Pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.102.2024.2.PSZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.102.2024.2.PSZ

Temat interpretacji

Pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 21 marca 2024 r. (wpływ 21 marca 2024 r.), 25 marca 2024 r. (wpływ 25 marca 2024 r.) oraz 26 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna. W latach 2023 Wnioskodawca rozliczał się w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 12%, natomiast planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty 2 000 000 EURO. Usługi Wnioskodawcy, których dotyczy złożony wniosek w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Wnioskodawca nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.

W zależności od projektu, w którym bierze udział Wnioskodawca, jego działalność zakłada przykładowo realizację zadań takich jak:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…).

Wnioskodawca uzyskał odpowiedź na wniosek z dnia 13 stycznia 2023 r. oraz dodatkowe informacje z dnia 24 stycznia 2024 r., przesłane w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, według którego zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi obejmujące:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…),

mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Faktycznie wykonywana działalność Wnioskodawcy wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Sam Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa. Stąd nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania. Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego usługi wskazane we wniosku nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, tj. konkretnie programowania. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Od 2 lipca 2022 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej .W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zdecydował się na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm, dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca, w zakresie którego dotyczy wniosek nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca w tym zakresie prowadzić będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W piśmie z 21 marca 2024 r. oraz z 26 marca 2024 r. uzupełnił Pan wniosek o odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów za rok 2024.

2.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak – ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

3.Kiedy (dd-mm-rrrr) uzyskał/uzyska Pan pierwszy przychód ze świadczonych usług, o których mowa we wniosku, które zamierza Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu?

Odpowiedź: W 2024. Pierwszy przychód uzyskał Pan w dniu 31 stycznia 2024 r.

4.Kiedy złoży Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: 2 czerwca 2022 r. wnioskował Pan o wpis do CEiDG i wskazywał w nim Pan oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego do Urzędu Skarbowego (…) w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

5.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Czy świadczy/będzie Pan świadczył usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odpowiedź: Świadczy Pan usługi w zakresie wdrażania oprogramowania firmy (…) z wyłączeniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci. Faktycznie wykonywana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Nie uczestniczy Pan w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Wykonywane przez Pana usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane są w związku ze świadczeniem usług i nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywane są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie do technologii, urządzeń, systemów informatycznych i komputerowych, bezpieczeństwa. Stąd nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania.

8.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług wskazanych we wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana usługi w zakresie:

a)mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

b)konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

c)przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

d)wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

e)wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

f)wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…).

Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana usługi:

1)czego dotyczą?

2)jaki jest ich zakres?

3)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z sześciu wyżej wymienionych w lit. a-f przez Pana usług.

Odpowiedź:

a)Celem mapowania procesów jest przygotowanie firmy do wdrożenia systemu typu (…).

Zakresem obejmuje wyszukanie i uwzględnienie kluczowych informacji, tj. określeniu przebiegu procesów oraz występujących w ich ramach zależności między: ludźmi w danym dziale, z innymi działami lub z zewnętrznymi podmiotami.

Co więcej, mapowanie procesów w swym zakresie uwidacznia problemy występujące w procesie np. wąskie gardła, zdublowane kroki, brak jasno określonej osoby odpowiedzialnej za proces itd. Dzięki temu uzyskuje się klarowny obraz, jak proces wygląda teraz i jak powinien wyglądać w przyszłości – w nowym systemie.

Efektem mapowania procesu powstaje rzetelna dokumentacja zawierająca diagramy (mapy), metryki i opis poszczególnych procesów, co de facto jest dokładnie opracowanymi wymaganiami systemowymi. Tak przygotowana dokumentacja ułatwia wszystkim zrozumienie jak działa organizacja i jakie są jej rzeczywiste potrzeby tych procesów.

b)Celem konfiguracji i projektowania w odniesieniu do systemu komputerowego jest dostrojenie parametrów niezbędnych do działania oprogramowania zgodnie z założeniami określonymi w ramach koncepcji.

Swoim zakresem obejmuje parametryzacje systemu, a także tworzenie danych transakcyjnych i obiektowych, na podstawie którym możliwe jest przeprowadzenie testów procesów biznesowych i ich zgodności z przyjętym założeniami.

Efektem tych działań jest odpowiednia konfiguracja systemu umożliwiająca realizacje zdefiniowanych procesów biznesowych w obrębie systemu zgodnie z wymaganiami klienta.

c)Celem tego zagadania stanowi określanie zakresu migracji danych z obecnie użytkowanego przez klienta systemu do systemu docelowego.

W zakres tej tematyki wchodzi przygotowanie odpowiednich wzorców plików migracyjnych, które klient uzupełnia. Następnie następuje migracja (wgranie) danych do systemu docelowego celem uniknięcia konieczności ręcznego tworzenia tych danych w nowym systemie.

Efektem tych działań jest przygotowanie systemu do rejestracji przez klienta procesów biznesowych zgodnie z założeniami określonymi na etapie mapowania wymagań i tworzenia koncepcji.

d)Celem analizy przedwdrożeniowej jest zdiagnozowanie aktualnych procesów, wybrania ogniw do likwidacji lub dokonania transformacji, wypracowania nowych procesów i, co najważniejsze, zebrania informacji, na bazie których powstaną odpowiedzi na rozwiązywanie wyzwań, a nie wyłącznie specyfikacja funkcjonalna (…). W ten sposób wypracowane oczekiwania firmy przyczynią się do trafnego wykonania przez zespół wdrożeniowy wyceny projektu, a następnie podjęcia właściwej decyzji o wyborze (…).

W zakres tego działania wchodzi:

-wywiady z pracownikami różnego szczebla,

-zbadanie napotykanych przez pracowników problemów w różnych działach, rozpoznanie celów biznesowych po konsultacjach z Zarządem i kadrą kierowniczą, rzetelna analiza organizacji i jej aktualnego modelu biznesowego,

-zestawienie i porównanie oddolnej wizji pracowników firmy z celami biznesowymi Zarządu.

Kolejnym krokiem w tworzeniu analizy przedwdrożeniowej systemu, jest przygotowanie opisów procesów, które są istotne dla wykonania oceny przydatności. Specyfikacja wymagań powinna bowiem zawierać dokładne opisy procesów – wraz z danymi, wskazaniem miejsca zapotrzebowania na informacje, oznaczeniem obecnego etapu wprowadzania danych, a także opis odpowiedzialności użytkownika za proces.

Efektem tych prac jest dokumentacja z analizy przedwdrożeniowej która stanowi element umowy wdrożenia systemu (…). To właśnie na niej zostaje oparty budżet i harmonogram projektu.

e)Wykonywanie analizy procesów wraz ze sporządzeniem dokumentu koncepcji ma na celu właściwe przygotowanie całego procesu poprzez wyznaczenie konkretnych aktywności wraz z rozwojem projektu oraz właściwym zaplanowaniem prac. Rozpoczyna się spotkaniem zespołów odpowiedzialnych za realizację projektu po stronie klienta i partnera („kick-off”).

Zakres prac w czasie analizy obejmuje warsztaty z użytkownikami, tak by móc opracować docelowe modele procesów biznesowych. Cały etap ma na celu zgromadzenie danych o potrzebach biznesowych klienta.

Efektem tych prac są wymagania przedstawione w postaci dokumentu „Spis procesów objętych systemem”. Staje się on bazą do stworzenia dokumentu „(…)”, który informuje o elementach istniejących w standardowej wersji systemu, a także tych, które muszą być dodatkowo zamodelowane oraz oprogramowane. Najważniejszym dokumentem Analizy jest tak zwana Karta Projektu, która zawiera harmonogram, etapy i produkty wdrożenia wraz z ich budżetami. W przypadku rozwiązań złożonych przygotowuje się prototyp rozwiązania.

f)Wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego SAP ma celu identyfikację problemów powstałych na różnych etapach prowadzenia wdrożenia systemu.

Swoim zakresem obejmuje identyfikacje przyczyny problemów oraz korektę konfiguracji systemu, błędnych parametrów danych podstawowych oraz ewentualne wskazanie użytkownikom jaki błąd w trakcie realizacji procesu biznesowego na systemie popełniają.

Efektem jest możliwość pracy na systemie w sposób niezakłócony i zgodny ze zdefiniowanymi w ramach koncepcji biznesowej.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (...) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (...),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (...), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (...),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (...),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (...) i wskazanych we wniosku,

przy założeniu niewykonywaniu usług związanych z oprogramowaniem, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…)

przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022 ). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…),

przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…),

przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2024) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU 2015).

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…),

przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Stanowisko Wnioskodawcy o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług tożsamych do wykonywanych przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych na podstawie analogicznych przepisów obowiązujących w 2019 r. i 2020 r., m.in. w: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 czerwca 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2020 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.241.2019.1.AK; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2021 r. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.M; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2021 r. 0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019 r. 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP.

Mimo iż wskazane powyżej interpretacje indywidualne zostały wydane zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, zdaniem Wnioskodawcy zachowują one swoją aktualność w stosunku do przyporządkowania do przychodów z usług wykonywanych przez Wnioskodawcę właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej interpretacji znaczenia przedrostka „ex” w przypadku zawężenia zakresu usług, w stosunku do których znajduje zastosowanie dana stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…)

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…),

przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)– e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnień wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 lipca 2022 r. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. 2 czerwca 2022 r. poprzez wniosek CEIDG wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Pana wniosek dotyczy przychodów za rok 2024 r., przy czym pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan 31 stycznia 2024 r. W przypadku wykonywanej działalności w 2024 r. nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w odniesieniu do Pana zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Pana działalność jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 wykonuje Pan następujące czynności:

a)Mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych:

Celem mapowania procesów jest przygotowanie firmy do wdrożenia systemu typu (…).

Zakresem obejmuje wyszukanie i uwzględnienie kluczowych informacji, tj. określeniu przebiegu procesów oraz występujących w ich ramach zależności między: ludźmi w danym dziale, z innymi działami lub z zewnętrznymi podmiotami.

Co więcej, mapowanie procesów w swym zakresie uwidacznia problemy występujące w procesie np. wąskie gardła, zdublowane kroki, brak jasno określonej osoby odpowiedzialnej za proces itd. Dzięki temu uzyskuje się klarowny obraz, jak proces wygląda teraz i jak powinien wyglądać w przyszłości – w nowym systemie.

Efektem mapowania procesu powstaje rzetelna dokumentacja zawierająca diagramy (mapy), metryki i opis poszczególnych procesów, co de facto jest dokładnie opracowanymi wymaganiami systemowymi. Tak przygotowana dokumentacja ułatwia wszystkim zrozumienie jak działa organizacja i jakie są jej rzeczywiste potrzeby tych procesów.

b)Konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…):

Celem konfiguracji i projektowania w odniesieniu do systemu komputerowego jest dostrojenie parametrów niezbędnych do działania oprogramowania zgodnie z założeniami określonymi w ramach koncepcji.

Swoim zakresem obejmuje parametryzacje systemu, a także tworzenie danych transakcyjnych i obiektowych, na podstawie którym możliwe jest przeprowadzenie testów procesów biznesowych i ich zgodności z przyjętym założeniami.

Efektem tych działań jest odpowiednia konfiguracja systemu umożliwiająca realizacje zdefiniowanych procesów biznesowych w obrębie systemu zgodnie z wymaganiami klienta.

c)Przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…):

Celem tego zagadania stanowi określanie zakresu migracji danych z obecnie użytkowanego przez klienta systemu do systemu docelowego.

W zakres tej tematyki wchodzi przygotowanie odpowiednich wzorców plików migracyjnych, które klient uzupełnia. Następnie następuje migracja (wgranie) danych do systemu docelowego celem uniknięcia konieczności ręcznego tworzenia tych danych w nowym systemie.

Efektem tych działań jest przygotowanie systemu do rejestracji przez klienta procesów biznesowych zgodnie z założeniami określonym na etapie mapowanie wymagań i tworzenia koncepcji.

d)Wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…):

Celem analizy przedwdrożeniowej jest zdiagnozowanie aktualnych procesów, wybrania ogniw do likwidacji lub dokonania transformacji, wypracowania nowych procesów i, co najważniejsze, zebrania informacji, na bazie których powstaną odpowiedzi na rozwiązywanie wyzwań, a nie wyłącznie specyfikacja funkcjonalna (…). W ten sposób wypracowane oczekiwania firmy przyczynią się do trafnego wykonania przez zespół wdrożeniowy wyceny projektu, a następnie podjęcia właściwej decyzji o wyborze (…).

W zakres tego działania wchodzi:

-wywiady z pracownikami różnego szczebla,

-zbadanie napotykanych przez pracowników problemów w różnych działach, rozpoznanie celów biznesowych po konsultacjach z Zarządem i kadrą kierowniczą, rzetelna analiza organizacji i jej aktualnego modelu biznesowego,

-zestawienie i porównanie oddolnej wizji pracowników firmy z celami biznesowymi Zarządu.

Kolejnym krokiem w tworzeniu analizy przedwdrożeniowej systemu, jest przygotowanie opisów procesów, które są istotne dla wykonania oceny przydatności. Specyfikacja wymagań powinna bowiem zawierać dokładne opisy procesów – wraz z danymi, wskazaniem miejsca zapotrzebowania na informacje, oznaczeniem obecnego etapu wprowadzania danych, a także opis odpowiedzialności użytkownika za proces.

Efektem tych prac jest dokumentacja z analizy przedwdrożeniowej, która stanowi element umowy wdrożenia systemu (…). To właśnie na niej zostaje oparty budżet i harmonogram projektu.

e)Wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej:

Wykonywanie analizy procesów wraz ze sporządzeniem dokumentu koncepcji ma na celu właściwe przygotowanie całego procesu poprzez wyznaczenie konkretnych aktywności wraz z rozwojem projektu oraz właściwym zaplanowaniem prac. Rozpoczyna się spotkaniem zespołów odpowiedzialnych za realizację projektu po stronie klienta i partnera („kick-off”).

Zakres prac w czasie analizy obejmuje warsztaty z użytkownikami, tak by móc opracować docelowe modele procesów biznesowych. Cały etap ma na celu zgromadzenie danych o potrzebach biznesowych klienta.

Efektem tych prac są wymagania przedstawione w postaci dokumentu „Spis procesów objętych systemem”. Staje się on bazą do stworzenia dokumentu „(…)”, który informuje o elementach istniejących w standardowej wersji systemu, a także tych, które muszą być dodatkowo zamodelowane oraz oprogramowane. Najważniejszym dokumentem Analizy jest tak zwana Karta Projektu, która zawiera harmonogram, etapy i produkty wdrożenia wraz z ich budżetami. W przypadku rozwiązań złożonych przygotowuje się prototyp rozwiązania.

f)Wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…):

Wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…) ma celu identyfikację problemów powstałych na różnych etapach prowadzenia wdrożenia systemu.

Swoim zakresem obejmuje identyfikacje przyczyny problemów oraz korektę konfiguracji systemu, błędnych parametrów danych podstawowych oraz ewentualne wskazanie użytkownikom jaki błąd w trakcie realizacji procesu biznesowego na systemie popełniają.

Efektem jest możliwość pracy na systemie w sposób niezakłócony i zgodny ze zdefiniowanymi w ramach koncepcji biznesowej.

Ponadto wskazał Pan, że świadczone usługi są w zakresie wdrażania oprogramowania firmy (…) (system klasy (…)) z wyłączeniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 „USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE” mieści się klasa 62.01 „USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 „USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

-62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem dotyczą oprogramowania.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Analiza wykonywanych przez Pana czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem przemawia fakt, że dotyczą one m.in.:

·mapowania wymagań klienta oraz projektowania koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowania, projektowania oraz testowania w systemie informatycznym (…),

·przygotowania klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywania analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wsparcia w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…).

Okoliczność, że faktycznie wykonywana przez Pana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana i nie uczestniczy Pan w procesie programowania, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem. Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, ale są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemu informatycznego – jak Pan wskazał we wniosku oraz jego uzupełnieniu wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych.

Zauważam, że systemy komputerowe, systemy informatyczne, wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH – z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług.

Wobec tego uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Podsumowując należy stwierdzić, że przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (…) z uwzględnieniem interfejsów (czyli połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) do innych systemów informatycznych,

·konfigurowanie, projektowanie oraz testowanie w systemie informatycznym (…),

·przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (…), które uwzględniają migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego (…),

·wykonywanie analizy procesów wraz z sporządzeniem dokumentu koncepcji biznesowej,

·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego (…) i wskazanych we wniosku,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że powołane interpretacje dotyczą konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym i rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).