Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.875.2023.2.KP
Temat interpretacji
Opodatkowanie zwrotu wydatków stawką ryczałtu 3%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 12 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 marca 2024 r. (wpływ 1 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Współpracuje Pan z kontrahentem posiadającym główną siedzibę w Holandii, będącym producentem najwyższej jakości rękawic spawalniczych oraz ubrań spawalniczych. Jest Pan jego przedstawicielem na terenie środkowo-wschodniej Europy.
Do świadczonych przez Pana usług zaliczyć można usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej produkowanych przez klienta towarów poprzez pozyskiwanie nowych klientów oraz podtrzymywanie dobrych relacji z pozyskanymi już klientami.
Wystawiana jest faktura, która zawiera wyszczególnione pozycje: podstawowe wynagrodzenie zgodnie z umową o współpracy, prowizję oraz bonus za pozyskanie nowego klienta.
Dodatkowo faktura zawiera również pozycję dotyczącą zwrotu kosztów podróży (paliwo, bilety PKP, noclegi) oraz zwrotu za rozmowy telefoniczne.
Od stycznia 2022 roku Pana formą opodatkowania uzyskanych w ramach działalności gospodarczej przychodów jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1c ustawy o podatku zryczałtowanym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w przypadku świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1, do której zalicza się kod 46.19.10.0) wynosi 15% przychodów ze świadczenia tych usług. Wg tej stawki opodatkowuje Pan całość uzyskanych z wystawionej faktury przychodów.
Kontrahent zaproponował aneksowanie umowy o zwrot kosztów utrzymania biura, które znajduje się w Pana prywatnym domu.
Pracuje Pan w systemie 2 na 2, tzn. dwa tygodnie jest Pan w trasie objazdowej po klientach, a dwa tygodnie pracuje Pan w domu, gdzie ma wydzielony pokój na biuro.
Z uwagi na propozycję kontrahenta dotyczącą zwrotu kosztów utrzymania biura zastanawia się Pan nad możliwością zakwalifikowania tego przychodu jako przychodu z działalności gospodarczej w postaci nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zastosowaniu stawki ryczałtu 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Konsultował Pan niniejszą sprawę z konsultantem na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Uzyskał Pan informację, że przedmiotowa sprawa podlega ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, gdyż ustawodawca w sposób bezpośredni i jasny wskazał w art. 12 ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy o podatku ryczałtowym, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% obowiązuje w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f.
Konsultant stwierdził też, że ustawodawca nie uzależnia stawki ryczałtu od ewentualnych innych rodzajów działalności przedsiębiorcy o ewentualnych innych stawkach, gdyż jasno wskazuje stawkę 3%. Po uzyskaniu takiej informacji zastanawia się Pan czy wyszczególnione na Pana fakturze pozycje dotyczące zwrotu kosztów podróży służbowych oraz zwrotu za telefon nie mógłby Pan rozliczać również wg stawki ryczałtu 3%.
Mimo udzielonej przez konsultanta odpowiedzi na zadane pytanie chciałby Pan mieć pewność o możliwości zastosowania powyższej stawki ryczałtu 3%.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan następujące informacje:
Ustalenia dotyczące zobowiązania się kontrahenta do pokrycia poniesionych przez Pana kosztów utrzymania biura, abonamentu telefonicznego oraz kosztów podróży służbowych (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny i związane z tym inne koszty) nie wynikają z pierwotnie zawartej umowy, a z późniejszych ustaleń ustnych potwierdzonych korespondencją mailową. Na podstawie tych ustaleń ustnych i korespondencji mailowej nie utworzono aneksu do umowy.
Pytania
1.Czy nieodpłatne świadczenia otrzymane na podstawie wystawionej kontrahentowi faktury na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f., z tytułu utrzymania biura, kosztu abonamentu telefonicznego oraz kosztów podróży służbowych obejmujących bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety podlegają ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, tak jak to stypuluje art. 12. ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?
2.Czy po uzyskaniu pozytywnej interpretacji odnośnie możliwości zastosowania stawki ryczałtu 3% do nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na podstawie wystawionej kontrahentowi faktury na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f., przysługiwać będzie Panu możliwość skorygowania stawki ryczałtu za rok 2022 i obecny 2023?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
Od roku 2022 całość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Po głębszej analizie przepisów podatkowych uważa Pan, że część przychodów z działalności wyszczególnionych na fakturze wystawionej kontrahentowi z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f., z tytułu utrzymania biura, kosztu abonamentu telefonicznego oraz kosztów podróży służbowych obejmujących bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, powinien Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków jest ustalona na 3% w art. 12 ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy z 20 XI 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Powyższy art. 12 ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% dla przychodów „e) o których mowa w art. 14 przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, przychód z działalności gospodarczej ust. 2 pkt 2, 5-10, 19-21 ustawy o podatku dochodowym”.
Art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f. stwierdza natomiast, że przychodem z działalności gospodarczej są również: „2) dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych”, a więc przychody, których niniejszy wniosek dotyczy.
Odnośnie powyższego art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f. ani ww. zastrzeżenie w ust. 3 pkt 13, ani ww. wyjątek (tzn. gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych) nie będą miały miejsca w przedmiotowej sprawie.
Poza ww. zastrzeżeniem i wyjątkiem określonym w ustawie nie ma żadnych innych zastrzeżeń, czy wyłączeń.
W art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f. nie jest jasno sprecyzowane, a co za tym idzie nie ma informacji jakie towary, wyroby, czy usługi mogą być przedmiotami nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów (np. utrzymania biura, abonamentu telefonicznego oraz kosztów podróży służbowych, tj. bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny i związane z tym inne koszty).
Ustawa nie uzależnia wysokości stawki ryczałtu „nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów” od stawki ryczałtu innej lub głównej działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca w ramach ryczałtu ewidencjonowanego w swej firmie prowadzi. Gdyby tak było, to prawodawca nie ustalałby dla tej działalności konkretnej stawki ryczałtu 3%, lecz uzależniłby jej wysokość od głównej działalności gospodarczej, którą przedsiębiorca w ramach ryczałtu ewidencjonowanego w swej firmie prowadzi – tego zaś ustawodawca nie uczynił. Ustawa wyraźnie określa, że przedsiębiorca może prowadzić działalność, korzystając z kilku stawek podatkowych, pod warunkiem że prowadzi księgowość w sposób pozwalający te różne rodzaje działalności wyodrębnić.
W Pana przypadku wystawiana jest faktura, która zawiera wyszczególnione pozycje: podstawowe wynagrodzenie zgodnie z umową o współpracy, prowizję oraz bonus za pozyskanie nowego klienta.
Dodatkowo faktura zawiera również pozycję dotyczącą zwrotu kosztów podróży (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny) oraz utrzymania biura i abonamentu telefonicznego.
Podsumowując
Wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 7 pkt e ustawy z 20 XI 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków obejmuje wnioskowane przez Pana koszty utrzymania biura, abonamentu telefonicznego oraz koszty podróży służbowych obejmujące bilety lotnicze, hotele, transport naziemny.
Żadne zapisy ustawy tych wydatków nie wykluczają.
Stawka ryczałtu dla nieodpłatnego świadczenia otrzymanego na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków jest bezpośrednio przez ustawę ustalona na 3%. Nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków jest samoistnym świadczeniem, niezależnym od innych rodzajów prowadzonej działalności. Nie podlega więc wyrównaniu do stawki podatkowej innego rodzaju działalności przedsiębiorcy.
Ad 2
Powołując się na treść art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) przysługuje Panu prawo do złożenia korekty rozliczeń rocznych PIT-28 za rok 2022 i 2023, które uwzględniać będą prawidłową stawkę ryczałtu z 15% do 3% w części przychodu dotyczącego zwrotu wydatków wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 2 p.d.o.f.
Po skorygowaniu ww. zeznań będzie Pan uprawniony do złożenia do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosku o stwierdzenie nadpłaty (w zw. z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej) oraz do zwrotu nadpłaconego podatku obejmującego różnicę pomiędzy kwotą podatku zryczałtowanego zapłaconą według zawyżonej stawki ryczałtu 15% a faktyczną kwotą podatku zryczałtowanego, jaką powinien Pan wpłacić, stosując prawidłową stawkę ryczałtu 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 1, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W mysl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przechodząc do kwestii opodatkowania otrzymywanego przez Pana zwrotu kosztów związanych z utrzymaniem biura, abonamentem telefonicznym oraz kosztów podróży służbowych (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny, diety), wskazuję, że w myśl art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Zatem przedmiotem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest przychód bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
„Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Ostatni z przytoczonych przepisów wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, wskazuję, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś. Użyte w omawianej regulacji określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dlatego też jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając ponadto na względzie art. 14 ust. 1 tej ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.
Tym samym – skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które są zwracane, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki, zgodnie z przepisami podatkowymi, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.
Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali ryczał od przychodów ewidencjonowanych. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodów są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach tej działalności świadczy Pan usługi na rzecz kontrahenta z Holandii (dalej: Kontrahent). Jest Pan przedstawicielem Kontrahenta na terenie środkowo-wschodniej Europy. Świadczy Pan usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej produkowanych przez klienta towarów poprzez pozyskiwanie nowych klientów oraz podtrzymywanie dobrych relacji z pozyskanymi już klientami. Wystawia Pan fakturę na rzecz Kontrahenta, która zawiera podstawowe wynagrodzenie zgodnie z umową o współpracy, prowizję oraz bonus za pozyskanie nowego klienta. Dodatkowo faktura zawiera również pozycję dotyczącą zwrotu kosztów podróży (paliwo, bilety PKP, noclegi) oraz zwrotu za rozmowy telefoniczne. Kontrahent zaproponował aneksowanie umowy o zwrot kosztów utrzymania biura, które znajduje się w Pana prywatnym domu. Ustalenia dotyczące zobowiązania się kontrahenta do pokrycia poniesionych przez Pana kosztów utrzymania biura, abonamentu telefonicznego oraz kosztów podróży służbowych (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny, diety) wynikają z późniejszych ustaleń ustnych potwierdzonych korespondencją mailową. Przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług opodatkowuje Pan 15% stawką ryczałtu.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że zwrot wydatków poniesionych przez Pana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dotyczy kosztów, które zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Dlatego też powinny stanowić u Pana przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką właściwą dla rodzaju działalności, w związku z którą ten przychód powstał, czyli wg stawki 15%.
W Pana sprawie opodatkowaniu podlegają wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zgodnie z tą zasadą również otrzymany przez Pana zwrot (pokrycie) kosztów związanych z utrzymaniem biura, abonamentem telefonicznym oraz podróżami służbowymi (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny, diety) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu. Dlatego też Pan, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, otrzymująca kwotę tytułem zwrotu kosztów związanych utrzymaniem biura, abonamentem telefonicznym oraz podróżami służbowymi (bilety lotnicze, noclegi, transport naziemny, diety), jest zobowiązany uznać ten wpływ za przychód podatkowy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.
Zwrócone Panu wydatki opisane we wniosku nie stanowią przychodów, które zostały wymienione w tym przepisie i dlatego tych przychodów nie może Pan opodatkować wg 3% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Reasumując – zwrócone Panu wydatki z tytułu utrzymania biura, koszty abonamentu telefonicznego oraz koszty podróży służbowych obejmujących bilety lotnicze, hotele, transport naziemny, diety podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług. W Pana przypadku będzie to stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.
W związku z tym, że Pana stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 jest nieprawidłowe, odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 jest niezasadna.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).