Możliwość zastosowania 17%,stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 69.10.16.0 - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.384.2023.2.AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.384.2023.2.AW

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 17%,stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 69.10.16.0

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 października 2023 r. (data wpływu 3 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan notariuszem prowadzącym działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEIDG. Opodatkowany jest Pan na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zakres działalności gospodarczej to usługi prawne sklasyfikowane w PKWiU 69.10.16.0, polegające na sporządzaniu aktów notarialnych, wypisów aktów notarialnych, poświadczenie. Dodatkowo zatrudnia Pan w kancelarii na umowę zlecenie osobę do wykonywania czynności notarialnych w zakresie: przygotowywania projektów czynności notarialnych, w tym aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, poświadczeń, wypisów, wyciągów i odpisów, przygotowywania dokumentacji do wysyłki do sądów, urzędów, spółdzielni mieszkaniowych, wprowadzania danych do Repertorium A i Repertorium P oraz pomocy w prowadzeniu ksiąg notarialnych. Zleceniobiorca posiada wykształcenie wyższe z zakresu administracji. Zaznaczył Pan, że Pana żona nie prowadzi i nie prowadziła działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadzie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnienie

Opisany stan we wniosku dotyczy 2022 roku i 2023 roku.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od dnia (...) 2018 r., rozlicza się Pan na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego za poprzedni i obecny rok podatkowy.

Zatrudnia Pan osobę fizyczną do wykonywania czynności notarialnych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Wyjaśniając, kto ponosi odpowiedzialność za czynności wykonywane przez zatrudnioną przez Pana na umowę zlecenie osobę wskazał Pan, że odpowiedzialność za wykonane czynności notarialne ponosi Zleceniodawca.

Oświadczenie o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania dokonał Pan 15 lutego 2022 r., poprzez CEIDG.

Nie osiąga Pan innych dochodów, poza działalnością gospodarczą.

W obecnym, jak i poprzednim roku, nie prowadził Pan działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, w prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej otrzymał Pan przychód nieprzekraczający przychód 2 000 000 euro w obecnym, jak i poprzednim roku.

Nie korzystał Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej, a także z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie osiągał Pan przychodów z:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

-wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

-podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Nie otrzymywał Pan przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–   w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Pytanie

Czy ma Pan prawo opodatkować działalność gospodarczą na zasadzie „podatku dochodowego od osób fizycznych” według stawki 15% ryczałtu?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ma Pan prawo opodatkować działalność gospodarczą na zasadzie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych według stawki 15%.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 nie świadczy Pan usług notarialnych osobiście, lecz przy pomocy osoby fizycznej na umowę zlecenie, która zajmuje się czynnościami związanymi z istotą zawodu notariusza, tj. przygotowywaniem projektów czynności notarialnych, w tym aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, poświadczeń, wypisów, wyciągów i odpisów, przygotowywania dokumentacji do wysyłki do sądów, urzędów, spółdzielni mieszkaniowych, wprowadzaniem danych do Repertorium A i Repertorium P oraz pomocą w prowadzeniu ksiąg notarialnych w sposób profesjonalny.

Dodatkowo, osoba, która Pana wspiera na podstawie umowy zlecenia w czynnościach notarialnych nie musi być – Pana zdaniem – osobą notariusza lecz osobą fizyczną posiadającą doświadczenie i umiejętności w wykonywaniu czynnościach notarialnych w sposób profesjonalny, czyli w istocie zawodu.

W art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie zostało wskazane, że osoba pracujące na umowę zlecenie musi posiadać tytuł notariusza, lecz jedynie jest wskazane, że jest zobowiązana do świadczenia usług związanych z istotą zawodu. Pana zdaniem, byłoby to dziwne, gdyby jeden notariusz zatrudniał drugiego notariusza do wykonywania czynności pomocniczych i jednocześnie przedsiębiorca – notariusz zostanie postrzegany jako osoba nieprofesjonalna, potrzebująca wsparcia innego notariusza.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,

-15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

wolny zawód - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy notariusz wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawką ryczałtu winien spełnić dwie przesłanki:

a)zatrudnić osobę fizyczną,

b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.

Zatrudnienie bowiem przez notariusza osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu, powoduje, że notariusz nie wykonuje działalności osobiście.

W treści wniosku podaje Pan, że w ramach prowadzonej działalności zatrudnia na podstawie umowy zlecenie od 2022 r. osobę do wykonywania czynności notarialnych w zakresie: przygotowywania projektów czynności notarialnych, w tym aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, poświadczeń, wypisów, wyciągów i odpisów, przygotowywania dokumentacji do wysyłki do sądów, urzędów, spółdzielni mieszkaniowych, wprowadzania danych do Repertorium A i Repertorium P oraz pomocy w prowadzeniu ksiąg notarialnych. Zleceniobiorca posiada wykształcenie wyższe z zakresu administracji. Ponosi Pan odpowiedzialność za wykonane czynności notarialne.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1799 ze zm.):

§ 1. Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych).

§ 2. W wypadkach określonych w ustawie czynności notarialnych mogą dokonywać również zastępca notarialny lub aplikant notarialny.

Jak wynika z art. 21 § 1 ww. ustawy:

Jeżeli notariusz nie może pełnić swych obowiązków, wyznacza na ten czas zastępstwo spośród zastępców notarialnych zatrudnionych w jego kancelarii oraz notariuszy ze wspólnej kancelarii prowadzonej w trybie art. 4 § 3 informując o tym prezesa rady właściwej izby albo spośród zastępców notarialnych z wykazu właściwej izby notarialnej oraz notariuszy mających siedzibę kancelarii notarialnej w tej izbie, w porozumieniu z prezesem rady właściwej izby.

Natomiast zgodnie z art. 22a ustawy Prawo o notariacie:

§ 1. Notariusz może upoważnić aplikanta notarialnego objętego jego patronatem do wykonywania czynności notarialnych określonych w art. 79 pkt 2, 4, 7 i 8, jeżeli aplikant odbył co najmniej 2 lata i 6 miesięcy aplikacji oraz uzyskał pozytywny wynik z kolokwium, o którym mowa w art. 71 § 12.

§ 2. Upoważnienie jest udzielane w formie pisemnej na czas określony i wskazuje czynności notarialne, do wykonywania których aplikant został upoważniony.

§ 3. Notariusz niezwłocznie zawiadamia prezesa rady właściwej izby notarialnej, Ministra Sprawiedliwości oraz prezesa właściwego sądu apelacyjnego o udzieleniu upoważnienia, przesyłając jego kopię.

§ 4. Notariusz ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez aplikanta notarialnego przy wykonywaniu czynności notarialnych, o których mowa w § 1. Przepis art. 49 stosuje się odpowiednio.

Aplikantem notarialnym, zgodnie z art. 71 § 2 ww. ustawy może być:

osoba, która spełnia warunki określone w art. 11 pkt 1-3 i uzyskała pozytywną ocenę z egzaminu wstępnego.

Natomiast zgodnie z § 5 ww. artykułu:

Aplikant notarialny może być również zatrudniony przez notariusza prowadzącego kancelarię lub przez radę izby notarialnej.

Na podstawie art. 76 ustawy Prawo o notariacie:

§ 1. Zastępcą notarialnym jest osoba, która uzyskała pozytywny wynik z egzaminu notarialnego i złożyła ślubowanie.

§ 2. Minister Sprawiedliwości niezwłocznie po ustaleniu wyniku egzaminu notarialnego wydaje zaświadczenie o uzyskaniu statusu zastępcy notarialnego, które doręcza zastępcy notarialnemu i prezesowi rady izby notarialnej, właściwej według miejsca zamieszkania zastępcy notarialnego, a w wypadku osób, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prezesowi rady izby notarialnej, o której mowa w art. 74a § 2 zdanie drugie.

§ 3. Na podstawie zaświadczenia, o którym mowa w § 2, prezes rady właściwej izby notarialnej odbiera ślubowanie, a następnie umieszcza zastępcę notarialnego w wykazie zastępców notarialnych danej izby. Art. 15 § 1 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 76a. ww. ustawy:

§ 1. Zastępca notarialny może być zatrudniony w kancelarii notarialnej.

§ 2. Notariusz może upoważnić zastępcę notarialnego zatrudnionego w swojej kancelarii do wykonywania czynności notarialnych w wypadkach innych niż opisane w art. 21 i art. 22. Przepisy art. 22a § 2-4 stosuje się odpowiednio.

Ponadto na podstawie art. 77 ww. ustawy:

Aplikanci notarialni i zastępcy notarialni mają prawo uczestniczyć w walnych zgromadzeniach notariuszy izby notarialnej; mogą oni zabierać głos w obradach, jednakże bez prawa składania wniosków i brania udziału w głosowaniu.

Art. 78 ustawy stanowi o zakresie odpowiedzialności aplikantów oraz zastępców notarialnych:

Do aplikantów notarialnych i zastępców notarialnych stosuje się przepisy art. 18 i art. 19 oraz przepisy o odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy z następującymi zmianami:

3)aplikant notarialny odpowiada dyscyplinarnie również za niewypełnianie ustawowych obowiązków aplikanta notarialnego, o których mowa w art. 72c;

4)karami dyscyplinarnymi są:

a)upomnienie,

b)nagana,

c)kara pieniężna do wysokości określonej w art. 51 § 1 pkt 3,

d)skreślenie z wykazu zastępców notarialnych,

e)skreślenie z listy aplikantów notarialnych;

5)skazany na karę nagany nie może być powołany na notariusza w terminie roku od dnia uprawomocnienia się orzeczenia, a skazany na karę pieniężną nie może być również w tym okresie wyznaczony do zastępowania notariusza;

6)osoba skreślona z wykazu zastępców notarialnych w związku z orzeczeniem kary dyscyplinarnej, o której mowa w pkt 2 lit. d, może ubiegać się o powołanie na notariusza po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kary skreślenia z wykazu zastępców notarialnych;

7)osoba skreślona z listy aplikantów notarialnych w związku z orzeczeniem kary dyscyplinarnej, o której mowa w pkt 2 lit. e, może ubiegać się o ponowny wpis na listę aplikantów po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kary skreślenia z listy aplikantów notarialnych;

8)po upływie 7 lat i 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia o skreśleniu z listy aplikantów notarialnych oraz po upływie 15 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia o skreśleniu z wykazu zastępców notarialnych, Minister Sprawiedliwości zarządza usunięcie odpisu orzeczenia z akt osobowych, jeżeli w tym okresie nie wydano przeciwko ukaranemu innego orzeczenia o nałożeniu kary dyscyplinarnej.

Jak wynika z powyższych unormowań, w przedmiotowej sprawie zasadnym jest mieć na względzie nie tylko zakres zadań notariusza w ustawie Prawo o notariacie, ale również osoby, dla których ten zakres ww. ustawa przewiduje, tj. wymienionych w ustawie zastępców notarialnych oraz aplikantów notarialnych.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy do powołanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez osobę wykształconą w zakresie administracji, zatrudnioną na umowę zlecenie, polegające na przygotowywaniu projektów czynności notarialnych, w tym aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, poświadczeń, wypisów, wyciągów i odpisów, przygotowywania dokumentacji do wysyłki do sądów, urzędów, spółdzielni mieszkaniowych, wprowadzania danych do Repertorium A i Repertorium P oraz pomocy w prowadzeniu ksiąg notarialnych, nie mogą być uznane za czynności związane z istotą zawodu notariusza. Możliwe jest bowiem rozpoczęcie wykonywania zawodu notariusza dopiero w sytuacji, gdy osoba ukończy wyższe studia, uzyska tytuł magistra, odbędzie aplikację notarialną i złoży egzamin notarialny bądź uzyska uprawnienia do wykonywania zawodu w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo o notariacie.

Zatem w opisanej przez Pana sytuacji wyłącznie Pan, jako notariusz, osobiście może wykonywać zadania przewidziane ww. ustawą, a tym samym pozostaje osobą wykonującą osobiście pozarolniczą działalność gospodarczą, która spełnia przesłanki definicji wolnego zawodu określonej w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Okoliczność, że w ramach wykonywania tej działalności zleca Pan osobie nieposiadającej uprawnień do wykonywania czynności notarialnych wykonywanie czynności w postaci przykładowo przygotowania projektów aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, poświadczeń, wypisów, wyciągów i odpisów, przygotowania dokumentacji do wysyłki do sądów, urzędów, spółdzielni mieszkaniowych, wprowadza dane do Repertorium A i Repertorium P oraz pomocy w prowadzeniu ksiąg notarialnych nie może wpłynąć na odmienną ocenę w niniejszej sprawie. Jak wcześniej wskazano w opisanych okolicznościach czynności dokonywane przez osobę zatrudnioną przez Pana na podstawie umowy zlecenia nie mogą być uznane za wykonywane czynności związane z istotą zawodu notariusza. Tym samym brak jest podstaw dla zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 15%.

Reasumując, dla przychodów uzyskiwanych z tytułu będącej przedmiotem pytania działalności, tj. usług notarialnych (PKWiU 69.10.16.0) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

•   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

       Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).