Możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz stawka do usług o PKWiU 47.00.74.0 i 82.... - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.92.2024.2.KS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.92.2024.2.KS

Temat interpretacji

Możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz stawka do usług o PKWiU 47.00.74.0 i 82.11.10.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani farmaceutką. Od (...) r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą z następującym kodem głównym PKD: 47.73.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach oraz kodami pomocniczymi: 47.74.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.75.Z Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.

Na podstawie kontraktu B2B wykonuje Pani swoje usługi na rzecz apteki, której nie jest Pani właścicielem. Ponadto właściciel apteki, dla którego świadczy Pani usługi nie jest Pani obecnym lub byłym pracodawcą. Dla wspomnianego kontrahenta wykonuje Pani głównie usługi polegające na pełnieniu funkcji kierownika apteki. Zadania kierownika apteki określone są w art. 88 pkt 5 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 z późn. zm., dalej u.p.f.)

W ramach swojej działalności wykonuje Pani następujące usługi:

1)sprzedaż leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, wystawianie faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne czy suplementy;

2)zajmowanie się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na półkach, sprawdzanie warunków przechowywania;

3)przygotowywanie (relaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane, czyli sprawdzanie poprawności ich realizacji), wysyłanie, uzgadniania z NFZ raportu refundacyjnego;

4)reprezentacja właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;

5)nadzór nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;

6)wykonywanie leków recepturowych, ich wycena oraz wydawanie;

7)realizacja zapotrzebowań na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;

8)wystawianie recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza;

9)nadzór nad praktykantami lub stażystami;

10)prowadzenie ewidencji zatrudnionych w aptece osób;

11)wstrzymywanie lub wycofywanie z obrotu i stosowania produktów leczniczych sprzedawanych w aptece;

12)przekazywanie okręgowym izbom aptekarskim danych niezbędnych do prowadzenia rejestru farmaceutów.

W związku z późn. zm. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej „u.z.p.d.”) m.in. usunięciem „Załącznika nr 2”, a tym samym dopuszczeniem większej ilości usług do ryczałtu, w tym usług wykonywanych przez Panią oraz zmiany stawek podatku, w myśl art. 9 ust. 2 u.z.p.d., zastanawia się Pani, czy może Pani opodatkować swoją działalność ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do końca 2024 r. postanowiła Pani opodatkować swoją działalność według skali podatkowej oraz będzie prowadziła Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów. Natomiast od początku 2025 r. chciałaby Pani zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 8,5% oraz prowadzić ewidencję przychodów.

W związku z wyborem opodatkowania w formie ryczałtu złoży Pani stosowne oświadczenie poprzez dokonanie zmiany we wpisie do CEiDG na początku 2025 r., z zachowaniem ustawowego terminu – tj. do dnia 20 lutego 2025 r.

Do prowadzonej przez Panią działalności nie znajduje zastosowania wyłączenie zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie jest Pani osobą prowadzącą aptekę, tym samym nie znajdzie u Pani zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do Pani działalności znajdą zastosowanie następujące kody PKWiU:

·PKWiU 47.00.74.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych – dotyczy to usług sprzedaży leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, wystawiania faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne, czy suplementy.

·PKWiU 82.11.10.0 – usługi związane z administracyjną obsługą biura – dotyczy to usług:

a)zajmowania się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów, oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na półkach, sprawdzanie warunków przechowywania;

b)przygotowywania (relaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane, czyli sprawdzania poprawności ich realizacji), wysyłania, uzgadniania z NFZ raportu refundacyjnego;

c)reprezentacji właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;

d)nadzoru nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;

e)wykonywania leków recepturowych, ich wyceny oraz wydawania;

f)realizacji zapotrzebowań na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;

g)wystawiania recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza;

h)nadzoru nad praktykantami lub stażystami;

i)prowadzenia ewidencji zatrudnionych w aptece osób;

j)wstrzymywania lub wycofywania z obrotu i stosowania produktów leczniczych sprzedawanych w aptece;

k)przekazywania Okręgowym Izbom Aptekarskim danych niezbędnych do prowadzenia rejestru farmaceutów.

Działalność prowadzona przez Panią spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pani usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Od początku współpracy świadczy Pani swoje usługi w ramach działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Złożony przez Panią wniosek dotyczy przychodów, które będzie Pani osiągała w 2025 r.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek będzie Pani prowadziła ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie.

Pytania

1.Czy działalność wykonywana przez Panią pod kodem głównym PKWiU 47.00.74.0 oraz kodem pomocniczym PKWiU 82.11.10.0 będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowała Pani w uzupełnieniu wniosku)

2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, do przedstawionych usług może Pani zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1. (stanowisko do pytania nr 1 ostatecznie sformułowała Pani w uzupełnieniu wniosku)

Wykonywane przez Panią usługi pod kodem głównym PKWiU 47.00.74.0 oraz kodem pomocniczym PKWiU 82.11.10.0 będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.; dalej u.z.p.d.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.; dalej u.p.d.o.f.). Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, wykonuje usługi kierownicze oraz farmaceutyczne na rzecz jednej apteki oraz osiąga Pani przychody, które zakwalifikować należy do źródła z pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ustawy o PIT. Możliwość skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest również uwarunkowana od niewystąpienia negatywnych przesłanek z art. 8 u.z.p.d. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 974 z późn. zm.; dalej u.p.f.), aby prowadzić aptekę ogólnodostępną należy uzyskać zezwolenie na prowadzenie apteki. Wobec czego należy uznać, że wyłączenie z ryczałtu ewidencjonowanego dotyczy tych podmiotów, które prowadzą aptekę, na podstawie uzyskanego zezwolenia. Należy mieć na uwadze również art. 88 ust. 1 u.p.f., który stanowi, że w aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za prowadzenie apteki, zwany „kierownikiem apteki”. Jednakże uznać należy, że kierownik apteki jej nie prowadzi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a u.z.p.d., jeśli to nie on uzyskał zezwolenie na prowadzenie apteki.

W związku z powyższym, uznać trzeba, że nawet jeśli kierownik apteki wykonuje swoje obowiązki we własnym imieniu, to jednak wykonuje je na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie tej apteki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opisany przez Panią stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Panią działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W swojej działalności zajmuje się Pani wykonywaniem usług na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie apteki, zatem uważa Pani, że może Pani opodatkować swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ad 2.

Usługi wykonywane przez Panią na rzecz właścicieli aptek może Pani opodatkować 8,5% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Usługi sprzedaży opisane w stanie faktycznym powinny zostać zakwalifikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.74.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b przychody z działalności usługowej w zakresie handlu powinny być opodatkowane stawką 3%, jednakże w Pani opinii, usługi pośrednictwa sprzedaży detalicznej nie są tożsame z usługami sprzedaży, a w związku z tym powinny być opodatkowane stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Zgodnie z definicją zawartą na stronie Głównego Urzędu Statystycznego przez „sprzedaż detaliczną” należy rozumieć: „Sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d., działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Biorąc pod uwagę przywołane definicje należy uznać, że Pani działalność nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu. Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów uprzednio nabytych, sprzedaje Pani towary należące do kontrahenta, wobec czego świadczone przez Panią usługi nie będą spełniały art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d, a tym samym nie będzie obowiązywała Panią stawka podatku 3%.

Odpowiednią stawką dla usług pośrednictwa sprzedaży detalicznej będzie stawka 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Potwierdzenie Pani stanowiska można znaleźć m.in. w piśmie Izby Skarbowej w Katowicach z 21 grudnia 2010 r., w którym Organ uznał, że:

Zważywszy jednak, iż Wnioskodawca nie nabywa na własność, zbywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towarów, stwierdzić należy, iż nie prowadzi on działalności usługowej w zakresie handlu, w rozumieniu cytowanego powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przez niego przychody nie podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy, lecz opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy.

Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Katowicach 5 lat później, a dokładnie w piśmie z 13 marca 2015 r. nr IBPBI/1/415-1464/14/WRz, gdzie organ uznał, że:

Zauważyć przy tym należy, że Wnioskodawczyni nie prowadzi zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem, jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nie dokonuje sprzedaży towarów stanowiących jej własność (towar stanowi własność spółki, z którą zawarła umowę).

Potwierdzenie znaleźć można także w nowszych interpretacjach wydanych przez organy. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2019 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.378.2019.1.KS1, Organ wskazał, że:

Opisana we wniosku aktywność zarobkowa Wnioskodawcy, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Nie będzie wobec tego obowiązywała Wnioskodawcy stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie nabywał towaru od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży (w niniejszej sprawie towar ten będzie należał do zleceniodawcy, który będzie wypłacał Wnioskodawcy prowizję od jego sprzedaży), co jest warunkiem uznania świadczonych przez Niego usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Reasumując, biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i załącznik nr 2 do tej ustawy nie zawierają wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie świadczył Wnioskodawca, polegających na pośrednictwie w sprzedaży detalicznej produktów spożywczych. Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z powyższej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie, zgodnie z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, stawka 8,5% przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe, pomimo zakwalifikowania świadczonych przez Panią usług, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.74.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych, Pani przychody z tych usług nie powinny być opodatkowane, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu – stawką 3%, a jako przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. – stawką 8,5%.

W kwestii usług opisanych w stanie faktycznym pod numerami: 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, usługi te polegają na bieżącym zarządzaniu apteką, jej obsłudze oraz pełnieniu w niej funkcji kierowniczych. Usługi takie, sklasyfikować należy w grupowaniu 82.11.10.0 „usługi związane z administracyjną obsługą biura’”.

Zgodnie z Objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, w tym grupowaniu usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty i inne podobne usługi wykonywane na zlecenie.

Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, do grupy 82.1 zaliczono działalność usługową związaną z administracyjną obsługą biura. Grupa ta obejmuje: działalność związaną z codzienną administracją biura, taką jak: planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, dostarczanie personelu oraz logistyka, wykonywaną na zlecenie; wykonywanie regularnych, rutynowych zadań w zakresie obsługi biurowej, wykonywaną na zlecenie, które zwykle wykonywane są we własnym zakresie.

W podklasie 82.11.Z ujęto: działalność związaną z codzienną administracyjną obsługą biura, taką jak: recepcja, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu i dostarczanie poczty, wykonywaną na zlecenie.

Powyższe w całości pokrywa się z charakterystyką usług świadczonych przez Panią, wymienionych w opisie stanu taktycznego.

W Pani ocenie, wskazane usługi związane są z codzienną administracją apteki, są regularne i rutynowe, a tym samym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, tak samo jak usługi związane z administracyjną obsługą biura.

W przypadku usług wykonywania leków, przychody te nie stanowią przychodów z działalności wytwórczej. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d., przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Leki, które Pani przygotowuje, wykonuje Pani z materiałów dostarczanych przez właściciela apteki, a więc przychody, które uzyskuje Pani w zamian za wykonywanie leków należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a nie stawką 5,5% przewidzianą dla działalności wytwórczej.

Dodatkowym potwierdzeniem słuszności Pani stanowiska jest pismo wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 lipca 2021 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.338.2021.2.MD w odpowiedzi na wniosek podatnika w adekwatnej sytuacji, w jakiej Pani się znajduję. W piśmie tym Organ wskazał, że:

W świetle wskazanych wyżej przepisów prawa, na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, sklasyfikowana pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 i 82.11.10.0, będzie stanowiła działalność usługową, a uzyskiwane z tego tytułu przychody należy opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując uważa Pani, że świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odpowiadającej im stawce w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9a ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Na podstawie art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.   Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)  prowadzenia aptek,

b)  (uchylona)

c)  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)  (uchylona)

e)  (uchylona)

f)   działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)    wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)    wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Wskazać należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a);

-3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak już wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wskazała Pani, że do końca 2024 r. postanowiła Pani opodatkować swoją działalność według skali podatkowej oraz będzie prowadziła Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów. Natomiast od początku 2025 r. chciałaby Pani zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 8,5% oraz prowadzić ewidencję przychodów. Złożony wniosek dotyczy przychodów, które będzie Pani osiągała w 2025 r. W związku z wyborem opodatkowania w formie ryczałtu złoży Pani stosowne oświadczenie poprzez dokonanie zmiany we wpisie do CEiDG na początku 2025 r., z zachowaniem ustawowego terminu – tj. do dnia 20 lutego 2025 r. Ponadto nie świadczy Pani usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W 2025 r. zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz będzie Pani prowadziła ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie.

W rozpatrywanej sprawie Pani wątpliwość budzi kwestia, czy prowadzona działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz jaka stawka powinna mieć do niej zastosowanie.

Wskazać należy, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2301 ze zm.):

Apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki.

Art. 99 ust. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne stanowi, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada:

1)farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;

2)spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w pkt 1

3)uczelnia prowadząca kształcenie na kierunku farmacja.

Natomiast w myśl art. 99 ust. 4a ustawy Prawo farmaceutyczne:

Podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić osobę odpowiedzialną za prowadzenie apteki, o której mowa w art. 88 ust. 2, dającą rękojmię należytego prowadzenia apteki.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne:

W aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za jej prowadzenie, zwany dalej ,,kierownikiem apteki”.

Jak zatem wynika z ww. przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, jest Pani farmaceutą, lecz nie jest Pani osobą prowadzącą aptekę na podstawie uzyskanego przez siebie zezwolenia na jej prowadzenie. Świadczy Pani jedynie usługi na podstawie kontraktu B2B w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz podmiotu, który takie pozwolenie posiada. Zatem nie znajduje w tym przypadku zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem będzie mogła Pani do uzyskiwanych przez siebie przychodów z działalności gospodarczej w 2025 r. zastosować opodatkowanie w formie ryczałtu od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc do ustalenia właściwej stawki z tytułu świadczonych usług wskazać należy, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych oraz PKWiU 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Zauważyć należy, że usługa sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, którą Pani świadczy na rzecz właściciela apteki, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu (do której jest przewidziana stawka 3%). Nie dokonuje bowiem Pani sprzedaży towarów uprzednio nabytych przez siebie, lecz sprzedaje towary należące do swojego kontrahenta, a zatem pośredniczy w sprzedaży towarów należących de facto do innego podmiotu. Podobnie jest także z usługami w zakresie wykonywania leków. Usługi tej nie należy traktować jako działalności wytwórczej. Leki wytwarzane przez Panią stanowią nowy wyrób, jednakże do ich wytworzenia używa Pani materiałów dostarczonych przez właściciela apteki. Wobec czego, usługi te nie spełniają definicji działalności wytwórczej (do której przewidziano stawkę w wysokości 5,5%).

Opisane we wniosku czynności świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywana przez Panią działalność gospodarcza, sklasyfikowana pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 i 82.11.10.0, będzie stanowiła działalność usługową, a uzyskiwane z tego tytułu przychody będzie mogła Pani opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo podkreślam, co wskazałem już wyżej, nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU świadczonych usług.

Zaznaczam, że interpretację wydałem w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Panią. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).