Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.407.2023.3.AJZ
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniach 20 listopada i 18 grudnia 2023 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A, której przedmiotem jest świadczenie usług informatycznych. Wykonuje Pan tą działalność nieprzerwanie od dnia 2 lutego 2022 r. i w przyszłości ten stan nie ulegnie zmianie.
Był i będzie Pan objęty na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonym obowiązkiem podatkowym na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.2647 z póżn. zm.) – zwanej dalej „u.p.d.o.f.”
Usługi informatyczne były i będą świadczone na własny rachunek i własne ryzyko na podstawie pisemnych umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami trzecimi, dotychczas niebędącymi podmiotami powiązanymi z Panem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 u.p.d o.f. Jeżeli świadczyć będzie Pan usługi na rzecz podmiotów powiązanych, wówczas przyjmie wobec nich warunki ustalania ceny na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
Usługi informatyczne polegają na projektowaniu technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów oraz prowadzeniu, bądź koordynowaniu projektów informatycznych. Niniejsze usługi są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod poz. 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
W dniu 19 stycznia 2022 r. skutecznie złożył Pan oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 z póżn. zm.) – zwanej dalej „u.z.p.d.”, w zw. z art. 9a ust. 1 u.p.d.o.f. i od tego momentu do przychodów osiąganych z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usług informatycznych stosuje i – jeżeli w przyszłości nie zostaną spełnione przesłanki negatywne – będzie stosował zasady opodatkowania uregulowane w art. 6 u.z.p.d.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Do Pana przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego świadczenia usług informatycznych w ramach działalności gospodarczej, o której jest mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 z późn. zm), w tym nie świadczy Pan oraz nie zamierza świadczyć na rzecz byłego, bądź obecnego pracodawcy, usług odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Pana kontrahenci zlecali, zlecają i w założeniu będą zlecać realizację usług informatycznych polegających na projektowaniu technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów oraz prowadzeniu, bądź koordynowaniu projektów informatycznych. Niniejsze usługi są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) pod poz. 62.01.12.0. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. W myśl treści zawieranych umów, Pana wynagrodzenie jest z zasady zryczałtowaną kwotą, ale może ulec zmianie w wyniku dodatkowych ustaleń z kontrahentem, w tym pracochłonności, charakterystyki zespołu zaangażowanego w przedsięwzięcie, czy osiągnięcia wyznaczonych celów.
Przedmiotowe usługi informatyczne polegają na projektowaniu technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów realizujących projekty informatyczne na rzecz klientów oraz prowadzeniu, bądź koordynowaniu projektów informatycznych.
Niniejsze usługi są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) pod poz. 62.01.12.0. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. W trakcie ich wykonywania rozplanowuje Pan działania zespołów zaangażowanych w przedsięwzięcia polegające na dostarczeniu infrastruktury informatycznej zgodnej z założeniami ustalonymi przez niego z interesariuszami (projektem) danego przedsięwzięcia. Pana zadaniem jest kontrolowanie prac nad danym przedsięwzięciem, tak by je doprowadzić do sukcesu, osiągając dodatkowo wyznaczone cele (np. ustalony termin realizacji, odpowiednia ekonomika). Dlatego zakres czynności wchodzących w zakres świadczonych usług informatycznych jest uzależniony od specyfiki konkretnego przedsięwzięcia, niemniej za każdym razem wiąże się przynajmniej z opisanym wyżej zaprojektowaniem i rozplanowaniem, a także kontrolowaniem. Efektem tych działań są wytyczne dla zespołu pracującego nad danym przedsięwzięciem, który wykonuje instalacje oraz konfiguracje rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych będących podstawą wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych. A zatem nie wytwarza Pan programów komputerowych w rozumieniu art. 74 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1-2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2022.2509), jak również świadczone przez Pana usługi informatyczne nie mają związku z procesem tworzenia oprogramowania, czy jego usprawniania.
Pod pojęciem „technologie informatyczne dla sieci i systemów komputerowych” należy rozumieć metody przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowanych zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji.
Projektuje Pan technologie informatyczne dla sieci i systemów, których funkcją jest przeprowadzanie procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowanych zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowy mi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji, z przeznaczeniem zaspokojenia potrzeb kontrahenta. Metody te nie posiadają konkretnej nazwy.
Technologia informatyczna i systemy komputerowe, które Pan projektuje składają się z koncepcji metod przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowane zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji. Koncepcje te jako zbiory idei z istoty nie składają się z programów komputerowych, systemów operacyjnych, aplikacji, czy programów do tworzenia programów lub programów sterujących działaniem urządzeń.
Specjaliści i eksperci realizujący projekty informatyczne to pracownicy Pana kontrahentów albo osobne podmioty gospodarcze. Ich zadaniem jest stworzenie i wdrożenie na polecenie kontrahenta zaprojektowanych przez Pana technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz pozostają oni autonomiczni w kwestii praktyk realizacji tego zadania. Pan, jako ich koordynator, ogranicza się do nadzoru nad zgodnością efektów ich pracy z jego koncepcjami. W rezultacie nie ma Pan wiedzy, czy:
–prace specjalistów lub ekspertów są świadczone na jakimś etapie tworzenia programów komputerowych, systemów operacyjnych, aplikacji, programów do tworzenia programów, programów, programów sterujących działaniem urządzeń,
–prace specjalistów lub ekspertów mają wpływ na przebieg procesu tworzenia programów komputerowych, systemów operacyjnych, aplikacji, programów do tworzenia programów, programów sterujących działaniem urządzeń,
–prace specjalistów lub ekspertów mają na celu usprawnienie działania programów komputerowych, systemów operacyjnych, aplikacji, programów do tworzenia programów, programów sterujących działaniem urządzeń.
Pojęcie „projekty informatyczne realizowane przez specjalistów i ekspertów” oznacza przedsięwzięcia o charakterze inżynieryjno-technicznym dotyczącym zbierania i przechowywania informacji, jak i ich przetwarzania oraz sposobów ich reprezentowania, które są realizowane przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie z zakresu informatyki technicznej oraz telekomunikacji, przy czym część z tych osób stanowi autorytet w tej dyscyplinie.
Koordynuje Pan prace nad projektami informatycznymi polegającymi na instalacji oraz konfiguracji rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych przeznaczonych do wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych. Ich funkcją jest zapewnienie przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowanych zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji. Projekty te nie posiadają konkretnej nazwy.
Pod pojęciem koordynowania projektów informatycznych należy rozumieć nadzorowanie nad zgodnością efektów pracy specjalistów i ekspertów nad projektami informatycznymi z koncepcjami powstałymi w wyniku projektowania technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Koordynuje Pan projekty informatyczne polegające na instalacji oraz konfiguracji rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych przeznaczonych do wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych. Ich funkcją jest zapewnienie przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowanych zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji. Projekty te nie posiadają konkretnych nazw.
Pod pojęciem „infrastruktury informatycznej” należy rozumieć zbiór rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych będących podstawą do wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych. Z natury technologia informatyczna może obejmować programy komputerowe, systemy operacyjne, aplikacje, programy do tworzenia programów lub programy sterujące działaniem urządzeń, z tym że Wnioskodawca nie tworzy danej infrastruktury, gdyż każdorazowo wytwarzają ją pracownicy kontrahentów lub osobne podmioty gospodarcze.
Kontroluje Pan prace nad przedsięwzięciami, które w każdym przypadku polegają na dostarczeniu infrastruktury informatycznej, co zarazem stanowi ich przeznaczenie. Dochodzi do tego poprzez realizację projektów informatycznych polegających na instalacji oraz konfiguracji rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych przeznaczonych do wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych. Funkcją tych projektów jest zapewnienie przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji dedykowanych zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji. Przedsięwzięcia te nie mają konkretnych nazw.
Wytyczne dla zespołu pracującego na danym przedsięwzięciem nie pozwalają na stworzenie lub usprawnienie programu komputerowego, systemu operacyjnego, aplikacji, programu do tworzenia programów lub programu sterującego działaniem urządzeń.
W skład rozwiązań sprzętowo-programowych i organizacyjnych – jako składnika infrastruktury informatycznej – mogą wchodzić programy komputerowe, systemy operacyjne, aplikacje, programy do tworzenia programów lub programy sterujące działaniem urządzeń.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca nie świadczy usług:
–modelowania nowych i modyfikacji istniejących funkcjonalności w wykorzystywanym oprogramowaniu;
–analizy i modelowania procesów mających na celu polepszenie (np. przyspieszenie) działania stosowanego oprogramowania;
–zbierania wymagań na poczet realizacji celu biznesowego, którego efektem jest opracowanie dokumentacji analitycznej do procesu wytwórczego oprogramowania i przepływu danych;
–analizy wymagań biznesowych i przekształcania ich na język techniczny, w tym definiowanie oczekiwań i rezultatów klienta jakie powinny zostać zrealizowane aby osiągnąć zamierzony cel, tłumaczenie języka biznesowego na język techniczny dla zespołu programistów, czy tworzenie zadać w blacklogu dla zespołu programistów;
-projektowania, tworzenia, wspierania lub utrzymania interfejsów aplikacji;
-modelowania nowych i modyfikacji istniejących interfejsów aplikacji;
-projektowania, tworzenia, wdrożenia, instalowania, wsparcia lub utrzymania aplikacji, w szczególności aplikacji webowych, czy aplikacji dekstopowych
-tworzenia architektury aplikacji;
-projektowania, struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych);
-tworzenia architektury baz danych;
-tworzenia, wdrożenia, utrzymania lub uzupełnienia baz danych;
-projektowania struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu;
-przygotowania infrastruktury informatycznej z wykorzystaniem chmury obliczeniowej.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy usługi przygotowania dokumentacji projektowej, w tym tworzenie map procesów oraz diagramów procesów, czy tworzenia oraz utrzymania dokumentacji. Przy czym, dokumentacja ta dotyczy wyłącznie procesów opisujących organizację pracy koordynowanego zespołu.
Pytanie
Czy 8,5% jest właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiąganych z tytułu wynagrodzenia za świadczenie opisanych usług informatycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Stawka 8,5% jest właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiąganych z tytułu wynagrodzenia za świadczenie opisanych usług informatycznych.
Na wstępie należy podkreślić, że w świetle art. 14c § 1 w zw. z art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2022.2651 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ma obowiązek wydać interpretację indywidualną wyłącznie w granicach przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem organ ten jest związany treścią opisu okoliczności przedstawionych przez wnioskodawcę i nie ma ustawowych kompetencji, aby ingerować we wniosek modyfikując elementy tego opisu lub traktując je wybiórczo, bądź dokonując własnych ustaleń odmiennych od tych przedstawionych.
Niniejsza teza ma poparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2011 r. (sygn. II FPS 6/10), wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2023 r. (sygn. I SA/Po 902/22) wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 7 czerwca 2022 r. (sygn. I SA/Gd 217/22), wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 maja 2022 r. (sygn. I SA/Po 301/22), wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 24 maja 2022 r. (sygn. I SA/Po 481/21), wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 kwietnia 2022 r. (sygn. I FSK 2463/18), czy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2022 r. (sygn. II FSK 1151/21).
Ustawodawca określił stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ściśle łącząc ich wysokość z rodzajem działalności gospodarczej. W wielu przypadkach uczynił to poprzez zabieg legislacyjny polegający na odwołaniu do oznaczeń PKWiU, co sprawia że w tym zakresie normy prawa statystycznego współtworzą normy opodatkowania.
Z uwagi na specyfikę opisanych usług informatycznych trzeba rozważyć ich kwalifikację w odniesieniu do dwóch stawek, tj.: 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tiret pierwsze u.z.p.d. oraz 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tiret pierwsze u.z.p.d., stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej z zastrzeżeniem, że przychody z tej działalności nie zostały opodatkowane inną stawką. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. pojęcie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU. Natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d. wynika, że stawka 12% dotyczy przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.), usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Jak stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d., oznaczenie „ex” przy symbolu danego grupowania PKWIU oznacza, że zakres wyrobów i usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Mając to na względzie, okoliczność iż opisane usługi informatyczne są sklasyfikowane w PKWiU pod poz. 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych" powoduje, że nie jest możliwe przypisanie przychodom od tych usług stawki 12%, ponieważ usługi te nie mieszczą się w żadnej z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b It. b u.z.p.d.
Powyższe prowadzi do wniosku, że na mocy art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d. właściwą stawką ryczałtu dla przychodów od opisanych usług informatycznych jest 8,5%, gdyż hipotezy norm prawnych określających pozostałe stawki nie obejmują przedmiotowego przypadku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
−12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
−8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi informatyczne sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Usługi świadczone przez Pana polegają na:
-projektowaniu technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,
-koordynowaniu pracy zespołów specjalistów i ekspertów realizujących projektu informatyczne na rzecz klientów;
-prowadzeniu, bądź koordynowaniu projektów informatycznych.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Zauważyć również trzeba, że zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to te, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu wykonywanych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem Pana zapytania usługi, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc usługi, których efektem są wytyczne dla zespołu, który wykonuje instalacje oraz konfiguracje rozwiązań sprzętowo-programowych będących podstawą wdrożenia i eksploatacji zaawansowanych merytorycznie i technologicznie systemów informatycznych, nie sposób twierdzić, że usługi te nie dotyczą oprogramowania.
Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, również projektowanie technologii informatycznych i systemów komputerowych, składających się z koncepcji metod przeprowadzania procesów zbierania, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i prezentacji informacji, dedykowane zbiorom urządzeń elektronicznych połączonych ze sobą cyfrowymi kanałami komunikacyjnymi celem wymiany tych informacji wskazuje na ścisły związek z oprogramowaniem, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pan w procesie tworzenia oprogramowania.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
W tym kontekście okoliczność, że „nie wytwarza Pan programów komputerowych w rozumieniu art. 74 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1-2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2022.2509)” – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).