Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.750.2023.1.KP
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 27 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W dn. 2023-07-(...) otworzył Pan działalność gospodarczą. Działalność ta obejmuje zarządzanie projektami informatycznymi w ramach usługi określonej w umowie z partnerem biznesowym, jako Project Manager. Na podstawie umowy zawartej z partnerem biznesowym jest Pan delegowany do jego klientów, gdzie świadczy Pan usługi objęte umową, tj. koordynację (organizację) i nadzór prac zespołów projektowych w zakresie projektów IT. Przez projekty IT należy rozumieć projekty, w ramach których wytwarzane jest oprogramowanie, wdrażane są zmiany do infrastruktury IT, czy tworzone są nowe integracje pomiędzy systemami IT. Odpowiada Pan za prawidłowe i terminowe wdrożenie powierzanych projektów IT przez zespół. Zaznacza Pan przy tym, że sam nie koduje, nie doradza ani nie tworzy oprogramowania, lecz sprawuje pieczę nad całością wykonania danego projektu, zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami klienta partnera biznesowego.
Opisywaną powyżej działalność traktuje Pan jako działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W chwili obecnej opodatkowuje Pan przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeśli chodzi o klasyfikację statystyczną prowadzonej działalności, to we własnym zakresie klasyfikuje ją Pan pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, biorąc pod uwagę, że obejmują one m.in:
i. usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta lub
ii.usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.
Mając na uwadze powyższe, wskazuje Pan, że wobec Pana nie znajdą zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, a w szczególności nie zamierza Pan przekroczyć wskazanego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne limitu 2 mln euro ani nie zamierza Pan świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Omawiany przychód osiąga Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a czynności wykonywane w ramach usług objętych wskazaną działalnością (w tym ich przedmiot, zakres, warunki świadczenia oraz należne wynagrodzenie) zostały określone w umowie zawartej z partnerem biznesowym.
Zakres czynności wykonywanych na rzecz partnera: organizowanie i rozdzielanie prac zespołów lub członków zespołów projektowych, organizowanie spotkań zespołów projektowych, ustalanie planów realizacji projektów, planów budżetowych, harmonogramów, dokumentacji projektowej, wyszukiwanie podwykonawców do współpracy nad projektem, koordynowanie działań podwykonawców, tworzenie raportów podsumowujących wykonanie lub stan projektu, w tym monitoring przebiegu prac, nadzór nad realizacją zadań zleconych podwykonawcom, konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektem/zespołami projektowymi, koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych, w tym współpraca z różnymi działami funkcjonującymi w strukturze kontrahenta, monitorowanie postępów prac, w tym koordynacja pracy zespołów projektowych, celem zapewnienia jak najskuteczniej realizacji określonego projektu, zgodnie z wymogami klienta kontrahenta.
W omawianym zakresie jest Pan odpowiedzialny za wszelkie działania bezpośrednio związane z realizacją projektów, w szczególności za organizowanie i rozdzielanie prac zespołów lub członków zespołów projektowych, organizowanie spotkań zespołów projektowych, ustalanie planów realizacji projektów, planów budżetowych, harmonogramów, dokumentacji projektowej, wyszukiwanie podwykonawców do współpracy nad projektem, koordynowanie działań podwykonawców, tworzenie raportów podsumowujących wykonanie lub stan projektu, w tym monitoring przebiegu prac.
Podkreśla Pan, że usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności nie są związane z jakąkolwiek formą doradztwa w zakresie systemów IT ani też nie dotyczą wprost wykonywania usług IT związanych z programowaniem, kodowaniem czy opracowywaniem systemu IT. Działalność w obszarze projektów IT koncentruje się na koordynacji, podziale zadań i dokonywaniu ustaleń w zakresie monitoringu prac i ustalania statusu ich wykonania w ramach danego projektu.
Wskazuje Pan jednocześnie, że sporadycznie prace nad koordynacją prac projektowych mogą również dotyczyć projektowania architektury rozwiązań systemu IT – rozwiązań technologii sieci lub systemów komputerowych. Działania te nie obejmują jednak systemów informatycznych i oprogramowania.
Tego rodzaju aktywności są bowiem zastrzeżone dla poszczególnych członków zespołu koordynowanego przez Pana. Nie podejmuje Pan żadnych działań związanych z oprogramowaniem, tj. działania nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Dopuszcza Pan jednak wystąpienie sytuacji, w których koordynując określone działania projektowe, będzie Pan również odpowiedzialny za:
a)wspieranie wiedzą oraz pomoc dla zespołów w celu zrozumienia teorii, praktyk i wartości danego systemu IT;
b)konsultowanie z zespołami inżynierii wymagań biznesowych tak, aby projekt został dopasowany do potrzeb (oczekiwań) klienta kontrahenta;
c)dbanie o prawidłowe wdrożenie systemu IT oraz
d)zapewnienie odpowiedniej jakości produktu IT oraz jakości jego procesu wytwórczego;
e)zapewnienie pełnej produktywności i efektywności zespołu.
Powyższe działania w pkt a)-e) nie są wykonywane osobno, odrębnie od wyżej wymieniowych (w szczególności nie są wykonywane na osobne zlecenie i nie stanowią celu samego w sobie), lecz uzupełniają/wspomagają realizację czynności związanych z koordynacją projektów IT i organizacją prac zespołów projektowych nad danym projektem, stąd wszystkie wyżej wymienione czynności klasyfikuje Pan łącznie w ww. grupowaniu 70.22.20.0.
Mając na uwadze wyżej opisany zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej (usługowej) działalności gospodarczej, zamierza Pan ww. świadczenia opodatkowywać 8,5% stawką ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana partnerem biznesowym jest Spółka, natomiast nie jest Pan jej wspólnikiem (w tym nie jest osobą powiązaną w rozumieniu ustawy).
Przedmiotem wniosku mają być usługi objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. W tym właśnie grupowaniu klasyfikuje Pan świadczone przez siebie usługi objęte wnioskiem.
Usługi świadczone nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i okresów przyszłych. Wybrał Pan formę opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu we wniosku o rejestrację działalności w CEIDG.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie osiągnął Pan przychodów z jednoosobowej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
W przyszłości, jak i obecnie nie planuje Pan przekroczyć tego limitu. Spełnia Pan wszystkie przesłanki określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wszystkie czynności wskazane powyżej traktuje Pan łącznie, jednolicie i klasyfikuje je w grupowaniu właściwym dla podstawowego celu świadczenia, jakim jest koordynacja prac projektowych, tj. w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które obejmuje w tym (i) usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu [tu: projektu branży IT] realizowanego w imieniu klienta lub (ii) usługi zarządzania projektami [tu: IT], które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.
Mając na uwadze główny przedmiot działań, wskazuje Pan, że omawiane prace koordynacyjne dotyczące projektów z branży IT mogą również (sporadycznie) obejmować projektowanie architektury rozwiązań systemów IT. Wciąż jednak mówimy o koordynacji projektów, a nie o działaniach typowo informatycznych, zastrzeżonych dla poszczególnych członków zespołu koordynowanego przeze Pana. Innymi słowy chodzi nie tyle o rozróżnienie działań pomiędzy działania koordynacyjne a działania związane z tworzeniem architektury, co o rozróżnienie koordynowanych projektów. Co do zasady bowiem koordynuje Pan prace nad projektami dotyczącymi kompleksowych rozwiązań IT obejmujących również oprogramowanie IT, zdarza się jednak, że koordynowany projekt dotyczy wyłącznie architektury rozwiązań systemu IT (bez kodowania, programowania, itp.). Wówczas więc prace projektowe, które koordynuje Pan, ograniczają się do projektów związanych z opracowaniem wzorca organizacji wszystkich komponentów systemu IT, poszczególnych jego funkcji oraz interakcji pomiędzy nimi, wraz z ich opisem i wskazaniem wymagań. Taki projekt nie obejmuje jednak realnej budowy (pisania kodu) takich funkcjonalności. Stąd rozróżnienie prac pod kątem specyfiki projektów, prowadzonych (koordynowanych i nadzorowanych). Jak zatem wskazano powyżej i na wcześniejszym etapie wniosku wykonuje Pan jeden rodzaj świadczeń, tj. usługi koordynacyjne sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.20.0, przy czym koordynacja z zasady dotyczy projektów IT obejmujących całościowy system informatyczny i oprogramowanie, a czasem prace projektowe mogą być zawężone do określenia samej architektury oprogramowania. Umowa obejmuje działania związane z koordynacją projektów informatycznych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i wszystkie realizowane prace zostały szczegółowo opisane na potrzeby wniosku, przy czym łącznie składają się na omawianą klasyfikację (nie stanowią osobnych świadczeń, wymagających odrębnych klasyfikacji). W 2023 r., jak i w latach przyszłych będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie przekroczy limitu 2 mln euro.
W 2023 r., jak i w latach przyszłych będzie Pan spełniał warunki do opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie będzie Pan podejmował działalności „zakazanej”.
W omawianym zakresie podkreśla Pan bowiem, że wszelkie opisywane czynności traktuje Pan jako elementy składowe usługi związanej z koordynacją projektów IT, które występują jedynie pobocznie (akcesoryjnie) dla celów realizacji świadczenia związanego z koordynacją.
Pytanie
Czy względem świadczeń opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Odpowiedź na zadane pytanie powinna być twierdząca, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne znajduje tutaj zastosowanie wprost, albowiem odnosi się do działalności usługowej w ujęciu ogólnym, dla której pozostałe normy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określające odmienne stawki opodatkowania dla ściśle sprecyzowanych świadczeń nie znajdują zastosowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określenie „działalności usługowej” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania.
W efekcie, biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a, należy zwrócić uwagę, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia, o jakim świadczeniu mowa.
Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej” 8,5%.
Przy tym fakt, że będzie Pan prowadził działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości. Te jednak pojawiają się w przypadku analizy nomenklatury statystycznej i możliwości (zasadności) uznania, że działania objęte są odmiennymi stawkami ryczałtu, aniżeli ww. stawka podstawowa (8,5%).
W Pana ocenie w szczególności nie znajduje tu zastosowania 15% stawka ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który należy interpretować ściśle, i który odnosi się do precyzyjnie zakreślonych ustawą usług doradczych związanych z zarządzaniem.
Wątpliwości pojawiają się na tle usługi z pkt a i analizy treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z tym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16 ), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu podnosi Pan jednak, że fakt, że ww. norma prawna odwołuje się do nomenklatury działu 70, wcale nie oznacza, że świadczenia opisane w stanie faktycznym objęte są ww. 15% stawką ryczałtu.
W Pana ocenie racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawką ryczałtu.
W omawianym zakresie warto zwrócić uwagę na trzy okoliczności.
Po pierwsze, racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex”, co oznacza, że dyspozycją danego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę.
W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu. Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie w ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sformułowania „PKWiU ex dział 70” nie może być bagatelizowane. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu, tu przy symbolu działu 70 PKWiU, ma na celu zawężenie stosowania przepisu.
Po drugie zatem, skoro sformułowanie zostało ujęte w nawiasie zaraz po wskazaniu, że ww. stawka ma zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług „firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem, oznacza, że ustawodawca doprecyzował i wyjaśnił, w jaki sposób należy rozumieć te świadczenia, a przy tym odwołał się wprost do grupowania statystycznego oraz jego nazewnictwa, a kolejno umyślnie zawęził jego stosowanie. Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą działu 70 PKWiU „usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupowań tego działu, ale o te i tylko te grupowania, które obejmują (i) „usługi firm centralnych (head Office) oraz (ii) usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Po trzecie zatem, koniecznie należy zwrócić uwagę, że świadczenia objęte działem 70 PKWiU obejmują różny katalog świadczeń, wśród których wyłonić można ww. usługi firm centralnych, usługi doradztwa związane z zarządzaniem oraz inne świadczenia, np.:
1)usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie mają związku z zarządzaniem, lecz obejmują doradztwo i bezpośrednią pomoc (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015), podobnie:
2)pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie mają związku z doradztwem w zakresie zarządzania, lecz obejmują doradztwo w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015),
czy też:
3)usługi zarządzania procesami gospodarczymi, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa, lecz wiążą się z zapewnieniem pakietu usług łączących zaawansowane technologie informatyczne z pracą (manualną lub profesjonalną w zależności od przyjętego rozwiązania), maszynami, obiektami, dostarczaniem infrastruktury dla usług komputerowych (hosting) do zarządzania procesami gospodarczymi (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015), podobnie jak będące przedmiotem zapytania:
4)usługi zarządzania projektami (tu technologii i architektury systemów IT), które również nie stanowią usług firm centralnych, jak i nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa, lecz koordynację i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta (zgodnie z Objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWU 2015), tj. poprowadzenie danego projektu od początku do końca i zarządzanie jego wykonaniem na każdym etapie. Mając na względzie powyższe, należy zaznaczyć, ze wyżej opisywane świadczenia objęte są jednym działem, niemniej mają odmienną nomenklaturę oraz grupowania szczegółowe, których celem jest wyraźne odróżnienie cech i właściwości poszczególnych świadczeń.
Pomijając na tym etapie usługi firm centralnych i odnosząc się do samej nomenklatury statystycznej, zwrócić należy uwagę, że dział 70 PKWiU obejmuje następujące świadczenia stanowiące usługi doradztwa związane z zarządzaniem:
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0).
Stąd w ocenie Pana wyłącznie ww. usługi objęte są dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ zgodnie z ich nomenklaturą statystyczną, wyłącznie te usługi stanowią wprost „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Prezentowana tu wykładnia jest jedyną prawidłową i w pełni odpowiadającą literalnej treści omawianej normy prawa podatkowego.
Dodatkowo, nie bez znaczenia pozostaje użyte przez ustawodawcę zastrzeżenie, zgodnie z którym stawka 15% ryczałtu znajduje zastosowanie do usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
Gdyby zatem przyjmować stanowisko odmienne do wyżej prezentowanego i stosując uproszczenie, że skoro całe nazewnictwo działu 70 PKWiU odnosi się do usług firm centralnych i usług doradztwa związanego z zarządzaniem, to wszelkie usługi objęte tym działem powinny zostać objęte dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej, to
-po pierwsze – użycie przedrostka „ex” nie miałoby sensu,
-po drugie – odwołanie się przez ustawodawcę do możliwie szczegółowego grupowania PKWiU 70.22.16 stałoby się bezprzedmiotowe .
Wykładnia przepisów prawa, w tym ustaw podatkowych, absolutnie nie może prowadzić do takich wniosków i uproszczeń w wykładni. Doprowadziłoby do aberracji przepisów i sztucznej ich wykładni na potrzeby rozszerzenia okoliczności związanych z stosowaniem wyższej stawki ryczałtu. Tymczasem wyższe stawki ryczałtu, jak wskazano na wstępie, traktować należy jako „wyjątki” od zastosowania stawki podstawowej 8,5%, a co za tym idzie wykładnia w tym przedmiocie powinna być możliwe precyzyjna (ścisła). Reasumując, usługi będące przedmiotem wniosku, Pana zdaniem, objęte grupowaniem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, nie są tożsame ani nawet zbieżne z usługami firm centralnych (head Office) oraz usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.
Na tym tle usługi będące przedmiotem wniosku, zdaniem Pana objęte grupowaniem 70.22. 20.0 nie mieszczą się w zakresie usług objętych 15% stawką ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej nie znajduje tu zastosowania. W efekcie, uzyskane w przyszłości przychody z tytułu świadczenia usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Potwierdzeniem powyższego jest jedno z najnowszych stanowisk interpretacyjnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
-z 7 czerwca 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN;
-z 8 sierpnia 2022 r., Nr 0112-KDWL.4011.541.2022.2.AW;
-z 24 sierpnia 2022 r., Nr 0114-KDIP2-2.4011.454.2022.3.AP;
-z 28 września 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.612.2022.2.MZ;
-z 24 października 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.906.2022.1.MR;
-z 20 lutego 2023 r., Nr 0115-KDIT1.4011.13.2023.1.MST;
-z 17 lipca 2023 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.248.2023.3.RK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wystąpią.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1)Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
2)Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
3)Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
4)Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Zakres świadczonych przez Pana usług obejmuje koordynację i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta lub usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości. Odpowiada Pan za prawidłowe i terminowe wdrożenie powierzanych projektów IT przez zespół. Wskazał Pan także, że do Pana obowiązków nie należą kodowanie, doradzanie ani tworzenie oprogramowania. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności nie są związane z jakąkolwiek formą doradztwa w zakresie systemów IT ani też nie dotyczą wprost wykonywania usług IT związanych z programowaniem, kodowaniem czy opracowywaniem systemu IT. Działalność w obszarze projektów IT koncentruje się na koordynacji, podziale zadań i dokonywaniu ustaleń w zakresie monitoringu prac i ustalania statusu ich wykonania w ramach danego projektu. Zwrócił Pan uwagę, że sporadycznie prace nad koordynacją prac projektowych mogą dotyczyć także projektowania architektury rozwiązań systemu IT – rozwiązań technologii sieci lub systemów komputerowych. Działania te nie obejmują jednak systemów informatycznych i oprogramowania. Zaznaczył Pan przy tym, że wykonuje Pan jeden rodzaj świadczeń, tj. usługi koordynacyjne sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.20.0 – wszystkie realizowane prace łącznie składają się na tę klasyfikację. Jak Pan wskazał, wybrał Pan formę opodatkowania ryczałtem przez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu we wniosku o rejestrację działalności w CEIDG. Ponadto do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.
Reasumując – do przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 zastosowanie znajduje stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
5)Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
6)Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2383).