Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.350.2023.3.MS
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0., PKWiU 62.02.2.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje usługi dla zagranicznej firmy z siedzibą na A na podstawie tzw. umowy B2B.
Zakładana roczna wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2.000.000 Euro.
Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Zamierza Pani odprowadzać podatek dochodowy, w zakresie jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz dla części świadczonych usług 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
Usługi, które Pani realizuje i zamierza realizować na podstawie umowy z podmiotem zagranicznym, mającym siedzibę na A, to:
‒pomoc w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier, zgodnie z planem ustalonym przez wydawcę;
‒pomoc w procesie testowania oprogramowania w postaci gier;
‒współpraca z wewnętrznymi/ zewnętrznymi zespołami deweloperów;
‒opracowywanie i utrzymywanie procesów testowych oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier;
‒udzielanie porad, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
‒zarządzanie urlopami zespołu testowego;
‒współpraca z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji;
‒przydzielanie zadań oraz ich planowanie dla zespołu testowego;
‒samodzielne wykonywanie testów w razie konieczności;
‒dbanie o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości;
‒sugerowanie gotowości produktu lub usługi;
‒zarządzanie zespołami testowymi, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
‒współpraca z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania;
‒opracowywanie i utrzymywanie strategii testowania oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania;
‒odpowiedzialność za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania;
‒decydowanie o gotowości produktu lub usługi.
Uściślając powyższe, świadczy Pani usługi polegające na testowaniu oprogramowania w postaci gier. Testy tego oprogramowania są przez Panią wykonywane i opracowywane. Zarządza Pani również innymi testerami współpracującymi z jej kontrahentem i przydziela im zadania oraz uczestniczy w procesie rekrutacji. Ponadto sporadycznie udziela porad dotyczących wyników uzyskanych w testach oprogramowania.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wniosku opisała Pani szczegółowy charakter czynności/zadań realizowanych przez Panią jako testera oprogramowania w postaci gier:
-pomoc w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier - (...);
-pomoc w procesie testowania oprogramowania w postaci gier - (...);
-opracowywanie i utrzymywanie procesów testowych oprogramowania w postaci gier – (...);
-identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier, wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier, udzielanie porad, zapewnianie szkoleń, wsparcie i opinie dotyczące wyników oraz zarządzanie urlopami zespołu testowego – (...);
-współpraca z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji – (...);
-przydzielanie zadań oraz ich planowania dla zespołu testowego – (...);
-samodzielne wykonywanie testów w razie konieczności – (...);
-dbanie o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości – (...).
-sugerowanie gotowości produktu lub usługi – (...);
-zarządzanie zespołami testowymi, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników – (...);
-współpraca z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania – (...);
-opracowywanie i utrzymywanie strategii testowania oprogramowania w postaci gier – (...);
-identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych oraz wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania – (...);
-odpowiedzialność za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania oraz decydowanie o gotowości produktu lub usługi – (...).
Przedstawiła Pani charakterystykę i wskazała efekty w odniesieniu do każdej z ww. czynności:
‒pomocy w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier, zgodnie z planem ustalonym przez wydawcę;
Są to testy manualne wykonywane po stronie (...). Działania to wyszukiwanie błędów oraz sprawdzenie czy gry są przystosowane do rynku amerykańskiego oraz regulacji certyfikacyjnych.
‒pomocy w procesie testowania oprogramowania w postaci gier;
‒współpracy z wewnętrznymi/zewnętrznymi zespołami deweloperów;
Te czynności polegają na raportowaniu i zgłaszaniu znalezionych błędów, które to błędy developerzy następnie naprawiają.
‒opracowywania i utrzymywania procesów testowych oprogramowania w postaci gier;
Czynności te polegają na wyborze konkretnych testów do danego środowiska testowego w procesie adaptowania gier na rynek amerykański oraz tworzeniu i utrzymywaniu dokumentacji testowej. Jest to dokumentacja opisywana jako tekst i służy do wykonywania testów manualnych.
‒identyfikacji i sporządzania specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier;
‒wprowadzania ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier;
‒udzielania porad, zapewniania szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
‒zarządzania urlopami zespołu testowego;
Czynności te polegają na współpracy z zespołem do spraw zgodności, analizowania wymagań oraz regulacji prawnych danego rynku i aktualizowania na bieżąco dokumentacji/scenariuszy testowych, dzielenia się wiedzą oraz wzajemnego wsparcia w zespole, ścisłej współpracy z szefostwem oraz ustalaniu możliwości urlopowych w zespole.
‒współpracy z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji;
Te czynności polegają na analizowaniu potrzeb zatrudnienia nowych współpracowników.
‒przydzielania zadań oraz ich planowania dla zespołu testowego;
Te czynności polegają na analizie zdolności współpracowników, współpracujących na zasadach B2B i przypisywaniu do nich zadań tygodniowych.
‒samodzielnego wykonywania testów w razie konieczności;
Testy te polegają na analizie zachowań matematycznych gier oraz testowaniu wymagań zgodnie z regulacjami rynków w dostarczonych grach.
‒dbania o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości;
Czynności te polegają na wykonywaniu testów manualnych dla zapienienia jakości produktu oraz rozpisywanie zadań dla zespołu.
‒sugerowania gotowości produktu lub usługi;
Czynności te polegają na ocenie jakości produktu oraz jego ewentualnej gotowości.
‒zarządzania zespołami testowymi, zapewniania szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
Czynności te polegają na organizowaniu spotkań, podczas których członkowie zespołu wymieniają się i dzielą wzajemnie wiedzą.
‒współpracy z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania;
W ramach tego obowiązku odbywa Pani cotygodniowe spotkania online na których omawiane są plany wydań gier oraz ilości prac do wykonania.
‒opracowywania i utrzymywania strategii testowania oprogramowania w postaci gier;
Obowiązek ten polega na rozpisywaniu scenariuszy testowych dla testów manualnych.
‒identyfikacji i sporządzania specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych;
‒wprowadzania ulepszeń do procesu testowania;
W ramach tego obowiązku tworzy Pani oraz rozpisuje scenariusze testowe dla testów manualnych.
‒odpowiedzialności za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania;
‒decydowania o gotowości produktu lub usługi.
Obowiązek ten polega na analizie zdolności współpracowników i na jej podstawie przypisywanie do nich zadań tygodniowych.
Ponadto wyjaśniła Pani, że w ramach świadczonych usług nie przygotowuje wytycznych dla programistów. Jedyna styczność z programistami występuje podczas wykonywania przez nią testów manualnych. Pani zadaniem jest zgłoszenie znalezionego błędu, a to czy ten błąd zostanie naprawiony, albo w jaki sposób będzie on naprawiony nie należy do zakresu jej obowiązków. Nigdy nie uczestniczy w takiej decyzyjności, zgłasza jedynie znaleziony problem.
Nie wykonuje Pani opisanych we wniosku czynności pod kierownictwem zamawiającego. Z zamawiającym omawiane są i konsultowane wszystkie prace. Jednak nie są wykonywane pod jego kierownictwem.
Nie wykonuje Pani opisanych we wniosku czynności w miejscu i czasie wyznaczonym przez zamawiającego. Może Pani wykonywać swoje obowiązki z dowolnego miejsca na ziemi, ponieważ jest to praca w pełni zdalna. Na co dzień wybiera Pani swoje miejsce zamieszkania. Co do czasu, to jedynym ograniczeniem są terminy wspólnych spotkań online oraz konieczność świadczenia usług przez 40 godzin tygodniowo zawarta w umowie.
Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością. Ryzykiem jest w głównej mierze wyciek danych poprzez narażenie na ataki hakerskie. Kontrahent zaleca wykupienie polisy ubezpieczeniowej od takich ewentualności.
Umowa pomiędzy Panią a zamawiającym nie posiada zapisów o odpowiedzialności. Odpowiedzialność Pani względem osób trzecich za czynności wykonywane w ramach umowy oraz ewentualny regres zamawiającego po poniesieniu przez niego odpowiedzialności względem osoby trzeciej regulowany jest przez odpowiednie przepisy prawa międzynarodowego.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, nie przekroczyły kwoty 2.000.000 Euro.
Złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Wskazała Pani, że usługi kwalifikowane w jej rozumieniu „pod podatek ryczałtowy”
•w wysokości 8,5% – kwalifikują się pod symbol PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
•wysokości 12% – kwalifikują się pod symbol PKWiU 62.02.2 – usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Pani pytanie
Czy może Pani odprowadzać podatek dochodowy, w zakresie jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie następujących usług:
‒pomoc w procesie testowania oprogramowania w postaci gier;
‒współpraca z wewnętrznymi/ zewnętrznymi zespołami deweloperów;
‒opracowywanie i utrzymywanie procesów testowych oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier;
‒zarządzanie urlopami zespołu testowego;
‒współpraca z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji;
‒przydzielanie zadań oraz ich planowanie dla zespołu testowego;
‒samodzielne wykonywanie testów w razie konieczności;
‒dbanie o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości;
‒sugerowanie gotowości produktu lub usługi;
‒zarządzanie zespołami testowymi, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
‒współpraca z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania;
‒opracowywanie i utrzymywanie strategii testowania oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania;
‒odpowiedzialność za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania;
‒decydowanie o gotowości produktu lub usługi,
oraz odrębnie stawką ryczałtu 12% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie następujących usług:
‒pomoc w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier, zgodnie z planem ustalonym przez wydawcę;
‒udzielanie porad, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, skoro:
1)posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje usługi dla zagranicznej firmy z siedzibą na A;
3)zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO;
4)natomiast niniejszy zakres obowiązków:
‒pomoc w procesie testowania oprogramowania w postaci gier;
‒współpraca z wewnętrznymi/ zewnętrznymi zespołami deweloperów;
‒opracowywanie i utrzymywanie procesów testowych oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier;
‒zarządzanie urlopami zespołu testowego;
‒współpraca z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji;
‒przydzielanie zadań oraz ich planowanie dla zespołu testowego;
‒samodzielne wykonywanie testów w razie konieczności;
‒dbanie o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości;
-sugerowanie gotowości produktu lub usługi;
-zarządzanie zespołami testowymi, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
-współpraca z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania;
-opracowywanie i utrzymywanie strategii testowania oprogramowania w postaci gier;
-identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych;
-wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania;
-odpowiedzialność za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania;
-decydowanie o gotowości produktu lub usługi,
nie kwalifikuje się jako żadna z usług enumeratywnie wymienionych w art. 12 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym podlega pod „przychody z działalności usługowej”, rozumiane jako pozostałe działalności usługowe wskazane w treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to ma Pani prawo odprowadzać podatek dochodowy, w zakresie przychodów pochodzących ze świadczenia tych usług, w oparciu o ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości stawki ryczałtu 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podobne sytuacje były często przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych, zakończonych uzyskaniem potwierdzenia stanowiska pytającego, iż może on korzystać ze stawki ryczałtu 8,5%. Przykładowe interpretacje to 0113-KDIPT2-1.4011.877.2020.1.MZ, 0114-KDIP3- 2.4011.730.2020.3.MJ, 0114-KDIP3-2.4011.138.2023.2.EW.
W treści interpretacji nr 0114-KDIP3-2.4011.138.2023.2.EW organ interpretacyjny stwierdza:
„Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie i uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Natomiast w treści interpretacji nr 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ zdaniem organu:
„Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wymienione w art. 12 ust. 1, a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit, b) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in, z dnia 23 września 2019 r., o sygn. 0115- KDIT3.4011.314.2019.1.AK; z dnia 28 listopada 2018 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF czy wcześniejsze wydane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 Iutego2017 r. o sygn. akt 1462-IPPB1.4511.1172.2016.2.MM”.
Natomiast pozostałe usługi świadczone przez Panią w postaci:
‒pomoc w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier, zgodnie z planem ustalonym przez wydawcę;
‒udzielanie porad, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników
kwalifikują się jako usługi związane z programowaniem oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wymienione w treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 12%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy Pani na rzecz firmy zagranicznej na podstawie zawartej umowy usługi z branży IT, związane z testowaniem oprogramowania w postaci gier, na które składają się :
‒pomoc w procesie testowania oprogramowania w postaci gier;
‒współpraca z wewnętrznymi/ zewnętrznymi zespołami deweloperów;
‒opracowywanie i utrzymywanie procesów testowych oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów oprogramowania w postaci gier;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania oprogramowania w postaci gier;
‒zarządzanie urlopami zespołu testowego;
‒współpraca z kierownikiem w planowaniu zasobów i rekrutacji;
‒przydzielanie zadań oraz ich planowanie dla zespołu testowego;
‒samodzielne wykonywanie testów w razie konieczności;
‒dbanie o osiąganie celów biznesowych zgodnie z harmonogramem i w odpowiedniej jakości;
‒sugerowanie gotowości produktu lub usługi;
‒zarządzanie zespołami testowymi, zapewnianie szkoleń, wsparcia i opinii dotyczących wyników;
‒współpraca z zespołem kierownictwa w zakresie strategii biznesowej i planowania;
‒opracowywanie i utrzymywanie strategii testowania oprogramowania w postaci gier;
‒identyfikacja i sporządzanie specyfikacji testów na podstawie wymagań rynkowych;
‒wprowadzanie ulepszeń do procesu testowania;
‒odpowiedzialność za planowanie zasobów i rekrutacji w dziale testowania;
‒decydowanie o gotowości produktu lub usługi,
dla których wskazała Pani klasyfikację PKWiU: 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”
oraz usługi obejmujące:
‒pomoc w procesie tworzenia oprogramowania w postaci gier, zgodnie z planem ustalonym przez wydawcę,
‒udzielanie porad, zapewnianie szkoleń, wsparcie i opinie dotyczące wyników,
dla których podała Pani klasyfikację PKWiU: 62.02.2 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
I tak, w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS klasa ta nie obejmuje:
‒usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;
‒usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:
‒62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,
‒62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,
‒62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:
‒usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
•doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
•systemy zabezpieczające.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy, wyjaśnienia GUS do PKWiU oraz treść wniosku stwierdzić należy, że o ile faktycznie świadczy Pani usługi, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (przedmiot pierwszej części postawionego pytania) i które – na co wskazują opisane okoliczności – nie obejmują usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to dla przychodów uzyskiwanych z tytułu ich świadczenia właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody uzyskiwane ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, dla których właściwą klasyfikacją jest grupowanie PKWiU 62.02.2 („Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”) podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.
W sytuacji gdy prowadzi Pani działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).