. control deficiencies: - cechujących się słabą kontrolą, w tym: proponowanie rozwiązań, partycypacja w projektach adresujących te problemy podatnych na korupcję, defraudację,
Powyższa kategoria świadczonych usług dotyczy przygotowania, ewidencji oraz archiwizacji dokumentacji związanej z obszarami cechującymi się słaba kontrolą w spółce. Świadczone usługi wymagają edycji i korekty dokumentów. Zakres obowiązków obejmuje sporządzanie rozliczeń i podsumowań dla obszarów merytorycznych, a także planowanie finansowe wydatków. Zakres obowiązków obejmuje telefoniczną oraz mailową obsługę klienta „ wewnętrznego ” (dyrektorzy obszarów merytorycznych).
- adresowanie problemów i słabości kontroli zidentyfikowanych i podnoszonych przez audyty zewnętrzne i wewnętrzne,
Powyższa kategoria świadczonych usług dotyczy wdrażanie oraz monitoring zaleceń audytora wewnętrznego bądź zewnętrznego w celu usprawnienia procesów w spółce.
- wskazywanie pozostałych obszarów, procesów, które, jeśli pozostawione w obecnej postaci, generować będą dla spółki wysokie koszty.
Powyższa kategoria obejmuje optymalizacje i automatyzację obecnych procesów w spółce poprzez tworzenie nowych narzędzi np. arkuszy Excel i wskazywanie nieefektywności procesów.
Doradztwo w zakresie zarządzania i optymalizacji obszaru kontrolingu obejmujące:
- współpraca przy innych projektach w ramach grupy,
Powyższy kategoria obejmuje administrację biura kontrolingu oraz zarządzanie projektami obszaru w tym, planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektów, komunikację oraz współpracę projektową z obszarami spółki oraz spółkami z GK.
- sporządzanie innych raportów i analiz, na polecenie Zarządu i CFO.
Powyższy kategoria obejmuje przygotowanie analiz oraz raportów ad hoc dla CFO oraz Zarządu.
Pytanie
Czy może Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, przychodu z usług zakwalifikowanych jako 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem może Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychodu z usług zakwalifikowanych jako 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Uzasadnienie Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy. O zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, w czym pomocna jest kwalifikacja statystyczna dokonywana przez Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy. Świadczone przez Pana usługi nie są wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu wskazaną w art. 12 ust. 1.
Wobec powyższego przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług administracyjnych objętych grupowaniem PKWiU 82.11, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że użyte w ustawie:
Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślić należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że od 1 lipca 2022 r. roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Kod PKWiU, który dotyczy prowadzonej przez Pana działalności m.in. to 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”. W ramach świadczonych usług wykonuje Pan następujące czynności, tj.:
- Monitorowanie:
- stanu realizacji budżetu, przyczyn i skutków odchyleń oraz sporządzanie okresowych raportów prezentujących sytuację finansową spółki w powierzonym obszarze w ramach grupy;
- kluczowych wskaźników efektywności operacyjnej i finansowej spółki;
- udział w zamknięciu miesiąca w powierzonym obszarze, w tym kontrola rezerw księgowych;
- udział w sporządzaniu kwartalnych dwunastomiesięcznych prognoz finansowych (rolling forecast) oraz rocznego budżetu dla spółki.
- Koordynacja:
- sprawozdawczości do instytucji zewnętrznych (m.in. do Ministerstwa (...), instytucji finansowych);
- rozliczeń z tyt. umów serwisowych oraz innych umów wewnątrzgrupowych Doradztwo w zakresie kontroli powierzonego obszaru poprzez:
- analizy i wskazywanie obszarów ryzyka z tzw. control deficiencies: - cechujących się słabą kontrolą, w tym:
- proponowanie rozwiązań, partycypacja w projektach adresujących te problemy podatnych na korupcję, defraudację;
- adresowanie problemów i słabości kontroli zidentyfikowanych i podnoszonych przez audyty zewnętrzne i wewnętrzne;
- wskazywanie pozostałych obszarów, procesów, które, jeśli pozostawione w obecnej postaci, generować będą dla spółki wysokie koszty.
- Doradztwo w zakresie zarządzania i optymalizacji obszaru kontrolingu obejmujące:
- współpraca przy innych projektach w ramach grupy;
- sporządzanie innych raportów i analiz, na polecenie Zarządu i CFO.
Złożył Pan 30 maja 2022 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W stosunku do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Powziął Pan wątpliwość czy świadczone usługi, zgodnie z opisem sprawy, jako usługi o charakterze administracyjnym z PKWiU 82.11.10.0 stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że jest Pan uprawniony do rozliczania się z uzyskiwanych przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura” 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Może Pan zastosować stawkę 8,5% do w/w usług tylko w sytuacji gdy – stosownie do art.12 ust. 3 w/w ustawy - prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, do których zastosowanie mają różne stawki ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).