Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.76.2024.2.ID
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 70.22.20.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w branży IT. Wybrała Pani sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Pani przychód nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.f.
W ramach prowadzonej działalności zawarła Pani umowę o świadczenie usług z firmą zajmującą się pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych pomiarowych sieci energetycznych uzyskanych za pomocą lotniczego skanowania laserowego oraz projektowaniem i wdrażaniem oprogramowania służącego analizie ww. danych na rzecz klientów. Na rzecz firmy świadczy Pani usługę kompleksową, której głównym celem jest tworzenie, kierowanie i nadzorowanie dokumentacji oraz metodologii jakościowych używanych w projektach realizowanych przez kontrahenta na rzecz klientów oraz procesów jakościowych, tak aby praca zespołów przebiegała w sposób uporządkowany i miarodajny.
Projekty, o których mowa, polegają w szczególności na dostarczaniu przetworzonych danych geo-przestrzennych (chmura punktów, sklasyfikowana chmura punktów, geo-bazy umożliwiające zarządzanie roślinnością oraz ryzykiem powstania pożarów na obszarach wskazanych przez klienta), zgodnie z wymaganiami i specyfikacją klienta końcowego. Procesy jakościowe, o których mowa, to ustrukturyzowany sposób pracy nad projektami, zgodny ze standardem jakościowym (…).
Realizowana usługa kompleksowa składa się z następujących czynności, które stanowią jednocześnie Pani obowiązki wobec kontrahenta:
1)wraz z innymi zespołami opracowuje Pani standardy jakościowe danych oraz upewnia się, że spełniają one wymagania klientów;
2)studiuje Pani wymagania klientów oraz standardy obowiązujące na rynku;
3)utrzymuje Pani System Zarządzania Jakością w zgodności z wymaganiami (…) oraz usprawnia go poprzez bliską współpracę z innymi zespołami;
4)promuje Pani i wyjaśnia rolę konceptu zapewnienia jakości w całej firmie;
5)pisze Pani procedury jakościowe celem dostarczenia wysokiej jakości projektów do klientów;
6)upewnia się Pani, że zagadnienia jakościowe są jednolicie stosowane w firmie;
7)rozwija Pani i zarządza inicjatywami związanymi z poprawą jakości danych;
8)rozpowszechnia Pani wiedzę z zakresu tematyki jakości danych i wymagań (…);
9)tworzy Pani raporty z zakresu jakości danych;
10)zarządza Pani audytami wewnętrznymi;
11)mierzy Pani i usprawnia procesy wewnętrzne firmy;
12)szkoli się Pani poprzez uczestnictwo w konferencjach, spotkaniach zawodowych oraz przegląd publikacji naukowych.
W ramach wykonywanej na rzecz kontrahenta usługi kompleksowej nie programuje Pani (nie tworzy kodu źródłowego), ani nie zarządza zasobami ludzkimi.
Biorąc pod uwagę charakter Pani pracy oraz zakres obowiązków (sprowadzających się do konkretnych zadań) klasyfikuje Pani wykonywaną przez siebie usługę według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Została ona potwierdzona pismem Głównego Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) (z 17 stycznia 2024 r. i 19 stycznia 2024 r.), stanowiącym odpowiedź na złożony przez Panią wniosek do GUS (20 października 2022 r.).
Uzupełnienie
Działalność gospodarczą prowadzi Pani od 2 listopada 2022 r. Przedmiotem wniosku jest 2023 r. Prowadzona jest ewidencja przychodów. Złożyła Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności zawarła Pani umowę o świadczenie usług z firmą zajmującą się pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych pomiarowych sieci energetycznych uzyskanych za pomocą lotniczego skanowania laserowego oraz projektowaniem i wdrażaniem oprogramowania służącego analizie ww. danych na rzecz klientów. Na rzecz firmy świadczy Pani usługę kompleksową, której głównym celem jest tworzenie i nadzorowanie dokumentacji oraz metodologii jakościowych używanych w projektach realizowanych przez kontrahenta na rzecz klientów oraz procesów jakościowych, tak aby praca zespołów przebiegała w sposób uporządkowany i miarodajny.
Oznacza to, że:
a)przy współpracy z zespołami w firmie tworzy Pani procedury, instrukcje pracy dla bieżących projektów ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów określających, w jaki sposób należy sprawdzać jakość opracowywanych danych tak, aby korespondowały z wymaganiami klientów określonych w wiążących kontraktach;
b)korzysta Pani z powszechnie stosowanych i dostępnych technik jakościowych (takich jak: analiza przyczyn źródłowych, zarządzanie ryzykiem projektowym lub procesowym, zarządzanie problemem projektowym lub procesowym, analiza poziomu satysfakcji klienta) celem usprawnienia, ujednolicenia i poprawy sposobu i jakości pracy nad realizowanymi projektami/procesami w firmie;
c)proponuje Pani oraz - po uzgodnieniu z innymi zespołami - wdraża procesy gwarantujące jednolity sposób pracy nad danym zagadnieniem, jednocześnie umożliwiające pomiar jego efektywności. Są one zbieżne z wymaganiami normy (…).
Projekty, o których mowa, polegają w szczególności na dostarczaniu przetworzonych danych geoprzestrzennych (chmura punktów będąca wynikiem pomiaru laserowego sieci energetycznych oraz sąsiedniej roślinności w terenie, sklasyfikowana chmura punktów umożliwiająca rozróżnienie klas obiektów rzeczywistych reprezentowanych w chmurze punktów, bazy danych zawierające informacje przestrzenne niezbędne do zarządzania roślinnością oraz ryzykiem powstania pożarów na obszarach wskazanych przez klienta), zgodnie z wymaganiami i specyfikacją klienta końcowego.
Realizowana usługa kompleksowa składa się z następujących czynności, które stanowią jednocześnie Pani obowiązki wobec kontrahenta określone w kontrakcie:
1)wraz z innymi zespołami opracowuje Pani standardy jakościowe danych oraz upewnia się, że spełniają one wymagania klientów - oznacza to, że dla każdego projektu, zbiera Pani i analizuje wymagania klientów, następnie spisuje je najczęściej w formie tabeli (format (…)) oraz po konsultacjach z zespołami projektowymi dołącza informację, w jaki sposób kontroler jakości powinien dane sprawdzić, aby dostarczyć klientowi wymaganą przez niego jakość. Rezultatem jest tabela z informacją, które dane zostały sprawdzone i zaakceptowane, a które sprawdzone i poprawione w razie napotkanych błędów;
2)zapoznaje się Pani z wymaganiami klientów oraz standardami obowiązującymi na rynku - biorąc pod uwagę specyfikę rynku oraz pracy nad danymi zbieranymi metodą odbicia światła laserowego, bardzo istotnym jest zapoznanie się i zrozumienie standardów jakościowych dotyczących tego typu pomiarów obowiązujących w różnych krajach świata. Dotyczą one tolerancji błędu, czy zalecanych wartości referencyjnych (jak np. układ współrzędnych). Rezultatem jest dokument (najczęściej w formacie (…)) zawierający wartości zalecane/graniczne ze standardu obowiązującego w danym kraju zestawione z wymaganiem klienta. Jeśli zaobserwowane są różnice - osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem omawia je z nim bezpośrednio. Wynik rozmów jest następnie uwzględniany w tabeli opisanej w punkcie 1;
3)utrzymuje Pani System Zarządzania Jakością, w zgodności z wymaganiami (…) oraz usprawnia go poprzez bliską współpracę z innymi zespołami - wszystkie decyzje projektowe/procesowe, jak i zalecane przez standard (…) dobre praktyki, są podejmowane i dokumentowane w zgodności z normą (…). Oznacza to, że dba Pani o to, aby każdy zespół swoją pracę odpowiednio wykonywał (na podstawie uzgodnionych wcześniej kroków zwanych procesem) oraz je dokumentował. Rezultatem są seryjne spotkania z różnymi zespołami, notatki z tych spotkań (oddelegowane następnie do wskazanej Pani osoby w postaci konkretnego zadania, którego status Pani kontroluje w wewnętrznym oprogramowaniu służącym do zarządzania projektami), czy kluczowy wskaźnik efektywności (na wyraźne życzenie zarządu, wykres w formacie (…));
4)promuje Pani i wyjaśnia rolę konceptu zapewnienia jakości w całej firmie -sporadycznie, w zależności od czasu i dostępności zespołów w firmie, przekazuje Pani (w formie postu na wewnętrznym komunikatorze, bądź w trakcie spotkania on-line) wiedzę na temat, czym jest system zarządzania jakością wg normy (…), czemu służy, w jaki sposób się go mierzy oraz usprawnia. Odpowiada Pani na pytania uczestników, chętnym przesyła dodatkowe źródła wiedzy;
5)pisze Pani procedury jakościowe celem dostarczenia wysokiej jakości projektów do klientów - tożsame z wyjaśnieniem z punktu 1.
6)upewnia się Pani, że zagadnienia jakościowe są jednolicie stosowane w firmie - firma składa się z kilku zależnych od siebie zespołów. Upewnia się Pani, że każda napisana przez Panią instrukcja, czy tabela wymagań jakościowych, jest dostępna i jasna dla wszystkich pracowników bez względu na przynależność zespołową. Najczęściej odbywa się to w postaci spotkania on-line, podczas którego wyjaśniane są uczestnikom ich wszystkie wątpliwości dotyczące projektu/procesu;
7)rozwija Pani i zarządza inicjatywami związanymi z poprawą jakości danych - stosując powszechną technikę analizy przyczyn źródłowych problemów projektowych/procesów, przy współudziale różnych zespołów, prowadzi Pani spotkania, na których omawiacie problemy i niedoskonałości, które następnie zbiorczo Pani opisuje w dedykowanym zarządzaniu projektami oprogramowaniu wewnętrznym i przydziela Pani w postaci akcji korygujących/naprawczych do wskazanych osób. Monitoruje Pani ich progres oraz rezultaty, czy spełniają omówione wcześniej oczekiwania;
8)rozpowszechnia Pani wiedzę z zakresu tematyki jakości danych i wymagań (…)- tożsame z wyjaśnieniem z punktu 4;
9)tworzy Pani raporty z zakresu jakości danych - na wyraźne życzenie zarządu przygotowuje Pani raport (najczęściej w formacie (…), bądź (…)) opisujący status zleconych Panią oraz pozostałym zespołom zadań oraz ich wpływu na cykl życia projektu/procesu;
10)zarządza Pani audytami wewnętrznymi - na wyraźne życzenie zarządu prowadzi Pani audyt projektu/procesu (rozmowa on-line z pracownikami, przegląd aktualnie dostępnej dokumentacji), aby zebrać informacje o potencjalnych niezgodnościach i następnie zdefiniować oraz monitorować akcje naprawcze (w dedykowanym oprogramowaniu wewnętrznym), mające na celu całkowite wyeliminowanie ich w przyszłości;
11)mierzy Pani i usprawnia procesy wewnętrzne firmy - bazując na normie (…), zaleca zespołom ustandaryzowany sposób pracy nad danym zagadnieniem (określony przez Panią w programie graficznym w postaci mapy procesu, jako efekt współpracy z różnymi zespołami), który odpowiednio poprowadzony i udokumentowany (w dedykowanym oprogramowaniu) jest mierzalny. Pomiarów dokonuje Pani w przygotowanych przez siebie metrykach (format (…)), na podstawie czego jest Pani w stanie stwierdzić, czy proces spełnia zamierzone wymagania, czy też nie. Jeśli nie, przygotowuje Pani i konsultuje odpowiednie akcje naprawcze mające na celu usprawnić proces (w postaci konkretnych zadań) i następnie monitoruje ich progres. Po ich zakończeniu, przez określony okres, sprawdza Pani metrykę procesu, czy osiągnęła zamierzony cel;
12)szkoli się Pani poprzez uczestnictwo w konferencjach, spotkaniach zawodowych oraz przegląd publikacji naukowych – w wybranych przez siebie terminie oraz tematyce, uczestniczy w webinarach, bądź szkoleniach dostępnych na różnych platformach zawodowych, celem podniesienia własnych kompetencji. Przegląda Pani różne publikacje naukowe dostępne on-line, celem wprowadzenia nowatorskich rozwiązań do zapewnienia najwyższej jakości dostarczanych projektów, szczególnie tych związanych z uczeniem maszynowym oraz sztuczną inteligencją.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzania rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. m) ww. ustawy. W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pani prowadziła ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Nie uzyskuje Pani dochodów z innych źródeł.
Pytanie
Czy usługa realizowana przez Panią w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, o której mowa w opisie stanu faktycznego, może zostać opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, kompleksowa usługa, którą świadczy na rzecz kontrahenta, może podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Obowiązki, które Pani wykonuj na rzecz kontrahenta, nie są związane z zarządzaniem „head office”, public relations, komunikacją, ani zasobami ludzkimi.
Stanowisko podpiera Pani interpretacjami wydanymi przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- Nr 0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO,
- Nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że usługi, które świadczy na rzecz kontrahenta, powinny być opodatkowane stawką 8,5%. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jeżeli w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W ramach działalności gospodarczej świadczy Pani usługi zarządzania jakością nad projektami i procesami w branży IT sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co zostało potwierdzone pismem z Urzędu Statystycznego w (…) z 17 stycznia 2024 r. - kopię dołączyła Pani do uzupełnienia.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W myśl bowiem art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
We wniosku przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że działalność gospodarczą prowadzi od 2 listopada 2022 r. W ramach prowadzonej działalności zawarła Pani umowę o świadczeniu usług z firmą zajmującą się pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych pomiarowych sieci energetycznych uzyskanych za pomocą lotniczego skanowania laserowego oraz projektowaniem i wdrażaniem oprogramowania służącego analizie ww. danych na rzecz klientów. Na rzecz firmy świadczy Pani usługę kompleksową, której głównym celem jest tworzenie i nadzorowanie dokumentacji oraz metodologii jakościowych używanych w projektach realizowanych przez kontrahenta na rzecz klientów oraz procesów jakościowych, tak aby praca zespołów przebiegała w sposób uporządkowany i miarodajny. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pani prowadziła ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 powołanej ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które jak wynika z treści wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i Pani stanowiskiem.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania, tj. określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy.
Powołane przez Panią interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).