Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.895.2023.1.WS
Temat interpretacji
Opodatkowanie czynności OFWCA.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie pytań nr 1 i 3 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 25 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 grudnia 2023 r. (wpływ 8 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG od dnia (...) r. Zarejestrowany jest Pan jako czynny podatnik podatku VAT od dnia (...) r.
Do tej pory opodatkowany jest Pan w formie podatku liniowego.
Posiada Pan zawartą umowę cywilnoprawną między działalnościami gospodarczymi nazwaną „umową o wykonywanie czynności agencyjnych” pomiędzy agentem, uprawnionym do prowadzenia działalności agencyjnej, który pośredniczy na rzecz towarzystw przy zawieraniu umów ubezpieczenia. Zgodnie z umową: „Przedmiotem umowy jest wykonywanie przez Pana czynności agencyjnych na rzecz agenta, w interesie towarzystw, z którymi agenta łączy umowa agencyjna lub inna odpowiednia umowa. Agent zleca, a Pan prowadzi czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Agenta i w interesie Towarzystw zgodnie ze standardami i wytycznymi obowiązującymi u Agenta”. Wniosek dotyczy okresu od 2024 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Poza działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Przychód nie przekroczył w 2022 r. ani w 2023 r. nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zdarzenie przyszłe: w 2024 r. po osiągnięciu pierwszego dochodu planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z Agentem, gdzie wykonuje Pan czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne, świadczy Pan usługi finansowe i ubezpieczeniowe obejmujące w klasyfikacji PKWiU tylko sekcję K.
Aktualnie nie zatrudnia Pan nikogo w ramach umów o pracę, umów cywilnoprawnych. Jeżeli będzie Pan zatrudniać pracownika, będzie on wykonywał czynności zbliżone do OFWCA.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania.
Czy planuje Pan zatrudnić pracownika, czy też stwierdzenie zawarte w opisie sprawy, że:
Jeżeli będę zatrudniać pracownika będzie on wykonywał czynności zbliżone do OFWCA.
jest sytuacją czysto hipotetyczną?
Stwierdzenie zawarte w opisie sprawy jest sytuacją czysto hipotetyczną, na wypadek rozwoju Pana działalności.
Czy zatrudnienie przez Pana pracownika spowoduje, że wskazana przez Pana klasyfikacja działalności PKWiU sekcja K się zmieni; jeśli tak prosimy podać klasyfikację PKWiU wykonywanych przez Pana czynności przy zatrudnieniu pracownika (należy podać pełne siedmiocyfrowe grupowanie dla tych czynności).
Klasyfikacja PKWiU w wypadku zatrudnienia pracownika nie zmieni się.
Pytania
1.Czy w ramach realizowanej umowy dot. wykonywania czynności agencyjnych możliwe jest zastosowanie stawki 15% dla przychodów z tej działalności, przy jednoczesnym braku zatrudnienia pracowników?
2.Czy w ramach realizowanej umowy dot. wykonywania czynności agencyjnych możliwe jest zastosowanie stawki 15% dla przychodów z tej działalności, przy jednoczesnym okresowym zatrudnieniu pracowników, którzy świadczyć będą czynności zbliżone do OFWCA oraz czynności pomocnicze?
3.Czy wymienione w części G. usługi można uznać za świadczone poza formą wolnego zawodu?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem charakter prowadzonej działalności gospodarczej zarówno przy zatrudnieniu, jak i braku zatrudnienia pracowników, pozwala na opodatkowanie działalności w ramach ryczałtu stawką 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Usługi świadczone przez Pana nie mieszczą się w definicji wolnego zawodu wymienionej w art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, który wskazuje, że: „wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”.
Agent ubezpieczeniowy działa na podstawie umowy agencyjnej zawartej z towarzystwem ubezpieczeniowym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń to przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów. Działalność prowadzona przez Pana nie jest wykonywana na zasadzie wolnego zawodu – agenta ubezpieczeniowego, a na jego rzecz, jako osoba wykonująca czynności agencyjne.
W art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie wymieniono osoby fizycznej wykonującej czynności agencyjne, czyli takie, które nie są agentami ubezpieczeniowymi, które mogą podpisywać umowy ubezpieczenia, jeżeli współpracują z Agentem, o czym stanowi Pana umowa zawarta z Agentem. Ustawa nie zakłada, że osoby wykonujące czynności agencyjne muszą wykonywać czynności osobiście lub nie, w związku z czym zatrudnienie pracownika nie powinno warunkować zastosowania stawki ryczałtu 15%.
Podsumowując, z uwagi na spełnienie warunków uprawniających do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, ww. przychody powinny być opodatkowane stawką 15%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytań nr 1 i 3, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Należy zauważyć, że wyliczenie wolnych zawodów zawarte w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Wskazuje na to samo brzmienie przepisu definiującego „wolne zawody”, który nie zawiera żadnego zwrotu wskazującego na przykładowy charakter tego wyliczenia (np. w szczególności). Taka konstrukcja przepisów powoduje, że żaden inny zawód, uznawany za wolny, czy to na podstawie przepisów odrębnych ustaw, czy w języku powszechnym, nie jest wolnym zawodem w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w sekcji K występują usługi finansowe i ubezpieczeniowe.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Agent ubezpieczeniowy jest pośrednikiem ubezpieczeniowym. Działa na podstawie umowy agencyjnej zawartej z określonym towarzystwem ubezpieczeniowym, ma też pełnomocnictwo danego towarzystwa ubezpieczeniowego m.in. do zawierania umów ubezpieczenia w imieniu i na rzecz tego towarzystwa oraz do prezentowania produktów ubezpieczeniowych (polis) oferowanych przez to towarzystwo. Otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji.
Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne (OFWCA) jest pracownikiem agenta ubezpieczeniowego. Wprost oznacza to, że działa w imieniu i na rzecz tego agenta, a zatem również w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym ww. agenta łączy umowa agencyjna. OFWCA pracuje dla agenta ubezpieczeniowego na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie lub innej umowy cywilnoprawnej (z wyłączeniem umowy agencyjnej).
Różnica pomiędzy agentem ubezpieczeniowym a Osobą Fizyczną Wykonująca Czynności Agencyjne polega na tym, że OFWCA działa na rzecz agenta/multiagenta ubezpieczeniowego, a zatem również na rzecz reprezentowanych przez niego towarzystw. Umowa agenta z OFWCA nie jest umową agencyjną – OFWCA pracuje dla agenta na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Skoro zatem w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie wymieniono Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne (wskazani zostali m.in. agenci ubezpieczeniowi, agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające, brokerzy reasekuracyjni, brokerzy ubezpieczeniowi), to OFWCA nie będzie należeć do tej grupy zawodów. Tym samym do świadczonych usług przez OFWCA nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc opodatkowanie przychodów według 17% stawki ryczałtu.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2023 r. poz. 1111 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie agent ubezpieczeniowy oznacza – przedsiębiorcę, innego niż agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, wykonującego działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisanego do rejestru agentów.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń:
Agent ubezpieczeniowy, agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji mogą wykonywać odpowiednio czynności agencyjne, czynności dystrybucyjne zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjne zakładu reasekuracji, wyłącznie przy pomocy osoby fizycznej spełniającej łącznie następujące warunki:
1)posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2)nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo:
a)przeciwko życiu i zdrowiu,
b)przeciwko wymiarowi sprawiedliwości,
c)przeciwko ochronie informacji,
d)przeciwko wiarygodności dokumentów,
e)przeciwko mieniu,
f)przeciwko obrotowi gospodarczemu,
g)przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
h)skarbowe.
3)daje rękojmię należytego wykonywania tych czynności;
4)posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
5)zdała egzamin przeprowadzony przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji.
W myśl art. 19 ust. 2 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń:
Osoba fizyczna, przy pomocy której agent ubezpieczeniowy i agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające zamierza wykonywać czynności agencyjne, może wykonywać te czynności po wpisaniu jej do rejestru agentów.
Osoby wykonujące czynności agencyjne oraz podmioty, o których mowa w art. 19 ust. 3, obowiązane są zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 5 oraz art. 19 ust. 3 w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy o dystrybucji, do zdania egzaminu przeprowadzonego przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji.
Szczegółowe zasady i zakres egzaminu określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2018 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1137 ze zm.).
Aby uzyskać status „OFWCA”, należy spełnić warunki zawarte w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że Prowadzi Pan działalność gospodarczą. Posiada Pan zawartą umowę cywilnoprawną między działalnościami gospodarczymi nazwaną „umową o wykonywanie czynności agencyjnych” pomiędzy agentem, uprawnionym do prowadzenia działalności agencyjnej, który pośredniczy na rzecz towarzystw przy zawieraniu umów ubezpieczenia. Zgodnie z umową: „Przedmiotem umowy jest wykonywanie przez Pana czynności agencyjnych na rzecz agenta, w interesie towarzystw, z którymi agenta łączy umowa agencyjna lub inna odpowiednia umowa. Agent zleca, a Pan prowadzi czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Agenta i w interesie Towarzystw zgodnie ze standardami i wytycznymi obowiązującymi u Agenta”. Pana przychód nie przekroczył w roku 2022 ani w 2023 roku nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z Agentem, gdzie wykonuje Pan czynności Osoby Fizycznej Wykonującej Czynności Agencyjne, świadczy Pan usługi finansowe i ubezpieczeniowe obejmujące w klasyfikacji PKWiU tylko sekcję K. W 2024 r. po osiągnięciu pierwszego dochodu planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stwierdzam zatem, że skoro Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne nie należy do grupy wolnych zawodów, to przychody uzyskiwane przez Pana w ramach wykonywania czynności jako Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne zgodnie z zawartą umową z Agentem będą opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Reasumując – Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne nie należy do grupy wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Pana w ramach wykonywania czynności jako Osoba Fizyczna Wykonująca Czynności Agencyjne zgodnie z zawartą umową z Agentem będą opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 3. Natomiast w zakresie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).