Ustalenie stawki ryczałtu (PKWiU 35.14.10.0 i 35.23.10.0). - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.748.2023.2.MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.748.2023.2.MC

Temat interpretacji

Ustalenie stawki ryczałtu (PKWiU 35.14.10.0 i 35.23.10.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 25 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 października 2023 r. (wpływ 25 października 2023 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które złożył Pan osobiście 30 listopada 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Od dnia (...) stycznia 2020 roku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą w przeważającej mierze na pośredniczeniu w sprzedaży energii elektrycznej. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje zadania pośrednika organizującego sprzedaż energii elektrycznej.

Wnioskodawca posiada NIP (…) oraz nr REGON (…) oraz posiada czynny status podatnika podatku od towarów i usług ujawniony w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (wg stanu na 12 października 2023 roku) z datą rejestracji przypadającą na (...) stycznia 2020 roku.

Działalność Wnioskodawcy polega zatem m.in. na pozyskiwaniu klientów na rzecz kontrahentów (dalej oznaczonych jako Firmy). Klientami, z którymi pośredniczy Wnioskodawca w zakresie sprzedaży energii, są przede wszystkim podmioty gospodarcze jako końcowi klienci (dalej oznaczeni jako Klienci). Działalność Wnioskodawcy ma na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą (Firmą), a Klientem, zgodnie z którą dochodzi do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Stroną takiej umowy jest Firma i Klient.

Wnioskodawca jako pośrednik nie jest stroną umowy dostawy energii elektrycznej (paliwa), a pośredniczy jedynie w negocjacjach warunków umowy pomiędzy Klientem a Firmą.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy dotyczy pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej (około 70% zawieranych umów) oraz pośrednictwa w sprzedaży paliwa gazowego (około 30% zawieranych umów). Ze spółkami (Firmami), na rzecz których Wnioskodawca poszukuje klientów, Wnioskodawca zawarł (oraz w razie potrzeby będzie zawierał) cywilnoprawne umowy pośrednictwa sprzedaży energii elektrycznej oraz (lub) paliwa gazowego.

Zawarte umowy regulują m.in. zasady współpracy polegające na stałym pośredniczeniu w stworzeniu sposobności do zawierania umów sprzedaży z Klientami, w szczególności poprzez wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów oraz uczestniczenie w negocjacji warunków umowy sprzedaży pomiędzy spółką (Firmą) a Klientem. Umowy zawierane są jako umowy pośrednictwa sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego, na mocy której Wnioskodawca jest Partnerem do pośrednictwa sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego, w której jest on zobowiązany doprowadzić do zawarcia z Klientem umowy sprzedaży energii elektrycznej oraz paliwa gazowego zgodnie z obecnie istniejącymi regulacjami prawnymi oraz rynkowymi uwarunkowaniami konkurencyjności podmiotów gospodarczych (tzw. Proces TPA, czyli zasada dostępu stron trzecich, na mocy której istnieje możliwość swobodnej zmiany dotychczasowego sprzedawcy energii elektrycznej i paliwa gazowego na rynku energetycznym dla gospodarstw domowych i podmiotów gospodarczych, a także innych podmiotów prawa).

Przedmiotowe umowy stanowią także, że Partner (tj. Wnioskodawca) zobowiązuje się do zgodnego z polskim prawem oraz interesem Firmy świadczenia na jej rzecz pośrednictwa w znalezieniu nowych odbiorców energii elektrycznej oraz (lub) paliwa gazowego i dostarczenia dokumentów wymaganych w procesie zmiany odbiorcy energii (paliwa). Umowy wskazują, że Wnioskodawca w ramach usług pośrednictwa przedstawia Klientom cennik Firmy oraz wszelkie dodatkowe dokumenty, a także uzyska od tego Klienta wszelkie dokumenty niezbędne do zmiany dostawcy oraz będzie działał zgodnie z innymi wytycznymi Firmy. Wnioskodawca wyszukuje Klientów na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz. W ramach wykonanych na podstawie ww. umów usług Wnioskodawca otrzymuje prowizję, która stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca nie jest ani będzie podatnikiem podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków lub samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka.

Wnioskodawca nie uzyskał, nie uzyskuje oraz nie uzyska przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy świadczonego na rzecz tego byłego lub obecnego pracodawcy.

Wnioskodawca w przypadku chęci rozliczania się w ramach ryczałtu wybierze tę formę opodatkowania zgodnie z przepisami oraz w terminie wyznaczonym w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 z późn. zm. – dalej jako: „ustawa”).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Jak są/będą sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdego rodzaju usług będących przedmiotem zadanych pytań)?

Spełniając obowiązek wskazania faktycznie wykonywanych usług z przypisanym podstawowym symbolem grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdego rodzaju usług będących przedmiotem zadanych pytań, zdaniem Wnioskodawcy (jak zostało wskazane we wniosku), jego działalność przedstawiona w opisie stanu faktycznego zawierać się będzie w:

a)kod 35.14.10.0 Usługi związane z handlem energią elektryczną – dla usług pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej,

b)kod 35.23.10.0 Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym – dla usług pośrednictwa w sprzedaży paliwa gazowego.

Czy w roku podatkowym (latach podatkowych), którego (których) dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wprost wskazał, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie zawiera przesłanek zawartych w art. 8 ustawy o ryczałcie wyłączających możliwość opodatkowania w tej formie. Niemniej jednak Wnioskodawca potwierdza, że w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałtowym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy w odniesieniu do roku podatkowego (każdego z lat podatkowych), którego (których) dotyczy wniosek, spełniony jest/będzie następujący warunek: w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskał/uzyska Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy spełnia również przesłanki z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, tj. przychody Wnioskodawcy w roku podatkowym nie przekraczają 2 000 000 euro, co zostało wykazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Nadto, w roku 2023 Wnioskodawca również nie osiągnie przychodów przekraczających 2 000 000 euro.

Pytania

1.Czy przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej, jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym o stawce 8,5%?

2.Czy przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży paliw gazowych, jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym o stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy opisana przez niego działalność mieści się na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy w stawce ryczałtu wynoszącej 8,5% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:

a)reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),

b)pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),

c)pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

d)magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radiotaxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),

e)licencyjnych związanych z:

-nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

-nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

-nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

-nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

-nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

-nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f)związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),

g)(uchylona),

h)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

i)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

j)finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

k)związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

l)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

m)firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

n)(uchylona),

o)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

p)(uchylona),

q)fotograficznych (PKWiU 74.2),

r)tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

s)związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

t)przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),

u)detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v)obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

w)(uchylona),

x)w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19),

y)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

z)związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług:

a)w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),

b)architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

c)w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10 1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:

a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym,

c)świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),

d)świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),

e)wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),

f)wynajmu i dzierżawy:

-samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),

-pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),

-środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),

-środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),

-pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),

-kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),

-motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),

-własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),

g) świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),

d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),

e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%:

a)przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

b)prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

c)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów:

a)z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

b)z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

c)ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

d)z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,

e)o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym,

f)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

-środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,

-składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

g) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 2% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 10 oraz 10a stawka ryczałtu wynosi 10% w przypadku zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

2)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,

3)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

4)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

przy czym pod pewnymi warunkami możliwe jest zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla przedmiotowej sprawy zasadnicze znaczenie ma sposób ustalenia stawki ryczałtu w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, zgodnie z którym ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak zostało przytoczone powyżej, punkty 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy w sposób zamknięty ustalają opodatkowanie poszczególnymi stawkami ryczałtu, natomiast jeżeli podatnik prowadzi działalność usługową nieobjętą żadnym z punktów 1-4 oraz 6-8, zastosowanie znajdzie stawka 8,5%.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 poz. 2647 z późn. zm. – dalej jako: „ustawa o RIT”).

Zdaniem Wnioskodawcy właściwym kodem PKWiU jest:

1) kod 35.14.10 Usługi związane z handlem energią elektryczną – dla usług pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej,

2) dział 35.23.10.0 Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym – dla usług pośrednictwa w sprzedaży paliwa gazowego.

W rejestrze CEIDG jako przeważającą działalność gospodarczą Wnioskodawca przypisał kod PKD 35.14.Z, czyli Handel energią elektryczną, gdzie podklasa ta obejmuje: sprzedaż energii elektrycznej użytkownikom, działalność pośredników i agentów organizujących sprzedaż energii elektrycznej za pomocą systemów dystrybucji, obsługiwanych przez inne jednostki, działalność w zakresie wymiany mocy i zdolności przesyłowej energii elektrycznej.

Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji,

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto w kontekście przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonych przepisów i definicji uznać należy, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę powinna być zakwalifikowana według kodu PKWiU 35.14.10 Usługi związane z handlem energią elektryczną oraz kodu PKWiU grupa 35.23.10 Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym.

Podkreślić należy, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie zawiera przesłanek zawartych w art. 8 ustawy o ryczałcie wyłączających możliwość opodatkowania w tej formie.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy spełnia również przesłanki z art. 6 ust. 4 pkt. 1 lit. a ustawy o ryczałcie, tj. przychody Wnioskodawcy w roku podatkowym nie przekraczają 2 000 000 euro.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej jest objęty stawką 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzoną przez niego działalność należy zakwalifikować do ogólnej działalności usługowej, ponieważ w punktach 1, 2, 4, 6, 7, 8 art. 12 ww. ustawy o ryczałcie nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę.

Natomiast w art. 12 pkt. 5 lit. a ustawy o ryczałcie określono stawkę 8,5% dla działalności usługowej w znaczeniu ogólnym. Wobec faktu, że wymienione powyżej kody PKWiU nie zostały wskazane przy żadnej stawce ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy zastosowanie znajdzie 8,5% stawka podatku

Z ostrożności procesowej Wnioskodawca pragnie wskazać, że przedstawione powyżej uzasadnienie znajduje pełną aprobatę orzecznictwa sądowego, gdzie wskazać można przykładowo na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego – ws. o sygn. I FSK 848/19, w wyroku z dnia 8 grudnia 2020 r. NSA stwierdził, że wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i z tego tytułu podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez organ interpretacyjny w kontekście stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji. Powołano się przy tym na jednolite orzecznictwo NSA wynikające m.in. z wyroków: z 29 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 179/16 oraz z 27 lutego 2019 r., sygn. akt I GSK 10/17.

Reasumując, przychody z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę powinny być objęte stawką 8,5% ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, która dotyczy usług pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 35.14.10.0 oraz usług pośrednictwa w sprzedaży paliwa gazowego sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 35.23.10.0. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Co więcej, wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 35.14.10.0 oraz 35.23.10.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z prowadzonej przez Pana działalności polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej oraz paliw gazowych może być opodatkowany wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).