Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.154.2024.1.MZ
Temat interpretacji
Ustalenie podstawy opodatkowania przychodów z najmu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia podstawy opodatkowania przychodów z najmu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pozostaje Pan w związku małżeńskim, gdzie obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej (akt notarialny z … 2009 r.). W czerwcu 2023 r. nabył Pan mieszkanie, które następnie wynajął Pan w ramach umowy o najem okazjonalny. Od października 2023 r. uzyskuje Pan przychód z najmu powyższego lokalu.
Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa o PIT”), dochody osiągane przez podatków ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy są opodatkowane w formie ryczałtu.
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Umowa najmu, którą Pan zawarł ma charakter pisemny. W umowie zostały zapisane obowiązki najemcy w zakresie płatności tj.: Najemca zobowiązany jest opłacać z góry kwotę czynszu (zysk Wynajmującego) w wysokości 800 zł (słownie: osiemset zł), plus: koszty administracyjne, tj. koszty należne Spółdzielni Mieszkaniowej w kwocie 300 zł (słownie: trzysta złotych) miesięcznie, koszty należne z tytułu zużycia gazu i prądu ustalone w formie ryczałtu w wysokości 200 zł (słownie: dwieście złotych) do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy, którego właścicielem jest Pan.
Opłaty te wpływają na Pana konto jednym przelewem w kwocie 1 300 zł. Wszystkie wyszczególnione opłaty w umowie, tj. koszty administracyjne i koszty z tytułu zużycia prądu, gazu lub wody są przez Pana płacone na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej i na rachunek Spółdzielni Mieszkaniowej oraz na rachunek dostawcy prądu lub gazu. Możliwa jest sytuacja, że powyższe koszty na rzecz spółdzielni oraz dostawcy gazu lub prądu ponosi pierwotnie Pan - z uwagi na różne terminy płatności w Spółdzielni Mieszkaniowej lub dostawcy prądu lub gazu. Umowy na dostawę gazu, prądu są podpisane przez Pana i na Panu ciąży obowiązek terminowych wpłat na rzecz poszczególnych dostawców mediów. W przypadku niewywiązywania się najemcy z opłacania w terminie wskazanym przez dostawcę wszelakie dodatkowe koszty ponosiłby Pan. Mieszkanie również nie jest wyjmowane do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy wpływająca na konto opłata czynszowa na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej oraz opłata za prąd i inne koszty obciążające wynajmowaną nieruchomość, stanowią dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, opłata czynszowa na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej oraz opłata za prąd i inne koszty obciążające wynajmowaną nieruchomość nie stanowią dla Pana przychodu podlegającego opodatkowaniu, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. ;dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), to przychody, których źródłem jest:
Najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy należą więc m.in. przychody z najmu nieruchomości, jeśli nieruchomości nie są związane z działalnością gospodarczą (jeśli najem nie ma charakteru prowadzenia działalności gospodarczej).
W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Podstawą generowania przychodów z tytułu najmu po stronie wynajmującego jest zatem zawarcie pomiędzy stronami stosownej umowy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie natomiast do przepisu art. 6 ust. 1a tej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
A zatem, przysporzeniem majątkowym wynajmującego, a tym samym jego przychodem podatkowym jest czynsz określony w umowie najmu. Jednakże, aby przychód ten powstał po stronie wynajmującego, musi zostać:
·otrzymany przez podatnika – tj. podatnik musi go rzeczywiście „dostać, odebrać, zainkasować, objąć w posiadanie”, albo
·postawiony do dyspozycji podatnika – tj. zostać mu faktycznie udostępniony lub przekazany do odbioru.
Jednocześnie, wszelkie opłaty eksploatacyjne związane z przedmiotem najmu, które są ponoszone przez najemcę, nie są składnikami przychodu wynajmującego z tytułu najmu, o ile z umowy wynika, że to najemca zobowiązany jest do ich ponoszenia. Opłaty te nie są bowiem faktycznym przysporzeniem majątkowym wynajmującego. Nie mieszczą się także w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od października 2023 r. uzyskuje Pan przychód z najmu lokalu w ramach umowy o najem okazjonalny. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. W umowie najmu zostały zapisane obowiązki najemcy w zakresie płatności tj.: Najemca zobowiązany jest opłacać z góry kwotę czynszu (zysk Wynajmującego) w wysokości 800 zł, plus: koszty administracyjne, tj. koszty należne Spółdzielni Mieszkaniowej w kwocie 300 zł miesięcznie oraz koszty należne z tytułu zużycia gazu i prądu ustalone w formie ryczałtu w wysokości 200 zł, do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy, którego właścicielem jest Pan. Opłaty te wpływają na Pana konto jednym przelewem w kwocie 1 300 zł. Wszystkie wyszczególnione opłaty w umowie, tj. koszty administracyjne i koszty z tytułu zużycia prądu, gazu lub wody są przez Pana płacone na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej i na rachunek Spółdzielni Mieszkaniowej oraz na rachunek dostawcy prądu lub gazu. Umowy na dostawę gazu, prądu są podpisane przez Pana i na Panu ciąży obowiązek terminowych wpłat na rzecz poszczególnych dostawców mediów. W przypadku niewywiązywania się najemcy z opłacania w terminie wskazanym przez dostawcę wszelakie dodatkowe koszty ponosiłby Pan.
Otrzymywany przez Pana stały czynsz należny z tytułu najmu jest Pana przysporzeniem majątkowym i jednocześnie Pana przychodem, który powinien Pan uwzględniać dla potrzeb obliczenia wysokości ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.
Zatem otrzymane od najemców pieniądze na pokrycie kosztów eksploatacyjnych i czynszu do Spółdzielni Mieszkaniowej, jako koszty, które - zgodnie z zawartą umową najmu – ma obowiązek pokrywać najemca, nie będą Pana przysporzeniem majątkowym. Nie ma przy tym znaczenia, że najemca przekazuje Panu środki na pokrycie tego kosztu. Pan jest jedynie pośrednikiem przekazującym wpłaty do dostawców (usługodawców) do ponoszenia których zobowiązany jest najemca.
Mając powyższe na względzie, wpływająca na konto opłata czynszowa na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej oraz opłata za prąd i inne koszty obciążające wynajmowaną nieruchomość, nie stanowi dla Pana przychodu podlegającego opodatkowaniu, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).