W zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 12%. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.918.2023.2.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.918.2023.2.MZ

Temat interpretacji

W zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 12%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym, od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami: z 6 grudnia 2023 r. (data wpływu) oraz z 13 grudnia 2023 r. (data wpływu 13 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego.

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą A., zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, NIP: (...). Mieszka Pan na terytorium Polski i posiada Pan polską rezydencję podatkową. Obecna forma opodatkowania, którą wybrał Pan to ryczałt, co zostało zgłoszone we właściwym Urzędzie Skarbowym. Od 1 października 2023 r. dla B. S.A. (NIP : (...)) prowadzi Pan działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z) jako właściciel produktu (...).

Usługi nie mają w swym zakresie bezpośrednio projektowania, pisania ani testowania oprogramowania, lecz współpracę z zespołem programistów, zespołem zarządzającym oraz (...) w firmie w celu określenia potrzeb rozwoju produktu, planowania pracy zespołu programistycznego oraz raportowania postępu prac. W zakresie usług zawiera się również w znacznym stopniu konieczność podejmowania decyzji co do zakresu i terminów prac wykonywanych przez zespół programistów.

Zakres usług określony w umowie :

  • Kształtowanie wizji produktu wraz z (...) i przekształcanie jej w zestaw zadań do podjęcia przez programistów,
  • Ustalanie priorytetów w poroizumieniu z interesariuszami i według tego kształtowanie wspomnianego zestawu zadań,
  • Wspólodpowiedzialność z (...) za podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju produktu, w oparciu o wiedzę na temat potrzeb klientów i dostępnych zasobów,
  • Maksymalizacja wartości produktu płynąca z pracy zespołu (...),
  • Wstrzymywanie realizacji projektu, jeśli widać istotne zagrożenia w jego realizacji,
  • Identyfikacja trendów i zmian rynkowych w swoim obszarze, mogących wpłynąć na rozwój produktu, koncentrując się na długoterminowym rozwoju produktu,
  • Kształtowanie (...) (plan realizacji wspomnianego zestawu zadań),
  • Dokładnie definiowanie i analizowanie wymagań biznesowych dla produktu, określanie celu produktu,
  • Przygotowanie propozycji rozwiązań dla (...) na podstawie (...) (np. warsztatami, analiza SWOT),
  • Prezentacja wyników prac przed (...), Dyrektoirem Finansowym, (...) (interesariuszami),
  • Aktywna współpraca z działem analiz (śledzenie danych),
  • Kreowanie nowych inicjatyw i branie aktywnego udziału w toczących się projektach rozwojowych,
  • Prezentacja i promocja produktu wśród klientów i innych interesariuszy.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegajacych opodatkowaniu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) świadczy Pan usługi w ramach PKWiU 62.02.

Przedmiotem Pana zapytania jest okres od października 2023 r.

Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której wspomina Pan we wniosku osiągnął Pan w październiku 2023 r.

W styczniu 2022 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. To forma opodatkowania była przez Pana wykorzystywana przy prowadzeniu działalności pod PKD 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych.

W wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).

Pana przychód w roku poprzedzających rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pan, ani nie zamierza uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza wskazaną działalnością gospodarczą.

Na zadane pytanie: Czy prowadzi/ będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)? Odpowiedział Pan: W ramach obecnie prowadzonej ewidencji przychodów.

Nie uzyskuje Pan i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z: wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Obecnie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU 62.02.

Dokładniejszy opis czynności:

  • Kształtowanie wizji produktu wraz z (...) i przekształcanie jej w zestaw zadań do podjęcia przez programistów. Chodzi o ustalanie z osobami odpowiedzialnymi za daną część biznesu w firmie (np. (...)) jak mają wyglądać serwisy (...), jakie funkcjonalności nowe mają być wytworzone, w którym miejscu, na jakiej zasadzie mają działać i na tej podstawie budowanie zestawu zadań do wykonania przez zespół programistów, które finalnie spowodują wytworzenie wspomnianej nowej funkcjonalności/produktu online/serwisu (...).
  • Ustalanie priorytetów w porozumieniu z interesariuszami i według tego kształtowanie wspomnianego zestawu zadań. Ustalenie, które z opisanych w pierwszym punkcie nowych funkcjonalności, rozwiązań czy produktów online mają być realizowane jako pierwsze.
  • Współodpowiedzialność z (...) za podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju produktu, w oparciu o wiedzę na temat potrzeb klientów i dostępnych zasobów. Chodzi tutaj o zaobserwowanie trendów rynkowych, analizę obecnie działających stron (...) i/lub poszczególnych rozwiązań czy funkcjonalności online w ramach stron (...) i na tej podstawie budowanie sugestii co do nowych rozwiązań, celów przed nimi stojących i odpowiedzialność za wyniki końcowe po wdrożeniu danego rozwiązania.
  • Maksymalizacja wartości produktu płynąca z pracy zespołu (...). Chodzi o optymalizację doboru zadań dla zespołu programistów tak, aby w cyklach rozliczeniowych z tej pracy było zrealizowanych jak najwięcej projektów/produktów online/nowych funkcjonalności.
  • Wstrzymywanie realizacji projektu, jeśli widać istotne zagrożenia w jego realizacji. Tutaj chodzi o bieżącą analizę pracy zespołu programistów nad wytworzeniem konkretnego rozwiązania/produktu (...)/nowej funkcjonalności i w przypadku kiedy są widoczne zagrożenia co do terminu oddania danego rozwiązania/produktu (...)/nowej funkcjonalności do użytku (np. zmiana zakresu funkcjonalnego rozwiązania) wstrzymanie prac zespołu programistów, aby nie poświęcali na niego więcej czasu.
  • Identyfikacja trendów i zmian rynkowych w swoim obszarze, mogących wpłynąć na rozwój produktu, koncentrując się na długoterminowym rozwoju produktu. Chodzi o analizę trendów rynkowych w obszarze rozwiązań stosowanych na podobnych (konkurencyjnych bezpośrednio i pośrednio) stronach (...) i próba oszacowania ich sensowności do wprowadzania w ramach istniejących produktów online/(...) za które jestem odpowiedzialny.
  • Kształtowanie (...) (plan realizacji wspomnianego zestawu zadań). Chodzi o ułożenie w dłuższej perspektywie czasu kolejności prac programistycznych, które mają doprowadzić do wytworzenia danego rozwiązania, nowej strony (...) czy nowej funkcjonalności w ramach istniejących narzędzi/produktów online.
  • Dokładnie definiowanie i analizowanie wymagań biznesowych dla produktu, określanie celu produktu. Prace mające na celu przełożenie potrzeb danego biznesu (np. (...)) na konkretną funkcjonalność/narzędzie/rozwiązanie online czy (...). które taką potrzebę zaspokoi oraz określenie celów w sposób mierzalny, aby po wytworzeniu wspomnianych wyżej rozwiązań po jakimś czasie można było stwierdzić, że faktycznie odpowiada ono wspomnianym potrzebom.
  • Przygotowanie propozycji rozwiązań dla (...) na podstawie (...) (np. warsztatami, analizą SWOT). Chodzi o dobór odpowiednich narzędzi (np. Warsztatów) do realizacji wyżej wspomnianych prac z osobami odpowiedzialnymi za dany obszar biznesowy w firmie (np. (...)). Przykładem mogą być warsztaty, których celem jest określenie potrzeb (...) w określonym, konkretnym i zgłoszony przez nich przez (...) (wewnętrzny system) wymiarze.
  • Prezentacja wyników prac przed (...), Dyrektorem Finansowym, (...) (interesariuszami). Chodzi o omówienie stopnia osiągniętych celów założonych przed przygotowanymi i wdrożonymi przez zespół developerski nowymi rozwiązaniami/funkcjonalności/stronami (...) przed określonymi osobami wewnątrz firmy.
  • Aktywna współpraca z działem analiz (śledzenie danych). Współpraca z analitykami, którzy dostarczają niezbędne dane pozwalające na podjęcie decyzji co do rozwoju funkcjonalności/stron (...)/produktów, a także w ustalaniu celów mierzalnych (np. Ilość użytkowników Internetu korzystających z przygotowanego rozwiązania) i ich ewaluacji (potwierdzeniu w jakim stopniu cel został osiągnięty).
  • Kreowanie nowych inicjatyw i branie aktywnego udziału w toczących się projektach rozwojowych. Chodzi o aktywne wychodzenie z inicjatywą stworzenia nowej funkcjonalności/rozwiązania online/produktu (...).
  • Prezentacja i promocja produktu wśród klientów i innych interesariuszy. Chodzi o prezentację przygotowanych funkcjonalności oraz projektów, nie tylko w obszarze odpowiednich osób reprezentujących dany obszar biznesu w firmie (np. (...)), a które zgłosiły potrzebę, na którą dane rozwiązanie online odpowiada, ale także wśród innych osób w ramach firmy.

Pytanie

Prosi Pan o ocenę skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych i wskazanie wysokości stawki ryczałtu od wspomnianych przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Mając na względzie opisane w treści wniosku świadczenia w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej usługi te mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie programowania”. Świadczone usługi to:

  • kształtowanie wizji produktu wraz z (...) i przekształcanie jej w zestaw zadań do podjęcia przez programistów,
  • ustalanie priorytetów w porozumieniu z interesariuszami i według tego kształtowanie wspomnianego zestawu zadań,
  • współodpowiedzialność z (...) za podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju produktu, w oparciu o wiedzę na temat potrzeb klientów i dostępnych zasobów,
  • maksymalizacja wartości produktu płynąca z pracy zespołu (...),
  • wstrzymywanie realizacji projektu, jeśli widać istotne zagrożenia w jego realizacji,
  • identyfikacja trendów i zmian rynkowych w swoim obszarze, mogących wpłynąć na rozwój produktu, koncentrując się na długoterminowym rozwoju produktu,
  • kształtowanie (...) (plan realizacji wspomnianego zestawu zadań),
  • dokładnie definiowanie i analizowanie wymagań biznesowych dla produktu, określanie celu produktu,
  • przygotowanie propozycji rozwiązań dla (...) na podstawie (...) (np. warsztatami, analizą SWOT),
  • prezentacja wyników prac przed (...), Dyrektorem Finansowym, (...) (interesariuszami),
  • aktywna współpraca z działem analiz (śledzenie danych),
  • kreowanie nowych inicjatyw i branie aktywnego udziału w toczących się projektach rozwojowych,
  • prezentacja i promocja produktu wśród klientów i innych interesariuszy.

Wskazał Pan także, że świadczone usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02). W wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód w roku poprzedzających rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

  • kształtowanie wizji produktu wraz z (...) i przekształcanie jej w zestaw zadań do podjęcia przez programistów,
  • ustalanie priorytetów w porozumieniu z interesariuszami i według tego kształtowanie wspomnianego zestawu zadań,
  • współodpowiedzialność z (...) za podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju produktu, w oparciu o wiedzę na temat potrzeb klientów i dostępnych zasobów,
  • maksymalizacja wartości produktu płynąca z pracy zespołu (...),
  • wstrzymywanie realizacji projektu, jeśli widać istotne zagrożenia w jego realizacji,
  • identyfikacja trendów i zmian rynkowych w swoim obszarze, mogących wpłynąć na rozwój produktu, koncentrując się na długoterminowym rozwoju produktu,
  • kształtowanie (...) (plan realizacji wspomnianego zestawu zadań),
  • dokładnie definiowanie i analizowanie wymagań biznesowych dla produktu, określanie celu produktu,
  • przygotowanie propozycji rozwiązań dla (...) na podstawie (...) (np. warsztatami, analizą SWOT),
  • prezentacja wyników prac przed (...), Dyrektorem Finansowym, (...) (interesariuszami),
  • aktywna współpraca z działem analiz (śledzenie danych),
  • kreowanie nowych inicjatyw i branie aktywnego udziału w toczących się projektach rozwojowych,
  • prezentacja i promocja produktu wśród klientów i innych interesariuszy

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie programowania”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).