Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12. - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.45.2024.2.BM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.45.2024.2.BM

Temat interpretacji

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 2 lutego 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w ramach której PKD znajdują się w szczególności: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Wysokość przychodów w poprzednich latach z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Zakłada Pan, że również w 2024 roku kwota ta nie zostanie przekroczona.

Wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”) nie mają zastosowania do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rozważa Pan zmianę formy opłacania podatku dochodowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od 2024 roku. W ramach Umowy o współpracę [„Umowy”] zawartej w (...) dnia 1 września 2022 r. na czas nieokreślony z Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (NIP: (...)) [„Zleceniodawca”] świadczy Pan „usługi programistyczne a także opracowania rozwiązań z zakresu Digital Business” z zastrzeżeniem wyjaśnień przedstawionych poniżej.

1.Zgodnie z umową, zakres usług wykonywanych przez Pana na rzecz Zleceniodawcy obejmuje: 1) opracowywanie koncepcji, projektowanie, tworzenie, modyfikowanie oraz publikacja aplikacji mobilnych i internetowych, integrowanie rozwiązań z architekturą IT, realizowanie rozszerzeń funkcjonalnych, tworzenie programów komputerowych lub ich części;

2.doradztwo w zakresie wyboru modelu biznesowego i sposobu monetyzacji aplikacji, utrzymywanie i rozwój aplikacji;

3.opracowywanie rozwiązań technologicznych i implementacja usług cyfrowych na rzecz Zleceniodawcy, opiniowanie rozwiązań technicznych tworzonych na rzecz i wskazanych przez Zleceniodawcę;

4.doradztwo w zakresie wdrażania nowych technologii, zmian w procesach, opracowywanie oraz wdrażanie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w zakresie ciągłego doskonalenia produkcji (Lean Manufacturing);

5.analizę wymagań projektowych;

6.udział w tworzeniu architektury systemu;

7.testowanie rozwiązań programistycznych;

8.implementację stworzonych rozwiązań programistycznych;

9.wdrażanie rozwiązań programistycznych do wersji produkcyjnych aplikacji;

10.przygotowywanie dokumentacji dotyczących programów komputerowych;

11.świadczenie usług z zakresu koordynowania i rozwoju współpracy z dostawcami sprzętu i oprogramowania na rzecz Zleceniodawcy, dostawcami usług serwisowych i ubezpieczeniowych – w zakresie wynikającym ze świadczonych usług z zakresu digital business;

12.świadczenie dodatkowych usług z zakresu doradztwa technologicznego i tworzenia oprogramowania zleconego przez Zleceniodawcę.

Realizuje Pan usługi na podstawie zamówień składanych przez Zleceniodawcę. W praktyce usługi polegają na projektowaniu i tworzeniu autorskich strategii wprowadzania programów komputerowych oraz ich wdrażaniu. W ramach swoich usług pracuje Pan nad analizą istniejących rozwiązań w aplikacji, należącej do podmiotu trzeciego, stanowiącej odpowiednik „inteligentnego domu” na obiektach pływających, a także nad jej ulepszaniem i zmienianiem. Ponadto pracuje Pan nad ulepszaniem, zmienianiem i rozwijaniem narzędzia marketingowego służącego do ulepszania stron internetowych. Projektuje również nowe strony internetowe, które budowane są przez Zleceniodawcę na rzecz klientów. Samodzielnie nie tworzy Pan ani nie modyfikuje kodów źródłowych aplikacji czy narzędzi, jednak tworzy autorskie koncepcje, które są następnie wdrażane przez inne osoby wykonujące pracę na rzecz Zleceniodawcy. Pana praca ma kluczowy wpływ na kształt wprowadzanych w aplikacji czy narzędziach zmian, modyfikacji i ulepszeń, aczkolwiek nie jest to praca programisty – nie wytwarza Pan, nie rozwija ani nie ulepsza samodzielnie oprogramowania. Nie świadczy również doradztwa w zakresie oprogramowania czy sprzętu komputerowego.

Rozważa Pan skorzystanie z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz skorzystanie z preferencyjnej stawki 8,5% zgodnie z ustawą, od roku 2024.

Uzupełnienie wniosku

Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod symbolem:

PKWiU 62.01.12 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Może Pan świadczyć jeszcze inne usługi, jak te oznaczone kodami PKWiU:

62.02.10.0 – doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,

62.01.1 – usługi związane z oprogramowaniem,

62.01.2 – usługi objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”,

62.09.20.0 – usługi w zakresie instalowania oprogramowania,

62.03.1 – usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi,

przy czym powyższe nie oznacza, że usługi sklasyfikowane kodami wymienionymi wyżej są wykonywane w ramach usług objętych wnioskiem.

Zakres usług objętych umową został wskazany wprost we wniosku (12 punktów). Jeżeli chodzi o czynności, zadania, które Pan wykonuje w ich ramach oraz efekt czynności, to można je podzielić na:

a) Tworzenie modelu biznesowego i założeń aplikacji mobilnej (...) służącej między innymi do zarządzania (...). W ramach zakresu zadań znajdują się:

(...)

Efektem tych czynności (zbiorczo) ma być rozwój funkcjonalności aplikacji dla różnych marek – z uwagi na wielość wykonywanych przez Pana czynności i ich różnorodność, trudno jest przypisać efekt do każdej czynności.

b) Tworzenie modelu biznesowego i założeń nowego podejścia cyfrowego marketingu grupy spółek Zleceniodawcy. W ramach zakresu zadań wchodzą:

(...)

Efektem tych czynności (zbiorczo) ma być powstanie nowych stron internetowych dla różnych marek, wraz z narzędziami marketingu automatycznego, np. hanseyachts.com – z uwagi na wielość czynności i ich różnorodność trudno jest przypisać efekt do każdej z czynności osobno.

Użyte we wniosku sformułowania należy rozumieć następująco:

koncepcja: w zależności od projektu może to być na przykład projekt graficzny z wypisanymi założeniami funkcjonalnymi, wartością dodaną dla użytkownika, kryteriami akceptacji dla podmiotu wykonującego prace deweloperskie,

aplikacja mobilna i internetowa: aplikacja mobilna to rodzaj programu spełniającego określone funkcje, stworzonego dla urządzeń mobilnych działających na systemach operacyjnych (...) lub w przeglądarkach internetowych; aplikacja internetowa spełnia te same kryteria, różni się jednak brakiem jej instalacji systemowej na urządzeniu,

integrowanie rozwiązań z architekturą IT: wykorzystując „API” czyli interfejs programowania aplikacji tworzy się połączenie między dwoma lub większą liczbą programów komputerowych; połączone programy mogą wzajemnie korzystać ze swoich funkcji, komunikować się, pobierać lub wymieniać dane; jednym z takim przykładów jest np. okienko z mapami (...) na stronie internetowej,

rozwiązania technologiczne i implementacja usług cyfrowych: jest to wybór odpowiedniej technologii, języków programowania i programów komputerowych oraz ich koniecznych zmian do osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych,

rozwiązania technologiczne: programy komputerowe, aplikacje mobilne jak i rozwiązania techniczne (fizyczna część sprzętu komputerowego).

Kontrahent zleca usługi z zakresu „Digital Business”. Jest to kompleksowy zakres usług od stworzenia koncepcji po testowanie i utrzymanie.

a) Testowanie rozwiązań cyfrowych aktualnie używanych przez grupę spółek kontrahenta, jak i testowanie potencjalnych rozwiązań od innych dostawców. Testowanie wiąże się z weryfikacją poprawnego działania, zgodności ze standardami branżowymi, testami wizualnymi i wydajnościowymi oraz potencjałem spełniania założeń biznesowych.

b) Utrzymanie – w ramach wcześniej opisanego projektu (...), oprócz prac związanych z rozwojem oprogramowania kontrahent zleca również utrzymanie systemu od strony kontrahenta. System administrowany jest przez podmiot trzeci od strony technicznej, natomiast obsługa klienta, koordynowanie procesów instalacji urządzeń (...), komunikacja z użytkownikami czy tworzenie rekomendacji dla kampanii marketingowych (...) wchodzą w zakres obowiązków wynikających ze współpracy z kontrahentem.

Również projekt, o którym mowa powyżej zakłada, oprócz zadań w procesie tworzenia nowych stron internetowych wraz z narzędziami marketingu automatycznego ich późniejsze utrzymywanie, tj. wykonywanie testów oraz monitorowanie zachowań użytkowników wraz z wydawaniem rekomendacji dotyczących usprawnień i poprawek, tworzenie rekomendacji dotyczących rozwoju treści i funkcjonalności, monitorowanie wydajności i poprawnego działania stron oraz współdziałanie z zewnętrznymi agencjami w przypadku wystąpienia awarii w celu jak najszybszego ich rozwiązania.

PKWiU finalnej usługi świadczonej na rzecz jednego kontrahenta to 62.01.12.

Usługa na fakturze określana jest jako „Usługa Digital Business” z powodu niejednorodności, poziomu skomplikowania i czasochłonności wykonywanych usług. Świadczone usługi rozróżnione są każdorazowo po zakończeniu miesiąca w załączniku do faktury, w którym też przekazywane są prawa autorskie do wykonanych utworów (jeżeli dotyczy).

Jest Pan świadomy obowiązku złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym i zamierza takie oświadczenie złożyć, przy czym nie bez wpływu na podjęcie decyzji o złożeniu takiego oświadczenia pozostaje wynik postępowania o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przy czym przychód ze wskazanego we wniosku kontraktu będzie stanowił jeden rodzaj działalności, bez podziału na poszczególne kwoty.

Pytanie

Czy opisany we wniosku zakres Pana usług wykonywany w ramach działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z ustawą?

Pana stanowisko w sprawie

Opisany we wniosku zakres usług kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z ustawą.

Usługi wskazane we wniosku nie są usługami: związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanymi z oprogramowaniem, objętymi grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego, związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi – a więc usługami zdefiniowanymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.

Usługi świadczone przez Pana nie są związane z wykonywaniem wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Usługi wskazane we wniosku nie są również usługami związanymi z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych, a także nie są usługami przetwarzania danych, przesyłania strumieni wideo przez Internet, przesyłania strumieni audio przez Internet, agencji informacyjnych oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych - a więc usługami zdefiniowanymi w art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. h oraz lit. i ustawy.

W art. 12 ustawy część kodów PKWiU została szczegółowo przypisana do poszczególnych stawek procentowych. Jednak nie zostały tam wskazane wszystkie kody PKWiU. Świadczone przez Pan usługi należy zakwalifikować jako PKWiU 62.01.12 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, a przytoczony kod PKWiU nie został w żaden sposób wyszczególniony i przypisany do poszczególnych stawek procentowych w art. 12 ustawy.

Zgodnie z powyższym, w przedmiotowej sprawie należałoby zastosować art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy i przypisać stawkę ryczałtu 8,5% jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak już wskazano, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan usługi obejmujące następujące czynności:

1)opracowywanie koncepcji, projektowanie, tworzenie, modyfikowanie oraz publikacja aplikacji mobilnych i internetowych, integrowanie rozwiązań z architekturą IT, realizowanie rozszerzeń funkcjonalnych, tworzenie programów komputerowych lub ich części;

2)doradztwo w zakresie wyboru modelu biznesowego i sposobu monetyzacji aplikacji, utrzymywanie i rozwój aplikacji;

3)opracowywanie rozwiązań technologicznych i implementacja usług cyfrowych na rzecz Zleceniodawcy, opiniowanie rozwiązań technicznych tworzonych na rzecz i wskazanych przez Zleceniodawcę;

4)doradztwo w zakresie wdrażania nowych technologii, zmian w procesach, opracowywanie oraz wdrażanie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w zakresie ciągłego doskonalenia produkcji (Lean Manufacturing);

5)analiza wymagań projektowych;

6)udział w tworzeniu architektury systemu;

7)testowanie rozwiązań programistycznych;

8)implementacja stworzonych rozwiązań programistycznych;

9)wdrażanie rozwiązań programistycznych do wersji produkcyjnych aplikacji;

10)przygotowywanie dokumentacji dotyczących programów komputerowych;

11)świadczenie usług z zakresu koordynowania i rozwoju współpracy z dostawcami sprzętu i oprogramowania na rzecz Zleceniodawcy, dostawcami usług serwisowych i ubezpieczeniowych – w zakresie wynikającym ze świadczonych usług z zakresu digital business;

12)świadczenie dodatkowych usług z zakresu doradztwa technologicznego i tworzenia oprogramowania zleconego przez Zleceniodawcę.

Dla ww. usług wskazał Pan grupowanie PKWiU finalnej usługi świadczonej na rzecz jednego kontrahenta 62.01.12. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU z 2015 r. klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

pisanie programów na zlecenie użytkownika,

projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12 mają związek z oprogramowaniem.

W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi opracowywania koncepcji, projektowania, tworzenia, modyfikowania oraz publikacji aplikacji mobilnych i internetowych, integrowania rozwiązań z architekturą IT, tworzenia programów komputerowych lub ich części, utrzymywania i rozwijania aplikacji, przygotowywania dokumentacji dotyczących programów komputerowych czy projektowania stron internetowych.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Pana usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, bowiem jak sam wskazał, Pana praca ma kluczowy wpływ na kształt wprowadzanych w aplikacji czy narzędziach zmian, modyfikacji i ulepszeń.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług finalnie sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

W tym kontekście okoliczność, że Pana praca nie jest pracą programisty – nie wytwarza Pan, nie rozwija ani nie ulepsza samodzielnie oprogramowania, w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).