Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 69.20, 70.22.12.0 oraz 70.22.30.0 w wysokości 15%. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.13.2024.2.MW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.13.2024.2.MW

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 69.20, 70.22.12.0 oraz 70.22.30.0 w wysokości 15%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 7 lutego 2024 r. (data wpływu 7 lutego 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 lutego 2024 r. (data wpływu 27 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”). Ma Pani miejsce zamieszkania w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zmianami, dalej jako „ustawa o PIT”).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przeważającą działalność stanowi pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, oznaczona kodem PKD 74.90.Z. Ponadto, wykonuje Pani między innymi, następujące rodzaje działalności, według klasyfikacji PKD:

-49.31.Z Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski,

-63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,

-69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa oraz doradztwo podatkowe,

-70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

-70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

-74.20.Z Działalność fotograficzna,

-82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,

-82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura,

-85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

-85.60.Z Działalność wspomagająca edukację,

-96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Od (...) r. jest Pani wpisana na listę biegłych rewidentów (numer wpisu: xxxx), jednakże zgodnie z zaświadczeniem potwierdzającym wpis do rejestru biegłych rewidentów prowadzonym przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów, nie wykonuje Pani zawodu biegłego rewidenta.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarła Pani umowę o świadczenie usług, na podstawie której wykonuje Pani następujące czynności (dalej: „Usługi”):

-doradztwo w zakresie poprawności księgowań faktur, kontrola zgodności dokumentów finansowych oraz umów kontrahenta z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrzną polityką rachunkowości;

-analizy zarządcze i finansowe;

-analiza kosztów i przychodów - ich struktury, rodzaju i dynamiki, analiza zestawień bilansowych, analiza poziomu należności handlowych, analiza systemu raportowania księgowego i finansowego, analizy podatkowe, analizy płynności finansowej, analizy ryzyk finansowych, raporty zarządcze;

-kontrola wydatków i budżetu, sporządzanie budżetów;

-dbanie o rozwój systemów finansowych i zarządczych, tworzenie systemu raportowania;

-przygotowywanie pakietów konsolidacyjnych, analiza prawidłowości sporządzania pakietów konsolidacyjnych przez spółki grupy kapitałowej kontrahenta;

-utrzymywanie dokumentacji cen transferowych;

-poszukiwanie dostawców, negocjowanie warunków umów, utrzymywanie kontaktu z dostawcami usług doradczych i audytu oraz kontaktowanie się z nimi w celu uzyskania oferty;

-koordynowanie transferów pieniężnych pomiędzy spółkami grupy kapitałowej kontrahenta;

-tworzenie procedur finansowych i raportowania, polityki rachunkowości, przedstawianie propozycji usprawnień obiegu dokumentów;

-określanie funkcjonalności i wymagań dla narzędzi informatycznych na potrzeby raportowania finansowego;

-monitorowanie i raportowanie kontrahentowi zmian przepisów prawa i standardów rynkowych z zakresu szeroko pojętego obszaru finansowego.

Wymienione we wniosku usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) pod następującymi symbolami:

·69.20 - usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego;

·70.22 - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Umowa w ramach działalności gospodarczej zawarta jest z jednym kontrahentem.

Nie jest Pani wspólnikiem/udziałowcem/akcjonariuszem kontrahenta, na rzecz którego świadczy Pani usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie łączy Panią stosunek pracy z żadnym podmiotem, nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów.

Świadcząc usługi posiada Pani kwalifikacje, wiedzę zawodową i doświadczenie niezbędne do prawidłowego wykonywania ww. usług, jak również spełnia Pani wszelkie wymagania stawiane prawem dla prawidłowego wykonania usług oraz nie obowiązują Panią żadne ograniczenia nałożone przez jakikolwiek organ władzy państwowej uniemożliwiające wykonywanie ww. usług.

Jest Pani samodzielnym wykonawcą prowadzącym działalność gospodarczą i świadczy usługi na własne ryzyko i odpowiedzialność.

Wymaga podkreślenia, że nie wykonuje Pani zawodu i czynności biegłego rewidenta polegającego, w myśl art. 3 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, z późn. zmianami, dalej jako: „ustawa o biegłych rewidentach”) na wykonywaniu czynności rewizji finansowej, świadczeniu usług atestacyjnych czy świadczeniu usług pokrewnych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu.

Na rok 2022 i 2023 dokonała Pani wyboru opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zmianami, dalej: „ustawa o ryczałcie”).

Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie ma zastosowania żadna z przesłanek wyłączających, wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Spełnia Pani wszystkie ustawowe warunki do opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W roku poprzedzającym rok podatkowy (zarówno w roku 2021 jak i 2022), nie uzyskała Pani przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, nie uzyskała Pani również przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki, w której suma przychodów wspólników z tej działalności przekroczyła 2 000 000 euro.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z 7 lutego 2024 r. potwierdziła Pani, że nie wykonuje zawodu biegłego rewidenta, co zostało opisane szczegółowo we wniosku. Nie uzyskuje też Pani przychodów z usług zarezerwowanych do wykonywania wyłącznie przez inne wolne zawody w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zmianami).

Natomiast, w uzupełnieniu wniosku z 27 lutego 2024 r. wskazała Pani, że:

Wykonywane przez Panią usługi doradztwa są, według Pani, sklasyfikowane pod pozycjami:

-70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;

-70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Nie prowadzi Pani ewidencji umożliwiającej identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, ze względu na to, iż wystawia Pani fakturę na jedną kwotę obejmującą wszystkie zrealizowane przez Panią usługi, bez podziału na rodzaje. W związku z tym przyjmuje Pani większą stawkę ryczałtu, czyli 15%, pomimo, że do PKWiU 70.22.30.0 znalazłaby zastosowanie stawka 8,5%.

Pytanie

Czy w przestawionym stanie faktycznym świadczone usługi zakwalifikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do działu 69.20 - usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego oraz działu 70.22 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania, które wykonuje Pani na podstawie zawartej umowy mogą być opodatkowane według stawki 15% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l-m ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, świadczone usługi w przedstawionym stanie faktycznym i oznaczone jako PKWiU 69.20 (usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego) oraz PKWiU 70.22 (pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) podlegają opodatkowaniu stawką 15% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Na gruncie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Należy zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie. Zatem zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W opisanym wyżej stanie faktycznym nie zaistniały żadne z ww. przesłanek negatywnych do stosowania przez Panią zryczałtowanego podatku wobec przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie powyższego przepisu, złożyła Pani stosowny wniosek naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku w stosunku do przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 r., który też obowiązuje wobec przychodów uzyskanych w roku 2023.

Wysokość stawek zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l-m ustawy o ryczałcie, stawka 15% ma zastosowanie wobec przychodów osiąganych ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, a także firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W związku z powyższym, przychody uzyskanie ze świadczenia usług objętych klasyfikacją PKWiU 69.20 oraz PKWiU 70.22, są co do zasady opodatkowane stawką 15% zryczałtowanego podatku, chyba ze są świadczone w ramach wolnego zawodu. Na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów podlegają opodatkowaniu stawką 17%.

Wolny zawód w rozumieniu ustawy o ryczałcie oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Na podstawie powyższej definicji można wymienić trzy przesłanki pozytywne, które muszą być łącznie spełnione, aby można było mówić o wykonywaniu wolnego zawodu. Obecnie nie ma zaś przesłanki negatywnej, wyłączającej możliwość zaliczenia do wolnego zawodu. Do przesłanek pozytywnych należy zaliczyć:

a)realizowanie czynności związanych z istotą ściśle określonych zawodów;

b)wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej;

c)osobiste wykonywanie powyższych czynności.

W opisanym stanie faktycznym analizy wymaga pierwsza z powyższych przesłanek. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach, zawód biegłego rewidenta polega na:

1)wykonywaniu czynności rewizji finansowej,

2)świadczeniu usług atestacyjnych innych niż czynności rewizji finansowej, niezastrzeżonych do wykonywania przez biegłych rewidentów,

3)świadczeniu usług pokrewnych - zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu.

Natomiast na podstawie ust. 4 ww. artykułu biegły rewident może wykonywać zawód po uprzednim zawiadomieniu Krajowej Rady Biegłych Rewidentów o podjęciu i formie wykonywania zawodu, a w szczególności o adresie i nazwie firmy audytorskiej, w imieniu której będzie wykonywał zawód.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 7 za czynności rewizji finansowej należy uznać usługi, które obejmują badania oraz przeglądy sprawozdań finansowych i inne usługi atestacyjne określone przepisami prawa, zastrzeżone dla biegłego rewidenta. Z kolei przez usługi atestacyjne należy rozumieć usługi mające na celu uwiarygodnienie w wysokim lub umiarkowanym stopniu zagadnień obejmujących w szczególności informacje finansowe i niefinansowe, systemy, procesy, a także aspekty zachowań lub postaw określonych podmiotów w oparciu o dowody uzyskane w trakcie przeprowadzania odpowiednich procedur, stanowiące podstawę wydawanej, zgodnie z przyjętymi kryteriami, oceny zagadnień będących przedmiotem tych usług, zamieszczonej w sprawozdaniu z wykonanej usługi.

Natomiast usługi pokrewne to usługi polegające na przeprowadzeniu uzgodnionych procedur, wykonywanych w oparciu o uzgodniony cel, zakres prac i sposób ich wykonania, których opis i wynik są przedstawiane w raporcie z wykonania usługi, lub usługi kompilacji informacji finansowych, a których celem jest wykorzystanie wiedzy z zakresu rachunkowości do zebrania, sklasyfikowania i podsumowania informacji finansowych.

Ponadto, w art. 68-87 ustawy o biegłych rewidentach ustawodawca określił także zasady oraz wymagania w zakresie przeprowadzanych badań oraz świadczenia usług przez biegłych rewidentów, zgodnie z którymi biegły rewident, przeprowadzając badanie, wykonując usługę atestacyjną inną niż badanie lub usługę pokrewną działa w interesie publicznym i przestrzega zasad etyki zawodowej (art. 69 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach).

W myśl art. 69 ust. 9 pkt 5-8 ustawy o biegłych rewidentach biegły rewident, nie może uczestniczyć w określaniu wyniku badania badanej jednostki ani w inny sposób nie mogą wpływać na ten wynik, jeżeli:

-są przedstawicielami prawnymi (pełnomocnikami), członkami organów nadzorczych, zarządzających (doradczych) lub pracownikami badanej jednostki lub jednostki z nią powiązanej;

-biorą udział w procesie zarządzania badaną jednostką i podejmowania przez nią decyzji;

-świadczą usługi inne niż badanie, mające istotny wpływ na badane sprawozdanie finansowe;

-istnieją inne okoliczności naruszające niezależność w stopniu uniemożliwiającym ograniczenie tego naruszenia przy użyciu jakiegokolwiek zabezpieczenia, które nie pozwalają na sporządzenie bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że biegły rewident przeprowadza badania w interesie publicznym. Jest to dość istotne stwierdzenie, gdyż wymóg ten związany jest z przyjęciem, że zawód biegłego rewidenta jest zawodem zaufania publicznego, a wykonywanie zawodu biegłego rewidenta powinno cechować się w szczególności na zawodowym sceptycyzmie, niezależności, przestrzeganiu zakazów związanych z prowadzeniem badania oraz wyłączeń od tych zakazów, jak również zakazu wpływania na wynik badania badanej jednostki.

Przekładając powyższe regulacje prawne na zaistniały stan faktyczny, stwierdzić należy, że o ile posiada Pani uprawnienia biegłego rewidenta, a zakres świadczonych usług w ramach zawartej umowy częściowo pokrywa się z czynnościami biegłego rewidenta, określonymi w ustawie o biegłych rewidentach, to świadczonych usług nie należy kwalifikować jako wykonywanych w ramach wolnego zawodu.

Biegły rewident może wykonywać zawód po uprzednim zawiadomieniu Krajowej Rady Biegłych Rewidentów o podjęciu i formie wykonywania zawodu, a w zaistniałym stanie faktyczny nie wykonuje Pani zawodu, co potwierdza wpis w oficjalnym rejestrze prowadzonym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.

Ponadto, wykonywane przez Panią usługi w ramach działalności gospodarczej na podstawie umowy zawartej z kontrahentem są świadczone w szczególności w szeroko rozumianym interesie kontrahenta.

Zgodnie z umową o świadczenie usług działa Pani przede wszystkim w celu zapewnienia lepszego funkcjonowania kontrahenta. Służy Pani wsparciem w procesach finansowych i biznesowych, analizuje procedury i dokumenty wewnątrz spółki pod kątem zgodności z przepisami prawa oraz przygotowuje Pani analizy dla potrzeb organów kontrahenta. Zobowiązana jest Pani w szczególności do zachowania w każdym przypadku lojalności wobec kontrahenta, współdziałania z organami kontrahenta oraz innymi osobami zatrudnionymi lub współpracujący z kontrahentem i udzielania w każdym czasie, na żądanie, informacji o sytuacji oraz informacji dotyczących realizacji usług. Zobowiązana jest Pani również wobec kontrahenta do podejmowania w ramach świadczonych usług działania wyłącznie na korzyść kontrahenta oraz uwzględniania przy realizacji usług ogólnych wytycznych co do oczekiwanych rezultatów świadczonych usług.

Mając powyższe na uwadze, Pani zdaniem, świadcząc usługi nie ma Pani sposobności zachowania wymaganego obiektywizmu czy zawodowego sceptycyzmu i tym samym charakter wykonywanych przez Panią usług w ramach umowy, nie spełnia ustawowych wymogów, zasad i etyki stawianych biegłym rewidentom przy wykonywaniu wolnego zawodu.

W Pani ocenie, sam fakt wpisania na listę biegłych rewidentów (jednakże nie wykonującego zawodu) nie może przesądzać, że działalność gospodarcza związana ze świadczeniem usług rachunkowo-księgowych i w zakresie audytu, usług doradztwa podatkowego a także pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania wykonywana jest w ramach wolnego zawodu biegłego rewidenta.

W związku z powyższą argumentacją należy przyjąć, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l i m) ww. ustawy o ryczałcie, dla wykonywanych Usług zakwalifikowanych do działów 69.20 oraz 70.22 PKWiU, właściwą stawką zryczałtowanego podatku będzie 15%.

Stosowanie stawki 15% do usług zakwalifikowanych do ww. działów PKWiU, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, na przykład:

·Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2023 r., sygn. 0115-KDST2- 1.4011.114.2023.2.JPO

·Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.473.2022.2.MR,

·Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.329.2022.1.JG,

·Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3- 2.4011.18.2022.2.MN,

·Interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.188.2021.1.MR.

Wobec powyższego, przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu 15% stawką zryczałtowanego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, w myśl którego:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony). 

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.  

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Stosownie zaś do treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą i na rok 2022 i 2023 dokonała Pani wyboru opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie ma zastosowania żadna z przesłanek wyłączających, wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani wszystkie ustawowe warunki do opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W roku poprzedzającym rok podatkowy (zarówno w roku 2021 jak i 2022), nie uzyskała Pani przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, nie uzyskała Pani również przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki, w której suma przychodów wspólników z tej działalności przekroczyła 2 000 000 euro. W przedstawionym we wniosku i jego uzupełnieniu opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarła umowę o świadczenie usług, na podstawie której wykonuje czynności, szczegółowo opisane we wniosku, mieszczące się w grupowaniach PKWiU:

·69.20 usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego;

·70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;

·70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wskazała Pani, że jest wpisana na listę biegłych rewidentów, jednakże zgodnie z zaświadczeniem potwierdzającym wpis do rejestru biegłych rewidentów, prowadzonym przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów, nie wykonuje Pani wspomnianego zawodu. Nie wykonuje Pani zawodu i czynności biegłego rewidenta polegającego – zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym – na wykonywaniu czynności rewizji finansowej, świadczeniu usług atestacyjnych czy świadczeniu usług pokrewnych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu. W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nie uzyskuje też przychodów z usług zarezerwowanych do wykonywania wyłącznie przez inne wolne zawody w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu; usługi doradztwa podatkowego, które zaklasyfikowała Pani do grupowania PKWiU 69.20 objęte zostały dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy, chyba, że są świadczone w ramach wolnych zawodów. Jednak, jak wynika z opisu stanu faktycznego – nie wykonuje Pani zawodu i czynności biegłego rewidenta, ani innych usług zarezerwowanych do wykonywania wyłącznie przez inne wolne zawody. Zatem przychód uzyskany ze świadczenia tych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Również usługi objęte grupowaniem PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, których także nie świadczy Pani w ramach wolnego zawodu, powinny zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 15%, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast, uwzględniając powołane wyżej przepisy, usługi z grupowania PKWiU 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Jednocześnie wskazała Pani, że nie prowadzi ewidencji, która umożliwiałaby Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

W konsekwencji, skoro osiąga Pani przychody zarówno ze świadczenia usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l oraz lit. m ustawy, jak i przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, i nie prowadzi Pani ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności – całość osiąganego przez Panią przychodu z przedstawionej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe, jednakże częściowo z innych względów niż przez Panią wskazane.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Należy zwrócić również uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załącznika dołączonego przez Panią do wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).