Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.28.2024.2.KB
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg. PKWiU 62.02.30.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lutego 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, główny kod PKD to 62.01.Z – działalność związana z oprogramowaniem, pozostałe kody pomocnicze to 62.02.Z – działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 62.09.Z. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami (w tym ewentualnie przedsiębiorcami zagranicznymi) – dalej jako „Zleceniodawca”. Świadczy Pan usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie. Zakres usług świadczonych obecnie dla Zleceniodawcy obejmuje:
1.Usługi związane z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania, które obejmują:
–tworzenie nowego lub rozwijanie istniejącego oprogramowania, w tym pisanie kodu źródłowego lub kodu wynikowego;
–przygotowywanie dokumentacji dotyczącej oprogramowania, w tym dokumentacji projektowej i technicznej;
–modyfikowanie istniejącego oprogramowania;
–doradztwo w zakresie oprogramowania;
– usługi te mogą przybrać postać m.in. opracowania, stworzenia, modyfikacji i wdrożenia oprogramowania komputerowego, w tym jego poszczególnych funkcji i modułów; projektowania architektury oprogramowania komputerowego; tworzenia/modyfikacji oprogramowania; tworzenia/modyfikacji oprogramowania i serwisów internetowych operujących na danych; udziale w spotkaniach projektowych oraz doradztwie w zakresie oprogramowania.
2.Usługi wsparcia technicznego związane z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych czy mobilnych oraz API, które obejmują:
–przeprowadzanie tzw. testów manualnych: nowych funkcjonalności, zmian wprowadzanych w ww. aplikacjach czy systemach;
–opracowywanie scenariuszy i przypadków testów manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych;
–przeprowadzenie manualnych testów akceptacyjnych, zgodnie z przygotowanymi skryptami testowymi;
–planowanie testów, dokumentowanie ich przebiegu i wyników, zgłaszanie wykrytych błędów;
–odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu;
–tworzenie dokumentacji testowej.
Główną Pana rolą jako testera (w zakresie wskazanym powyżej w pkt 2) jest sprawdzanie oprogramowania/funkcjonalności tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, czy dane oprogramowanie posiada określone cechy, określoną przepustowość/wydajność czy działa poprawnie, zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Oczywiście do tego należy się odpowiednio przygotować. Aby poprawnie przeprowadzić test analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik oprogramowania/ funkcjonalności, jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji (aplikacji webowych, mobilnych, baz danych czy API). Przygotowuje Pan też plany testów, a dodatkowo może też przed przeprowadzaniem testów uczestniczyć w spotkaniach projektowych z odpowiednimi zespołami powołanymi przez Zleceniodawcę. W trakcie przeprowadzania testów dokonuje Pan porównania czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami Zleceniodawcy/finalnych użytkowników tego oprogramowania.
Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje je Pan do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów – w narzędziach opisanych powyżej). Dodatkowo może Pan także dokonywać sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej. Wśród czynności wykonywanych przez Pana w ramach świadczonych usług jest również sprawdzenie czy testy przeprowadzane przez Pana w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji).
Do Pana obowiązków w tym zakresie (wymienionych w pkt 2 powyżej) nie należą: tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji), programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania.
Stoi Pan na stanowisku, iż usługi:
1.Opisane powyżej w pkt 1 – należy zakwalifikować do grupowania 62.01.11.0, jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” (PKWiU 2008/PKWiU 2015) oraz do kodu 62.02.20.0, jako „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 2008/PKWiU 2015), natomiast
2.Opisane powyżej w pkt 2 (tj. usługi polegające na testowaniu) – należy zakwalifikować do grupowania 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 2015).
Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia (...) 2023 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS).
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie – jest to zryczałtowane wynagrodzenie o określonej wysokości rocznej (dzielone na każdy miesiąc świadczonych usług), na które składają się dwa odrębne składniki (tj. za realizację usług wskazanych powyżej w pkt 1 oraz 2). Wysokość każdego ww. „składnika” w danym miesiącu zależy od czasu poświęconego na świadczenie tychże usług (ta dana część wynagrodzenia obliczana jest jako współczynnik czasu poświęconego na świadczenie usług określonych w pkt 1 oraz pkt 2 powyżej podzielone przez całkowity czas świadczenia usług w danym miesiącu, co zostaje pomnożone przez określoną powyżej stawkę miesięczną).
Zatem wystawiana przez Pana faktura obejmuje więc zasadniczo dwie osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Może się także zdarzyć tak, że faktura obejmuje inne pozycje, ale nie ma to związku z zadanym pytaniem. Oczywiście poszczególne kwoty składowe zależą od czasu poświęconego przez Pana na poszczególne działania i dlatego mogą się różnić od siebie w danym miesiącu.
Zakresem niniejszego wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2023 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też uprzejmie wnosi Pan o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Swoje usługi świadczy Pan z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym.
Zaznacza Pan, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym Pana przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) – ten warunek jest spełniony.
Uzupełnienie
Wybrał Pan ryczałt jako formę opodatkowania swojej działalności już w roku 2022, wtedy też skutecznie i w terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za rok 2023 i 2024 nie składał Pan kolejnych oświadczeń.
Potwierdził Pan, że prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Szczegółowe zasady dokonywania rozliczeń z kontrahentem zawarł Pan w opisie stanu faktycznego, gdzie również wskazał w jaki sposób kalkulowane są wartości usługi i jakie to ma odzwierciedlenie w wystawianych fakturach.
Wskazał Pan, że oprócz przychodów z działalności gospodarczej, może otrzymywać inne dochody podlegające opodatkowaniu np. z zysków kapitałowych (w postaci chociażby dywidend), ale te dochody nie są i nie będą rozliczane w ramach działalności gospodarczej i nie mają żadnego wpływu na obowiązki rozliczeniowe w zryczałtowanym podatku dochodowym (nie wykluczają Pana z opodatkowania ryczałtem).
Na ten moment nie planuje Pan uzyskiwania innych dochodów podlegających opodatkowaniu (choć nie może tego wykluczyć w przyszłości). Jednak nawet gdyby Pan takowe uzyskał, będzie to bez związku z zadanym we wniosku pytaniem, które dotyczy konkretnego rodzaju przychodów rozliczanych w ramach działalności gospodarczej. Uzyskiwane przez Pana dochody poza działalnością nie mają w tym kontekście żadnego znaczenia.
Gdyby tut. organ uznał, iż ma to związek z Pana sprawą i z zadanym we wniosku pytaniem w kontekście ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczącym wskazanych szczegółowo we wniosku przychodów z Pana działalności gospodarczej – prosi Pan o informację, wtedy uzupełni opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy, wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności usługi – opisane w treści wniosku w pkt 2 – jako przychód, podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Stoi Pan na stanowisku, że wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności usługi – opisane w treści wniosku w pkt 2 – jako przychód, podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r.).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Ten przepis dotyczy Pana przychodów osiąganych z tytułu realizacji opisanych w pkt 1 usług, wydzielonych na fakturze i odpowiednio zaewidencjonowanych – sprawa pozostaje poza zakresem niniejszego wniosku.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8. Zauważył Pan, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
W piśmie z dnia (...) 2023 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Pana, że wymienione i opisane powyżej w pkt 2 usługi (t. j. usługi polegające na testowaniu) – należy zakwalifikować do grupowania 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 2015).
Zatem aby móc skorzystać z 8,5% stawki usługi te nie mogą być usługami „związanymi z oprogramowaniem” czy z „doradztwem z zakresie oprogramowania”. Podkreślił Pan, iż orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, iż do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Zob. wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18, CBOSA.
Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy się skupić wyłącznie na kwestii czy te usługi nie są związane z „doradztwem w zakresie opodatkowania”.
Ani ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji „oprogramowania” ani „doradztwa”. Z pomocą przychodzą tu jednak objaśnienia i interpretacje podatkowe wydawane przez Ministra Finansów. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z 13 kwietnia 2015 r., która dotyczyła kwestii usług doradczych, stwierdzone zostało iż „(…) Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych”.
Podobnie uznaje tut. organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2017 r., stwierdzając iż „(…) W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych.(…)”.
W praktyce główną Pana rolą jako testera (w zakresie wskazanym powyżej w pkt 2) jest sprawdzanie oprogramowania/funkcjonalności tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, czy dane oprogramowanie posiada określone cechy, określoną przepustowość/wydajność czy działa poprawnie, zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Oczywiście do tego należy się odpowiednio przygotować. Aby poprawnie przeprowadzić test analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik oprogramowania/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji (aplikacji webowych, mobilnych, baz danych, API).
Przygotowuje Pan też plany testów, a dodatkowo może też przed przeprowadzaniem testów uczestniczyć w spotkaniach projektowych z odpowiednimi zespołami powołanymi przez Zleceniodawcę. W trakcie przeprowadzania testów dokonuje Pan porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami Zleceniodawcy/finalnych użytkowników tego oprogramowania. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje je Pan do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów – w narzędziach opisanych powyżej). Dodatkowo może Pan także dokonywać sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej.
Wśród czynności wykonywanych przez Pana w ramach świadczonych usług jest również sprawdzenie czy testy przeprowadzane przez Pana w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji). Zatem są to usługi wsparcia IT polegające na wykonywaniu technicznych czynności, które sprowadzają się do sprawdzania poprawności działania aplikacji webowych, aplikacji desktopowych czy mobilnych oraz API. W ramach zakresu wskazanego w pkt 2 nie udziela Pan porad, nie wskazuje sposobów postępowania, nie udziela wyjaśnień. Zatem nie świadczy Pan w tym zakresie usług doradczych.
Usługi doradcze zostały wskazane w pkt 1 zakresu obowiązków i faktycznie może je Pan świadczyć w ramach tej samej współpracy, natomiast jeśli tak się dzieje w danym miesiącu, to wydziela je Pan na fakturze (zgodnie z treścią zawartej umowy, w sposób wskazany we wniosku) i opodatkowuje 12% stawką ryczałtu.
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane we wniosku w pkt 2 w wykonywanej działalności, nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Istnieje umowny mechanizm pozwalający na wydzielenie wartości tych usług z całości Pana wynagrodzenia, co pozwala na odpowiednie wydzielenie wartości tychże usług na fakturze. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne m.in.:
–z 17 marca 2022 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4011.37.2022.2.AP;
–z 23 września 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.496.2021.1.MN;
–z 12 lutego 2021 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ;
–z 23 września 2019 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.314.2019.1.AK;
–z 28 listopada 2018 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF;
–czy wcześniejsze wydane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 lutego 2017 r. o sygn. 1462-IPPB1.4511.1172.2016.2.MM.
Jednocześnie zaznaczył Pan, iż zmiany w ww. ustawie, wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% – stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylona).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest stawka ryczałtu dla świadczonych usług, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, polegających na wsparciu technicznym związanym z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych, aplikacji desktopowych czy mobilnych oraz API, które obejmują:
–przeprowadzanie tzw. testów manualnych: nowych funkcjonalności, zmian wprowadzanych w ww. aplikacjach czy systemach;
–opracowywanie scenariuszy i przypadków testów manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych;
–przeprowadzenie manualnych testów akceptacyjnych, zgodnie z przygotowanymi skryptami testowymi;
–planowanie testów, dokumentowanie ich przebiegu i wyników, zgłaszanie wykrytych błędów;
–odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu;
–tworzenie dokumentacji testowej.
Pana wynagrodzenie za ww. usługi, zostało sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie – jest to zryczałtowane wynagrodzenie o określonej wysokości rocznej (dzielone na każdy miesiąc świadczonych usług), na które składają się dwa odrębne składniki, przy czym jednym ze składników jest wyżej opisana usługa, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 62.02.30. Wystawiana przez Pana faktura obejmuje więc zasadniczo dwie osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 62.02.30.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Zaznaczyć jednak trzeba, że zastosowanie ww. stawki jest możliwe, jeżeli prowadzi Pan ewidencję, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).