Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.724.2023.2.ID
Temat interpretacji
Określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 1 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem informacji zawartych w uzupełnieniu wniosku)
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy 2022 r., 2023 r. i lat kolejnych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, jako osoba fizyczna. 2022 r., 2023 r. i lata kolejne planuje Pan rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy, w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi, które realizuje Pan na podstawie umowy to:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pan realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że doradza Pan w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Zadecydował Pan o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z 14 marca 2023r., poinformował Pana, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Nie uzyskał i nie uzyska Pan z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Podkreśla Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast Pana działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Nie przekroczył Pan i nie przekroczy dochodu (przychodu) 2 000 000 euro.
W przypadku działalności wykonywanej w 2022 r., 2023 r. i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki, określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że działalność prowadzi Pan od 4 lipca 2022 r. na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego.
Kod PKWiU, jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z 14 marca 2023 r. to PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Nie posiada Pan innego kodu nadanego przez organ do tego powołany.
Co więcej Dyrektor KIS wydał decyzję Nr 0114-KDIP2-1.4011.522.2022.2.OK, w której wskazany został kod PKWiU analogiczny do nadanego wnioskodawcy i organ nie wymagał żadnego doprecyzowania. Wskazuję, że żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20). Ponadto, należy zauważyć, że Organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r sygn. akt I FSK 179/16.
Jest to kod dla wszystkich usług po kolei, które Pan świadczy. Przedstawia Pan swoje usługi:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu
Usługa ta obejmuje zapewnienie wsparcia technicznego w formułowaniu strategii rozwoju produktu dla klientów. Proces rozpoczyna się od skrupulatnej analizy obecnego portfolio produktów klienta i ogólnych celów biznesowych. Następnie przeprowadzane są dokładne badania rynku, aby zidentyfikować potencjalne obszary innowacji. Współpraca z kluczowymi interesariuszami jest niezbędna do zapewnienia zgodności celów. Usługa obejmuje oferowanie jasnych wskazówek technicznych w zakresie ustalania priorytetów i wyznaczania strategicznych kierunków skutecznego rozwoju produktu. Wsparcie dotyczy również utworzenia dokumentacji i zapewniania pomocy w celu dostosowania do zmieniających się potrzeb. Ostatecznym celem jest dostarczenie dobrze zorganizowanej i technicznie uzasadnionej strategii rozwoju produktu, która poprawi pozycję konkurencyjną klienta;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów
W ramach tej usługi koncentruje się Pan na formułowaniu wizji, strategii i priorytetów rozwoju produktów dla klientów. Rozpoczyna się od kompleksowej analizy istniejącego otoczenia produktów i nadrzędnych celów biznesowych. Następnie przeprowadzana jest analiza i badanie rynku w celu wskazania potencjalnych obszarów innowacji. Kładzie Pan nacisk na współpracę z interesariuszami, aby zapewnić zgodność celów. Ustanawia również odrębne priorytety i nakreśla strategiczne kierunki skutecznego rozwoju produktu. Utworzona dokumentacja zapewnia przejrzystość, a podkreślanie ciągłej potrzeby adaptacji prowadzi do sukcesu. Celem jest dostarczenie klientom dobrze zdefiniowanych wizji, strategii i priorytetów, które wzmocnią ich pozycję konkurencyjną;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów
Usługa ta obejmuje doradztwo w zakresie monitorowania realizacji wizji produktu i ustalonych celów. Oferuje Pan wskazówki dotyczące wdrażania skutecznych mechanizmów monitorowania w celu śledzenia postępów w kierunku zdefiniowanej wizji i celów. Nacisk kładziony jest na nadzór strategiczny, zapewnienie zgodności z wizją produktu i dokonywanie świadomych korekt w razie potrzeby. Celem jest pomoc klientom w utrzymaniu czujnego i adaptacyjnego podejścia w celu osiągnięcia pomyślnych wyników zgodnych z celami produktu;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów
Usługa ta obejmuje facylitację sesji strategii rozwoju produktu. Prowadzi Pan interaktywne i oparte na współpracy sesje mające na celu sformułowanie i udoskonalenie strategii rozwoju produktu. Sesje te obejmują angażowanie kluczowych interesariuszy, wspieranie dyskusji i wykorzystywanie kreatywnych metodologii w celu uzyskania cennych spostrzeżeń. Celem jest poprowadzenie uczestników do opracowania skutecznych i wykonalnych strategii rozwoju produktu poprzez dynamiczne i ukierunkowane sesje;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach
Usługa ta zapewnia pomoc w budowaniu technicznej wiedzy o produktach. Oferuje Pan wsparcie w celu zwiększenia zrozumienia i biegłości w technicznych aspektach produktów. Obejmuje to ukierunkowane wskazówki, zasoby i szkolenia w celu wzmocnienia pozycji osób posiadających niezbędną wiedzę techniczną. Celem jest zapewnienie klientom solidnego zrozumienia niuansów technicznych związanych z ich produktami, umożliwiając świadome podejmowanie decyzji i skuteczną komunikację w kontekście technicznym;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych
Usługa ta obejmuje opracowywanie strategii zwiększających wartość osiągania docelowych celów produktowych. Koncentruje się Pan na opracowywaniu podejść, które zwiększają znaczenie i wpływ osiągania wyznaczonych celów, przyczyniając się do ogólnego sukcesu produktu. Strategie są dostosowane do optymalizacji wyników, dostosowania do celów organizacyjnych i podniesienia postrzeganej wartości związanej z osiąganiem celów produktowych. Celem jest stworzenie ram, które nie tylko spełniają cele, ale maksymalizują ich wpływ na ogólną propozycję wartości;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują
Usługa ta zapewnia wsparcie w zakresie udoskonalania procesów rozwoju produktów i leżących u ich podstaw zasad przewodnich. Pomaga Pan w zwiększaniu wydajności i skuteczności rozwoju produktów, oferując wytyczne dotyczące zasad, na których opierają się te procesy. Skupia się Pan na optymalizacji przepływów pracy, wspieraniu innowacji i dostosowywaniu praktyk rozwojowych do nadrzędnych celów biznesowych. Celem jest przyczynienie się do ciągłego doskonalenia i przestrzegania zasad przewodnich, które zapewniają solidne i usprawnione procesy rozwoju produktów;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu
Usługa ta polega na zapewnieniu kontroli postępu i pomocy w przygotowaniu procesu doskonalenia produktu. Oferuje Pan wsparcie w monitorowaniu i zarządzaniu postępem inicjatyw doskonalenia produktów. Usługi obejmują przygotowanie i udoskonalenie procesów w celu zwiększenia wydajności i skuteczności rozwoju produktu. Celem jest zapewnienie kompleksowego nadzoru, zapewniając, że proces doskonalenia produktu jest dobrze kontrolowany, a procesy są optymalnie przygotowane do osiągnięcia pomyślnych wyników;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników
Usługa ta polega na nadzorowaniu fazy pozyskiwania danych (odkrywania) w celu osiągnięcia określonych pożądanych rezultatów. Zajmuje się Pan koordynowaniem procesu gromadzenia odpowiednich danych, upewniając się, że są one zgodne z celami i oczekiwaniami. Skupia się Pan na organizowaniu fazy (…), aby uzyskać pożądane wyniki, zarówno pod względem spostrzeżeń, informacji, jak i strategicznych korzyści. Poprzez efektywne koordynowanie dąży Pan do optymalizacji procesu pozyskiwania danych w celu uzyskania skutecznych i ukierunkowanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby
Usługa ta obejmuje gromadzenie i prezentowanie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktowych i trendów rynkowych. Wykorzystuje Pan najlepsze praktyki, różnorodne umiejętności i dostępne zasoby, aby zebrać kompleksowe spostrzeżenia. Celem jest synteza i przekazywanie cennych informacji z różnych źródeł, ułatwiając podejmowanie świadomych decyzji i planowanie strategiczne. Podejście to maksymalizuje wykorzystanie standardowych w branży metod, umiejętności i zasobów, aby zapewnić dogłębne zrozumienie potrzeb użytkowników, wydajności produktów i dynamiki rynku;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji
Usługa ta odnosi się do udzielania wsparcia technicznego w procesie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wdrażania nowych funkcji. Obejmuje to pomoc w dokumentowaniu procesów, funkcji i zmian, a także udzielanie wsparcia w tworzeniu zrozumiałych i kompletnych materiałów. Celem jest zapewnienie klarownej dokumentacji, która wspiera procesy wytwarzania oraz wprowadzania nowych funkcji, a jednocześnie korzysta z aktualnych standardów i efektywnych praktyk branżowych;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb)
Usługa ta polega na ciągłym nadzorowaniu procesów operacyjnych w celu wychwycenia wszelkich problemów, które mogłyby zakłócić przepływ pracy. Uważnie monitorowany jest każdy krok, upewniając się, że wszystko przebiega sprawnie i wydajnie. Problemy są szybko zgłaszane, dokumentowane, aby zapewnić transparentność oraz potencjalny wpływ. Następnie podejmowane są szybkie i skuteczne działania w celu naprawienia problemów, niezależnie od tego, czy oznacza to natychmiastowe rozwiązania, dostosowanie procesów, czy współpracę z innymi. Celem jest utrzymanie płynnego i elastycznego przepływu pracy poprzez identyfikowanie i rozwiązywanie pojawiających się problemów;
·przygotowywanie listy planowanych zadań
To zadanie polega na przygotowywaniu listy planowanych zadań. Obejmuje to identyfikację, dokumentację i uporządkowanie zadań, które są zaplanowane do realizacji. Celem jest stworzenie klarownego zestawienia zadań, które będą wykonywane w określonym czasie lub w określonym kontekście. Lista planowanych zadań może być używana do organizacji pracy, monitorowania postępów i skoordynowania działań w efektywny sposób;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów
Usługa ta wykracza poza prostą organizację zadań, oferując dostosowane porady dotyczące ustalania priorytetów w celu zapewnienia pomyślnej dostawy produktów. Poprzez wspólną analizę celów produktu, harmonogramów i ograniczeń zasobów, pomaga Pan klientom w identyfikacji kluczowych priorytetów. Obejmuje to uwzględnienie takich czynników, jak wymagania rynku, potrzeby użytkowników i nadrzędne cele biznesowe. Udzielane wskazówki obejmują strategiczną priorytetyzację, podkreślając nie tylko to, co należy zrobić w pierwszej kolejności, ale także dlaczego, dostosowując zadania do długoterminowego sukcesu produktu. Co ważne, usługi zapewniają klientom umiejętności adaptacyjne, pozwalając im dynamicznie dostosowywać priorytety w odpowiedzi na zmieniające się okoliczności. Zasadniczo, kompleksowe podejście dostarcza klientom strategiczne spostrzeżenia, wspierając zwinność w procesie ustalania priorytetów i zwiększając ogólny sukces projektu;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów
Usługa ta polega na zapewnieniu wsparcia technicznego zespołom odpowiedzialnym za (…) (…), ze szczególnym uwzględnieniem zasad użyteczności i zapewnienia wysokiej jakości projektowanych produktów. Obejmuje ona oferowanie wiedzy specjalistycznej w zakresie technicznych aspektów projektowania (…), pomoc we wdrażaniu najlepszych praktyk oraz zapewnienie, że projektowane produkty spełniają standardy użyteczności i jakości. Wsparcie obejmuje różne aspekty techniczne, w tym wybór technologii, metodologie wdrażania i rozwiązywanie problemów technicznych, które mogą pojawić się podczas procesu projektowania (…). Ostatecznym celem jest wyposażenie zespołów (…) w wiedzę techniczną umożliwiającą tworzenie zorientowanych na użytkownika, użytecznych i wysokiej jakości produktów, wzbogacających ogólne wrażenia użytkownika;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie
Usługa ta obejmuje oferowanie kompleksowych usług analitycznych w zakresie badania zachowań użytkowników, wydajności systemu i innych istotnych aspektów, w połączeniu z dostarczaniem rekomendacji umożliwiających podjęcie odpowiednich działań. Analiza obejmuje szczegółowe badanie sposobu interakcji użytkowników z systemami, identyfikację wzorców, wąskich gardeł i obszarów wymagających poprawy. Dodatkowo analizuje Pan wydajność systemu w celu jej optymalizacji. Na podstawie tych spostrzeżeń przedstawia Pan świadome zalecenia mające na celu poprawę doświadczeń użytkowników, udoskonalenie funkcjonalności systemu i poprawę ogólnej wydajności. Celem jest dostarczenie praktycznych spostrzeżeń, które przyczyniają się do świadomego podejmowania decyzji i ciągłego doskonalenia interakcji z użytkownikami i możliwości systemu.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Wnioskodawca w ogóle nie świadczy takich usług.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
które mieszczą się w PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
· gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
· wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług, zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie, zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od roku 2022 r.) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex”, przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od roku 2022 r.) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowanie.
Ze względu na fakt, że Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu;
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów;
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów;
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów;
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach;
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych;
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują;
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu;
·kierowanie fazą pozyskiwania danych (…) w celu uzyskania pożądanych wyników;
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby;
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji;
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb);
·przygotowywanie listy planowanych zadań;
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów;
·wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (…), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów;
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60)- art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy;
· 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy;
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z powyższego wynika, że podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
1.rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej 4 lipca 2022 r;
2.GUS określił Pana usługi wg PKWiU jako 62.02. Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;
3.w przypadku działalności wykonywanej w 2022 r., 2023 r. i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki, określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne;
4.ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego;
5.świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Mając na uwadze powyższe, skoro jak sam Pan wskazał - świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania - to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02, należy opodatkować według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, stanowisko Pana uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego który obowiązuje na dzień wydania interpretacji indywidualnej.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych przez Pana wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383.).