Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.798.2023.2.MJ
Temat interpretacji
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług związanych z produkcją filmów, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 października 2023 r. (data wpływu 24 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą (…).
Rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej (…) 2010 roku. W dniu (…) 2023 roku złożył Pan oświadczenie za pośrednictwem portalu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz swoich kontrahentów usługi związane z produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych, w szczególności usługi reżysera, scenarzysty, reżysera castingu, montażysty oraz reżysera efektów specjalnych.
W zakres Pana czynności w ramach świadczonych usług reżysera wchodzą w szczególności:
- przygotowania scenariusza i planu zdjęciowego, ustalenie koncepcji filmu oraz wybór odpowiedniego zespołu do jego realizacji,
- współpraca z producentem w celu wyboru odpowiednich aktorów do ról,
- przeprowadzanie castingów, a także udział w procesie prób aktorskich ,
- zarządzanie zespołem technicznym i artystycznym na planie, w tym zespołem kamery, oświetlenia, dźwięku scenografii, kostiumów i charakteryzacji,
- współpraca z operatorem kamery w celu przygotowania planów zdjęciowych, ustalenie kadru i perspektywy,
- przeprowadzenie prób i reżyseria aktorów podczas nagrywania scen, a także podejmowanie decyzji na temat ustawień kamery i oświetlenia,
- monitorowanie jakości nagrywanych scen a także dokonywanie korekt i zmian w planie zdjęciowym jeśli zajdzie taka potrzeba ,
- współpraca z zespołem montażu w celu wybrania najlepszych ujęć, nadzorowanie procesu postprodukcji i przygotowanie końcowej wersji filmu,
- współpraca z producentem w celu zapewnienia odpowiedniego budżetu, terminowości produkcji oraz rozwiązywanie problemów na bieżąco,
- stworzenie unikalnej, artystycznej wizji filmu i związane z tym odpowiednie ukierunkowanie procesu produkcji.
W zakres Pana czynności w ramach świadczonych usług scenarzysty wchodzą w szczególności:
- tworzenie oryginalnych scenariuszy filmowych lub adaptacja istniejących materiałów na potrzeby scenariusza,
- przygotowanie wstępnych szkiców fabuły, które stanowią podstawę do rozwijania scenariusza,
- rozwinięcie i wykreowanie postaci ich cech charakterystycznych i historii życia,
- stworzenie dialogów, które są wiarygodne i naturalne dla danej postaci,
- zaprojektowanie struktury scenariusza tak, aby była atrakcyjna dla widza, a także zrównoważona i spójna,
- analiza rynku filmowego i identyfikowanie trendów, które mogą wpłynąć na powodzenie filmu,
- przygotowanie notatek producenckich, które zawierają szczegóły dotyczące scenariusza, takie jak koszty produkcji, lokalizacje obsada itp.,
- współpraca z reżyserem w celu dopracowania szczegółów dotyczących realizacji scenariusza,
- dokonywanie korekt scenariusza w zależności od potrzeb produkcji, sugestii reżysera i oczekiwań producentów,
- prowadzenie badań i zbieranie informacji na podstawie, których powstanie scenariusz filmu,
- wyszukiwanie informacji w wybranej tematyce na potrzeby powstania scenariusza filmu,
- przeprowadzenie wywiadów i rozmów z osobami, które zostaną przedstawione w scenariuszu filmu.
W zakres Pana czynności w ramach świadczonych usług reżysera castingu wchodzą w szczególności:
- przygotowanie odpowiednich scenariuszy i materiałów castingowych, w tym listy ról i charakterystyki poszczególnych postaci,
- wybór odpowiednich aktorów do ról uwzględniając umiejętności aktorskie wygląd i wizerunek,
- organizacja i przeprowadzanie castingów, w tym zaplanowanie harmonogramu i miejsca przeprowadzenia,
- przeprowadzenie prób aktorskich, w tym reżyserowanie aktorów podczas prób,
- współpraca z producentem w celu zapewnienia odpowiedniego budżetu i terminowości castingu,
- analiza castingów i wybór najlepszych kandydatów do ról,
- prowadzenie rozmów z aktorami, ocena ich umiejętności aktorskich oraz udzielanie im wskazówek,
- współpraca z reżyserem i scenarzystą w celu dopasowania obsady do wizji filmu,
- przygotowywanie raportów z castingów i rekomendacji dotyczących wyboru aktorów,
- koordynacja pracy zespołu obsady podczas realizacji filmu.
W zakres Pana czynności w ramach świadczonych usług montażysty wchodzą w szczególności:
- zarządzanie materiałami filmowymi, dbanie o gromadzenie i organizowanie materiałów filmowych w trakcie procesu produkcji filmowej; ich przechowywanie i archiwizowanie,
- działanie we współpracy z reżyserem i operatorem, a także z pozostałymi członkami zespołu produkcji filmowej,
- zapewnienie, że wszyscy członkowie zespołu pracują zgodnie z ustalonym harmonogramem i według ustalonych wytycznych,
- montaż filmu,
- branie udziału w procesie montażu filmu, pomaganie w selekcji i ułożeniu materiałów filmowych,
- dobór odpowiedniej muzyki, dźwięków i efektów specjalnych,
- przygotowanie materiałów promocyjnych, takich jak plakaty, ulotki i zwiastuny.
W zakres Pana czynności w ramach świadczonych usług reżysera efektów specjalnych wchodzą w szczególności:
- projektowanie i opracowywanie planu i koncepcji efektów specjalnych, w oparciu o wymagania scenariusza i wizję reżysera,
- współpraca z producentem i reżyserem w celu uzgodnienia koncepcji i zgodności z budżetem,
- kierowanie pracami ekipy realizującej efekty specjalne, w tym artystów wizualnych, programistów i animatorów,
- koordynacja pracy z zespołem filmowym, w tym reżyserem, operatorem kamery, montażystą i inżynierem dźwięku,
- planowanie i przeprowadzanie testów efektów specjalnych, w celu oceny ich skuteczności i wizualnego efektu,
- kontrola jakości efektów specjalnych w trakcie i po zakończeniu produkcji, w celu zapewnienia najwyższej jakości efektów,
- przygotowanie dokumentacji technicznej i wskazówek dla ekipy filmowej, w celu zapewnienia odpowiedniej integracji efektów specjalnych z materiałem filmowym,
- praca z programami komputerowymi do realizacji efektów specjalnych, w tym programami do animacji, modelowania 3D i edycji wizualnej,
- wybór odpowiednich narzędzi i technik do realizacji efektów specjalnych, w zależności od wymagań scenariusza i wizji reżysera,
- przygotowanie raportów i dokumentacji dotyczącej realizacji efektów specjalnych, w celu zapewnienia zgodności z budżetem i harmonogramem produkcji.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o ryczałcie. Za usługi świadczone na rzecz kontrahentów wystawia Pan faktury VAT. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o ryczałcie. Nie wykonuje Pan obecnie ani nie wykonywał w przeszłości na rzecz kontrahentów obowiązków wynikających z zawartej z kontrahentami umowy o pracę. Usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej klasyfikują się pod symbol PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych" (PKD 59.11 Z - "Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych").
Może Pan ewentualnie w przyszłości świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych symboli PKWiU, lecz dokonując odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. W tym zakresie będzie prowadzić Pan stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Pana przychód nie przekroczył w 2022 r. limitu określonego w ustawie o ryczałcie, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1) ustawy o ryczałcie.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Do 1 lutego 2023 r., przychody, które uzyskiwał Pan z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane były podatkiem liniowym, według stawki 19%.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług:
- związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych(PKWiU dział 60);
- przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
- kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
Oprócz przychodów ze wskazanej we wniosku działalności gospodarczej, uzyskuje Pan również przychody z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które opodatkowane są na zasadach ogólnych.
W przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan świadczył także inne usługi niż wskazane we wniosku, będzie Pan prowadził stosowną ewidencję przychodów, na podstawie której będzie Pan w stanie samodzielnie określić przychód z każdego rodzaju działalności i przypisać do niego odpowiednią stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pytanie
Czy przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahentów, które klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 59.11.1 - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych", mogą być opodatkowane stawką 8.5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko
W Pana opinii, przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahentów, które klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 59.11.1 - "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych", mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U z 2022 r. poz. 2647 ze m.; dalej „Ustawa o PIT”), z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.
Stosownie do art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: (a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, (b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, (c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U 2015 poz. 1676 ze zm.). z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
PKWiU pod pojęciem usług rozumie: (a) wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, (b) wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do treści art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest ponadto uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 Ustawy o ryczałcie. Stosownie do ww. przepisu, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b Ustawy o ryczałcie, nie stosuje się do podatników: (a) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 Ustawy o ryczałcie; (b) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; (c) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: (i) prowadzenia aptek, (ii) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (iii) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; (iv) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; (v) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: (A) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, (B) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, (C) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: (a) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy; lub (b) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy zatem wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zgodnie z: (a) art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99); (b) art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90); (c) art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%: (i) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 - 4 oraz 6-8, (ii) przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0), (iii) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), (iv) przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91). (v) przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego, (vi) prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu. (vii) prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy. (viii) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 Ustawy o PIT.
Prowadzi Pan indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzi Pan działalność usługową, związaną z szeroko pojętą z produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych. W Pana ocenie, usługi te należy zaklasyfikować pod symbol PKWiU 59.11.1 - “Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych"
Mając zatem na uwadze powyższe przepisy, stawka ryczałtu dla przychodów z Pana usług zaklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 59.11.1 wynosić powinna 8,5%, gdyż w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zgodnie z którym:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą,
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.
Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak - jak Pan wskazał - w przedmiotowej sprawie nie istnieją negatywne przesłanki zawarte w art. 8 powyższej ustawy.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
4) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
5) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz swoich kontrahentów usługi związane z produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych, w szczególności usługi reżysera, scenarzysty, reżysera castingu, montażysty oraz reżysera efektów specjalnych. Usługi świadczone przez Pana zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Wskazał Pan również, że w 2022 r. nie przekroczył Pan limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia opisane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, jak wynika z opisu sprawy, usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej klasyfikują się pod symbolem PKWiU - 59.11.1.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, pod symbolem 59.11.1 zostały sklasyfikowane „usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług związanych z produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych, w szczególności usług reżysera, scenarzysty, reżysera castingu, montażysty oraz reżysera efektów specjalnych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków skorzystania z tej formy opodatkowania.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).