Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.8.2024.2.WS
Temat interpretacji
Ulga za złe długi.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 4 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 marca 2024 r. (data wpływu 4 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2023 roku rozliczała się Pani na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawką 8,5% od najmu oraz 3% od usług gastronomicznych. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.
Jest Pani wierzycielem Pani najemcy.
Zdarzenie przyszłe dotyczy rozliczenia rocznego za 2023 od usług najmu. Zatory płatnicze dotyczą rozliczenia stawką 8,5% za najem, który zakończył się w 05.2023 r. Do końca roku 2023 rozliczała Pani tylko usługi gastronomiczne stawką 3% i dlatego nie skorzystała Pani z potrącenia zatorów płatniczych w rozliczeniach miesięcznych – skorzysta Pani w rozliczeniu rocznym.
Suma przychodów za 2023 rok z usług najmu objętych stawką 8,5% przekracza osiągnięty z tego tytułu przychód. Budynek wystawiony jest na sprzedaż i nie wie Pani, czy kiedykolwiek osiągnie jeszcze przychód z tytułu najmu. Dłużnik zalega z zapłatą wynikającą z faktur (lista faktur w załączniku). Od terminu zapłaty upłynęło 90 dni. Dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego ani likwidacyjnego. Jego wykreślenie z CEIDG nastąpiło 23.10.2023 r. Wierzytelność nie została uregulowana ani zbyta. Podatek VAT jako złe długi potrąciła Pani w trakcie roku podatkowego 2023.
W uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy najem prowadzony był przez Panią w ramach działalności gospodarczej, czy był to najem prywatny?
W ramach działalności gospodarczej.
Czy Pani dłużnik w momencie zawarcia transakcji był:
·przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców?
Tak.
·podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców?
Nie.
·osobą wykonującą wolny zawód?
Nie.
Czy transakcja zawarta przez Panią i dłużnika była transakcją handlową w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, tj. umową, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi, jeżeli strony, o których mowa w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, zawierają ją w związku z wykonywaną działalnością?
Tak.
Czy ta transakcja handlowa została zawarta w ramach Pani działalności oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?
Tak.
Czy zobowiązanie dłużnika, o którym mowa we wniosku, stanowi świadczenie pieniężne w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom?
Tak.
Czy wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego została przez Panią zaliczona do przychodów należnych?
Tak.
Czy dłużnik jest podmiotem powiązanym z Panią w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym?
Nie.
Czy od dat wystawienia faktur nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono faktury?
Nie upłynęły.
Czy wierzytelności nie zostały przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym?
Nie zostały zaliczone.
Co należy rozumieć przez sformułowanie „suma przychodów za 2023 rok z usług najmu objętych stawką 8,5% przekracza osiągnięty z tego tytułu przychód”; prosimy wyjaśnić?
Suma przychodów – złe długi – z usług najmu objętych stawką 8,5% łącznie za rok 2022 i 2023 przekracza przychód osiągnięty z tego tytułu w 2023 roku.
Pytanie
Czy nadwyżka zatorów płatniczych wynikających z faktur z 2022 r. ponad przychód osiągnięty w 2023 r. z tytułu usługi najmu objętej 8,5 % podlega potrąceniu z przychodu osiągniętego w 2023 r. z tytułu usług gastronomicznych objętych stawką 3% w zeznaniu rocznym za 2023 zgodnie z art. 11 ust. 3 oraz ust. 13a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem – w rozliczeniu rocznym za 2023 może Pani skorzystać z odliczenia wymienionych zatorów płatniczych od podstawy opodatkowania dotyczącej usług najmu – opodatkowanych stawką 8,5% do wysokości osiągniętego z tego tytułu przychodu, a pozostałą wysokość zatorów płatniczych (faktury z 2022 r.) może Pani potrącić z przychodu osiągniętego w ramach usług gastronomicznych objętych stawką 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przychody wymienione w art. 6 ust. 1, pomniejszone o dokonane na podstawie ust. 1, 1a, 2 i 3a odliczenia:
1)mogą być zmniejszone o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub rachunku lub w umowie;
2)podlegają zwiększeniu o związaną z prowadzoną działalnością wartość zobowiązania z tytułu zakupu towaru do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub rachunku lub w umowie.
W myśl art. 11 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli wartość zmniejszenia przychodów, przysługującego na podstawie ust. 4 pkt 1, jest wyższa od tych przychodów, zmniejszenia przychodów o nieodliczoną wartość dokonuje się w kolejnych latach podatkowych, nie dłużej jednak niż przez okres trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, za który powstało prawo do zmniejszenia. Zmniejszenia przychodów w kolejnych latach dokonuje się, jeżeli wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.
Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zmniejszenia na podstawie ust. 4 pkt 1 dokonuje się, jeżeli do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.
Stosownie do art. 11 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przepis ust. 4 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
1)dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2309), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
2)od daty wystawienia faktury lub rachunku lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono fakturę lub rachunek lub w którym zawarto umowę, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę, jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę – gdy nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności;
3)transakcja handlowa w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom zawarta jest w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 11 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Okres 90 dni, o którym mowa w ust. 4, liczy się począwszy od pierwszego dnia następującego po określonym na fakturze lub rachunku lub w umowie upływie terminu do uregulowania zobowiązania.
W myśl art. 11 ust. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wierzytelności, o których mowa w ust. 4, nie podlegają odliczeniu od przychodów, jeżeli zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 11 ust. 17 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przepisu ust. 4 nie stosuje się do transakcji handlowych w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom dokonywanych między podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.
Zatem ulga na złe długi to możliwość dokonania zmniejszenia przychodów przez wierzyciela w razie nieuregulowania płatności, a jednocześnie obowiązek zwiększenia przychodów po stronie dłużnika. Ulga na złe długi oznacza zmniejszenie oraz odpowiednio zwiększenie przychodów o fakturę, która nie została opłacona po upływie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub w umowie. Wierzyciele mają możliwość zmniejszenia przychodów o zaliczoną do przychodów należnych wartość wierzytelności, która nie została uregulowana lub zbyta. Dłużnicy natomiast dokonują zwiększenia przychodów o związaną z prowadzoną działalnością wartość zobowiązania, które nie zostało uregulowane.
Zgodnie z art. 11 ust. 13a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Do wierzytelności i zobowiązań zwiększających lub zmniejszających przychody przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
W myśl natomiast art. 11 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik uzyskuje przychody wymienione w art. 6 ust. 1, 1a lub 1d, opodatkowane różnymi stawkami, i dokonuje odliczeń od przychodów, odliczeń tych dokonuje od każdego rodzaju przychodu w takim stosunku, w jakim w roku podatkowym pozostają poszczególne przychody opodatkowane różnymi stawkami w ogólnej kwocie przychodów.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie najmu i usług gastronomicznych. Zatory płatnicze, w Pani przypadku, dotyczą rozliczenia najmu, który zakończył się w maju 2023 r. Dłużnik zalega z zapłatą wynikającą z faktur. Od terminu zapłaty upłynęło 90 dni. Dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego ani likwidacyjnego. Jego wykreślenie z CEiDG nastąpiło 23 października 2023 r. Wierzytelność nie została uregulowana ani zbyta. Dłużnik w momencie zawarcia transakcji był przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Transakcja zawarta przez Panią i dłużnika była transakcją handlową w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom i została zawarta w ramach Pani działalności oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zobowiązanie dłużnika, o którym mowa we wniosku, stanowi świadczenie pieniężne w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom. Wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego została przez Panią zaliczona do przychodów należnych. Dłużnik nie jest podmiotem powiązanym z Panią w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym. Od dat wystawienia faktur nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono faktury. Wierzytelności nie zostały przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Zatem może Pani w zeznaniu rocznym za 2023 r. dokonać zmniejszenia o przychody, które nie zostały opłacone przez dłużnika w związku z najmem nieruchomości, ale – w związku z tym, że uzyskuje Pani przychody opodatkowane różnymi stawkami – musi Pani dokonać tego zmniejszenia w takim stosunku, w jakim w roku podatkowym pozostają poszczególne przychody opodatkowane różnymi stawkami w ogólnej kwocie przychodów.
Reasumując – w zeznaniu rocznym składanym za 2023 r. może Pani dokonać zmniejszenia przychodów należnych za rok 2023 o przychody należne, które nie zostały opłacone przez dłużnika w związku z najmem nieruchomości, przy czym musi Pani dokonać tego zmniejszenia w takim stosunku, w jakim w 2023 r. pozostają poszczególne przychody opodatkowane różnymi stawkami w ogólnej kwocie przychodów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).