Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.628.2023.2.MZ
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 listopada 2023 r. (wpływ 23 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osoba fizyczną, mającą stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Planuje Pan rozpoczęcie działalności w ramach spółki jawnej (dalej jako: „Spółka jawna 1”), w której drugim wspólnikiem stanie się inna spółka jawna (dalej jako: „Spółka jawna 2”). W Spółce jawnej 2 wspólnikami będą dwie osoby fizyczne (A i B). A i B opodatkują swoje przychody, których źródłem jest działalność prowadzona w spółce jawnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Nowo założona spółka jawna złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.), tym samym nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że planowana data założenia Spółki Jawnej 1 to 1 stycznia 2024 r. Planowany przedmiot działalności Spółki jawnej 1 to:
·wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi (68.20.11.0),
·wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi (68.20.12.0).
Jeżeli stanowisko Organu w zakresie możliwości opodatkowania działalności prowadzonej przez Spółkę jawną 1 zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych będzie pozytywne, rodzajem dokumentacji prowadzonym przez Spółkę będzie ewidencja przychodów.
Do wykonywanej działalności w formie Spółki jawnej 1 nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wszyscy wspólnicy (również osoby fizyczne Pan A i B) złożą sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana przychód (w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy pytanie) nie przekroczy (z uwagi na fakt, że rok ten jeszcze się nie zakończył) limitu, określonego w art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zamierza Pan opodatkować przychody stawką 8,5% do kwoty 100 000 zł przychodu, a następnie 12,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pan innych przychodów z najmu (zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i prywatnie). Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest określenie stawki podatku, a stwierdzenie przez Organ możliwości (lub nie) opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach działalności prowadzonej przez Spółkę jawną 1, poprzez zastosowanie formy opodatkowania, jaką jest zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych.
Nie uzyska Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie Spółki jawnej 1 przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom (w całości/częściowo), które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy (którego dotyczy wniosek) lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Pana żona prowadzi działalność gospodarczą. Jej przedmiotem jest wynajem nieruchomości. Stosuje formę opodatkowania w formie skali podatkowej.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie Pan mógł wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w założonej Spółce jawnej 1?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, będzie Pan mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie założonej Spółce jawnej 1.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.; dalej jako: „URyczałt”):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 URyczałt:
Użyte w ustawie określenia oznaczają pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 URyczałt:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 URyczałt:
1)Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów
Zgodnie art. 9 ust. 1 URyczałt:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 2 URyczałt:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy.
W Pana ocenie, zarówno powyższe przepisy, jak i inne przepisy podatkowe nie wykluczają możliwości wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku, gdy jednym z wspólników jest spółka jawna niebędąca podatnikiem podatku CIT.
Art. 9 ust. 2 URyczałt, wprowadza wymóg złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania przez wszystkich wspólników. Natomiast z praktycznego punktu widzenia nie można wymagać złożenia oświadczenia od spółki jawnej. Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej i jest spółką transparentną podatkowo (w sytuacji, w której jest to wyłącznie spółka osób fizycznych). Oznacza to, że sama w sobie nie może złożyć oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.
Oświadczenie takie złożyć mogą natomiast wspólnicy spółki jawnej będącej wspólnikiem tej spółki (w zdarzeniu przyszłym określeni jako A i B). W Pana opinii, interpretacja zakładająca słuszność przedstawionego postępowania spełniać będzie założenia ustawodawcy.
Pana zdaniem, ustawodawca wymaga złożenia oświadczeń o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od wszystkich wspólników spółki jawnej, ponieważ zapewnia to opodatkowanie wszystkich wspólników na podstawie jednej ustawy, a co za tym idzie - umożliwia prowadzenie ewidencji na tych samych zasadach. W przypadku Spółki jawnej 1 o strukturze opisanej powyżej, w przypadku gdyby zarówno Pan, jak i A i B, opodatkowani byli w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych warunki te byłby spełnione.
Co więcej w Pana opinii, przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do sytuacji, w której możliwym byłoby, aby przychody wspólników Spółki jawnej 2 (A i B) mogłyby być opodatkowane ryczałtem, a Pana przychody opodatkowane musiałby być na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Oznaczałoby to de facto, że wspólnicy Spółki jawnej 1, tj. Pan i Spółka jawna 2, opodatkowani byliby nie tylko w różnych formach, ale także na zasadach przewidzianych w dwóch odrębnych ustawach. Taka sytuacja nie jest możliwa, co potwierdzają wydawane interpretacje indywidualne, dlatego też brak możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez wspólników Spółki jawnej 1 powodowałoby automatycznie pozbawienia możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wspólników Spółki jawnej 2, która to spółka składa się wyłącznie z osób fizycznych.
Pana zdaniem, biorąc pod uwagę, że w sytuacji spółek jawnych, które są transparentne podatkowo, podatnikami nie są same spółki a wspólnicy spółek, można przyjąć założenie, że w przedstawionej w zdarzeniu przyszłym sytuacji na gruncie podatkowym, zarówno Pana, jak Spółkę Jawną 2 należy traktować jako osoby fizyczne.
Reasumując Pana zdaniem, będzie Pan mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w założonej Spółce jawnej 1.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, ta interpretacja dotyczy wyłącznie Pana i nie wywołuje skutków prawnych wobec wspólników spółki.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.