Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1121.2023.2.BS
Temat interpretacji
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.30.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, będzie Pan mógł opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Wniosek został uzupełniony w dniu 16 lutego 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (dalej również: „Wnioskodawca") i zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późń. zm) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Dokonał Pan wyboru formy opodatkowania wskazując ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i w rezultacie opodatkowuje Pan przychody z prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Usługi świadczy Pan na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi Pan w tym zakresie odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., natomiast przeważającym przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej: „PKD”) pod numerem 70.22.Z, a w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) pod numerem 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, przy czym klasyfikacja określonego symbolu PKWiU dokonana wyżej jest wynikiem Pana indywidualnej oceny.
Prowadzona działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej:„u.z.p.d.”).
W odniesieniu do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d.
W ramach prowadzonej działalności podpisał Pan umowę ze Zleceniodawcą, w której zobowiązał się do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
W ramach ww. usług wykonywał Pan poniższe czynności tj.:
- Uczestniczył Pan w projektach doradczych dotyczących zapewnienia mobilności i rozwoju firmy w tym efektywne wdrażanie wypracowanych rozwiązań;
- Monitował Pan kierunki rozwoju firmy Zleceniodawcy w zakresie prowadzonej przez niego działalności;
- stale monitorował Pan rozwój nowych technologii i proponował w tym zakresie rozwiązania;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z działem Rozwoju Biznesu Zleceniodawcy w celu proponowania i wdrażania nowych rozwiązań i technologii związanych z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z konsultantami zewnętrznymi i innymi specjalistami polegająca m.in. na usługach doradczych;
- świadczył Pan usługi doradcze w zakresie koordynowania procesów i poprawy jakości pracy oraz procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Zleceniodawcę;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z działem administracji Zleceniodawcy w celu koordynowania procesów;
- współpracował Pan z dostawcami usług Zleceniodawcy, w tym monitorował Pan przestrzeganie postanowień umów zawieranych pomiędzy dostawcami usług, a Zleceniodawcą;
- monitorował Pan raporty serwisowe od dostawców usług Zleceniodawcy, w tym doradzał Pan w zakresie rozwiązywania powstałych problemów.
W tym miejscu podkreśla Pan, że w umowie zawartej ze Zleceniodawcą widniał ogólny zapis dotyczący usług doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, a na usługi doradztwa w zakresie prowadzonej działalności składały się faktyczne czynności wskazane powyżej.
Z dniem 1 października 2023 roku podpisał Pan ze Zleceniodawcą aneks do umowy, w którym poszerzył swoje usługi dodatkowo o usługi doradztwa w zakresie mobilności i nowoczesnej technologii. W związku z tym obecna umowa obejmuje świadczenie przez Pana usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym świadczenie usług doradztwa w zakresie mobilności i nowoczesnej technologii.
W ramach ww. usług wykonuje Pan m.in. poniższe czynności:
- uczestniczy w projektach doradczych dotyczących zapewnienia mobilności i rozwoju firmy w tym efektywne wdrażanie wypracowanych rozwiązań;
- monitoruje kierunki rozwoju firmy Zleceniodawcy w zakresie prowadzonej przez niego działalności;
- stale monitoruje rozwój nowych technologii i proponuje rozwiązania;
- ściśle współpracuje z działem Rozwoju Biznesu Zleceniodawcy w celu proponowania i wdrażania nowych rozwiązań i technologii związanych z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością;
- ściśle współpracuje z konsultantami zewnętrznymi i innymi specjalistami;
- świadczy usługi doradcze w zakresie koordynowania procesów i poprawy jakości pracy oraz procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Zleceniodawcę;
- ściśle współpracuje z działem administracji Zleceniodawcy w celu koordynowania procesów;
- współpracuje z dostawcami usług Zleceniodawcy, w tym monitoruje przestrzeganie postanowień umów zawieranych pomiędzy dostawcami usług, a Zleceniodawcą;
- monitoruje raporty serwisowe od dostawców usług Zleceniodawcy, w tym doradza w zakresie rozwiązywania powstałych problemów.
W ramach ww. usług nie świadczył Pan i nie świadczy usług w zakresie wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Świadczone usługi nie dotyczyły i nie
dotyczą również badania rynku, opinii publicznej oraz nie były i nie są związane w jakikolwiek sposób z doradztwem w zakresie oprogramowania. Świadczone usługi nie dotyczyły i nie dotyczą także usług doradztwa związanego z zarządzaniem, usług firm centralnych i usług doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem rybim.
Świadczone przez Pana usługi mieszczą się pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 jako pozostałe usługi doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, ale nie są objęte zakresem przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. Nie świadczył Pan i nie świadczy usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) ani z zarządzaniem.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uzyskuje Pan inne przychody. Są to przychody z tytułu:
a)umowy o pracę,
b)pobiera Pan wynagrodzenie z tytułu zasiadania w organach spółek kapitałowych (zarząd, rada nadzorcza) - powołanie na mocy uchwały zgromadzenia wspólników w rozumieniu przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.
Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, na podstawie której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
Nie będzie Pan świadczył usług na rzecz podmiotu, w którym występuje w roli udziałowca/wspólnika/prezesa zarządu.
Otrzymuje Pan wynagrodzenie z tytułu zasiadania w organach spółek kapitałowych (zarząd, rada nadzorcza) przy czym wyjaśnia Pan, że te przychody uzyskuje od podmiotów innych niż te dla których świadczy Pan usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Ponadto wyjaśnia Pan, że nie świadczy usług w ramach działalności gospodarczej dla podmiotów z którymi ma zawartą umowę o pracę.
Pytania
1.Czy wykonywane przez Pana usługi przed podpisaniem aneksu tj. przed 1 października 2023 roku w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą skorzystać z opodatkowania stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
2.Czy wykonywane przez Pana usługi po podpisaniu aneksu tj. po 1 października 2023 roku w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą skorzystać z opodatkowania stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane przez Pana pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zarówno przed podpisaniem aneksu tj. przed 1 października 2023 roku jak i po 1 października 2023 roku mogą być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Zgodnie z treścią art. 1 pkt 1 i 2 u.z.p.d. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1.prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2.osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.z.p.d opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Na podstawie art. 8 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z ustępem 2 tego artykułu jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Należy zaznaczyć, że w odniesieniu do podatników wykonujących działalność usługową, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów" (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Pana zdaniem szczegółowa analiza cytowanych przepisów art. 12 u.z.p.d. prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane w ramach umowy świadczonej na rzecz Zleceniodawcy (zarówno przed jak i po podpisaniu aneksu 1 października 2023 roku) polegające na doradzaniu w zakresie prowadzenia działalności zakwalifikowane przez Pana pod numerem 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione są pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie u.z.p.d.
W ramach świadczenia usług doradzania w zakresie prowadzenia działalności nie wydawał Pan i nie wydaje poleceń, nie sprawował i nie sprawuje nadzoru ani nie podejmował i nie podejmuje decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Dodatkowo nie świadczył Pan i nie świadczy w prowadzonej działalności usług doradztwa związanych z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, pozostałych usług doradztwa związanych z zarządzaniem ani pozostałych usług zarządzania projektami.
Świadczone usługi są zakwalifikowane przez Pana w grupowaniu PKWiU 70.22.30 i choć mieszczą się w dziale 70 PKWiU, to nie są jednak objęte zakresem przedmiotowym przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. Nie świadczył Pan i nie świadczy również usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) ani z zarządzaniem.
Posłużenie się przez ustawodawcę w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. przedrostkiem "ex" oznacza w Pana opinii, że dyspozycją tego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, wymienione w tym przepisie usługi - tutaj: usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Ilekroć w u.z.p.d. używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania lub danej usługi danego grupowania.
Tym samym umieszczenie ww. dopisku "ex" i użycie go w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. przy symbolu działu 70 PKWiU ma na celu zawężenie stosowania tego przepisu.
Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą Działu 70 PKWiU "usługi firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem", przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupowań tego działu, ale tylko te grupowania, które obejmują (a) "usługi firm centralnych (head office)" oraz (b) "usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Wyraźnego podkreślenia wymaga więc, że analizowana norma prawna ma zatem zastosowanie tylko i wyłącznie do tych świadczeń, których nomenklatura jest zgodna z jasnym i czytelnym wskazaniem ustawodawcy ujętym w u.z.p.d.
Jak zostało wspomniane powyżej, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W tym miejscu podkreśla Pan, że skoro wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług, to podpisanie przez Pana aneksu w dniu 1 października 2023 roku, w którym rozszerzono usługi doradcze o doradztwo w zakresie mobilności i nowoczesnej technologii nie ma de facto wpływu na wysokość stawki zarówno przed jak i po podpisaniu tego aneksu, ponieważ wykonywane przez Pana czynności mieszczą się w zakresie czynności dla których przewidziana jest stawka 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Świadczył Pan tożsame usługi od początku obowiązywania umowy ze Zleceniodawcą, a aneks z dnia 1 października 2023 roku jest jedynie technicznym zabiegiem, który ma na celu uszczegółowienie czynności w ramach wykonywanej umowy.
Usługi wykonywane przez Pana nie miały i nie mają charakteru usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie są one kwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.1. Nie są zatem związane ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, czy też pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem, w związku z czym nie mieszczą się one w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.
Ponieważ usługi nie mieszczą się również w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6- 8, należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%.
Jak zostało już wspomniane, usługi nie były i nie są również wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d., a zatem nie mieszczą się one również w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.
Uwzględniając powyższe, stoi Pan na stanowisku, że świadczone przez Pana usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane przez Pana pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zarówno przed podpisaniem aneksu tj. przed 1 października 2023 roku jak i po 1 października 2023 roku mogą być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Powyższe Pana stanowisko stanowi ugruntowaną linię interpretacyjną organów podatkowych np.
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 stycznia 2023 r., sygn.. 0112-KDIL2-2.4011.864.2022.2.MM, w której organ stwierdził:
„Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wskazała Pani także, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując - określone w opisie stanu faktycznego usługi świadczone przez Panią w ramach wykonywanej indywidualnej działalności gospodarczej, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30 podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2022 r., sygn.. 0115-KDWT.4011.27.2022.2.IK
„Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 70.22.30.0 "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie rozwoju przemysłowego" oraz wg symbolu PKWiU 70.22.30.0 "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie rozwoju regionalnego". Pomimo klasyfikacji usług do działu nie świadczy Pan usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) ani z zarządzaniem. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że jeżeli:
- nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu;
- Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2021 r. limitu 2 000 000 euro,
- nie wykonywał Pan w 2021 r. oraz nie wykonuje Pan w 2022 r. w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających ww. czynnościom, wówczas przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST
„Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Biorąc powyższe pod uwagę, w Pana opinii świadczone przez Pana usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane przez Pana pod pozycją PKWiU 70.22.30.0 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zarówno przed podpisaniem aneksu tj. przed 1 października 2023 roku jak i po 1 października 2023 roku mogą być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
wolny zawód - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) usługi stanowią:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczenia usług do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1,art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
- 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto, należy również zwrócić uwagę na treść art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że świadczy Pan usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, polegające na:
- uczestnictwie w projektach doradczych dotyczących zapewnienia mobilności i rozwoju firmy w tym efektywne wdrażanie wypracowanych rozwiązań;
- monitorowaniu kierunku rozwoju firmy Zleceniodawcy w zakresie prowadzonej przez niego działalności;
- stale monitorował Pan rozwój nowych technologii i proponowałem w tym zakresie rozwiązania;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z działem Rozwoju Biznesu Zleceniodawcy w celu proponowania i wdrażania nowych rozwiązań i technologii związanych z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z konsultantami zewnętrznymi i innymi specjalistami polegająca m.in. na usługach doradczych;
- świadczył Pan usługi doradcze w zakresie koordynowania procesów i poprawy jakości pracy oraz procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Zleceniodawcę;
- prowadził Pan ścisłą współpracę z działem administracji Zleceniodawcy w celu koordynowania procesów;
- współpracował Pan z dostawcami usług Zleceniodawcy, w tym monitorowałem przestrzeganie postanowień umów zawieranych pomiędzy dostawcami usług, a Zleceniodawcą;
- monitorował Pan raporty serwisowe od dostawców usług Zleceniodawcy, w tym doradzałem w zakresie rozwiązywania powstałych problemów.
Ponadto wskazał Pan, że z dniem 1 października zawarł Pan aneks do umowy ze Zleceniodawcą, w którym to poszerzył Pan zakres usług wskazując :
- uczestniczył Pan w projektach doradczych dotyczących zapewnienia mobilności i rozwoju firmy w tym efektywne wdrażanie wypracowanych rozwiązań;
- monitoruje Pan kierunki rozwoju firmy Zleceniodawcy w zakresie prowadzonej przez niego działalności;
- stałe monitoruje Pan rozwój nowych technologii i proponuję rozwiązania;
- ściśle współpracuję Pan z działem Rozwoju Biznesu Zleceniodawcy w celu proponowania i wdrażania nowych rozwiązań i technologii związanych z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością;
- ściśle współpracuje Pan z konsultantami zewnętrznymi i innymi specjalistami;
- świadczy Pan usługi doradcze w zakresie koordynowania procesów i poprawy jakości pracy oraz procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Zleceniodawcę;
- ściśle współpracuje Pan z działem administracji Zleceniodawcy w celu koordynowania procesów;
- współpracuje Pan z dostawcami usług Zleceniodawcy, w tym monitoruje przestrzeganie postanowień umów zawieranych pomiędzy dostawcami usług, a Zleceniodawcą;
- monitoruje Pan raporty serwisowe od dostawców usług Zleceniodawcy, w tym doradzam w zakresie rozwiązywania powstałych problemów.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.30.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, będzie Pan mógł opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Interpretacja rozstrzyga tylko co do możliwości zastosowania 8,5 % stawki ryczałtu ewidencjonowanego, nie rozstrzyga natomiast kwestii samej możliwości rozliczenia się przez Pana w tej formie. Tą informacje Organ przyjął jako fakt w związku z wskazaniem przez Pana we wniosku.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).