Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.68.2024.2.DJD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.68.2024.2.DJD

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek 15 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 18 marca  2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Od 13 września 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą ..., identyfikującą się nr NIP ... oraz REGON ….. Działalność jest prowadzona w zakresie usług informatycznych. Główne PKD to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem. Najbliższym działalności PKWiU jest 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Jako podatnik, posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres świadczonych przez Panią usług to przeprowadzanie manualnych testów aplikacji, aplikacji webowych oraz gier komputerowych PC (także aplikacji i gier na innych platformach typu ..., ..., czy telefonicznych). Przeprowadza Pani ww. testy na różnych systemach operacyjnych, m. in. (...). Główną Pani rolą jest testowanie, sprawdzanie nowych funkcji, czy funkcjonalności tworzonych przez programistów aplikacji i gier. Celem Pani pracy jest porównanie zaimplementowanych funkcji oprogramowania z wytycznymi określonymi przez klienta. W trakcie wykonywania tych czynności analizuje Pani pełną dokumentację klienta, zawierającą specyfikację oraz konkretne wytyczne, aby zweryfikować, czy aplikacja lub gra działa zgodnie z dokumentacją. Jeśli po zakończeniu testów nie ma żadnych odstępstw od założeń klienta, zgłasza Pani aplikację do finalnej akceptacji. W przypadku wykrycia niezgodności zgłasza Pani problemy programistom klienta, gdzie wprowadzane są zmiany w kodzie w celu przywrócenia zgodności z wytycznymi klienta. Po naniesieniu zmian przez programistów przystępuje Pani ponownie do testów manualnych, aby sprawdzić, czy zaktualizowane oprogramowanie spełnia wymagania i jest bezbłędne. Dodatkowo, jeśli użytkownik oprogramowania zgłosi błędy, Pani obowiązkiem jest przeprowadzenie testów manualnych w celu potwierdzenia i zrozumienia zgłoszonych problemów. Następnie defekty są raportowane do działu programistycznego i ponownie testowane po wprowadzeniu zmian. Warto zaznaczyć, że wszystkie opisane działania testowe są wykonywane zarówno w środowisku testowym, jak i produkcyjnym, aby uzyskać pozytywne rezultaty w końcowej wersji wdrażanej aplikacji lub gry. Warto jednak podkreślić, że Pani usługi nie obejmują tworzenia i utrzymywania środowiska testowego, programowania, czy doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Pani rola koncentruje się wyłącznie na przeprowadzaniu testów manualnych i zapewnianiu zgodności oprogramowania z oczekiwaniami klienta. Podsumowując, nie jest Pani programistą, zatem wszystkie usługi, które Pani świadczy, nie są bezpośrednio związane z kodowaniem, czy wytwarzaniem oprogramowania.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera Pani umowy o współpracę, tzw. umowy B2B z niezależnymi podmiotami. Na podstawie zawartych umów wykonuje Pani prace polegające na testowaniu manualnym aplikacji webowych, aplikacji i gier oraz systemów informatycznych, analizie działania systemów informatycznych, aplikacji i gier, tworzeniu dokumentacji technicznej testowej oraz wszystkie inne czynności ściśle z tym związane. Wynagrodzenie za wymienione usługi jest należne na podstawie faktur wystawianych przez Panią, zgodnie z warunkami zawartej umowy. Świadczone przez Panią usługi są realizowane samodzielnie, bez nadzoru, czy kierownictwa przedstawiciela zlecającego. Wybór miejsca i czasu ich wykonywania należą wyłącznie do Pani kompetencji. Nie są narzucane przez zlecającego. W związku ze świadczoną usługą ponosi Pani pełne ryzyko gospodarcze oraz odpowiedzialność za rezultat prac oraz ich wykonywanie, zgodnie z zamówieniem, w tym wobec osób trzecich. Wspomnieć należy, że świadczone usługi mają charakter wsparcia technicznego. Nie mają związku z doradztwem w zakresie oprogramowania kwalifikowanym do PKWiU ex 62.02.

Informuje Pani również, że nie świadczy Pani innych usług poza opisanymi powyżej, nie posiada Pani dochodu z innych źródeł, nie rozlicza się Pani się na karcie podatkowej. Nie świadczyła, nie świadczy i nie będzie świadczyć Pani usług na rzecz byłego, ani obecnego pracodawcy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do świadczonych usług nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Dodatkowo spełnia Pani, warunki z art. 6 ust. 4 tej ustawy - Pani przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym ma zastosowanie zryczałtowany podatek dochodowy nie przekroczyły 2 mln euro.

W uzupełnieniu wniosku z 18 marca 2023 r. wskazała Pani, że do celów działalności gospodarczej prowadzi dokumentację w postaci ewidencji przychodów. Działalność gospodarczą prowadzi Pani od  września 2023 r., wniosek został złożony przy wpisie do CEiDG i wybrała Pani ryczałt jako formę opodatkowania.

Poniżej przedstawia Pani dokładne czynności i zadania jakie wykonuje Pani w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.

Wykonywanie manualnych testów sprawdzających podstawowe funkcje oprogramowania - polega na testowaniu wstępnym sprawdzającym, czy podstawowe funkcje działają zgodnie z oczekiwaniami zleceniodawcy. Zadania/czynności to: wykonywanie testów sprawdzających istotne funkcje, takie jak logowanie, główna nawigacja i kluczowe cechy. Zakres - ten rodzaj testu obejmuje szeroki, ale płytki zakres funkcji, aby zapewnić podstawową operacyjność. Efekty tego testu określają, czy wersja oprogramowania jest wystarczająco stabilna do dalszego testowania, czy wymaga natychmiastowej uwagi ze strony zleceniodawcy.

Manualne testy kondycji oprogramowania po wprowadzonych zmianach przez zleceniodawcę - polegają na testowaniu kondycji oprogramowania poprzez szybką ocenę, która ma na celu potwierdzenie, czy określone funkcje lub obszary kodu działają poprawnie po wprowadzonych zmianach przez zleceniodawcę. Zadania/czynności to: koncentracja na obszarach dotkniętych ostatnimi modyfikacjami, wykonanie ukierunkowanych testów manualnych w celu zweryfikowania ich funkcjonalności. Zakres -  ograniczenie do niedawno zmienionych funkcji, zapewnienie, że zmiany nie wprowadziły nieoczekiwanych problemów. Efekt tego testu zapewnia pewność co do stabilności zmodyfikowanego kodu i identyfikuje ewentualne natychmiastowe regresje.

Manualne testowanie kompatybilności pomiędzy różnymi urządzeniami - polega na przeprowadzaniu testów oprogramowania w różnych środowiskach, platformach lub konfiguracjach w celu zapewnienia kompatybilności i zidentyfikowania potencjalnych problemów. Zadania/czynności to: wykonywanie testów na różnych systemach operacyjnych, przeglądarkach, urządzeniach lub konfiguracjach sieciowych w celu identyfikacji problemów z kompatybilnością. Zakres - testowanie na różnych środowiskach w celu zapewnienia spójności i skuteczności działania oprogramowania. Wynik tego testu identyfikuje problemy z kompatybilnością i zapewnia wszechstronną użyteczność oprogramowania w różnych konfiguracjach.

Manualne regresyjne testowanie oprogramowania - polega na ponownym przetestowaniu wcześniej testowanych funkcji, aby zapewnić, że ostatnie zmiany nie miały negatywnego wpływu na istniejące funkcje. Zadania/czynności to: ponowne przeprowadzenie testów manualnych dla zmienionych przez zleceniodawcę funkcji i weryfikacja, czy nadal zachowują się zgodnie z oczekiwaniami po zmianach. Zakres - skoncentrowanie na obszarach oprogramowania dotkniętych ostatnimi modyfikacjami, zapewnienie, że nowe rozwinięcia nie wprowadziły regresji. Wynik testu zapewnia stabilność i integralność istniejących funkcji po zmianach lub ulepszeniach wprowadzonych przez zleceniodawcę.

Manualne funkcjonalne testowanie oprogramowania - testowanie funkcjonalne weryfikuje, czy aplikacja oprogramowania wykonuje swoje funkcje zgodnie z określonymi wymaganiami jakie ma zleceniodawca. Zadania/czynności to: wykonywanie testów funkcjonalnych w celu walidacji poszczególnych funkcji lub cech oprogramowania. Zakres - testowanie funkcjonalne oprogramowania względem zdefiniowanych specyfikacji, aby upewnić się, że spełnia oczekiwania zleceniodawcy. Wynik testowania funkcjonalnego zapewnia, że oprogramowanie działa zgodnie z zamierzeniem, spełniając wymagania i oczekiwania zleceniodawcy.

Manualne testowanie sprawdzające odpowiedź oprogramowania na niespodziewane przeszkody to test oceny zdolność systemu do odzyskania swojej funkcjonalności po nieoczekiwanych przerwach, takich jak: awarie systemu, przerwy w sieci lub awarie sprzętowe. Zadania/czynności to: symulacja różnych rodzajów przerw, takich jak nagła utrata zasilania lub rozłączenia sieci oraz obserwacja reakcji systemu i jego odzyskiwania. Zakres - ocena zdolności systemu do utrzymania integralności danych, sprawnej regeneracji i wznowienia normalnego działania po przerwie. Efektem jest identyfikacja słabości systemu w celu wdrożenia przez zleceniodawcę środków poprawiających tolerancję na awarie i zdolności do regeneracji.

Manualne testowanie wydajności oprogramowania - polega na testowaniu wydajności oceny responsywności i stabilności oprogramowania pod różnymi warunkami obciążenia, aby upewnić się, że spełnia ona wydajnościowe wymagania zleceniodawcy. Zadania/czynności to: przeprowadzenie testów obciążeniowych w celu zidentyfikowania problemów z wydajnością, takich jak spowolnienia lub problemy z wykorzystaniem zasobów. Testy obejmują również monitorowanie odpowiedzi systemu i czasów reakcji podczas pracy pod różnymi warunkami obciążenia. Zakres - testowanie wydajnościowe koncentruje się na ocenie responsywności i stabilności oprogramowania podczas pracy pod różnymi poziomami obciążenia. Obejmuje również identyfikację problemów z wydajnością oraz monitorowanie zużycia zasobów systemowych. Efektem jest uzyskanie wglądu w wydajność aplikacji w realistycznych warunkach, umożliwiając optymalizację w celu poprawy działania oprogramowania.

Manualne ponowne testowanie oprogramowania polega na ponownym testowaniu, przetestowaniu konkretnej funkcjonalności lub obszaru kodu, która wcześniej zawodziła po naprawie dokonanej przez zleceniodawcę, aby upewnić się, że problem został rozwiązany. Zadania/czynności to: ponowne przeprowadzenie testów, które wcześniej nie przeszły pomyślnie, po zastosowaniu poprawek lub zmian, weryfikując, czy zidentyfikowane problemy zostały odpowiednio rozwiązane. Zakres jest ograniczony do konkretnych funkcjonalności, które wcześniej zawodziły, aby upewnić się, że teraz spełniają one wymagane zachowanie lub funkcjonalność. Wyniki testu wydajnościowego dostarczają informacji na temat wydajności oprogramowania w warunkach rzeczywistego użytkowania. Pomagają one zidentyfikować obszary wymagające optymalizacji w celu poprawy responsywności, stabilności i efektywności działania oprogramowania.

Manualne weryfikacyjne testowanie oprogramowania - testowanie weryfikacyjne sprawdza, czy oprogramowanie spełnia swoje specyfikacje i realizuje zamierzone cele. Zadania/czynności to: porównywanie rzeczywistego zachowania oprogramowania z określonymi wymaganiami i dokumentami projektowymi przygotowanymi przez zleceniodawcę w celu zapewnienia zgodności. Zakres - weryfikacja, czy oprogramowanie spełnia swoją funkcjonalność i spełnia oczekiwania zleceniodawcy. Efektem jest zapewnienie, że oprogramowanie jest zgodne z określonymi wymaganiami i nadaje się do zamierzonego celu, dając pewność co do jego niezawodności i skuteczności.

Zbieranie i analiza wymagań z dokumentacji od zleceniodawcy - zbieranie wymagań z dokumentacji od zleceniodawcy to proces analizy i interpretacji dostarczonych materiałów celem zrozumienia potrzeb klienta. Zadania/czynności to: analiza dokumentów, identyfikacja kluczowych elementów, komunikacja z zleceniodawcą, formułowanie pytań i uwag. Zakres - dokładne przeanalizowanie dokumentacji, wyłonienie priorytetów, komunikacja w celu uzyskania dodatkowych informacji oraz ocena ryzyka. Efektem jest klarowne zrozumienie wymagań klienta, uściślenie szczegółów, minimalizacja niejasności oraz umożliwienie efektywnego planowania i realizacji projektu.

Zgłaszanie błędów znalezionych po manualnym testowaniu oprogramowania, to zgłaszanie błędów w oprogramowaniu - proces identyfikacji, dokumentacji i przekazywania informacji o nieprawidłowym działaniu lub usterkach w oprogramowaniu. Zadania/czynności to: identyfikacja błędów, opisanie ich szczegółów, zgłaszanie błędów do odpowiednich osób lub systemów śledzenia usterek oraz aktualizacja statusu zgłoszeń. Zakres - wykrywanie i dokumentacja błędów, przekazywanie informacji o błędach do odpowiednich zespołów lub systemów. Efektem jest skuteczne zgłaszanie błędów pozwala na szybką identyfikację problemów, poprawę jakości oprogramowania przez zleceniodawcę oraz zwiększenie satysfakcji użytkowników poprzez eliminację nieprawidłowości.

Zgłaszanie raportów po zakończonych testach, to zgłaszanie raportów z testowania manualnego - proces dokumentowania wyników przeprowadzonych testów w celu raportowania znalezionych błędów oraz oceny jakości oprogramowania. Zadania/czynności to: wykonywanie testów zgodnie z planem, dokumentowanie znalezionych błędów, przygotowanie raportów z wynikami testów, przekazywanie raportów odpowiednim osobom lub zespołom. Zakres - wykonywanie testów zgodnie z określonymi scenariuszami otrzymanymi od zleceniodawcy, rejestrowanie szczegółów dotyczących testów i znalezionych błędów, opracowywanie czytelnych raportów z wynikami testów. Efektem jest dokładne i kompleksowe raportowanie wyników testów manualnych umożliwia skuteczne identyfikowanie problemów w oprogramowaniu, poprawę jakości produktu oraz zwiększenie zaufania użytkowników poprzez eliminację defektów przed wprowadzeniem oprogramowania do użytku.

Świadczone przez Panią usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone usługi są usługami związanymi wyłącznie z usługami pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0) i są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje Pani jedno wynagrodzenie.

Obecnie Pani jedynym zleceniodawcą jest firma ... (zarejestrowana pod numerem ...), która tworzy gry wideo oraz świadczy usługi z zakresu tworzenia oraz testowania gier wideo. Nie jest Pani wspólnikiem, ani członkiem zarządu spółki.

Pytanie

Czy świadczone przez Panią usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli jako przychód z działalności usługowej wg stawki 8,5% od 1 stycznia 2024 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług związanych z przeprowadzeniem manualnych testów oprogramowania (klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jako tester wykonuje Pani wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion doradczej lub usługi związanej z oprogramowaniem. Usługi jakie wykonuje Pani nie obejmują, ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług doradztwa w zakresie oprogramowania.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem świadczone usługi testera nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, więc w Pani ocenie, można dla tego zakresu działalności zastosować stawkę 8,5%.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług Świadczone usługi kwalifikuje Pani do kodu 62.02.30.0, jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 2008/PKWiU 2015). Zakres usług związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych (testowanie oprogramowania).

Podsumowując, usługi opisane we wniosku w ramach działalności gospodarczej nie są usługami w zakresie oprogramowania komputerowego i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ wykonywane usługi nie są  wiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Przyjęcie powyższego stanowiska potwierdzają, licznie wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne m. in.:

·z 4 grudnia 2023 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.372.2023.2.DS,

·z 5 września 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.301.2023.3.AW,

·z 28 czerwca 2023 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.466.2023.I.MR,

·z 14 marca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.20.2023.3.ID,

·z 12 lutego 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ,

·z 23 września 2019 r. Nr 0115-KDIT3.4011.314.2019.1.AK,

·z 28 listopada 2018 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF.

W uzupełnieniu wniosku dodała Pani, że zakres świadczonych przez Panią usług obejmuje jedynie pomoc techniczną w zakresie technologii informatycznych, nie zajmuje się Pani tworzeniem i utrzymywaniem systemów informatycznych, tworzeniem testów automatycznych, programowaniem i konfigurowaniem oprogramowania, naprawą błędów oprogramowania, czy doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Świadczone usługi opisane we wniosku mieszczą się w grupowaniu 62.02.30.0, jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z powyższego wynika, że podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że od września 2023 r., prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pani usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy oraz spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzysta Pani od początku prowadzenia działalności tj. od września 2023 r. Zadania, które realizuje Pani na podstawie umowy ze spółką polegają na testowaniu manualnym aplikacji webowych, aplikacji i gier oraz systemów informatycznych, analizie działania systemów informatycznych, aplikacji i gier, tworzeniu dokumentacji technicznej testowej oraz wszystkich innych czynnościach ściśle z tym związanych. Ponadto, opisała Pani szczegółowo i jednoznacznie charakter wykonywanych czynności/zadań oraz wskazała na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres. Świadczone przez Panią usługi są realizowane samodzielnie, bez nadzoru, czy kierownictwa przedstawiciela zlecającego. Wybór miejsca i czasu ich wykonywania należą wyłącznie do Pani kompetencji. Usługi świadczone przez Panią nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią usługi nie są związane doradztwem w zakresie oprogramowania, to uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej przychody w ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując - świadczone przez Panią usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli jako przychód z działalności usługowej wg stawki 8,5% od 1 stycznia 2024 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).