Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.908.2023.2.KD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.908.2023.2.KD

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2024 r. (wpływ 30 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 2024 r. chciałby Pan zmienić formę opodatkowania na podatek zryczałtowany. Zajmuje się Pan szerokorozumianym pośrednictwem w obrocie (…). Usługi świadczy Pan bez własnej fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”). Spośród surowców w sprzedaży, których Pan pośredniczy, znajdują się zarówno bardziej powszechne jak, np.: (…).

Każda zawierana transakcja odbywa się w relacji biznes dla biznesu (umowa spółki z inną spółką), tzn. ma charakter jednoznacznie komercyjny i ma na celu budowanie długoterminowej współpracy handlowej pomiędzy podmiotami. W procesie pozyskiwania nowych klientów, utrzymywania pozyskanych oraz zawierania transakcji handlowych dla swoich usługobiorców występuje Pan w roli eksperta rynku surowców (…) w kontekście zmienności rynku, wahań cenowych, czynników podażowych oraz popytowych, wycen przedmiotu transakcji. Charakter świadczonych usług wiąże się z koniecznością posiadania dogłębnej profesjonalnej wiedzy na temat samego surowca, tzn. cech fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych, wartości odżywczych, sposobu transportowania, składowania, a ponadto umiejętnością szacowania wszystkich kosztów logistycznych. Dodatkowo w każdej transakcji jest Pan odpowiedzialny za pełne zrozumienie stron w zakresie warunków dostaw, warunków finansowych, a także odpowiedzialności za jakość surowców. W sytuacjach spornych pomaga Pan w procesach reklamacyjnych oraz negocjuje warunki ich rozwiązywania. Usługi świadczone są do tej pory na zlecenie polskiej firmy, na podstawie umowy o świadczenie usług.

Niżej przedstawił Pan nieco bardziej dokładny przebieg modelu świadczonych przez Pana usług.

·Firma poszukująca kupującego/dokonująca sprzedaży - dalej zwana A;

·Firmy zainteresowane zakupem/dokonujące poszukiwań odpowiedniego surowca/klienci pozyskiwani - dalej zwani B/C/D/E:

·B - producent czekolady;

·C - producent lodów;

·D - producent nabiału;

·E - producent pasz i preparatów mleko-zastępczych;

·(…) - Pana działalność gospodarcza (usługi pośrednictwa komercyjnego), dalej zwana (…).

W tym punkcie należy odnotować, że usługi (…) realizowane są również, gdy to A jest Kupującym, tzn. (…) kojarzy również ww. podmiot A ze stroną PRODUKUJĄCĄ, tzn. producentami surowców, dokonującymi sprzedaży na rzecz A. Oznacza to, że usługi (…) na rzecz A dotyczą zawierania transakcji handlowych, gdzie A czasami występuje w roli kupującego, a czasami w roli sprzedającego.

Natomiast w celu uproszczenia skupi się Pan na modelu wymienionym wyżej, czyli gdy A występuje w roli sprzedającego. Łańcuch formalny wygląda następująco: A--->B/C/D, tzn. A fakturuje B/C/D. (…) występuje w roli podmiotu kojarzącego, mającego na celu zawieranie transakcji handlowych podmiotu A z podmiotami B/C/D. (…) za swoje usługi fakturuje A, w oparciu o umowę o świadczenie usług.

Podmiot B ma na celu zabezpieczenie swoich potrzeb surowcowych do dalszej produkcji, tzn., przedmiotem transakcji są półprodukty (surowce), które wykorzystywane są do produkcji wyrobów gotowych. Ilość oraz różnorodność dostępnych na rynku surowców (…) jest dość duża i są to surowce mniej/bardziej/w ogóle nadające się do produkcji konkretnych produktów. Innymi słowy, coś co nadaje się do produkcji czekolady firmy B, nie zaspokoi walorów smakowych lub fizyko-chemicznych technologów producentów lodów - firmy C. Surowce, które pod kątem mikrobiologii nie nadają się do zużycia w produkcji jogurtów lub serów (firmy D), znajdą swoje zastosowanie np. w preparatach mlekozastępczych dla cieląt lub w paszach firmy E. Ekspercka wiedza (…) sprowadza się w tym aspekcie do umiejętności właściwego dobierania odpowiednich surowców.

Zarówno A, jak i B/C/D/E oczekują od (…) nie tylko wiedzy na temat możliwości zastosowań poszczególnych surowców, ale też i bieżącej aktywnej wiedzy na temat czynników ekonomicznych, które powodują zmienność cenową na rynku surowców mlecznych. Oznacza to w gruncie rzeczy konieczność nieustannego monitorowania rynku oraz pełnego zrozumienia tego ile konkretny surowiec w danym momencie powinien kosztować oraz jakie są tendencje na kolejne tygodnie/miesiące, tak aby strony dokonywały uzasadnionych racjonalnych decyzji zakupowych. Cel stron B/ C/D/E to zabezpieczenie pasujących im surowców na określony okres w możliwie najlepszej cenie.

Dla strony A cel to doprowadzenie do transakcji oraz generowanie zysku. Ekspercka wiedza (…) sprowadza się w tym aspekcie do tzw. „bycia na bieżąco” i sposobności negocjowania warunków finansowych odnosząc się do faktycznych zachowań rynku, jak i przewidywań. Nie zajmuje się Pan sporządzaniem analiz/raportów, lecz takowe wykorzystuje i m.in w oparciu o takie raporty nakłania Pan strony A oraz B/C/D/E do podejmowania decyzji sprzedażowych i/lub zakupowych, co skutkuje zawarciem transakcji pomiędzy nimi.

I ostatni punkt. Logistyka i reklamacje. Również w tych kwestiach zarówno dla A, jak i dla B/C/D/E aranżuje Pan cały przebieg dostawy (załadunek, transport, przechowywanie w magazynach zewnętrznych) i nadzoruje zbieżność dokumentacji faktycznych parametrów dostarczanych surowców do ich ramowych specyfikacji. (Surowce mleczne dążą do powtarzalności parametrów, ale w rzeczywistości każda partia produkcyjna posiada odchylenia parametrów od innych partii). W sytuacjach spornych, gdy okazuje się że dostarczony surowiec w rzeczywistości nie spełnia zadeklarowanej jakości, procesuje Pan cały proces reklamacyjny. Ekspercki charakter działalności w tej kwestii wynika wprost z umiejętności i doświadczenia, rzetelnego realizowania zawartych transakcji oraz takiej obsługi stron, która długoterminowo procentuje powtarzalnością zawieranych pomiędzy nimi umów.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 lipca 2022 r. Natomiast z ryczałtu chce Pan skorzystać dopiero od 2024 r. Świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa sprzedaży. Są to usługi: pośrednictwa handlowego w obrocie surowcami mlecznymi dla przemysłu spożywczego oraz paszowego, obejmujące kojarzenie stron, negocjowanie warunków finansowych odnosząc się do faktycznych zachowań rynku, jak i przewidywań, doprowadzania do transakcji oraz generowanie zysku, doradzanie kontrahentom w zakresie podejmowania decyzji sprzedażowych i/lub zakupowych, bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu, budowanie długoterminowej współpracy handlowej pomiędzy podmiotami, pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie pozyskanych, pomaganie w procesach reklamacyjnych oraz negocjowanie warunków ich rozwiązywanie bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”).

Dodatkowo Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) w swoich opiniach poinformował Pana, że dane czynności, mieszczą się w grupowaniu PKWIU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Dotychczas wybraną formą opodatkowania był podatek liniowy. Natomiast w 2024 r. planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką. W związku z tym wystąpił Pan do organu o pomoc w sprawie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Zdaje sobie Pan sprawę, że musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze ryczałtu.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pierwszy przychód, który zamierza Pan opodatkować ryczałtem, osiągnął Pan 23 stycznia 2024 r. Nie złożył Pan jeszcze oświadczenia, natomiast planuje Pan je złożyć. Wie Pan, że może to zrobić do 20 lutego i zdaje sobie sprawę, że jak tego nie zrobi – nie będzie mógł skorzystać z ryczałtu.

Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności realizowanych w ramach prowadzonej działalności. Wykonując ww. czynności ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Pana zleceniodawcą jest spółka krajowa – (…) Sp. z o.o. Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu w tej spółce. Oprócz przychodów z działalności uzyskuje Pan przychód z zysków kapitałowych oraz najmu prywatnego.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Ponadto podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, dla wykonywanych przez Pana czynności: pośrednictwa handlowego w obrocie surowcami mlecznymi dla przemysłu spożywczego oraz paszowego, obejmującego kojarzenie stron, negocjowanie warunków finansowych odnosząc się do faktycznych zachowań rynku, jaki i przewidywań, doprowadzenie do transakcji oraz generowanie zysku, doradzanie kontrahentom w zakresie podejmowania decyzji sprzedażowych i/lub zakupowych, bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu, budowanie długoterminowej współpracy handlowej pomiędzy podmiotami, pozyskiwania nowych klientów, utrzymywanie pozyskanych, pomaganie w procesach reklamacyjnych oraz negocjowanie warunków ich rozwiązywania bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”). Stanowisko Pana potwierdzają również opinie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…), które Pan dołącza do wniosku.

Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Pana przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako inna działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Pana zdaniem, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest możliwość opodatkowania świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 8,5%.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 lipca 2022 r. Zajmuje się Pan szerokorozumianym pośrednictwem w obrocie surowcami mlecznymi dla przemysłu spożywczego oraz paszowego. Świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa sprzedaży. Są to usługi: pośrednictwa handlowego w obrocie (…), obejmujące kojarzenie stron, negocjowanie warunków finansowych odnosząc się do faktycznych zachowań rynku, jak i przewidywań, doprowadzenie do transakcji oraz generowanie zysku, doradzanie kontrahentom w zakresie podejmowania decyzji sprzedażowych i/lub zakupowych, bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu, budowanie długoterminowej współpracy handlowej pomiędzy podmiotami, pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie pozyskanych, pomaganie w procesach reklamacyjnych oraz negocjowanie warunków ich rozwiązywania bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”). Każda zawierana transakcja odbywa się w relacji biznes dla biznesu (umowa spółki z inną spółką), tzn. ma charakter jednoznacznie komercyjny i ma na celu budowanie długoterminowej współpracy handlowej pomiędzy podmiotami. W procesie pozyskiwania nowych klientów, utrzymywania pozyskanych oraz zawierania transakcji handlowych dla swoich usługobiorców występuje Pan w roli eksperta rynku surowców (…) w kontekście zmienności rynku, wahań cenowych, czynników podażowych oraz popytowych, wycen przedmiotu transakcji. Dodatkowo w każdej transakcji jest Pan odpowiedzialny za pełne zrozumienie stron w zakresie warunków dostaw, warunków finansowych, a także odpowiedzialności za jakość surowców. W sytuacjach spornych pomaga Pan w procesach reklamacyjnych oraz negocjuje warunki ich rozwiązywania. Usługi świadczone są do tej pory na zlecenie polskiej firmy na podstawie umowy o świadczenie usług.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) w swoich opiniach poinformował Pana, że dane czynności, mieszczą się w grupowaniu PKWIU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Dotychczas wybraną formą opodatkowania był podatek liniowy. Natomiast w 2024 r. planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką. Pierwszy przychód, który zamierza Pan opodatkować ryczałtem, osiągnął Pan 23 stycznia 2024 r. Zdaje sobie Pan sprawę, że musi złożyć w odpowiednim terminie oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze ryczałtu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Pana z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Ponadto zauważyć należy, że warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest złożenie w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jednocześnie informuję, że załączniki dołączone do wniosku nie są przedmiotem oceny. Zwracam uwagę, że interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska wnioskodawcy dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Dlatego też załączone pisma nie podlegały analizie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).