Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.905.2023.1.WS
Temat interpretacji
Ustalenie przychodów - zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 17 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Od 20.09.2019 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie wytwarzania (…). Od początku działalności korzysta Pani z portalu sprzedażowego (…). Sprzedaż opiera się prawie wyłącznie na tym portalu. Pojedyncze sprzedaże występują poprzez własną stronę internetową. Sprzedaż w 99,5% jest sprzedażą zagraniczną. W większości to sprzedaż do USA.
W każdej ofercie na (…) oraz na Pani stronie w regulaminie sklepu posiada Pani adnotacje, że kupujący udziela Pani pełnomocnictwa na wysłanie w jego imieniu zakupionego towaru i opłacenie wysyłki.
Od dnia rozpoczęcia działalności kwotę otrzymaną na pokrycie opłacenia przesyłki uznaje Pani jako przychód i odprowadza od tego podatek. Często koszt wysyłki jest to 50% Pani przychodu z jednej sprzedaży. Oczywiście nie zawsze. Koszt wysyłki jest ruchomy i zależy od wagi i wielkości przesyłki. Każda kwota pobrana na poczet wysyłki jest pokazana w odrębnej pozycji na każdej fakturze. Sklep prowadzony na (…) jest w euro. Kwota pobierana na wysyłkę jest w tej sytuacji również w euro. Zwykle koszt pobrany na wysyłkę nie jest dokładnie tym samym, jaki jest opłacany przewoźnikowi. Często jest to kwota mniejsza lub większa. Wpływa na to kilka rzeczy. Jedną z nich są różnice kursowe. Kurs euro zmienia się bardzo często. Nie jest Pani w stanie tak często zmieniać kosztów pobieranych na poczet przesyłek. Druga rzecz to dokładne określenie końcowej wagi paczki. Przedmioty wykonywane przez Panią to produkty rękodzielnicze. Ze względu na brak miejsca na magazynowanie, produkty wykonuje Pani po złożonym zamówieniu przez kupującego. Ma Pani określony termin na wysyłkę 21 dni. Ten sam przedmiot wykonany z tych samych materiałów może różnić się wagowo ze względu, na przykład, na wykorzystanie drewna z innej partii. Wystarczy niewielka różnica wagowa jakiegoś materiału i zdarza się sytuacja, że towar w kategorii wysyłkowej powyżej 500g zmieści się w niższym przedziale mając 499g. Tym samym pobierze Pani wyższą kwotę za wysyłkę, ostatecznie płacąc mniej. Oczywiście sytuacja może być odwrotna, wtedy pobierze Pani za mało i na Pani koszt dopłaci Pani do wysyłki.
Wszystkie koszty ponoszone na poszczególne wysyłki są na bieżąco notowane. Wliczając od samego początku koszt wysyłki do przychodu, przekroczyła Pani minimalnie za rok 2022 próg upoważniający do korzystania z małego ZUSu na rok 2023. Przekroczona kwota była niewielka. Ten rok z opłacaniem dużego ZUSu jest rokiem, który stawia pod wielkim znakiem zapytania dalsze losy Pani działalności. Jest to kwota ogromna i bardzo obciążająca rodzinny budżet. Obawia się Pani, że sytuacja się powtórzy i po raz kolejny przekroczy Pani nieznacznie próg uprawniający do skorzystania z małego ZUSu.
Pytania
1.Czy w tej sytuacji środki pieniężne wpływające na rachunek bankowy firmy na opłacenie kosztów przesyłki zakupionego towaru nie stanowiły i nie stanowią Pani przychodu w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, a różnicę w otrzymanej kwocie należało i należy wliczać do przychodu, opodatkowując ją taką samą stawką, jaką rozlicza Pani sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów, tj. 5,5%?
2.Czy jest możliwe skorygowanie przychodów o koszty wysyłki wstecz?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem środki pieniężne, które wpływały i nadal wpływają na Pani rachunek na opłacenie w imieniu kupującego kosztów wysyłki zakupionego towaru, nie stanowią Pani przychodu z działalności gospodarczej. Działając bowiem jako pełnomocnik kupującego jest Pani zobowiązana do przekazania otrzymanych kwot na rzecz podmiotu, który doręcza przesyłkę – poczta lub kurier. W sytuacji posiadanego upoważnienia (pełnomocnictwa) jest to zwrot kosztów i kwoty te nie powinny stanowić Pani przychodu. Kwota pobrana z nadwyżką stanowiłaby dopiero powstanie przychodu (różnica pomiędzy kwotą pobraną od klienta, a kwotą zapłaconą przewoźnikowi). Nadwyżka ta powinna zostać opodatkowana taką samą stawką ryczałtu, jaką rozlicza Pani sprzedaż wytwarzanych przez Panią produktów, tj. 5,5%.
Podobnie twierdzą organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych, np.: 0115-KDIT3.4011.1016.2021.1.AD; 0112-KDIL2-2.4011.134.2022.2.MM; 0114-KDIP3-2.4011.771.2021.1.MT; 0113-KDIPT2-1.4011.783.2022.2.MGR.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, stosownie do treści art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Kwoty otrzymane od kupującego na pokrycie kosztów wysyłki nie są kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów.
Mając na uwadze powyższe, nie powstanie przychód w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z tym, może Pani skorygować opłacany z tego tytułu podatek naliczany od 20.09.2019 r. (zgodnie z ustawą na złożenie korekty zeznania podatkowego PIT podatnik ma 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym złożył pierwotny dokument). Nie zmieni to już formy opłacania ZUS, ale umożliwi w kolejnym roku skorzystać z małego ZUSu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Oceniając skutki podatkowe opisanego we wniosku zdarzenia, należy mieć na uwadze przepisy art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), regulujące kwestię przedstawicielstwa.
Zgodnie z art. 95 § 1 ustawy – Kodeks cywilny:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.
W myśl natomiast art. 95 § 2 tego Kodeksu:
Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie wytwarzania (…). Od początku działalności korzysta Pani głównie z portalu sprzedażowego. Pojedyncze sprzedaże realizuje Pani przez własną stronę internetową. W każdej ofercie na portalu oraz na Pani stronie w regulaminie sklepu posiada Pani adnotacje, że kupujący udziela Pani pełnomocnictwa na wysłanie w jego imieniu zakupionego towaru i opłacenie wysyłki.
Skoro w każdej ofercie na portalu oraz na Pani stronie w regulaminie sklepu prowadzonej sprzedaży (wysyłkowej) towarów zostało wyraźnie zastrzeżone, że kupujący udziela Pani pełnomocnictwa na wysłanie w jego imieniu zakupionego towaru i opłacenie wysyłki, to – w zakresie otrzymanych od kupującego kwot stanowiących rzeczywiście poniesione koszty wysyłki towarów – nie powstaje u Pani przychód podatkowy w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, zobowiązana jest Pani do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz firmy realizującej odpłatną dostawę zamówionych towarów.
Jednocześnie podkreślam, że nadwyżka środków pieniężnych pozostała po pokryciu rzeczywistych kosztów przesyłki zapłaconych podmiotowi świadczącemu usługę doręczania towarów stanowi dla Pani przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zauważam, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. kwestia ta była uregulowana w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z wniosku wynika, że przychody uzyskiwane przez Panią w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie wytwarzania (…) opodatkowuje Pani stawką ryczałtu 5,5%.
Zatem jeżeli pobrana od kupującego kwota jest wyższa od opłaty dla przewoźnika, nadwyżka ponad tę opłatę powinna być opodatkowana taką samą stawką, jaką Pani rozlicza sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów, tj. – jak Pani wskazała we wniosku – 5,5%.
Reasumując – środki pieniężne wpływające na rachunek bankowy firmy na opłacenie kosztów przesyłki zakupionego towaru nie stanowiły i nie stanowią Pani przychodu do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednak nadwyżka środków pieniężnych pozostała po pokryciu rzeczywistych kosztów przesyłki zapłaconych podmiotowi świadczącemu usługę doręczania towarów stanowi dla Pani przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki ryczałtu, jaką rozlicza Pani sprzedaż wytwarzanych przez Panią produktów, tj. 5,5%.
Przechodząc do kwestii możliwości złożenia korekty zeznania rocznego za poprzednie lata podatkowe, wskazuję na art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Jednocześnie podkreślam, że zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego, o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu.
Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.
Skoro zatem niesłusznie zaliczała Pani środki pieniężne na opłacenie kosztów przesyłki zakupionego towaru do przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przysługuje Pani prawo do złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2019-2022, stosownie do art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Reasumując – przysługuje Pani prawo do złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2019-2022, w związku z nieprawidłowym wykazaniem wysokości przychodów uzyskanych w tych latach.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Powołane przez Panią interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).