Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.138.2024.2.MAP
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani na wezwanie pismem z 29 marca 2024 r. (wpływ 29 marca 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 grudnia 2016 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą.
Swoją działalność najbardziej adekwatnie mogłaby Pani określić jako „Pośrednik w turystyce medycznej”, czyli firma, która pozyskuje pacjentów zagranicznych na leczenie w placówkach w danym kraju. Inaczej ujmując pośredniczy Pani w sprzedaży usługi medycznej (zabiegu operacyjnego lub diagnostycznego) pomiędzy prywatnymi placówkami a pacjentami (klientami) z zagranicy Polski.
Usługi pozyskania pacjentów zagranicznych są świadczone dla wyspecjalizowanych, prywatnych placówek medycznych i szpitali na terenie Polski, głównie … . Są to szpitale oferujące zabiegi ortopedyczne, leczenie komórkami macierzystymi, operacje bariatryczne, usuwanie żylaków, embolizacja prostaty, diagnostyka obrazowa i inne.
Efektem Pani pracy jest przyjazd klienta (pacjenta) na zabieg do prywatnej kliniki w Polsce, wykonanie diagnostyki lub/i procedury medycznej, z technicznej strony także podpisanie umowy o leczenie między pacjentem a szpitalem.
Sposób świadczenia usługi:
Korzystając z własnych kanałów komunikacji marketingowej (informacyjnej), takich jak własna strona internetowa, kanały w mediach społecznościowych, profile na wyszukiwarkach usług itp. nawiązuje bezpośredni kontakt z pacjentami (osobami mieszkającymi za granicą, głównie w Wielkiej Brytanii), które poszukują możliwości wykonania zabiegu medycznego, lecz borykają się z długim czasem oczekiwania na operację u siebie w kraju, niemające wystarczających funduszy, aby opłacić leczenie w Europie Zachodniej, lub poszukujące zabiegów niedostępnych u siebie. Po nawiązaniu kontaktu z taką osobą zostaje przedstawiona oferta danego szpitala. Komunikacja prowadzona jest telefonicznie, mailowo lub przy użyciu poczty tradycyjnej. Następnie przekazywane są pacjentom (klientom) informacje dotyczące szpitala, cen, zakresu zabiegu, doświadczenia lekarzy, czasie rekonwalescencji, informacje o procesie kwalifikacji do zabiegu. Pośredniczy Pani też w ustaleniu dat zabiegu, przekazuje klientom informacje, jak dotrzeć z lotniska do danego szpitala, co spakować. Na miejscu w szpitalu zajmuje się nimi przedstawiciel szpitala.
Czynności techniczne towarzyszące usłudze:
Nie podpisuje Pani żadnych umów bezpośrednio z pacjentem (klientem), nie zajmuje się też technicznymi kwestiami kwalifikacji do zabiegu - to ustala zespół medyczny danego szpitala. Pacjent rozlicza się bezpośrednio ze szpitalem, Otrzymuje Pani wynagrodzenie prowizyjne od szpitala każdorazowo, za podpisaną i zrealizowaną umowę między pacjentem a szpitalem (wykonany zabieg). Zaznacza Pani , że termin „turystyka medyczna” nie jest tożsamy z turystyką i organizowaniem turystyki sensu stricto, w związku z czym nie organizuje Pani przelotu, ubezpieczenia, hoteli, itp., nie jest także zarejestrowana jako organizacja turystyczna. Nazwa ta określa jedynie, że miejsce wykonania zabiegu jest za granicą, w związku z czym pacjent musi dojechać (podróżować) do wybranej placówki medycznej, zatem w pewnym sensie uprawia „turystykę” (w j. ang. nazywane jest to dwojako, medical tourism lub medical travel, i to drugie określenie jest bardziej adekwatne).
1 sierpnia 2022 r. wystąpiła Pani z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o ustalenie numeru PKWiU dla ww. usługi. Urząd Statystyczny 18 września 2023 r. (sygn. …) odpowiadając na Pani wniosek stwierdził, że ww. usługi mieszczą się w grupowaniu: „PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Od 1 stycznia 2023 r. podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne. W przeszłości rozliczała się Pani w oparciu o opodatkowanie na zasadach ogólnych. Skutecznie złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pani przychód nie przekracza, ani nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzi Pani działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
W okresie od 1 stycznia 2023 do chwili złożenia wniosku opodatkowuje Pani przychody z ww. usług stawką ryczałtu 15% od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednak po przyporządkowaniu przez Urząd Statystyczny ww. usługom symbolu PKWiU 74.90.12.0 jest Pani przekonana, że ma prawo do zastosowania stawki ryczałtu wynoszącej 8,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, oraz ma prawo do dokonania korekty stawki podatku z 15% na 8,5% za okres, w którym stosowała Pani stawkę wynoszącą 15%.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że w zakresie objętym wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani kontrola celno-skarbowa. W przypadku działalności wykonywanej przez Panią nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit m) ustawy.
Aktualnie uzyskuje Pani przychody jedynie z turystyki medycznej - zarówno ze swojej jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i w ramach spółki cywilnej. Uzyskiwała Pani także przychody z umowy o pracę, które były opodatkowane na zasadach właściwych dla tego źródła przychodów.
Pytanie
Czy wykonywane w ramach Pani działalności usługi, opisane w części G wniosku, stanowiące działalność usługową (zaklasyfikowaną wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0), mogą podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług, opisanych w części G wniosku, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 2540 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa”.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 może wynosić 8,5%, gdyż:
a)świadczone usługi nie stanowią usług wykonywanych w ramach wolnego zawodu (art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy);
b)usługi świadczone przez Panią nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7 i 8 ustawy, gdzie wymieniono konkretne typy świadczonych usług opodatkowanych wyszczególnionymi tam stawkami (17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 5,5%, 3% i 2%);
c)usługi świadczone przez Panią mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, są to inne usługi świadczone w ramach działalności niewymienione w przepisach odrębnych omawianej ustawy.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że przychód z działalności usługowej opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej jako „ustawa”, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
g)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
h)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.
W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podsumowując powyższe oraz uwzględniając opis usług przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy wskazać, że:
1)prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 grudnia 2016 r., mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że wykonuje Pani usługę pośrednictwa handlowego, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3)prowadzi Pani ewidencję przychodów umożliwiającą określenie przychodu z każdego rodzaju działalności;
4)w Pani przypadku nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ww. ustawy;
5)w roku poprzedzającym rok podatkowy nie osiągnęła Pani przychodów w formie spółki, ani przychody nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie;
6)skutecznie złożyła Pani oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania i jest nią ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
7)z tytułu wygenerowanych zysków otrzymuje Pani prowizję;
8)nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa hurtowego.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że może Pani opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności pośrednictwa - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.