Określenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.1030.2023.2.MJ

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1030.2023.2.MJ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 29 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 stycznia 2024 r. (wpływ 8 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od kwietnia 2021 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647).

Jako formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej wybrał Pan ryczałt ewidencjonowany, w związku z czym złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w ustawowym terminie.

Wniosek dotyczy dochodów osiąganych w 2023 r. oraz latach następnych, przy założeniu, że będzie Pan kontynuował działalność będącą przedmiotem wniosku.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi polegające na:

1.tworzeniu scenariuszy testowych na potrzeby manualnych testów systemu księgowego dla funduszy inwestycyjnych,

2.manualnym wykonywaniu testów wskazanego systemu, w tym weryfikacji rezultatów oraz raportowaniu błędów, zarządzaniu wykrytymi błędami w systemie,

3.zarządzaniu i koordynacji pracy zespołu testowego oraz technicznym wsparciu jego pracy.

Wykonawca świadcząc usługi nie tworzy kodu - tj. nie programuje testowanego systemu, ani go nie modyfikuje w żaden sposób. Celem Pana pracy jest manualne przetestowanie danych funkcjonalności systemu, który w założeniu ma działać zgodnie z wymaganiami technicznymi obranymi przez kontrahenta.

Nie wykonuje Pan zadań polegających na usuwaniu błędów znalezionych podczas testowania, lecz przekazuje stosowne zgłoszenia programistom. Nie wykonuje Pan również czynności z zakresu doradztwa dotyczącego oprogramowania oraz sprzętu komputerowego.

Czynności opisane w pkt 1-2 powyżej klasyfikuje Pan jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowane kodem PKWiU 62.02.30.0.

Czynności związane z zarządzaniem i koordynacją pracy zespołu testowego (pkt 3 powyżej) klasyfikuje Pan jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowane kodem PKWiU 70.22.20.0.

Nie dotyczy Pana żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540).

Jednocześnie w poprzednim roku podatkowym nie osiągnął Pan przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, jak i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty w przyszłości, w związku z czym spełnia Pan wymogi określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Nie uzyskuje Pan innych przychodów podlegających opodatkowaniu niż te wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Scenariusze testowe mają za zadanie zweryfikować poprawność działania systemu, który Pana klient wdraża. Pana rolą jest między innymi wymyślenie sytuacji, która może zdarzyć się podczas codziennego użytkowania systemu, a której rezultat zostanie zweryfikowany przez konkretną funkcjonalność systemu zanim zostanie on wdrożony. Scenariusz ten jest tworzony w wewnętrznym systemie Pana klienta, a następnie jeden z członków zespołu testowego, w tym Pan, jest odpowiedzialny za jego wykonanie oraz weryfikację poprawności działania systemu pod kątem tego konkretnego scenariusza testowego. Poniżej przedstawiony jest przykład jednego z Pana zadań. Chcąc zweryfikować, czy system dobierze odpowiednie konta księgowe do transakcji zakupu akcji jednej ze spółek notowanych na giełdzie, musi Pan wymyślić jaka przykładowa transakcja powinna zostać zawarta oraz jakie dane powinna zawierać, aby zweryfikować czy podczas zaksięgowania takiej transakcji, system dobierze odpowiednie konta. Tak więc pierwszym etapem jest wymyślenie koncepcji testu, natomiast kolejnym krokiem jest manualne stworzenie takiej transakcji w systemie, a kolejnym weryfikacja oczekiwanych rezultatów. Wszystkie te czynności polegają na manualnym wprowadzeniu danych lub obserwacji poprawności obliczeń jako element weryfikacyjny. Jeżeli rezultat odbiega od oczekiwań, zdarzenie to należy zarejestrować w wewnętrznym systemie Pana klienta, a następnie monitorować proces jego naprawy przez dedykowany zespół.

Pełni Pan rolę zarówno osoby koordynującej techniczne aspekty wykonywanych przez zespół testerski czynności, jak również sam jest jego częścią, a więc tworzy scenariusze testowe oraz odzwierciedla/wykonuje je w systemie, a następnie weryfikuje poprawność ich rezultatów. Bierze Pan też udział w spotkaniach jako osoba pośrednicząca pomiędzy zespołem testerskim, a osobami odpowiedzialnymi za konfigurację. Koordynacja pracy zespołu polega na technicznym wsparciu zespołu, pomocy przy tworzeniu scenariuszy, pomocy wykonywaniu testów oraz monitorowaniu błędów zaraportowanych przez zespół.

Podsumowując, usługi świadczone przez Pana polegają na weryfikacji poprawności działania systemu, który Pana klient planuje wdrożyć. Weryfikacja ta polega na przetestowaniu go, na co składają się kolejno: koncepcja testu (scenariusz testowy), wykonanie testu w systemie oraz weryfikacja poprawności testowanej funkcjonalności na podstawie wyniku testu. Testy mają bardzo różny charakter, natomiast każda czynność ma charakter manualny, wynik testu najczęściej nie jest zero-jedynkowy, a więc wymaga analizy/interpretacji wyniku obliczeń systemu. Nie tylko świadczy Pan usługę testera, ale Pana rolą jest również wsparcie członków zespołu pod kątem wykonalności oraz interpretacji wyniku testu - stąd mowa o koordynacji pracy zespołu.

Nie klasyfikuje Pan świadczonych przez siebie usług jako związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Czynności tworzenia scenariuszy testowych na potrzeby manualnych testów oraz manualnym ich wykonywaniu, w tym weryfikacji rezultatów oraz raportowaniu błędów, klasyfikuje Pan jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowane kodem PKWiU 62.02.30.0.

Nie świadczy Pan usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70).

Pytania

1.Czy opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach 1-2 mogą być opodatkowanie 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

2.Czy opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punkcie 3 mogą być opodatkowanie 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W Pana ocenie przychody uzyskane z działalności polegającej na świadczeniu usług z zakresu tworzenia scenariuszy testowych na potrzeby manualnych testów systemu księgowego oraz manualnego wykonywania testów tegoż systemu, w tym weryfikacji rezultatów oraz raportowaniu błędów, zarządzaniu wykrytymi błędami, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki. Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: "u.z.p.d.o.f.") - ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d.o.f. stanowi, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie zaś do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Z kolei art. 2 ust. 1 u.z.p.d.o.f. stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pana zdaniem usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0, do których w Pana ocenie należy przyporządkować usługi opisane w stanie faktycznym w pkt 1-2, nie zostały bezpośrednio przyporządkowane do którejś ze stawek podatku wymienionych w art. 12 u.z.p.d.o.f., jak i w przepisach szczególnych, wobec czego - odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług, będących przedmiotem wniosku, będzie stawka 8,5%.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu). Tym samym, świadczone przez Pana usługi stanowią działalność usługową zgodnie z powyżej przytoczoną definicją, co umożliwia zastosowanie stawki 8,5%.

Ad. 2

W Pana ocenie przychody uzyskane z działalności polegającej na świadczeniu usług z zakresu zarządzania i koordynacji pracy zespołu testowego oraz technicznego wsparciu jego pracy, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki.

Usługi opisane w pkt 3 stanu faktycznego przyporządkowuje Pan do kodu PKWiU 70.22.20.0, który w myśl Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) obejmuje: usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp., usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.o.f. świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - opodatkowane jest 15% stawką ryczałtu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 4 u.z.p.d.o.f., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzenia. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano "pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania".

Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych). Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Ponieważ zgodnie z zasadami wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia - usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać 8,5% stawkę ryczałtu, odmienną od 15% stawki ryczałtu właściwej dla usług doradztwa (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16).

Opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają zatem usługi: klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)", a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem", tj.: klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Tym samym, świadczone przez Pana usługi opisane w pkt 3 stanu faktycznego stanowią działalność usługową, mieszczącą się w grupowaniu „pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU), co umożliwia zastosowanie stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) i b) przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),  związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy wynika, jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od kwietnia 2021 r. jednoosobową działalność gospodarczą.

Jako formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej wybrał Pan ryczałt ewidencjonowany.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi polegające na:

1.tworzeniu scenariuszy testowych na potrzeby manualnych testów systemu księgowego dla funduszy inwestycyjnych,

2.manualnym wykonywaniu testów wskazanego systemu, w tym weryfikacji rezultatów oraz raportowaniu błędów, zarządzaniu wykrytymi błędami w systemie,

3.zarządzaniu i koordynacji pracy zespołu testowego oraz technicznym wsparciu jego pracy.

Wykonawca świadcząc usługi nie tworzy kodu - tj. nie programuje testowanego systemu, ani go nie modyfikuje w żaden sposób. Celem Pana pracy jest manualne przetestowanie danych funkcjonalności systemu, który w założeniu ma działać zgodnie z wymaganiami technicznymi obranymi przez kontrahenta.

Nie wykonuje Pan zadań polegających na usuwaniu błędów znalezionych podczas testowania, lecz przekazuje stosowne zgłoszenia programistom.

Nie wykonuje Pan również czynności z zakresu doradztwa dotyczącego oprogramowania oraz sprzętu komputerowego.

Czynności opisane w pkt 1-2 powyżej klasyfikuje Pan jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowane kodem PKWiU 62.02.30.0.

Czynności związane z zarządzaniem i koordynacją pracy zespołu testowego (pkt 3 powyżej) klasyfikuje Pan jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowane kodem PKWiU 70.22.20.0.

Scenariusze testowe mają za zadanie zweryfikować poprawność działania systemu, który Pana klient wdraża. Pana rolą jest między innymi wymyślenie sytuacji, która może zdarzyć się podczas codziennego użytkowania systemu, a której rezultat zostanie zweryfikowany przez konkretną funkcjonalność systemu zanim zostanie on wdrożony. Scenariusz ten jest tworzony w wewnętrznym systemie Pana klienta, a następnie jeden z członków zespołu testowego, w tym Pan, jest odpowiedzialny za jego wykonanie oraz weryfikację poprawności działania systemu pod kątem tego konkretnego scenariusza testowego. Poniżej przedstawiony jest przykład jednego z Pana zadań. Chcąc zweryfikować, czy system dobierze odpowiednie konta księgowe do transakcji zakupu akcji jednej ze spółek notowanych na giełdzie, musi Pan wymyślić jaka przykładowa transakcja powinna zostać zawarta oraz jakie dane powinna zawierać, aby zweryfikować czy podczas zaksięgowania takiej transakcji, system dobierze odpowiednie konta. Tak więc pierwszym etapem jest wymyślenie koncepcji testu, natomiast kolejnym krokiem jest manualne stworzenie takiej transakcji w systemie, a kolejnym weryfikacja oczekiwanych rezultatów. Wszystkie te czynności polegają na manualnym wprowadzeniu danych lub obserwacji poprawności obliczeń jako element weryfikacyjny. Jeżeli rezultat odbiega od oczekiwań, zdarzenie to należy zarejestrować w wewnętrznym systemie Pana klienta, a następnie monitorować proces jego naprawy przez dedykowany zespół.

Pełni Pan rolę zarówno osoby koordynującej techniczne aspekty wykonywanych przez zespół testerski czynności, jak również sam jest jego częścią, a więc tworzy scenariusze testowe oraz odzwierciedla/wykonuje je w systemie, a następnie weryfikuje poprawność ich rezultatów. Bierze Pan też udział w spotkaniach jako osoba pośrednicząca pomiędzy zespołem testerskim, a osobami odpowiedzialnymi za konfigurację. Koordynacja pracy zespołu polega na technicznym wsparciu zespołu, pomocy przy tworzeniu scenariuszy, pomocy wykonywaniu testów oraz monitorowaniu błędów zaraportowanych przez zespół.

Odnosząc się do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 wskazać należy, że zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się następujące grupowania:

  • 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
  • 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
  • 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli,
  • oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), a więc usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy oraz analizy wyjaśnień zawartych w PKWiU w ramach grupowania 62.02 nie wynika, że świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan uzyskuje i będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do usług, dla których podał Pan klasyfikację 70.22.20.0, wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wymienione zostały usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), przy czym symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi objęte:

  • klasą 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategorią 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W świetle powyższego, przychody, które Pan uzyskuje i będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0., mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 również należało uznać za prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).