Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.526.2023.2.JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.526.2023.2.JN

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca od (…) prowadził działalność gospodarczą pod firmą (…), z kolei (…) zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej, a wykreślenie wpisu z rejestru miało miejsce (…). Od tamtej pory Wnioskodawca nie prowadził jednoosobowej działalności gospodarczej i aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca aktualnie jest udziałowcem kilku spółek z siedzibami zarówno w Polsce, jak i jednej spółki z siedzibą poza granicami Polski – na terytorium (…).

Wnioskodawca planuje ponownie założyć działalność gospodarczą, będzie czynnym podatnikiem podatku VAT i polskim rezydentem podatkowym – posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje wykonywać usługi związane z szeroko pojętym sektorem (...) – o czym dalej.

Wnioskodawca być może będzie wykonywał usługi również na rzecz spółek, w których jest udziałowcem lub jednej z nich.

W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca zamierza wykonywać następujące czynności:

a)usługę koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu Klienta – polega to na tym, że w ramach tego zadania w oparciu o wybrane wcześniej narzędzia Wnioskodawca będzie weryfikował pracę i postępy innych członków zespołu; czy postawione wcześniej cele są osiągalne, z jakim skutkiem itp.;

b)usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.;

c)testowanie aplikacji – bieżące testowanie tworzonego oprogramowania. Wnioskodawca na tej podstawie będzie przekazywał stosowny feedback dla programistów co powinni poprawić lub zmienić, ale sam nie będzie programował ani ingerował w kod źródłowy, zaś jego feedback będzie wyłącznie sugestią;

d)pozyskiwanie środków na dalszy rozwój firmy poprzez budowanie i rozwijanie międzynarodowej sieci kontaktów biznesowych na (…) oraz na targach i konferencjach;

e)tworzenie procesów wewnątrz organizacji jak np. to w jaki sposób inni członkowie zespołu powinni raportować swoją pracę lub jak powinni postępować w celu odpowiedniego użytkownika sprzętu komputerowego oraz pomoc w ich doborze (...).

Na moment składania wniosku, Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze prowadzenia działalności gospodarczej lecz, gdy rozpocznie ją prowadzić, to stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej zryczałtowanym PIT), Wnioskodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie w grudniu roku podatkowego.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym PIT, który wskazuje, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

a)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

b)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

c)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

d)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

e)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W piśmie z 23 grudnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

Zgodnie z art. 14b § 3 ordynacji podatkowej „Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego”.

Zatem jedynymi wymogami prawa regulującymi elementy wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, są następujące elementy:

-wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego;

-oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia przyszłego.

Powyższe wskazuje, że ocena prawna zdarzenia przyszłego nie jest elementem wyczerpującego zdarzenia przyszłego, lecz elementem stanowiska Wnioskodawcy w danej sprawie – co jest wyrażone expressis verbis w cytowanym powyżej przepisie.

Tymczasem wezwanie Wnioskodawcy do przedstawienia w ramach opisanego zdarzenia przyszłego klasyfikacji PKWiU usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, jest w istocie wezwaniem do dokonania przez podatnika kwalifikacji prawnej usług opisanych we wniosku, a więc wezwaniem do wskazania ich oceny prawnej, która to ocena – zgodnie z art. 14b § 3 ordynacji podatkowej, nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (który jest wiążący dla Organów podatkowych), lecz elementem stanowiska Wnioskodawcy, który co do zasady nie wiąże Organów podatkowych. Natomiast Wnioskodawca wskazał, że w ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku zdarzenie przyszłe powinno być opodatkowane stawką 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – jako przychody z działalności usługowej. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko odnośnie oceny prawnej usług opisanych we wniosku zostało już dokonane, więc wezwanie ad. IV pkt 11 (pytanie o treści: „Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usługi będące przedmiotem zapytania, które zamierza Pan świadczyć (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką)?”), w ocenie Wnioskodawcy, jest bezzasadne, tym bardziej, że zastosowanie stawki 8,5% na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od jakiegokolwiek PKWiU.

Niemniej jednak Wnioskodawca poniżej przedstawia własne stanowisko w kwestii oceny prawnej usług opisanych we wniosku, których dotyczy wezwanie.

Zatem udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy roku 2024 i następnych.

2.W jakim państwie będzie świadczył Pan wskazane we wniosku usługi?

Odpowiedź: Usługi przedstawione w zdarzeniu przyszłym wniosku będą świadczone z terenu Rzeczpospolitej Polski, co oznacza, że kontrahenci będą zlecali wykonanie poszczególnych czynności Wnioskodawcy, a on wykonywać je będzie zdalnie, chyba, że z poszczególnego zlecenia wynika potrzeba stawienia się w siedzibie kontrahenta, niemniej jednak sytuacje takie mogą mieć miejsce bardzo rzadko i łączny czas spędzony przez Wnioskodawcę w celach związanych z działalnością jaką zamierza prowadzić, nie powinien przekroczyć łącznie kilku dni w skali roku.

3.W przypadku, gdy usługi będą świadczone poza granicami Polski – czy na terenie tego/tych państw posiada/będzie posiadał Pan zakład lub oddział w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską, a tymi państwami?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie będzie posiadał zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

4.Od kiedy (dd-mm-rrrr) zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku?

Odpowiedź: Wnioskodawca przedstawił we wniosku zdarzenie przyszłe, w którym wskazał, że zamierza on rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej i na tym etapie nie jest pewne, kiedy dokładne się to wydarzy (jeśli w ogóle), niemniej jednak, jeśli Wnioskodawca założy działalność to zapewne dopiero w 2024 r., przy czym dokładna data nie jest możliwa do ustalenia, bo na moment składania wniosku nie jest to pewne.

5.Kiedy zamierza Pan osiągnąć pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód zostanie osiągnięty w 2024 r., lecz dokładnej daty Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić.

6.Czy złożył Pan zgłoszenie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Odpowiedź: Wnioskodawca złoży w ustawowym terminie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zgłoszenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdy tyko założy działalność.

7.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak.

8.Czy usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane będą w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on wykonywał usług w ramach wolnego zawodu.

9.Czy będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie? (pytanie oznaczone w wezwaniu nr 8).

Odpowiedź: W momencie rozpoczęcia działalności, w ramach której zamierza świadczyć usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca rozpocznie również prowadzenie ewidencji w sposób, który umożliwi odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.

10.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt IV ppkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (pytanie oznaczone w wezwaniu nr 10).

Odpowiedź: Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca najpewniej w 2024 r., oznaczałoby to, że za poprzedzający rok podatkowy należałoby uznać 2023 r., w którym to Wnioskodawca nie uzyskał przychodów pochodzących z prowadzonej wyłącznie samodzielnie działalności, które przekraczałyby kwotę 2 000 000 euro oraz nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, która w rozumieniu tego przepisu odnosi się do spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku oraz spółki jawnej osób fizycznych. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w 2024 r. zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

11.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usługi będące przedmiotem zapytania, które zamierza Pan świadczyć (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką)?

Odpowiedź: Zadaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku, które zostały podzielone na trzy poszczególne grupy, tj. „grupa 1”, „grupa 2”, „grupa 3” powinny zostać zaklasyfikowane odpowiednio jako:

„grupa 1”: PKWiU 70.22.20.0,

„grupa 2”: PKWiU 62.02.30.0,

„grupa 3”: PKWiU 74.90.19.0,

przy czym Wnioskodawca podkreśla, że ww. ocena prawna nie stanowi elementu zdarzenia przyszłego i nie jest wiążąca dla Dyrektora KIS, lecz jest jedynie oceną Wnioskodawcy i powinna być rozumiana jako część uzasadnienia, a nie zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje, że:

„Oczywistym jest, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego), a wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Jeżeli jednak organ podatkowy stwierdza, że podany przez wnioskodawcę opis czynności pozostaje w oczywistej sprzeczności z podanym przez podatnika symbolem statystycznym PKWiU klasyfikującym te czynność, a od tego zależy określenie stosownej dla niej stawki podatku, organ podatkowy winien w tym zakresie wskazać nieprawidłowość podanej klasyfikacji w ramach przedstawionego przez podatnika opisu zdarzenia” – wyrok z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 938/16.

Dlatego też:

„W sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU, to przyjęcie, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem również jego normatywnego charakteru, w rezultacie skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie i przekreślałoby w takim przypadku cel interpretacji. Jak trafnie zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16 (dostępny w Centralnej Bazie Internetowej Orzeczeń Sądów Administracyjnych, dalej CBOSA), gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usługi czy towaru musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym także stawki podatku. Naczelny Sąd Administracyjny w tym składzie podziela stanowisko zaprezentowane we wskazanym wyżej wyroku, że włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Podobne stanowisko wyrażone też zostało w wyroku NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16 (wyrok dostępny w CBOSA)” – wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2018 r. I FSK 1917/16.

Wnioskodawca w pełni zgadza się z ww. twierdzeniami, wobec powyższego, wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU powinna być poddana ocenie DKIS, jeżeli – w ocenie DKIS – opis zdarzenia przyszłego jest sprzeczny z ww. klasyfikacją wskazaną (subiektywnie) przez Wnioskodawcę.

12.Na czym konkretnie będą polegały wykonywane przez Pana czynności?

We wniosku wskazał Pan, że: „W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca zamierza wykonywać następujące czynności:

a)usługę koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta – polega to na tym, że w ramach tego zadania w oparciu o wybrane wcześniej narzędzia Wnioskodawca będzie weryfikował pracę i postępy innych członków zespołu; czy postawione wcześniej cele są osiągalne, z jakim skutkiem itp.;

b)usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.

c)testowanie aplikacji – bieżące testowanie tworzonego oprogramowania. Wnioskodawca, na tej podstawie będzie przekazywał stosowny feedback dla programistów co powinni poprawić lub zmienić, ale sam nie będzie programował ani ingerował w kod źródłowy, zaś jego feedback będzie wyłącznie sugestią;

d)pozyskiwanie środków na dalszy rozwój firmy poprzez budowanie i rozwijanie międzynarodowej sieci kontaktów biznesowych na (…) oraz na targach i konferencjach.

e)tworzenie procesów wewnątrz organizacji jak np. to w jaki sposób inni członkowie zespołu powinni raportować swoją pracę, lub jak powinni postępować w celu odpowiedniego użytkownika sprzętu komputerowego oraz pomoc w ich doborze (...)”.

Proszę więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie będą polegały świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres oraz co będzie ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu dla każdej z usług, które będzie Pan świadczył.

Odpowiedź do ppkt a i b: W ramach usług opisanych we wniosku Wnioskodawca będzie wykonywał następujące usługi na rzecz kontrahenta:

a)Wnioskodawca w ramach tego punktu może sprawdzać bezpośrednią pracę nad projektem, którym zajmuje się jego kontrahent,

b)może być zaangażowany w dobór odpowiedniej kadry pracowniczej, zleceniodawców, usługodawców, etc., zajmie się on ustaleniem, dobraniem oraz przygotowaniem wszelkich materiałów, które mogą być potrzebne do realizacji projektu,

c)Wnioskodawca będzie również odpowiedzialny za opracowanie budżetu, który zaakceptuje jego kontrahent, a kiedy zostanie on zaakceptowany, będzie odpowiedzialny za to, żeby nie został on przekroczony i był wykonywany w sposób zgodny z umową jaką zawrze z kontrahentem,

d)Wnioskodawca będzie również odpowiedzialny za zamówienia związane z projektem oraz znalezieniu najlepszej ceny, oraz jakości materiału jaki potrzebny będzie do realizacji projektu,

e)projekty, o których mowa powiązane są z wytwarzaniem nowych rozwiązań w technologii (…).

Odpowiedź do ppkt c: Usługi opisane w tej części odnoszą się do testów manualnych i składać się będą z następującego procesu współpracy z kontrahentem:

a)zespół programistów kontrahenta wytwarza aplikację, którą następnie przekazuje Wnioskodawcy,

b)Wnioskodawca będzie sprawdzał funkcjonalność aplikacji poprzez przeprowadzenie różnego rodzaju testów, które dotyczą przede wszystkim funkcjonalności, „user expirience”, płynności wytworzonej przez zespół kontrahenta aplikacji. Testy odbywać się w taki sposób, że Wnioskodawca sprawdza wszystkie możliwe funkcje aplikacji pod względem ww. kryteriów,

c)po przeprowadzeniu testów będzie on przekazywał opinie co do działania aplikacji zespołowi programistów kontrahenta, którzy wprowadzają w miarę możliwości poprawki.

Odpowiedź do ppkt d i e: W ramach tych czynności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi tzw. Doradztwa profesjonalnego w różnych dziedzinach. Przyszli kontrahenci Wnioskodawcy działają w szeroko pojętym sektorze (...), w szczególności na rynku (…). W tego rodzaju działalności, która polega na wprowadzaniu innowacji często niezbędne jest zewnętrzne finansowanie. Z tego właśnie powodu Wnioskodawca zamierza brać udział w szeregu branżowych targów i konferencji, na których w imieniu kontrahenta pozyskiwał będzie kontakty oraz znajomości, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie finansowania dla kontrahenta. Czynności te wykonywał będzie również za pomocą portali takich jak (…), który zrzesza ludzi z wielu różnych branży.

Wnioskodawca zamierza również pomagać kontrahentom w organizacji procesów wewnętrznych w ich przedsiębiorstwach. Dzięki dużemu doświadczeniu, wiedzy oraz know how, jest w stanie wdrożyć rozwiązania w funkcjonowaniu organizacji, które zwiększą efektywność pracy jej działów. Jak to zostało wykazane we wniosku, zamierza przede wszystkim wdrażać procesy:

-raportowania wyników pracy pracowników do ich przełożonych,

-dobierania odpowiednego sprzętu dla poszczególnych „teamów”,

-instruowania ww. „teamów” o tym jak najefektywniej korzystać z powierzonych urządzeń,

-wewnętrznej organizacji czasu pracy.

13.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje/uzyska Pan dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Na ten moment Wnioskodawca uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie jednej spółki, lecz na rzecz tej spółki Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności w ramach działalności gospodarczej.

14.Czy usługi, które zamierza Pan świadczyć będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie zamierza świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20), związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie otrzymywał tylko przychody uzyskane ze świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, które – zdaniem Wnioskodawcy – nie stanowią usług wskazanych powyżej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca powyżej, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, zdaniem Wnioskodawcy, nie są usługami zaklasyfikowanymi wg PKWiU wskazanymi powyżej.

Jest to wyłącznie subiektywna opinia Wnioskodawcy, a nie wiążące dla organów stanowisko, a więc również klasyfikacja powinna zostać poddana ocenie przez Organ interpretujący.

15.Czy będzie osiągał Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie zamierza osiągać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie otrzymywał tylko przychody uzyskane ze świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, które –zdaniem Wnioskodawcy – nie stanowią usług wskazanych powyżej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca powyżej, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym – zdaniem Wnioskodawcy – nie są usługami zaklasyfikowanymi wg PKWiU wskazanych powyżej.

Jest to wyłącznie subiektywna opinia Wnioskodawcy, a nie wiążące dla organów stanowisko, a więc również klasyfikacja powinna zostać poddana ocenie przez Organ interpretujący.

16.Czy będzie Pan świadczył usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

Odpowiedź: Zgodnie z tym, co przedstawione zostało we wniosku oraz uzupełnieniu, Wnioskodawca w ramach zdarzenia przyszłego zamierza świadczyć usługi, które zostały szerzej opisane w uzupełnieniu i zdaniem Wnioskodawcy, są to usługi najbardziej zbliżone do usług związanych z projektowaniem, rozwojem, wdrażaniem oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci, są usługi związane z testami manualnymi oraz wdrażaniem procesów w organizacji kontrahenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te nie stanowią usług, o których mówi organ, ponieważ dotyczą one co najwyżej doradztwa w zakresie tworzenia przez kontrahenta opisanych rozwiązań, a sam Wnioskodawca nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu.

Jest to wyłącznie subiektywna opinia Wnioskodawcy, a nie wiążące dla organów stanowisko, a więc również klasyfikacja powinna zostać poddana ocenie przez Organ interpretujący.

17.W opisie sprawy wskazał Pan: „Wnioskodawca być może będzie wykonywał usługi również na rzecz spółek, w których jest udziałowcem lub jednej z nich”.

W związku z powyższym należy jednoznacznie wskazać, czy będzie Pan wykonywał usługi na rzecz spółki/spółek, w których jest udziałowcem?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie ma wiedzy w tym momencie, czy na rzecz takich spółek (w których jest udziałowcem) będzie świadczył usługi, czy wyłącznie na rzecz zupełnie niepowiązanych kontrahentów. Może się bowiem okazać, że takie Spółki nie będą potrzebowały jego usług, więc wówczas usługi opisane w złożonym wniosku będą wyłącznie świadczone na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Natomiast na moment składania wniosku nie ma możliwości jednoznacznego wskazania, czy i jeśli tak, to w jakim zakresie Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz spółek, w których jest udziałowcem.

18.Jeżeli będzie Pan wykonywał usługi na rzecz spółki/spółek, w których jest Pan udziałowcem, proszę wskazać:

czy pełni/będzie pełnił Pan inne funkcje (jakie?) w tej spółce/tych spółkach?

czy pełni/będzie pełnił Pan obowiązki w spółce/spółkach? Jeżeli tak, proszę szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w spółce/spółkach. Od kiedy pełni/będzie pełnił Pan takie obowiązki w spółce/spółkach?

Odpowiedź: Jeżeli okaże się, że Wnioskodawca będzie wykonywał usługi na rzecz spółek lub spółki, w których jest udziałowcem to nie będzie wykonywał w nich żadnych czynności. W jednej ze spółek, w której posiada udziały jest również członkiem zarządu, lecz na rzecz tej spółki z pewnością nie będzie świadczył żadnych usług.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca może rozliczać się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

w przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 powyżej:

2.Jaka jest właściwa stawka ryczałtowego PIT do świadczenia usług opisanych w ww. zdarzeniu przyszłym w pkt 5a-b?

3.Jaka jest właściwa stawka ryczałtowego PIT do świadczenia usługi opisanej w ww. zdarzeniu przyszłym w pkt 5c?

4.Jaka jest właściwa stawka ryczałtowego PIT do świadczenia usług opisanych w ww. zdarzeniu przyszłym w pkt 5d-e?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca może rozliczać się zryczałtowanym PIT.

Ad 2-4.

Właściwą stawką dla wszystkich usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w pkt 5a-e ww. wniosku jest 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałtowym PIT.

Uzasadnienie

Ad 1.

Zgodnie z przepisami, zryczałtowany PIT można stosować po spełnieniu warunku pozytywnego, określonego w art. 9 ustawy o zryczałtowanym PIT oraz jeśli jednocześnie nie zaistniały przesłanki negatywne, wyłączające możliwość stosowania zryczałtowanego PIT.

Przepisy wyłączające możliwość stosowania zryczałtowanego PIT co do zasady określone są w art. 8 ustawy o zryczałtowanym PIT, zgodnie z którym opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników, którzy:

a)opłacają podatek w formie karty podatkowej;

b)korzystają, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

c)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy też prowadzenia działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

d)wytwarzają wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

e)podejmują wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzonej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 cytowanego przepisu, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym PIT:

„Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT: działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca nie spełnia żadnej z przesłanek negatywnych wymienionych w powyższych przepisach, to w związku z czym zauważyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości rozliczania się przez niego zryczałtowanym PIT jest uzasadnione.

Ad 2.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, oznacza to, że posiada on miejsce zamieszkania w RP, co w rozumieniu art. 3 ust. 1a, który mówi o tym, że: za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce uważa się osobę fizyczną, która:

a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT przewiduje różne stawki zryczałtowanego podatku dochodowego: 17%, 15%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% oraz 2%. W rozumieniu ust. 5 omawianego artykułu stawką 8,5% zryczałtowanego podatku objęte są:

a)przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

b)przychody ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

c)przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),

d)przychody ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),

e)przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

f)prowizje uzyskane przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

g)prowizje uzyskane przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

h)przychody, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

W oparciu o art. 12 ust. 2b, 12% ryczałtem objęte są przychody z usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

a)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jakkolwiek Wnioskodawca opisał w zdarzeniu przyszłym czynności, które zamierza świadczyć, to podzielił usługi opisane w zdarzeniu przyszłym na trzy grupy, które, jego zdaniem, są ze sobą ściśle powiązane i do których należy stosować jedną stawkę podatkową. Grupy te wyglądają w następujący sposób:

·Grupa „1”, do której zaliczają się usługi opisane w punkcie 5 lit. a oraz b, które odnoszą się do szeroko rozumianego zarządzania;

·Grupa „2”, do której zaliczają się usługi opisane w punkcie 5 lit. c, czyli grupa, która odnosi się do tzw. Testów manualnych;

·Grupa „3”, do której zaliczają się usługi opisane w punkcie 5 lit. d oraz e, które odnoszą się do usług szeroko pojętego doradztwa profesjonalnego.

Podział na grupy jest, zdaniem Wnioskodawcy, istotny, ze względu na fakt, iż pomimo tego, iż wszystkie z usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, powinny być opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego PIT, to każda z powyższych grup znajduje inne uzasadnienie (przedstawiony szczegółowo poniżej) i dotyczą de facto różnych dziedzin, w których Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi.

Czynności przedstawione przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym, zdaniem Wnioskodawcy, nie są sensu stricto powiązane z wydawaniem, z modyfikacją ani doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego ani oprogramowania w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć wyszczególnione w grupie „1” dotyczą szeroko rozumianego consultingu związanego z zarządzaniem, w ramach których zamierza on wykonywać w szczególności następujące czynności:

a)Dobór kadry, która odpowiedzialna będzie za realizację projektu.

b)Przygotowanie odpowiednich materiałów potrzebnych do rozpoczęcia projektu.

c)Kierowanie kadrą wykonującą projekt.

d)Kontrola czynności wykonywanych przez projekt, w tym kontrola jakości.

e)Bezpośredni nadzór nad realizacją projektu.

f)Planowanie i kontrola budżetu projektu.

g)Czynności związane z zamówieniami.

Projekty, o których mowa w punkcie powyżej, które powierzane będą Wnioskodawcy, w głównej mierze dotyczyć będą nowych rozwiązań w dziedzinie technologii (…).

Wnioskodawca uważa, że zastosowanie stawki 8,5% zryczałtowanego PIT jest właściwe, tym bardziej, że znajduje to potwierdzenie również w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora KIS. Przykładowo, w interpretacji z dnia 22 listopada 2023 r. sygn. akt. 0112-KDSL1-1.4011.335.2023.4.AG Wnioskodawca ww. interpretacji wskazał stan faktyczny, w którym w dużym stopniu zbliżony do zdarzenia przyszłego złożonego wniosku. Wnioskodawca ww. interpretacji wykazał, że wykonuje następujące czynności, które podzielił na dwa warianty:

Wariant 1:

-„dobór kadry projektu;

-nadzór nad terminowym przygotowaniem przez klienta wszystkich niezbędnych załączników do wniosku (kontrola merytoryczna);

-przygotowanie dokumentów po uprzednim uzyskaniu od zleceniodawcy wszystkich potrzebnych danych;

-sprawowanie nadzoru nad poprawnością wniosku pod względem formalnym, zgodnie z wymogami instytucji wdrażająco-finansowych;

-kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny, techniczny);

-nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców;

-bieżący kontakt (prowadzenie korespondencji) z instytucją pośredniczącą i innymi organizacjami lub instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu;

-realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem;

-kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu;

-zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi;

-prowadzenie dokumentacji projektu, dokonywanie zmian w projekcie, aneksy;

-przygotowanie wniosków o płatność;

-sprawozdawczość, monitoring, ewaluacja projektu;

-wsparcie w ramach wytycznych dotyczących wdrożenia i promocji projektu; promocja projektu;

-przygotowanie i nadzorowanie zapytań ofertowych związanych z wyborem dostawców”.

Wariant 2:

-„dobór kadry projektu;

-nadzór nad terminowym przygotowaniem przez klienta wszystkich niezbędnych załączników do wniosku (kontrola merytoryczna);

-przygotowanie dokumentów po uprzednim uzyskaniu od zleceniodawcy wszystkich potrzebnych danych;

-sprawowanie nadzoru nad poprawnością wniosku pod względem formalnym, zgodnie z wymogami instytucji wdrażająco-finansowych”.

Dla przypomnienia, Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym przedstawił następujące czynności dla usług zawartych w grupie „1”:

a)„usługę koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego dla klienta – polega to na tym, że w ramach tego zadania w oparciu o wybrane wcześniej narzędzia Wnioskodawca będzie weryfikował pracę i postępy innych członków zespołu; czy postawione wcześniej cele są osiągalne, z jakim skutkiem itp.;

b)usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.”.

Jak widać czynności, które przedstawił Wnioskodawca oraz to co zostało przedstawione w omawianej interpretacji są niemalże identyczne. Wnioskodawca w przedmiotowej, jak i ww. interpretacji zajmują się ogólnorozumianym zarządzeniem projektami na rzecz ich kontrahentów.

W przytoczonej wyżej interpretacji Dyrektor KIS wykazał, że odpowiednia stawka zryczałtowanego PIT dla omawianych usług jest 8,5% co znajduje potwierdzenie w następującym fragmencie ww. interpretacji „Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, ze przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku (wariant I i II) [...] podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji z dnia 26 października 2023 r. sygn. akt 0115-KDST2-2.4011.360.2023.3.KK, której stan faktyczny obejmował następujące czynności:

-„określanie zakresu projektu we współpracy z interesariuszami projektu;

-tworzenie harmonogramu prac, budżetu projektu oraz nadzór nad ich wykonaniem;

-podział zadań i koordynację pracy członków zespołu technicznego;

-nadzorowanie i usprawnianie komunikacji wywnętrz zespołu projektowego oraz utrzymywanie właściwego przepływu informacji pomiędzy interesariuszami projektu;

-kierowanie bieżących zadań projektowych;

-bieżąca współpraca z poddostawcą oraz właścicielem biznesowym projektu;

-prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową oraz wykonaniem powierzonych zadań zgodnie ze specyfikacją;

-raportowanie postępu prac projektowych”.

Przytoczone w punkcie powyżej czynności jakie zamierza świadczyć Wnioskodawca znowu mają wiele podobieństw. Obaj Wnioskodawcy zajmują się zarządzaniem, w tym: koordynowaniem pracą, budżetem oraz nadzorem prowadzonych prac. Dyrektor KIS uznał, że dla ww. usług adekwatną stawką zryczałtowanego PIT jest 8,5%, a Wnioskodawca zdanie te podziela, w związku z czym stwierdza, że przychody które zamierza osiągać w ramach wykonywania usług zakwalifikowanych do grupy „1” powinny być opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego PIT.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, skoro w podobnych, niemalże identycznych stanach faktycznych wskazanych w cytowanych powyżej interpretacjach Dyrektor KIS uznał, że właściwą stawką zryczałtowanego PIT jest stawka 8,5%, to oznacza, że stanowisko Wnioskodawcy w złożonym wniosku w zakresie czynności opisanych w pkt 5a-b zdarzenia przyszłego również należy uznać za prawidłowe.

Ad 3.

Grupa usług „2” odnosi się de facto do jedynie jednej usługi, tj. testowania aplikacji. Do zadań Wnioskodawcy w tej materii należeć będzie sprawdzanie działania aplikacji tworzonych przez kontrahenta, pod kątem „Bugów”, czyli błędów, oraz innych elementów jej użyteczności. Po przeprowadzonych testach, Wnioskodawca będzie przekazywał swoje spostrzeżenia co do funkcjonalności aplikacji odpowiednim departamentom kontrahenta, w zależności od tego, co mogłoby stanowić problem. Tego typu usługi potocznie nazywane są testami manualnymi.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza wykonywać były również przedmiotem stanu faktycznego w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora KIS z dnia 30 października 2023 r. sygn. akt 0112-KDSL1-2.4011.431.2023.3.PR.

Wnioskodawca ww. interpretacji przedstawił stan faktyczny, w którym wskazał, że wykonuje następujące usługi:

-„testowanie manualne oprogramowania komputerowego,

-tworzenie scenariuszy testowych,

-analiza błędów oprogramowania,

-tworzenie dokumentacji testowej,

-weryfikacja wprowadzonych poprawek,

-analiza wymagań biznesowych/projektowych,

-przygotowywanie środowiska testowego do uruchomienia testów,

-zgłaszanie i raportowanie incydentów testowych”.

Czynności te są bardzo zbliżone do tych, jakie Wnioskodawca zamierza wykonywać w ramach zdarzenia przyszłego. Jego zadania również polegać będą na manualnym testowaniu aplikacji, przeprowadzaniu analizy potencjalnych błędów, której wyniki przekazywał będzie zespołowi odpowiedzialnemu za tworzenie danej aplikacji. Po poprawkach jakich dokona zespół, do zadań Wnioskodawcy należeć będzie również sprawdzenie, czy faktycznie rozwiązały one problem, czy nie.

Dyrektor KIS stwierdził, że „przychód osiągany przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług w zakresie testowania oprogramowania komputerowego,(...) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Podobne wnioski zostały wskazane w interpretacjach o następujących sygnaturach:

-0114-KDWP.4011.125.2023.2.PP z dnia 24 października 2023 r.,

-0113-KDIPT2-1.4011.542.2023.2.RK z dnia 13 października 2023 r.,

-0115-KDST2-1.4011.358.2023.2.JP z dnia 10 października 2023 r.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie 8,5% stawki zryczałtowanego PIT dla usług związanych z testami manualnymi aplikacji (pkt 5c) jest w pełni zasadne.

Ad 4.

Grupa „3” odnosi się do specjalistycznych usług związanych z doradztwem profesjonalnym. W zakresie tych usług Wnioskodawca zamierza wykonywać przede wszystkim czynności związane z wdrażaniem procesów i rozwiązań w przedsiębiorstwo kontrahenta oraz pozyskiwaniem nowych klientów czy sponsorów, którzy pomogą w dalszym finansowaniu jego działań oraz przyszłych projektów.

Podobne czynności i usługi opisane zostały w interpretacji z dnia 14 listopada 2023 r. sygn. akt 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK o zdarzeniu przyszłym opisującym następujące czynności:

-„koordynacja projektem jako lider zespołu,

-współpraca z zewnętrznymi jednostkami badawczymi w ramach prowadzonych procesów certyfikacji i badań wyrobów,

-inicjowanie zmian konstrukcyjnych i technologicznych,

-śledzenie, uzupełnianie wiedzy i analizowanie trendów rynkowych w zakresie innowacyjnych rozwiązań produktowych w branży (...),

-nadzorowanie i koordynacja działań w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej przedsiębiorstwa, w tym (...),

-prowadzenie projektów wdrożeniowych narzędzi usprawniających pracę pracowników przedsiębiorstwa i ich rozwijanie, w tym (...).”

W danym zdarzeniu przyszłym najistotniejszym punktem dla Wnioskodawcy jest współpraca z zewnętrznymi jednostkami oraz prowadzenie projektów wdrożeniowych, ponieważ to właśnie one związane są przede wszystkim z tym, co zamierza robić. Tworzenie procesów wewnątrz organizacji co do np. raportowania oraz postępowania w danych sytuacjach, jest mocno zbliżone do tego, co przedstawia omawiana interpretacja. To samo można powiedzieć o współpracy z zewnętrznymi jednostkami w ramach prowadzonych procesów certyfikacji. Wnioskodawca może nie będzie działał w celu zdobycia certyfikacji, niemniej jednak będzie nawiązywał kontakty oraz współpracę z podmiotami trzecimi w celu uzyskania finasowania. Oba zdarzenia przyszłe są pod tym względem do siebie znacząco zbliżone.

Dyrektor KIS w uzasadnieniu tej interpretacji wykazał, że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [...]”.

Dodatkowym potwierdzeniem dla stanowiska Wnioskodawcy jest interpretacja z dnia 14 czerwca 2022 r. sygn. akt 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK, której stan faktyczny odnosi się do szeroko rozumianego pozyskania klienta, który rozumiany być może również jako pozyskanie potencjalnego inwestora. Fragment stanu faktycznego omawianej interpretacji, który jest w szczególności zbliżony do przyszłych działań Wnioskodawcy to: promowanie produktów Zleceniodawcy w szczególności poprzez uczestnictwo i organizację akcji marketingowych, imprez handlowych, promocji, kampanii reklamowych prowadzonych lub wskazanych przez Zleceniodawcę i zaakceptowanych przez Zleceniodawcę – jest to niemalże równoznaczne z promowaniem działalności kontrahenta w celu uzyskania finansowania.

W ww. interpretacji dyrektor KIS wskazał, że „[...] przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Powołując się na powyższe stwierdzenia, stanowisko Wnioskodawcy, co do zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego PIT jest prawidłowe.

Wobec powyższego, uprzejmie proszę uznanie stanowiska Wnioskodawcy jako prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U.  z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)    wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)    wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1a-1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1a. Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

1b. Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

1c. Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W odniesieniu do wymienionych w ww. przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że zamierza Pan (najpewniej w 2024 r.) rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach której planuje wykonywać usługi związane z sektorem (...). Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku zostanie osiągnięty w 2024 r. Gdy rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej, to stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złoży Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według Pana miejsca zamieszkania, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie w grudniu roku podatkowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Złoży Pan w ustawowym terminie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zgłoszenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdy tyko założy działalność. Wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usług będących przedmiotem wniosku – Pana zdaniem – nie będzie Pan wykonywał w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2024 r. – Pana zdaniem –zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W momencie rozpoczęcia działalności, w ramach której zamierza Pan świadczyć usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, rozpocznie Pan również prowadzenie ewidencji w sposób, który umożliwi odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności. Nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20), związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jak również, nie zamierza Pan osiągać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Ponadto, Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci, ponieważ dotyczą one co najwyżej doradztwa w zakresie tworzenia przez kontrahenta opisanych rozwiązań, a Pan sam nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu. W ramach prowadzonej działalności będzie świadczył Pan następujące usługi:

a)koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

b)zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.

W ramach usług wskazanych w pkt a i b będzie Pan wykonywał następujące usługi na rzecz kontrahenta:

-może Pan sprawdzać bezpośrednią pracę nad projektem, którym zajmuje się jego kontrahent,

-może być zaangażowany w dobór odpowiedniej kadry pracowniczej, zleceniodawców, usługodawców, etc., zajmie się Pan ustaleniem, dobraniem oraz przygotowaniem wszelkich materiałów, które mogą być potrzebne do realizacji projektu,

-będzie Pan również odpowiedzialny za opracowanie budżetu, który zaakceptuje jego kontrahent, a kiedy zostanie on zaakceptowany, będzie odpowiedzialny za to, żeby nie został on przekroczony i był wykonywany w sposób zgodny z umową jaką zawrze z kontrahentem,

-będzie Pan również odpowiedzialny za zamówienia związane z projektem oraz znalezieniu najlepszej ceny, oraz jakości materiału jaki potrzebny będzie do realizacji projektu,

-projekty, o których mowa powiązane są z wytwarzaniem nowych rozwiązań w technologii (…);

c)testowania aplikacji – bieżące testowanie tworzonego oprogramowania. Ww. usługi odnoszą się do testów manualnych i składać się będą z następującego procesu współpracy z kontrahentem:

-zespół programistów kontrahenta wytwarza aplikację, którą następnie przekazuje Panu,

-Pan będzie sprawdzał funkcjonalność aplikacji poprzez przeprowadzenie różnego rodzaju testów, które dotyczą przede wszystkim funkcjonalności „user expirience”, płynności wytworzonej przez zespół kontrahenta aplikacji. Testy odbywać się w taki sposób, że sprawdza Pan wszystkie możliwe funkcje aplikacji pod względem ww. kryteriów,

-po przeprowadzeniu testów będzie Pan przekazywał opinie co do działania aplikacji zespołowi programistów kontrahenta, którzy wprowadzają w miarę możliwości poprawki;

d)pozyskiwania środków na dalszy rozwój firmy;

e)tworzenia procesów wewnątrz organizacji.

W ramach czynności wskazanych w pkt c i d zamierza Pan świadczyć usługi tzw. Doradztwa profesjonalnego w różnych dziedzinach. Pana przyszli kontrahenci działają w szeroko pojętym sektorze (...), w szczególności na rynku (…). W tego rodzaju działalności, która polega na wprowadzaniu innowacji często niezbędne jest zewnętrzne finansowanie. Z tego właśnie powodu zamierza Pan brać udział w szeregu branżowych targów i konferencji, na których w imieniu kontrahenta pozyskiwał będzie kontakty oraz znajomości, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie finansowania dla kontrahenta. Czynności te wykonywał będzie również za pomocą portali takich jak (…), który zrzesza ludzi z wielu różnych branży. Zamierza Pan również pomagać kontrahentom w organizacji procesów wewnętrznych w ich przedsiębiorstwach. Dzięki dużemu doświadczeniu, wiedzy oraz know how, jest w stanie wdrożyć rozwiązania w funkcjonowaniu organizacji, które zwiększą efektywność pracy jej działów. Zamierza Pan przede wszystkim wdrażać procesy:

-raportowania wyników pracy pracowników do ich przełożonych,

-dobierania odpowiednego sprzętu dla poszczególnych „teamów”,

-instruowania ww. „teamów” o tym jak najefektywniej korzystać z powierzonych urządzeń,

-wewnętrznej organizacji czasu pracy.

Pan zdaniem, opisane powyżej usługi należy klasyfikować następująco:

1.Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0) – usługi wymienione w punktach a i b,

2.Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0) – usługi wymienione w punkcie c,

3.Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 74.90.19.0) – usługi wymienione w punktach d i e.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że działalność, którą zamierza Pan prowadzić będzie mogła być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych według:

1)PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj.:

·usługę koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.;

2)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, tj.: testowanie aplikacji;

3)PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj.:

·pozyskiwanie środków na dalszy rozwój firmy;

·tworzenie procesów wewnątrz organizacji;

       będą opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić należy, że w sytuacji, gdy będzie Pan prowadził działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informuję, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego te interpretacje.

Natomiast odnośnie powołanych przez Pana wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego – wskazać należy, że powołane wyroki dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłegoi zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).