Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 58.19.29.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.929.2023.2.ID

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.929.2023.2.ID

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 58.19.29.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 58.19.29.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1 stycznia 2023 r. założył Pan jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce z siedzibą przy ul. (…), w (…), której głównym przedmiotem jest tworzenie zdjęć komputerowych i publikacja tak wygenerowanych obrazów za pośrednictwem internetowej platformy sprzedażowej, która dostarcza zdjęcia do użytku komercyjnego oraz na potrzeby mediów.

Publikacja i sprzedaż obrazów odbywa się w ramach współpracy z agencją (…). przy ul. (…) w (…) w (…).

Świadczy Pan usługi polegające przede wszystkim na tworzeniu zdjęć przy pomocy technologii (…), czyli obrazów generowanych przy pomocy programów komputerowych (…) i (…), które następnie są publikowane i sprzedawane za pośrednictwem ww. platformy internetowej. Jest to faktyczny rodzaj usług świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej.

Korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W roku podatkowym 2023 nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że usługi, które świadczy w ramach działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową. Nie sprzedaje Pan, ani nie zamierza sprzedawać praw autorskich lub udzielać licencji na korzystanie z tworzonych przez siebie zdjęć.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0). Nie posiada Pan innych źródeł przychodów.

Pytanie

Czy przychody uzyskane przez Pana w związku z prowadzeniem działalności polegającej na tworzeniu zdjęć komputerowych publikowanych następnie on-line na platformach sprzedażowych, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”, można opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychody z prowadzonej przez Pana działalności polegającej na świadczeniu usług związanych z generowaniem obrazów komputerowych w celu ich publikacji i sprzedaży w Internecie mogą być objęte stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 8,5%.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

27 grudnia 2022 r. wystąpił Pan z wnioskiem elektronicznym do Urzędu Statystycznego w (…), Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur o nadanie symbolu klasyfikacyjnego świadczonym przez siebie usługom. Pismem z 10 października 2023 r. Nr ..... ww. Urząd wskazał, że określone przez Pana usługi polegające na tworzeniu zdjęć (…) na komputerze (obrazów generowanych komputerowo - (…)) za pomocą programu (…) i (…), umieszczanych na portalach sprzedażowych, tzw. bankach zdjęć, gdzie kupujący mogą pobierać za opłatą wybrane zdjęcia, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Prowadzone przez Pana czynności zostały zatem zaliczone do usług, zgodnie z PKWiU i sklasyfikowane pod symbolem 58.19.29.0.

W świetle art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej, bez względu na wysokość przychodów.

Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Złożył Pan powyższe oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu w wymaganym terminie. Spełnia Pan wszystkie wskazane wyżej ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do opisanej wyżej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W opisanym stanie faktycznym nie występują negatywne przesłanki określone w art. 8 przedmiotowej ustawy, ani inne ograniczenia wykluczające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu.

W Pana ocenie usługi, które Pan świadczy należą do usług w zakresie informacji i komunikacji sklasyfikowanych w PKWiU, jako pozostałe publikacje on-line (PKWiU 58.19.29.0), ponieważ działalność ta polega przede wszystkim na udostępnianiu w Internecie wygenerowanych komputerowo treści cyfrowych. Usługi te nie zostały gdzie indziej sklasyfikowane i zgodnie z „Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r.”, grupowanie to obejmuje pozostałe publikacje udostępniane w trybie on-line.

W art. 12 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca określił różne stawki ryczałtu w zależności od rodzaju świadczonych usług i ich klasyfikacji wg PKWiU.

Zatem kluczowym elementem w celu prawidłowej kwalifikacji usług i zastosowania stawki 8,5% ryczałtu jest to, żeby czynności, które wykonuje podatnik związane były z publikacjami on-line, które nie zostały gdzie indziej sklasyfikowane. Powyższy warunek jest spełniony, gdyż działalność wykonywana przez Pana nie została wyszczególniona w innych grupowaniach danej sekcji.

W związku z tym, w Pana ocenie, prawidłowe będzie zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów uzyskanych w związku ze świadczeniem opisanych usług na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, który to przepis stawką w tej wysokości obejmuje m.in. przychody z działalności usługowej, nieobjęte innym ryczałtem przewidzianym w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z zasadą, że w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan, że usługi, które świadczy należą do usług w zakresie informacji i komunikacji sklasyfikowanych w PKWiU jako pozostałe publikacje on-line (PKWiU 58.19.29.0), ponieważ działalność ta polega przede wszystkim na udostępnianiu wygenerowanych komputerowo treści cyfrowych poprzez ich publikację w Internecie.

Zatem, kluczowym elementem w celu prawidłowej kwalifikacji usług i zastosowania stawki 8,5% ryczałtu jest to, żeby czynności, które wykonuje podatnik związane były z takimi publikacjami on-line, które nie zostały gdzie indziej sklasyfikowane.

Stoi Pan na stanowisku, że powyższy warunek jest spełniony, gdyż działalność wykonywana przez Pana nie została wyszczególniona w innych grupowaniach danej sekcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.  Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Korzysta Pan z opodatkowania  formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczy Pan usługi polegające przede wszystkim na tworzeniu zdjęć przy pomocy technologii (…), czyli obrazów generowanych przy pomocy programów komputerowych (…) i (…), które następnie są publikowane i sprzedawane za pośrednictwem platformy internetowej. Jest to faktyczny rodzaj usług świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej. Do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową. Nie sprzedaje Pan, ani nie zamierza sprzedawać praw autorskich lub udzielać licencji na korzystanie z tworzonych przez siebie zdjęć.

Z wniosku wynika również, że wystąpił Pan z wnioskiem elektronicznym do Urzędu Statystycznego w (…), Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur o nadanie symbolu klasyfikacyjnego świadczonym przez siebie usługom. Pismem z 10 października 2023 r. Nr .... ww. Urząd wskazał, że określone przez Pana usługi polegające na tworzeniu zdjęć (…) na komputerze (obrazów generowanych komputerowo - (…)) za pomocą programu (…) i (…), umieszczanych na portalach sprzedażowych, tzw. bankach zdjęć, gdzie kupujący mogą pobierać za opłatą wybrane zdjęcia, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Ponadto, wskazał Pan, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).

Wskazać należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług grupowanie 58.19.29.0 obejmuje:

·pozostałe publikacje udostępniane w trybie on-line, takie jak: karty z pozdrowieniami, kalendarze, reprodukcje prac artystycznych,

·wydawanie (udostępnianie) danych statystycznych i innych informacji w trybie on-line.

Grupowanie to nie obejmuje:

·oprogramowania udostępnianego w trybie on-line (oferowania hostingu do wykonywania aplikacji, świadczenia usług aplikacyjnych), sklasyfikowanego w 63.11.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 58.19.20.0 - stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).