Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.107.2024.2.RK
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 marca 2024 r. (wpływ 29 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od 1 lipca 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Główne PKD to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek dochodowy opłacany jest na zasadach podatku zryczałtowanego.
Głównym przedmiotem Pana działalności jest zapewnienie bezpieczeństwa IT. Swoje czynności wykonuje Pan na podstawie umowy. Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zgodnie z PKWiU 62.01.12.0. Jednocześnie zaznacza Pan, że nie świadczy Pan usług związanych z tworzeniem i modyfikowaniem oprogramowania. Posiada Pan odpowiednią wiedzę, a także doświadczenie w zakresie kompleksowych usług związanych z technologią informatyczną dla sieci i systemów komputerowych.
Działalność, którą podejmuje Pan skupiona jest na usługach związanych z zabezpieczaniem sieci informatycznych oraz systemów komputerowych klienta oraz projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Do głównych Pana zadań należy:
·zabezpieczanie sieci informatycznej klienta,
·zabezpieczanie systemów informatycznych klienta,
·rozbudowa i usprawnienie istniejących rozwiązań w infrastrukturze klienta,
·projektowanie nowych części infrastruktury systemów informatycznych klienta,
·wyszukiwanie potencjalnych dziur/luk bezpieczeństwa w sieciach i systemach klienta oraz ich poprawa,
·monitorowanie zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w sieciach i systemach klienta.
W piśmie z 26 marca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że Pana działalność jest działalnością usługową, zgodnie z brzmieniem rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556.
Czynności, które wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, to:
1)zabezpieczanie sieci informatycznej klienta - polega na projektowaniu architektury systemów zabezpieczeń w procesach uwierzytelniania użytkowników, jak również na konfigurowaniu oraz monitorowaniu danych otrzymywanych z urządzeń monitorujących ruch sieciowy oraz utrzymaniu ww. urządzeń w pełnej sprawności i gotowości do działania, czego efektem jest tworzenie dokumentacji i procedur umożliwiających reagowanie przez klienta na zagrożenia wykryte w ramach pracy urządzeń;
2)zabezpieczanie systemów informatycznych klienta - polega na wykonywaniu analizy zagrożeń i oceny ryzyka dla systemów sieciowych oraz projektowaniu i wdrażaniu zabezpieczeń sieciowych niebędących jednak programami komputerowymi, tworzenie i zarządzanie systemami identyfikacji i uwierzytelniania użytkowników, niebędącymi jednak programami komputerowymi, czego efektem jest zabezpieczenie ich przed atakiem;
3)rozbudowa i usprawnienie istniejących rozwiązań w infrastrukturze klienta - polega na opracowywaniu koncepcji technicznych dotyczących wdrażanych zabezpieczeń, dokumentowaniu koncepcji, tworzeniu projektów, testowaniu funkcjonalności komponentów bezpieczeństwa, celem wdrożenia ich w bezpieczny sposób, nie wpływając na sprawne funkcjonowanie procesów biznesowych, które mogłyby zostać zakłócone przez zbyt agresywne polityki bezpieczeństwa, a także rozwój i konfiguracja narzędzi do automatycznego wykrywania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa, a które to narzędzia nie stanowią przy tym same w sobie oprogramowania;
4)projektowanie nowych części infrastruktury systemów informatycznych klienta - polega na opracowywaniu koncepcji technicznych dotyczących wdrażanych zabezpieczeń, dokumentowaniu koncepcji, tworzeniu projektów, testowaniu funkcjonalności komponentów bezpieczeństwa oraz tworzeniu dokumentów i procedur opisanych powyżej, czego efektem jest lepsza ochrona i optymalizacja działania sieci oraz urządzeń monitorujących;
5)wyszukiwanie potencjalnych dziur/luk bezpieczeństwa w sieciach i systemach klienta oraz ich poprawa - polega na wykorzystywaniu zagregowanych danych na temat posiadanych systemów komputerowych klienta, celem oszacowania stopnia podatności danego systemu, czego efektem może być podjęcie decyzji o wyłączeniu bądź aktualizacji systemów klienta;
6)monitorowanie zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w sieciach i systemach klienta - polega na monitorowaniu i reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa w systemach i sieciach klienta w czasie rzeczywistym, a także wykorzystywaniu zagregowanych danych na temat posiadanych systemów komputerowych, celem identyfikacji zdarzeń mogących sugerować potencjalne naruszenie bezpieczeństwa sieci komputerowej, czego efektem może być podjęcie działań mających na celu dokładną analizę zidentyfikowanych ww. systemów oraz podjęcie przez klienta działań mających na celu przywrócenie prawidłowego stanu sieci i systemów.
Jednocześnie wskazuje Pan, że żadna z ww. czynności realizowanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności i świadczonych usług, nie jest, nie była i nie będzie związana z tworzeniem oprogramowania lub projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. Pana usługi ograniczają się wyłącznie do zapewnienia cyberbezpieczeństwa sieci i systemów klienta.
Osiąga Pan przychody tylko i wyłącznie w związku z wykonywaniem usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Nie świadczy Pan usług określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W stosunku do Pana nie istnieją żadne podstawy do wyłączenia opodatkowania ryczałtem, wymienione szczegółowo w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, a zatem w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał Pan przychód z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pan żadnej działalności w formie spółki.
Opodatkowanie w formie ryczałtu wybrał Pan z chwilą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj. 1 lipca 2022 r.
Wskazał Pan, że przedmiotem wniosku jest 2022 r., 2023 r. oraz aktualny 2024 r.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, przychód z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zgodnie z PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i jego uzupełnieniu)
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Osoby te mogą, zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.
Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Spełnia Pan również ten warunek.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do Pana nie zachodzą żadne negatywne przesłanki.
Usługi wchodzące w zakres kodu PKWiU 62.01.12.0 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 8 ustawy, a w konsekwencji zważywszy, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Swoje stanowisko dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego porównywał Pan z tożsamymi sytuacjami opisanymi w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·13 marca 2019 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.94.2019.1.IF;
·8 listopada 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP;
·29 listopada 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.461.2019.2.KS;
·13 lutego 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.675.2019.1.MJ.
Pana zdaniem, przychód z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej zgodnie z PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi wchodzące w zakres kodu PKWiU 62.01.12.0 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w szczególności usługi te nie stanowią usług: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Mając zatem na uwadze, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zasadnym jest bowiem wskazanie, że stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Z powyższego wynika, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Tym samym należy ocenić, że działalność prowadzona przez Pana, mieszcząca się w klasyfikacji PKWiU 62.01.12.0, nie może być rozumiana jako mieszcząca się w grupowaniu 62.01, jako że działalność faktycznie prowadzona przez Pana nie obejmuje programowania lub działalności związanej z oprogramowaniem w jakimkolwiek zakresie, a jedynie polega stricte na zapewnieniu cyberbezpieczeństwa sieci oraz systemów klientów, opierając się na istniejących już rozwiązaniach.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Usługi te nakierowane są na cyberbezpieczeństwo sieci i polegają na projektowaniu, rozwoju i wdrażaniu procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci, przy czym nie dotyczą projektowania i rozwoju oprogramowania związanego z cyberbezpieczeństwem sieci. Obejmują one następujące czynności:
1)zabezpieczanie sieci informatycznej klienta - polega na projektowaniu architektury systemów zabezpieczeń w procesach uwierzytelniania użytkowników, jak również na konfigurowaniu oraz monitorowaniu danych otrzymywanych z urządzeń monitorujących ruch sieciowy oraz utrzymaniu ww. urządzeń w pełnej sprawności i gotowości do działania, czego efektem jest tworzenie dokumentacji i procedur umożliwiających reagowanie przez klienta na zagrożenia wykryte w ramach pracy urządzeń;
2)zabezpieczanie systemów informatycznych klienta - polega na wykonywaniu analizy zagrożeń i oceny ryzyka dla systemów sieciowych oraz projektowaniu i wdrażaniu zabezpieczeń sieciowych niebędących jednak programami komputerowymi, tworzeniu i zarządzaniu systemami identyfikacji i uwierzytelniania użytkowników, niebędącymi jednak programami komputerowymi, czego efektem jest zabezpieczenie ich przed atakiem;
3)rozbudowa i usprawnienie istniejących rozwiązań w infrastrukturze klienta - polega na opracowywaniu koncepcji technicznych dotyczących wdrażanych zabezpieczeń, dokumentowaniu koncepcji, tworzeniu projektów, testowaniu funkcjonalności komponentów bezpieczeństwa, celem wdrożenia ich w bezpieczny sposób, nie wpływając na sprawne funkcjonowanie procesów biznesowych, które mogłyby zostać zakłócone przez zbyt agresywne polityki bezpieczeństwa, a także rozwój i konfiguracja narzędzi do automatycznego wykrywania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa, a które to narzędzia nie stanowią przy tym same w sobie oprogramowania;
4)projektowanie nowych części infrastruktury systemów informatycznych klienta - polega na opracowywaniu koncepcji technicznych dotyczących wdrażanych zabezpieczeń, dokumentowaniu koncepcji, tworzeniu projektów, testowaniu funkcjonalności komponentów bezpieczeństwa oraz tworzeniu dokumentów i procedur opisanych powyżej, czego efektem jest lepsza ochrona i optymalizacja działania sieci oraz urządzeń monitorujących;
5)wyszukiwanie potencjalnych dziur/luk bezpieczeństwa w sieciach i systemach klienta oraz ich poprawa - polega na wykorzystywaniu zagregowanych danych na temat posiadanych systemów komputerowych klienta, celem oszacowania stopnia podatności danego systemu, czego efektem może być podjęcie decyzji o wyłączeniu bądź aktualizacji systemów klienta;
6)monitorowanie zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w sieciach i systemach klienta - polega na monitorowaniu i reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa w systemach i sieciach klienta w czasie rzeczywistym, a także wykorzystywaniu zagregowanych danych na temat posiadanych systemów komputerowych, celem identyfikacji zdarzeń mogących sugerować potencjalne naruszenie bezpieczeństwa sieci komputerowej, czego efektem może być podjęcie działań mających na celu dokładną analizę zidentyfikowanych ww. systemów oraz podjęcie przez klienta działań mających na celu przywrócenie prawidłowego stanu sieci i systemów.
Przed złożeniem wniosku do Organu, dokonał Pan analizy będących przedmiotem wniosku usług, mając na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., zgodnie z którymi to wyjaśnieniami, w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się usługi związane z oprogramowaniem. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
·PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
·PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, co jednak nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie, bowiem nie realizuje Pan usług związanych z oprogramowaniem.
Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście dotyczą oprogramowania.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania.
W tym celu mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Słusznie wskazał S. Bogucki: „Usługami opodatkowanymi stawką 8,5% są przykładowo usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 62.01.12.0, polegające na rozwoju istniejącej sieci komputerowej klienta na podstawie nowoczesnych technologii, doborze urządzeń sieciowych, rodzaju i długości kabli, sporządzaniu dokumentacji w formie graficznej oraz opisowej projektowanych rozwiązań, oszacowaniu dostępności przestrzeni fizycznej dla nowych urządzeń na podstawie otrzymanych zdjęć pomieszczeń, opisie w pliku tekstowym rekomendacji dotyczących celu i wdrożenia projektu, komunikacji z klientem w trakcie powstawania projektu” (za: S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka [w:] S. Bogucki. A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, wyd. III, Warszawa 2023, art. 12.).
Mając na uwadze przywołaną powyżej definicję oprogramowania, jak również przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz treść wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, należy uznać, że będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, polegające na projektowaniu i rozwoju bezpieczeństwa oraz cyberbezpieczeństwa sieci, które jak wynika z treści wniosku nie dotyczą projektowania i rozwoju oprogramowania związanego z bezpieczeństwem sieci, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, ma Pan prawo do opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% uzyskiwanych przychodów z tytułu działalności w zakresie zapewnienia cyberbezpieczeństwa sieci IT w szeroko rozumianym pojęciu, a które to czynności składające się na Pana działania, zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu oraz pierwotnym wniosku.
Swoje stanowisko dotyczące przedmiotowego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego porównywał Pan z tożsamymi sytuacjami opisanymi w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·13 marca 2019 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.94.2019.1.IF;
·8 listopada 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP;
·29 listopada 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.461.2019.2.KS;
·13 lutego 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.675.2019.1.MJ;
·30 listopada 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS;
·12 października 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.591.2022.2.JG;
·3 marca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.914.2021.1.JG,
a w szczególności jedna z ostatnio wydanych interpretacji:
·z 19 lutego 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.536.2023.2.PR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarczą oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
·publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
·usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
·usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych zgodnie z PKWiU 62.01.12.0, które polegają na:
·zabezpieczaniu sieci informatycznej klienta;
·zabezpieczaniu systemów informatycznych klienta;
·rozbudowie i usprawnianiu istniejących rozwiązań w infrastrukturze klienta;
·projektowaniu nowych części infrastruktury systemów informatycznych;
·wyszukiwaniu potencjalnych dziur/luk bezpieczeństwa w sieciach i systemach klienta oraz ich poprawa;
·monitorowaniu zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w sieciach i systemach.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.
Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania znajduje się PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.
Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług, jak również wyjaśnienia do klasyfikacji PKWiU 62.01. Projektowanie nowych części infrastruktury systemów informatycznych świadczy chociażby o czynnościach związanych z oprogramowaniem. Niezasadne jest zatem przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.
Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne należy stwierdzić, że przychód uzyskany w 2022 r., 2023 r. oraz w 2024 r. z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).